۷۵ درصد مردم ۶ کشور جنوب شرق آسیا به اینترنت دسترسی دارند

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۰۳:۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۸۳۸۶۷

بیش از ۷۵ درصد از مردم ۶ کشور بزرگ جنوب شرق آسیا به اینترنت دسترسی دارند و بیشتر آنها حداقل یک‌بار خرید آنلاین انجام داده‌اند. به گزارش پیوست و براساس گزارش منتشرشده از سوی گوگل و هلدینگ تماسک و Bain & Company نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند برای اولین‌بار در سال جاری میلادی آنلاین شده‌اند. براساس همین گزارش با اضافه شدن ۴۰ میلیون کاربر جدید، تعداد کاربران اینترنتی در این شش کشور به بیش از ۴۴۰ میلیون رسید که از این بین ۸۰ درصد از آنها حداقل یک بار خرید اینترنتی را تجربه کرده‌اند. البته این گزارش اعضای ASEAN یعنی برونئی، کامبوج، لائوس و میانمار و کشور‌های تیمور شرقی پاپوآ گینه نو را شامل نشده و درنتیجه بیانگر وضعیت اینترنت در تمام کشور‌های جنوب شرق آسیا نیست. ویروس کرونا باعث شده تا خدمات دیجیتالی از جمله تجارت الکترونیکی، غذا و تحویل مواد غذایی و پرداخت آنلاین طرفدار زیادی پیدا کنند. براساس این گزارش که برای ششمین سال متوالی منتشر می‌شود، پس از همه‌گیری کرونا بیش از ۶۰ میلیون نفر در این منطقه برای اولین‌بار از خدمات دیجیتال استفاده کرده‌اند و ۲۰ میلیون نفر آنها در نیمه اول ۲۰۲۱ این کار را انجام داده‌اند.

    اقتصاد اینترنتی در مسیر هزار میلیاردی شدن

اکثر بخش‌های اینترنتی در جنوب شرق آسیا حتی با وجود چندین ماه قرنطینه سفت و سختی که کسب و کار‌ها و مشاغل سراسر جهان را تحت تاثیر گذاشت، نسبت به تاثیرات بیماری همه‌گیری کرونا انعطاف خوبی از خود نشان دادند. با افزایش واکسیناسیون و افراد واکسینه در این کشور، به تدریج محدودیت‌های کرونایی هم در حال کاهش است و چرخ اقتصاد دوباره به چرخش در آمده است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بخش اینترنتی کشور‌های جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۱ مجموعا به ۱۷۴ میلیارد دلار ارزش ناخالص کالا (GMV) می‌رسد. رشدی ۴۹ درصدی که عمده آن ناشی از رشد تجارت الکترونیکی است را تجربه می‌کنند. ارزش ناخالص کالا یا GMV یک معیار رایج در تجارت الکترونیکی است که مجموع ارزش دلاری کالاهای فروخته شده در بازه زمانی مشخصی را نشان می‌دهد. طبق این گزارش با رشد پرداخت‌های دیجیتالی و شهرت گرفتن کیف پول‌های الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و خدمات آنلاین امور مالی در این منطقه در حال رشد هستند. پیش‌بینی شده است که مجموع ارزش تراکنش‌های پرداخت دیجیتال در این ۶ کشور با رشد ۹ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۰۷ میلیارد دلار برسد. به گفته استفانی دیویس، مسوول منطقه جنوب شرقی آسیا در گوگل، انتظار می‌رود تجارت الکترونیکی تا سال ۲۰۲۵ و پس از آن همچنان به عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصاد اینترنتی باقی بماند. دیویس در مصاحبه با CNBC گفت: «اما ما رشد نیرومندی را در دیگر دسته‌ها نیز شاهد هستیم. ما انتظار داریم که بخش حمل و نقل بار دیگر قدرت بگیرد و تحویل غذا موضوع مهمی در این منطقه خواهد بود.» او افزود: «بخش سفر‌ها که به‌شدت از پاندمی آسیب دید از سال آینده روند بهبود را آغاز می‌کند و تا سال ۲۰۲۵ با قدرت به رشد ادامه می‌دهد.» پیش‌بینی شده است که این ۶ کشور همگی رشدی دو رقمی را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ گزارش کنند. فیلیپین با اختلاف در صدر این رده‌بندی قرار دارد و قرار است ۱۷ میلیارد دلار ارزش ناخالص کالا را در سال ۲۰۲۱ گزارش کند، این در حالی است که این کشور برای سال ۲۰۲۰ تنها ۹ میلیارد دلار را گزارش کرده بود که حاکی از رشد ۹۳ درصدی است. به‌طور کلی پیش‌بینی شده است که اقتصاد اینترنتی این ۶ کشور تا سال ۲۰۲۵ از ۳۶۰ میلیارد دلار عبور کند. براساس این گزارش با رشد نرخ خرید‌های اینترنتی و تبدیل شدن آن به روال معمول، حجم این بخش اقتصادی تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند به ۷۰۰ تا هزار میلیارد دلار برسد.

  آینده‌ای پررونق برای معاملات

این گزارش نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بیشتری پول خود را به سمت اقتصاد اینترنتی جنوب شرق آسیا سرازیر کرده‌اند. در این بین بخش‌هایی مثل تجارت الکترونیکی و خدمات مالی آنلاین بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. راهیت سیپاهیمالانی، استراتژیست ارشد شرکت سرمایه‌گذاری تماسک از سنگاپور، در مصاحبه خود با CNBC گفت: «جهان لبریز از نقدینگی است و مردم به دنبال موقعیت‌های رشد در جهانی با نرخ بهره صفر هستند.» او با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر سرمایه‌گذاران خصوصی بودجه شرکت‌های این فضا را تامین می‌کردند گفت: «علاوه بر این انعطاف بخش اینترنتی این منطقه در دروان کرونا به‌شدت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. این شرکت‌ها امسال برای اولین‌بار در جایگاهی برای ورود به بازارهای عمومی قرار گرفتند.» براساس این گزارش، دوره‌های جذب بودجه گسترده و بهبود ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها، باعث به وجود آمدن 100 یونیکورن جدید یا استارت‌‌آپ‌هایی با بیش از یک میلیارد دلار ارزش، در حوزه تکنولوژی مصرفی شده است. برای مثال بازار‌های آنلاین کاروسل (Carousell) در ماه سپتامبر ۱۰۰ میلیون دلار بودجه جدید دریافت کرد و 1.1 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و از سوی دیگر شرکت گرب، غول تاکسیرانی آنلاین هم در ماه آوریل از برنامه‌های خود برای عرضه عمومی سهام خبر داد.

 

ارسال نظر