بیت‌کوین به 65 هزار دلار رسید

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۳:۴۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۸۰۰
بیت‌کوین به 65 هزار دلار رسید

قیمت بیت‌کوین با رشد حدود پنج درصدی روز ساعت گذشته، به بالای ۶۵هزار دلار رسید. تحلیلگران معتقدند پادشاه ارزهای دیجیتال نشانه‌های مثبتی را از خود نشان می‌دهد و می‌تواند جهشی دوباره به سمت ۷۰هزار دلار داشته باشد. مجموع شاخص‌هایی که همه صعودی هستند و همچنین چشم‌اندازهای کلان مثبت درباره بیت‌کوین، روی‌هم‌رفته هیچ نشانه‌ای از اینکه سرمایه‌گذاران دیدگاه صعودی خود را به نزولی تغییر دهند باقی نگذاشته است. اگرچه بعضی از آلت‌کوین‌ها ممکن است عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته باشند؛ اما پادشاه همچنان با داشتن 40 درصد از ارزش کل بازار جای پای محکمی به عنوان یگانه رهبر بازار دارد و بیت‌کوین برای بسیاری از سرمایه‌گذارانی که برای اولین‌بار وارد این حوزه می‌شوند، اولین انتخاب است.

قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته توانست در بالای محدوده حمایتی ۶۰هزار دلار به‌خوبی خود را حفظ کند و در نتیجه، پادشاه ارزهای دیجیتال با رشدی تازه به بالای خطوط مقاومت ۶۲,۵۰۰ و ۶۳,۵۰۰ دلار رسید. پس از آن، قیمت حتی به بالای سطح ۶۵هزار دلار و بالای خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ساعته هم صعود کرد. با شکسته‌شدن مقاومت‌های قبلی، بیت‌کوین برای آغاز حرکت به بالای سطح ۶۵,۵۰۰ دلار فرصت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد. در بالاترین حد، روز گذشته بیت‌کوین در صرافی کراکن به سقف 66 هزار دلار هم رسید و حالا قیمت در حال تثبیت حرکت صعودی است. زمانی که مقاومت ۶۶هزار دلار به‌طور واضح شکسته شود، این احتمال کم نیست که درهای جدیدی برای یک جهش تازه باز شود که در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت تا ۶۸,۵۰۰ دلار به رشد خود ادامه دهد. هر رشد جدید پس از آن ما را برای سطح حیاتی ۷۰هزار دلار آماده می‌کند. از دیدگاه نزولی، اگر بیت‌کوین نتواند از پس مقاومت ۶۶هزار دلار بر‌آید، ممکن است یک فاز اصلاحی جدید به سمت پایین شروع شود. اولین حمایت، ۶۴,۵۰۰ دلار است.

   ۹۷  درصد سرمایه‌گذاران بیت‌کوین 

در سود هستند

بررسی شاخص‌های کلیدی در شبکه بیت‌کوین نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال می‌تواند بزودی دوباره به بالاترین قیمت تاریخ خود برسد. به گزارش کریپتواسلیت، وضعیت آدرس‌های بیت‌کوین، حجم تراکنش‌های شبکه و همچنین جریان‌های سرمایه ورودی و خروجی، تحلیل‌گران را به ادامه روند صعودی امیدوار کرده است. بر اساس بعضی اصطلاحات در بازار، زمانی که قیمت بیت‌کوین بالاتر از میانگین هزینه‌ای باشد که برای بیت‌کوین‌های یک آدرس پرداخت شده است، به‌اصطلاح گفته می‌شود این آدرس‌ «در سود» یا «In the Money» است. از طرف دیگر، اگر قیمت فعلی یک دارایی پایین‌تر از میانگین هزینه‌ای باشد که برای دارایی‌‌های یک آدرس پرداخت شده است، اصطلاحا گفته می‌شود آدرس «در ضرر» یا «Out of The Money» است. در نهایت، زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال به میانگین هزینه‌ای که برای توکن‌های یک آدرس پرداخت شده است بسیار نزدیک باشد، اصطلاحاً گفته می‌شود آن آدرس «خنثی» یا «At the Money» است. حالا که بیت‌کوین در نزدیکی اوج تاریخی خود قرار دارد، ۵ میلیون آدرس (۹۷.۲۵٪ از کل) به‌طور میانگین بیت‌کوین‌های خود را با قیمت کمتر از بازار خریداری کرده‌اند و بنابراین در سود هستند. طبق تئوری اقتصاد رفتاری، ازآنجاکه سرمایه‌گذاران تمایل دارند در سرمایه‌گذاری خود بمانند و نمی‌خواهند بیت‌کوین‌های خود را بفروشند، این یک نشانه صعودی است. تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران (۹۲۸ هزار آدرس) بیت‌کوین را در قیمت ۶۱,۶۰۰ تا ۶۳,۵۰۰ دلار خریده‌اند؛ بنابراین با توجه به خریدِ زیاد در این محدوده قیمتی، می‌توانیم بگوییم محدوده ۶۱,۶۰۰ تا ۶۳,۵۰۰ دلار یک حمایت قوی است.

