چالش بیت‌کوین برای حفظ حمایت ۵۵ هزار دلاری

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۲:۵۵:۵۹
کد خبر: ۱۸۴۳۵۵
چالش بیت‌کوین برای حفظ حمایت ۵۵ هزار دلاری

خریداران بیت‌کوین در تلاشند تا قیمت را به بالای مقاومت 57.500 دلاری برسانند. با این حال روند روز گذشته بازار تاکنون نزولی بوده است و این احتمال وجود دارد که قیمت در کوتاه‌مدت به زیر 55.000 دلار سقوط کند. شکسته‌شدن حمایت 55.500 دلاری می‌تواند منجر به اصلاح عمیق‌تر قیمت شود. در این صورت ممکن است قیمت حمایت 55.000 دلاری را هم از دست بدهد و با ادامه روند نزولی 53.200 دلار به عنوان حمایت کلیدی قیمت عمل خواهد کرد. اما اگر قیمت بالای حمایت 55.500 دلاری باقی بماند، خریداران می‌توانند برای بازیابی قیمت تلاش کنند. در صورت صعودی‌شدن بازار نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در 57.000 دلار خواهد بود.

 بیت‌کوین روز گذشته بار دیگر تلاش کرد تا به بالای مقاومت 58.000 دلاری برسد، اما در عبور از ناحیه 57.500 تا 58.000 دلار ناکام ماند. اوج قیمتی روز گذشته در نزدیکی 57/850 دلار شکل گرفت و پس از آن قیمت حرکت نزولی جدیدی را آغاز کرد. این حرکت نزولی با شکسته‌شدن حمایت 57.500 دلاری و پس از آن 57.200 دلار همراه بود. فروشندگان در ادامه توانستند قیمت را به زیر حمایت سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی در 56.606 دلار برسانند. در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت صعودی قیمت از 55.362 دلار تا اوج 57.850 دلاری تنظیم شده است. بیت‌کوین در حال حاضر پایین‌تر از 57.500 دلار و میانگین متحرک ساده (SMA) ۱۰۰ ساعته معامله می‌شود و یک خط روند نزولی کلیدی هم مقاومتی را در محدوده 57.300 دلار تشکیل داده است. نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در محدوده 56.300 دلار است که نزدیک به سطح ۶۱.۸ درصد اصلاحی فیبوناچی تشکیل شده است. اولین حمایت کلیدی قیمت سطح 56.000 دلار است و حمایت سطح شکست نیز همچنان در محدوده 55.500 دلار دیده می‌شود. شکسته‌شدن حمایت 55.500 دلاری می‌تواند منجر به اصلاح عمیق‌تر قیمت شود. در این صورت ممکن است قیمت حمایت 55.000 دلاری را هم از دست بدهد و با ادامه روند نزولی 53.200 دلار به عنوان حمایت کلیدی قیمت عمل خواهد کرد. اما اگر قیمت بالای حمایت ۵۵,۵۰۰ دلاری باقی بماند، خریداران می‌توانند برای بازیابی قیمت تلاش کنند. در صورت صعودی‌شدن بازار نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در ۵۷,۰۰۰ دلار خواهد بود. اولین مقاومت کلیدی در نزدیکی 57.500 دلار و خط روند نزولی موجود در نمای ۱ ساعته بازار قرار گرفته است. مقاومت کلیدی بعدی در 57.800 دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خواهد بود و عبور قیمت از این سطح راه را برای ادامه روند صعودی تا 59.200 دلار هموار می‌کند. شاخص مکدی (MACD)، با سرعت در حال ورود به محدوده نزولی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) هم زیر سطح ۵۰ قرار گرفته است. 56.000 و 55.500 دلار حمایت‌های کلیدی بیت‌کوین است و 57.200، 57.500 و 58.000 دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند.

