دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۳:۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۸۳۸۳۵

امریکا اتباع روسیه و اوکراین را به حملات باج‌افزاری متهم کرد

وزارت دادگستری امریکا دو تن از اتباع روسیه و اوکراین را به انجام حملات باج‌افزار ی به اهدافی در امریکا متهم کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت امریکا با هدف مقابله با حملات گسترده باج‌افزار ی به دنبال همکاری با شرکت‌های فناوری در ایالات متحده و نیز شناسایی و مقابله با عوامل حملات مذکور است. برخی از این حملات باعث مختل شدن روند انتقال سوخت به نقاطی از امریکا و نیز نگرانی در مورد تأمین امنیت زیرساخت‌های آب و برق در ایالات متحده شدند. یک کیفرخواست وزارت دادگستری امریکا علیه یاروسلاو واسینسکی اوکراینی صادر شده و وی که ماه گذشته در لهستان دستگیر شده، متهم شده در اوایل ماه جولای به یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری در فلوریدا موسوم به Kaseya نفوذ کرده است. وی و همدستانش با توزیع باج‌افزار اویل بین ۱۵۰۰ مشتری این شرکت، اطلاعات آنها را رمزگذاری کرده و برای دریافت باج تلاش کردند. این امر موجب اختلال گسترده فعالیت‌های شرکت‌های مذکور شد. همدست اصلی واسینسکی یک شهروند روس به نام یوگنی پولیانین بوده که در دادگاهی در ایالت تگزاس به کلاهبرداری و توطئه برای پولشویی نیز متهم شده است. بنا بر اعلام وزارت خزانه داری امریکا دولت‌های استونی و لیتوانی نیز برای تکمیل تحقیقات در این زمینه با مقامات ایالات متحده همکاری کرده‌اند.

اطلاعات ۷ میلیون مشتری موسسه مالی امریکایی فاش شد

شرکت خدمات مالی امریکایی رابین‌هود اعلام کرد هکری به اطلاعات ۷ میلیون مشتری آن دست یافته است. به گزارش مهر به نقل از ورج، به گفته این شرکت نشت اطلاعات در تاریخ سوم نوامبر اتفاق افتاده و طی آن نام کامل حدود ۲ میلیون و آدرس ایمیل ۵ میلیون مشتری فاش شده است. همچنین اطلاعات خصوصی ۳۱۰ نفر از جمله نام، تاریخ تولد و کد شهر محل سکونت سرقت شده است. البته رابین هود

 ادعا می‌کند شماره تأمین اجتماعی، شماره حساب یا شمارت کارت‌های نقدی مشتریان فاش نشده و علاوه برآن در نتیجه رویداد نشت اطلاعات مذکور هیچ خسارت مالی به مشتریان وارد نشده است. در بیانیه این شرکت خدمات مالی آمده است: یک طرف ثالث غیر مجاز با استفاده از تلفن یکی از کارمندان پشتیبانی مشتری را فریب داد و توانست به سیستم دسترسی یابد. رابین هود همچنین اعلام کرد طرف ثالث خواستار باج در ازای اطلاعات مسروقه شده است. این شرکت ادعا می‌کند مقامات قانونی را مطلع کرده اما هنوز مشخص نیست باج مورد نظر را پرداخته است یا خیر.

در امان نگه  داشتن رسانه ملی نروژ از سانسورهای فیس‌بوک

وزیر فرهنگ جدید نروژ تصمیم دارد رسانه ملی این کشور را از سانسور شرکت‌های بزرگ فناوری در امان نگه دارد. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، این درحالی است که چندی قبل پست‌های چند رسانه نروژی از جمله رادیو و تلویزیون ملی این کشور (NRK) در فیس‌بوک تعلیق شدند و همین امر انتقاداتی را درباره دخالت شرکت‌ها در آزادی رسانه‌ها در پی داشت. درهمین راستا ترتبرگوستوئن در یک مصاحبه گفت: شرکت‌های فناوری بزرگ نمی‌توانند به عنوان دروازه بان، رسانه‌های ملی را سانسور کنند. این رفتار دخالتی غیرمنطقی در موقعیت آزاد رسانه و نقش آن در جامعه است. او تصمیم دارد برای برطرف کردن این چالش فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری را وادار کند یک فهرست انتظار از رسانه‌ها بسازند که توسط ادیتورها کنترل می‌شوند و از مجموعه‌ای از قوانین برای حفاظت از یکپارچگی پیروی می‌کنند و رسانه‌هایی که در این فهرست وجود دارند نباید در معرض سانسور قرار بگیرند. وزیر فرهنگ نروژ درباره این اقدام گفت: تنها مورد شفاف در این باره آن است که فیس بوک نمی‌تواند تصمیم بگیرد چه رسانه‌ای توسط ادیتور کنترل شده است.

 

ارسال نظر