    سازمان‌ها بیش از پیش از شبکه بیت‌کوین 

استفاده می‌کنند

با کمک شاخصی به‌نام «میانگین اندازه تراکنش (The Average Transaction Size) » می‌توانیم بررسی کنیم که هر روز به‌طور میانگین چند دلار از طریق بلاک‌چین بیت‌کوین منتقل می‌شود. این عدد با تقسیم ارزش تمام تراکنش‌ها بر تعداد تراکنش‌ها به دست می‌آید. این شاخص در بالاترین حد تاریخ خود قرار دارد و روزبه‌روز عدد آن بیشتر می‌شود، در حالی که میانگین تراکنش‌های بیت‌کوین شش رقمی است. این موضوع برای قیمت مثبت تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که بسیاری از تراکنش‌های بیت‌کوین را سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند. در نیمه اول سال جاری میلادی، میانگین اندازه تراکنش نسبتاً ثابت و در محدوده حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار دلار بود؛ اما از جولای (تیر) تاکنون، این عدد دست‌کم دوبرابر شده است و به میانگین ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار دلار رسیده و در مقاطعی پیک‌های بیش از ۲ میلیارد دلاری هم به ثبت رسانده است. این حقیقت که علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی به بیت‌کوین در حال رشد است، با توجه به ذات کمیاب بیت‌کوین، می‌تواند یک نشانه مثبت برای حرکت قیمت این ارز دیجیتال باشد. اخبار اخیر از پذیرش ETF بیت‌کوین در امریکا این تئوری را تقویت می‌کند که فعالیت سازمانی رشد کرده است.

   مردم پول‌های خود را از صرافی‌ها 

خارج می‌کنند

با جمع تمام جریان‌های ورودی سرمایه به تمام صرافی‌های ارز دیجیتال و کم‌کردن آن از جریان‌های سرمایه که از صرافی‌ به کیف پول‌ها می‌رود، شاخصی به‌نام «خالص جریان» یا «Netflows» محاسبه می‌شود. زمانی این شاخص مثبت است که جریان ورودی سرمایه به صرافی‌ها بیشتر از جریان خروجی از صرافی‌ها باشد. به‌عبارت دیگر، وقتی سرمایه بیشتری به کیف پول موجود در صرافی منتقل شود، این شاخص مثبت می‌شود. برعکس، وقتی افراد دارایی خود را بیشتر از اینکه به صرافی منتقل کنند، از صرافی به کیف پول منتقل کنند، این شاخص منفی می‌شود. مثبت‌بودنِ شاخص خالص جریان می‌تواند نشانه خروج سرمایه‌گذاران باشد؛ چراکه وقتی حجم زیادی از ارزهای دیجیتال به صرافی‌ها منتقل شود، احتمالاً بیشتر آنها قرار است به فروش برسند. از طرف دیگر، بیشتر بودنِ خروج ارز دیجیتال از صرافی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سرمایه‌گذاران قصد دارند برای ذخیره بلندمدت سرمایه خود، به‌جای صرافی‌های متمرکز، سرمایه را به کیف پول‌های شخصی منتقل کنند.، طی چند هفته اخیر شاهد جریان خالص به‌شدت منفی بوده‌ایم و حتی در یک روز به عدد کم‌سابقه ۲.۶۸ میلیارد دلار خروجی هم رسیده است. این نشان می‌دهد که حجم زیادی از بیت‌کوین به سمت آدرس‌های شخصی سرازیر شده است. این روند به ما می‌گوید که شاید انباشت بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است و فشار فروش کمتر از قبل احساس می‌شود. بنابراین قیمت بیت‌کوین می‌تواند یک بار دیگر به اوج تاریخی خود برسد.

