دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۱:۵۱:۲۶
کد خبر: ۱۸۴۲۰۴

چین شرکت‌های فناوری را جریمه کرد

رگولاتور بازار چین شرکت‌های بزرگی از جمله علی بابا، بایدو و JD.com را به دلیل عدم اعلام ۴۳ معامله به مقامات جریمه کرده است. به گفته مقامات این شرکت‌ها قانون ضد انحصار را نقض کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شرکت‌های مذکور هر کدام ۵۰۰ هزار یوان (۷۸ هزار دلار) جریمه می‌شوند. این مقدار حداکثر جریمه تعیین شده براساس قانون ضدانحصار چین است. جریمه‌های مذکور در حالی وضع شده‌اند که دولت چین اقدامات سختگیرانه‌تری برای کنترل پلتفرم‌های اینترنتی وضع کرده و درباره ریسک سوءاستفاده از قدرت در بازار جهت سخت‌تر کردن رقابت، سوءاستفاده از داده‌های مشتریان و نقض قوانین حمایت مشتری هشدار داده است. قدیمی‌ترین قراردادی که طبق این طرح مشمول جریمه شده، عملیات ادغامی است که در ۲۰۱۲ میلادی ثبت شده و مربوط به بایدو و شریکش است. جدیدترین قرارداد نیز در ۲۰۲۱ و بین بایدو و خودروسازی ژجیانگ جیلی هلدینگ بسته شده است. قرارداد دیگری که توسط اداره دولتی نظارت بر بازار چین مشمول جریمه شده مربوط به ادغام شرکت Auto Navi (مسیریابی و ناوبری) در علی بابا در سال ۲۰۱۴ میلادی است. همچنین علی بابا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۴ درصد سهام Ele.me را خرید و بزرگ‌ترین سهامدار این سرویس ارسال غذا شد. علی بابا، بایدو، JD.com و جیلی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

گوگل با ناشران آلمانی توافقنامه امضا کرد

گوگل اعلام کرد توافقنامه‌هایی با چند ناشر بزرگ آلمانی امضا کرده تا از اختلافات درباه کپی‌رایت استفاده از محتوای آنها جلوگیری شود. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این شرکت فناوری امریکایی با نشریات اشپیگل و دی زایت، پرتال‌های فناوری Golen و «نتز ولت»، «ویرتشافتس ووخه» و »منیجر مگزین» قراردادهایی امضا کرده است. گوگل در بیانیه‌ای در این باره گفت: «مذاکرات زیادی با ناشران مختلف در مرحله پیشرفته در حال انجام است.» آلمان در ماه ژوئن یک قانون کپی رایت جدید وضع کرد که به ناشران اختیاراتی اضافی درباره محتوایشان را می‌دهد. قانون جدید بین استفاده از خلاصه مطلب و محتوای کامل تمایزی ایجاد کرده است اما مشخص نیست مرز بین این دو کجاست. در همین راستا توافقنامه بین گوگل و ناشران برای اجتناب از شکایت‌های پرهزینه و طولانی مدتی درباره تمایز بین خلاصه و محتوای کامل است. گوگل اعلام کرد پرداخت‌ها به ناشران براساس قوانین کپی رایت تعیین شده است اما در این باره توضیحات بیشتری نداد. پیش از این نیز شرکت امریکایی قرارداد مشابهی با ناشران فرانسوی بست.

اختلال اپلیکیشن تسلا  به پایان رسید

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا از پایان اختلال اپلیکیشن تلفن همراه این شرکت و آنلاین شدن مجدد آن خبر داده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اختلال موجب شده بود تا کاربران نتوانند از طریق اپلیکیشن یادشده به خودروهای شخصی خود متصل شوند. ماسک با ارسال توئیتی برای مالکان خودروهای تسلا اعلام کرده بود که علت وقوع این مشکل نقص در سرورهای این شرکت بوده که باعث شده اتصال به خودروهای مدل ۳ از طریق اپلیکیشن‌ای او اس این شرکت در سئول پایتخت کره جنوبی ممکن نشود. مدیرعامل تسلا افزود: اپلیکیشن یادشده بعد از چند ساعت به حالت عادی بازگشته و در ساعات اولیه راه‌اندازی این اپلیکیشن ترافیک آن نیز بسیار زیاد بوده است. 

 

ارسال نظر