   تحلیل قیمتی اتریوم

از سوی دیگر، اتریوم همچنان بالاتر از حمایت 4.050 دلاری معامله می‌شود. اگر خریداران در ادامه موفق شوند مقاومت‌های 4.325 و 4.350 دلاری را پشت سر بگذارند، قیمت می‌تواند شتاب صعودی خود را بازیابی کند. اتریوم برخلاف بیت‌کوین موقعیت خود را با قدرت بالای حمایت 4.050 دلاری حفظ کرده است. قیمت این ارز دیجیتال روز گذشته یک کف جدید تشکیل داد، سپس یک بازیابی ادامه‌دار را آغاز کرد و به بالای مقاومت 4.120 دلاری رسید. این روند صعودی ادامه داشت و قیمت توانست مقاومت 4.200 دلاری و میانگین متحرک ساده (SMA) ۱۰۰ ساعته را پشت سر بگذارد. علاوه بر این، اتریوم توانست با این جهش مقاومت خط روند نزولی موجود در نمای یک ساعته بازار را هم که در ۴,۲۰۵ دلار تشکیل شده بود پشت سر بگذارد. قیمت در ادامه از ۴,۳۰۰ دلار هم عبور کرد و در بالاترین سطح به ۴,۳۸۶ دلار رسید، اما کمی بعد تا زیر ۴,۳۰۰ دلار اصلاح شد. این اصلاح نزولی با شکسته‌شدن سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی همراه بود. در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت صعودی قیمت از ۴,۰۲۶ دلار تا اوج ۴,۳۸۶ دلاری تنظیم شده است. اتریوم در حال حاضر بالاتر از ۴,۲۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته معامله می‌شود و نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در ۴,۳۰۰ دلار است. اولین مقاومت کلیدی در ۴,۳۵۰ دلار قرار گرفته است و عبور از این سطح می‌تواند آغازگر یک حرکت صعودی جدید در کوتاه‌مدت باشد. در این صورت رسیدن قیمت به ۴,۴۵۰ دلار محتمل خواهد بود و رشد بیشتر قیمت می‌تواند اتریوم را در کوتاه‌مدت به ۴,۵۰۰ دلار برساند. اگر اتریوم نتواند از ۴,۳۵۰ دلار عبور کند، ممکن است حرکت نزولی جدید در بازار آغاز شود. با نزولی‌شدن بازار، نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در ۴,۲۲۰ دلار خواهد بود و ضمناً یک خط روند صعودی هم در همین سطح قیمت را حمایت خواهد کرد. اولین حمایت کلیدی قیمت در نزدیکی ۴,۲۰۰ دلار خواهد بود که تقریباً با سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی در یک محدوده قرار گرفته است. شکسته‌شدن این سطح در ادامه می‌تواند با سقوط عمیق‌تر قیمت همراه باشد. شاخص مکدی (MACD)، به آرامی در حال خروج از محدوده صعودی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) هم در نزدیکی سطح ۵۰ قرار گرفته است. ۴,۲۰۰ دلار حمایت‌ کلیدی اتریوم است و ۴,۳۵۰ دلار به عنوان مقاومت‌‌‌ پیش روی قیمت عمل می‌کند.

    ورود ۱۵۴ میلیون دلار  به صندوق‌های ارز دیجیتال

داده‌های تازه نشان می‌دهد که با وجود سقوط بازار در روزهای اخیر، سرمایه‌گذاران نهادی همچنان مشغول خرید بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال هستند و در هفت روز گذشته حدود ۱۵۴ میلیون دلار ارز دیجیتال خریده‌اند. این در حالی است که در هفت روز ماقبل آن، ۱۵۰ میلیون دلار به صندوق‌های ارز دیجیتال تزریق شده بود. بر اساس داده‌های کوین شیرز، سرمایه‌گذاران نهادی با اصلاح اخیر بازار ارز دیجیتال دچار آشفتگی نشده‌اند، زیرا موجودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و اتریوم همچنان بیشتر شده است. طبق گزارش‌ تازه کوین شیرز از جریان ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، محصولات ویژه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال که صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) را هم در بر می‌گیرند، در هفته منتهی به ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) شاهد ورود ۱۵۴ میلیون دلاری سرمایه بودند. مانند هفته‌های گذشته، محصولات سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین با ۱۱۴.۴ میلیون دلار، بیشترین سرمایه را جذب کرده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتریوم هم شاهد ورود ۱۲.۶ میلیون دلار سرمایه بودند. محصولات سرمایه‌گذاری چندگانه که در بیش از یک ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز ۱۴.۱ میلیون دلار ورودی خالص ثبت کرده‌اند. از ابتدای سال جاری تاکنون، سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های بزرگ بیش از ۶.۶ میلیارد دلار به محصولات سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، ۱.۱۷ میلیارد دلار به محصولات سرمایه‌گذاری در اتریوم و در مجموع بیش از ۹.۲ میلیارد دلار به بازار ارز دیجیتال اختصاص داده‌اند. گری‌اسکیل، بزرگ‌ترین صندوق مدیریت سرمایه فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، دارایی‌های تحت مدیریت خود را تا تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، ۵۱.۹ میلیارد دلار اعلام کرده است. اکتبر (مهر) ماه رکوردشکنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بود که بخشی از آن به‌لطف تأیید دو صندوق قابل معامله در بورس مرتبط با معاملات آتی در امریکا صورت گرفت. شرکت‌های سرمایه‌گذاری با رسیدن قیمت بیت‌کوین به اوج تاریخی جدید، در این ماه ۲ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کردند. با اینکه رشد قیمت بیت‌کوین در ماه نوامبر (آبان) محدودتر بوده است، آخرین داده‌های مربوط به جریان ورود سرمایه به صندوق‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران فعلاً نگران اصلاح بازار نیستند. بیت‌کوین روز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) و پیش از اصلاح بیشتر قیمت، کف ۵۶,۵۰۰ دلار را تجربه کرد. از آنجا که قیمت زیر ۵۸,۰۰۰ دلار تثبیت شده، به نظر می‌رسد که بیت‌کوین مستعد تجربه یک اصلاح قیمتی دیگر در کوتاه‌مدت است. تِک دِو، تحلیلگر بازار ارز دیجیتال، در توییت اخیر خود نوشته است که بازار صعودی ۲۰۲۱ از ماه ژوییه (تیر) به بعد، بین ۵ تا ۸ روز نسبت به چرخه صعودی سال ۲۰۱۷ دیرتر عمل کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار ارز دیجیتال می‌توانند برای شکست مقاومت و ادامه روند صعودی در میان‌مدت آماده شوند.


 

ارسال نظر