   ۴  درصد از امریکایی‌ها با سود‌های کلان 

ارز دیجیتال، شغل خود را ترک کرده‌اند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که چهار درصد از افراد شاغل در امریکا، پس از کسب سودهای کلان از بازار ارز دیجیتال، شغل دایمی خود را ترک کرده‌اند. ظاهراً بیشتر این افراد جزو قشر کم‌درآمد امریکا بوده‌اند. داده‌های شرکت تحقیقاتی سیویک ساینس نشان می‌دهد نزدیک به چهار درصد از امریکایی‌ها پس از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و کسب سودهای کلان طی ۱۲ ماه گذشته از شغل خود استعفا داده‌اند. جالب اینجاست که اکثر این افراد جزو قشر کم‌درآمد محسوب می‌شدند و سالانه کمتر از ۵۰ هزار دلار درآمد داشتند. نظرسنجی‌های سیویک ساینس نشان می‌دهد که هفت درصد از شرکت‌کنندگان فردی را می‌شناسند که پس از کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از شغل خود استعفا داده‌‌ است. بررسی دقیق‌تر این موضوع نشان می‌دهد اکثر افرادی که چنین تصمیمی گرفته‌اند، جزو کارمندان و کارگرانی هستند که پایین‌ترین میزان درآمد را داشته‌اند و درآمد سالانه ۶۴ درصد از آنها کمتر از ۵۰ هزار دلار بوده است. از سوی دیگر، تنها ۸ درصد از افرادی که درآمد ۱۵۰ هزار دلار به بالا داشتند، از شغل خود استعفا داده‌اند. مارک کوبان، میلیاردر و کارآفرین موفق امریکایی، نتیجه این تحقیقات را در توییتر خود به اشتراک گذاشته است. او گفته است که رشد اخیر ارزهای دیجیتال، می‌تواند در آینده باعث افزایش این تعداد شود. کوبان در توییتر خود نوشته است: «چهار درصد از مردم امریکا به‌خاطر کسب سود از ارزهای دیجیتال از شغل خود استعفا داده‌اند و تعداد زیادی از آنها کمتر از ۵۰ هزار دلار درآمد داشته‌اند. اکنون می‌دانیم که چرا بسیاری از مردم از شغل‌های با درآمد کم خود استعفا می‌دهند. تمام اینها قبل از جهش اخیر بازار بوده است.» این نظرسنجی همچنین نشان داده است که معامله‌گران تمام‌وقت یا دوره‌ای بازار سهام، به احتمال بسیار زیاد بیشترین افرادی هستند که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سیویک ساینس همچنین از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال و افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند، خواسته تا بگویند که به چه دلیل درگیر معاملات این کلاس دارایی شده‌اند. تعداد زیادی از افراد، یعنی نزدیک به ۲۸ درصد، گفته‌اند که رشد ارزش سرمایه در بلندمدت دلیل اصلی ورود آنها به بازار بوده است. از طرفی دیگر، ۲۳ درصد پاسخ داده‌اند که انتظار دارند در کوتاه‌مدت کسب سود کنند. دلیل ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان این بوده است که از شر دخالت‌های دولت خلاص شوند. ۱۱ درصد هم به موضوع حفاظت از سرمایه خود در برابر شرایط نامطلوب اقتصادی اشاره کرده‌اند.

    رویکرد جوانان امریکایی نسبت

 به ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال برای افرادی که کمتر از ۳۵ سال سن دارند، امیدوارکننده‌تر است. ۳۶ درصد از افراد زیر ۳۵ سال انتظار دارند که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال آنها را از والدین‌شان ثروتمندتر کند. از طرفی دیگر، برای افرادی که بیشتر از ۵۵ سال سن داشتند، این آمار تنها ۶ درصد بوده است. نتایج یک نظرسنجی‌ دیگر نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از امریکایی‌های کمتر از ۲۹ سال، با اطمینان بیشتری در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که سالمندان تقریباً هیچ تمایلی برای ورود به این بازار از خود نشان نداده‌اند. متولدین بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی، مخصوصاً آنهایی که میلیونر هستند، ‌فعال‌ترین گروهی شناخته شده‌اند که با ارزهای دیجیتال سروکار دارند. تقریباً ۵۰ درصد از آنها پاسخ داده‌اند که حداقل یک‌چهارم از سبد سرمایه‌گذاری خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌اند. ۳۰ درصد هم گفته‌اند که ۵۰ درصد سبد خود یا بیشتر از آن را در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

جورج والپر (George Walper)، رییس موسسه مشاوره‌ای اسپکترم گروپ (Spectrem Group)، درباره دلیل وسوسه‌انگیز بودن بازار ارز دیجیتال برای نسل جوان‌تر، گفته است:  سرمایه‌گذاران جوان خیلی زود و زمانی که [ارز دیجیتال] اینقدر شناخته‌شده نبود، وارد بازار شدند. با اینکه پدیده جدیدی بود، آنها از نظر ذهنی بیشتر از سایرین با این ایده درگیر شدند.

   والپر همچنین گفته است: 

سرمایه‌گذاران مسن‌تر و هم‌رده‌های آنها نمی‌توانند درک کنند که آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال قانونی است یا خیر. آنها در درک این موضوع کمی عقب‌ هستند. 

 

ارسال نظر