دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۰۵:۴۹
کد خبر: ۱۸۳۶۶۴

شناسایی اعضای گروه دارک‌ساید و پاداش ۱۰میلیون دلاری امریکا

وزارت خارجه امریکا از اختصاص پاداش ۱۰ میلیون دلاری برای دریافت اطلاعاتی خبر داد که منجر به شناسایی موقعیت مکانی هر یک از اعضای گروه هکری دارک ساید شود. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دارک ساید یک گروه فعال در زمینه انجام انواع جرایم سایبری است که پلیس فدرال امریکا مدعی است اعضای آن در روسیه زندگی می‌کنند. اف‌بی‌آی دارک‌ساید را مسوول بسیاری از حملات سایبری به امریکا دانسته که از جمله آنها می‌توان حمله به خطوط انتقال انرژی و سوخت کولونیال اشاره کرد. این حمله انتقال سوخت به جنوب شرق امریکا را مختل کرد و باعث گرانی قیمت بنزین و هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها شد. کولونیال پایپ لاین برای دسترسی مجدد به سیستم‌های خود، نزدیک به ۵ میلیون دلار بیت‌کوین به هکرها پرداخت کرد. وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه ژوئن حدود ۲.۳ میلیون دلار از این باج را پس گرفت. وزارت امور خارجه امریکا همچنین اعلام کرد برای دریافت اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا محکومیت هر فردی شود که در خرابکاری‌های دارک ساید در هر کشوری دخیل بوده، تا ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده و پرداخت خواهد کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ارایه این جایزه، ایالات متحده تعهد خود را برای محافظت از قربانیان باج افزار در سراسر جهان در برابر سوءاستفاده مجرمان سایبری نشان می‌دهد.

گوگل‌پلی تابع قانون جدید کره جنوبی می‌شود

گوگل تصمیم دارد به سیستم‌های پرداخت طرف سوم در کره جنوبی اجازه فعالیت در فروشگاه گوگل‌پلی را بدهد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اقدام جهت پیروی از قانون جدید این کشور است که طبق آن اپراتورهای فروشگاه‌های اپ نمی‌توانند توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را وادار کنند از سیستم‌های پرداخت‌شان استفاده کنند. بیانیه گوگل در حالی منتشر شده که کمیسیون ارتباطات کره (KCC) در ماه سپتامبر از این شرکت امریکایی خواست تا برنامه‌های خود برای پیروی از قوانین جدید را اعلام کند. در اواخر آگوست ۲۰۲۱ میلادی پارلمان کره جنوبی اصلاحیه‌ای به قانون کسب و کار مخابرات این کشور اضافه کرد که «قانون آنتی گوگل» نام گرفت و به اپراتور فروشگاه‌های بزرگ اپلیکیشن مانند اپل و گوگل اجازه نمی‌دهد توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را وادار به استفاده از سیستم‌های پرداخت خودشان کنند. چنین روندی دریافت کمیسیون از خریدهای داخل اپ را متوقف می‌کند. در بیانیه گوگل آمده است: ما به تصمیم مجلس ملی احترام می‌گذاریم و برخی تغییرات را در واکنش به قانون جدید به اشتراک می‌گذاریم. از جمله این تغییرات آن است که به توسعه‌دهندگان نرم افزار اجازه داده می‌شود کالاهای دیجیتال و سرویس‌های خود را در اپ بفروشند و علاوه بر سیستم پرداخت گوگل پلی، گزینه استفاده از سیستم پرداخت دیگری نیز برای کاربران در کره جنوبی فراهم می‌شود. گوگل به‌طور معمول ۱۵ درصد کمیسیون از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. اما این شرکت اعلام کرده در صورتی که کاربران گزینه سیستم پرداخت جایگزین را انتخاب کنند، کمیسیونی  ۱۱ درصدی از توسعه‌دهندگان برنامه دریافت می‌شود.

۳۸ اپ چینی باید جمع‌آوری اطلاعات کاربران را اصلاح کنند

دولت چین به ۳۸ اپلیکیشن متعلق به شرکت‌های مختلف از جمله تنسنت دستور داده فرآیند جمع‌آوری گسترده اطلاعات خصوصی کاربران را اصلاح کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این دستور درحالی اعلام شده که قانون حفاظت از اطلاعات خصوصی چین به‌طور کامل وارد مرحله اجرایی شده است. این قانون، فرمان فراگیری است که شیوه‌های حفظ حریم خصوصی آنلاین را دیکته می‌کند. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در بیانیه‌ای در حساب رسمی شبکه اجتماعی خود اعلام کرد اپ‌های مذکور اطلاعات خصوصی غیرملزوم را از کاربران جمع‌آوری کرده‌اند. به این اپلیکیشن‌ها دستور داده شده تا قبل از ۹ نوامبر عملکردهای خود را اصلاح کنند یا با جریمه روبرو می‌شوند. همچنین رییس بانک مرکزی چین از برنامه‌ریزی این کشور برای تقویت حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در زمان استفاده از خدمات فین تک خبر داد. به گفته وی کاربران باید در زمان استفاده از خدمات شرکت‌های فعال در بخش خدمات مالی یا فین تک اطمینان حاصل کنند که کسی به داده‌های خصوصی آنها دسترسی غیرمجاز ندارد و نمی‌تواند از این اطلاعات سوءاستفاده کند. یی گانگ، رییس بانک مرکزی خلق چین که از طریق ویدئو کنفرانس در همایش هفته فین‌تک هنگ کنگ شرکت کرده بود، گفت چین قصد دارد چارچوب‌های حقوقی و قانونی را در این بخش تقویت کند و استانداردهایی را برای حفاظت از داده‌های شخصی کاربران وضع کند. وی افزود: بهبود حفاظت از داده‌های شخصی در دستور کار بانک مرکزی چین قرار دارد و برخی شرکت‌های بزرگ فناوری بدون رضایت کاربران اطلاعات خصوصی آنها را جمع‌آوری کرده و از این اطلاعات سوءاستفاده می‌کنند. لذا ما باید سیستم حقوقی خود را برای حفاظت از داده‌های شخصی در بخش فین‌تک تقویت کنیم. چین قبلاً یک چارچوب قانونی برای حفاظت از داده‌های شخصی ایجاد کرده است و برخی ادارات دولتی نظارت بر آن را بر عهده گرفته‌اند.

 

ارسال نظر