اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۳:۲۹:۵۱
کد خبر: ۱۸۳۵۹۱

کلاهبرداری ۳.۵ میلیون دلاری با رمزارز سریال بازی مرکب

رمزارز الهام گرفته از سریال کره‌ای بازی مرکب که ارزش هر واحد آن به ۲۸۰۰ دلار رسیده بود، با تعطیلی وب سایت مرتبط به یک کلاهبرداری بی‌سابقه ختم شد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، این رمزارز $SQUID نام داشت و به‌طور رسمی از سوی شبکه نتفلیکس پخش کننده سریال تلویزیونی بازی مرکب تحریم نشده بود. این رمزارز در ماه اکتبر عرضه شد و ارزش آن در عرض چند روز ۳۱۰ هزار درصد رشد کرد. علاقه‌مندان این رمزارز را با هدف اجرای بازی رایانه‌ای جدیدی خریداری می‌کردند که قرار بود بر مبنای سریال بازی مرکب ساخته و عرضه شود. مضمون این بازی اجرای بازی‌های مرگبار توسط افرادی بود که غرق در بدهی بودند. تبادل این رمزارز در جریان بود تا در صبح روز دوشنبه ناگهان ارزش آن به صفر دلار سقوط کرد و وب‌سایت آن ناپدید شد. همچنین حساب توئیتر این رمزارز نیز بلوکه شد. در ادامه مشخص شد خالقان آن همه درآمد خود را به پول واقعی مبدل کرده و ناپدید شده‌اند. این کلاهبرداران از این طریق ۳.۳۸ میلیون دلار به جیب زده‌اند. نشانه‌های متعددی وجود داشت که نشان می‌داد این ارز دیجیتال از همان ابتدا کلاهبرداری بوده است. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به اشتباهات دستوری و املایی در وب سایت آن اشاره کرد. علاوه بر این مردم می‌توانستند این رمزارز را بخرند اما اجازه فروش آنها را نداشتند.

آمازون ۲۰۲۲ ماهواره اینترنتی به مدار زمین می‌فرستد

بر اساس آخرین تصمیم آمازون قرار است پروژه کوییپر در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ میلادی اجرا شود و ماهواره‌های اینترنتی را به مدار زمین ارسال کند. به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، این شرکت فناوری درخواست پرتاب و عملیاتی کردن ۲ نمونه از ماهواره‌های خود به نام «کوییپر ست -۱» و «کوییپرست -۲» را به کمیسیون فدرال ارتباطات ارایه کرده است. راجیو بدیال، معاون فناوری آمازون در بیانیه‌ای نوشت: «بزودی شاهد عملکرد ماهواره‌ها در فضا خواهیم بود. هیچ اقدامی جایگزین تست ماهواره‌ها در مدار زمین نیست. ما نیز معتقدیم با توجه به پیچیدگی و ریسک عملیات در چنین محیط چالش‌برانگیزی دانش زیادی به دست آوریم.» پروژه کوییپر در حقیقت برنامه آمازون برای ساخت شبکه‌ای شامل ۳۲۳۶ ماهواره در مدار زمین است تا اینترنت پرسرعت را برای اقصی نقاط جهان فراهم کند. سال گذشته کمیسیون فدرال ارتباطات اجازه فعالیت سیستم آمازون را صادر کرد. در همین راستا این شرکت تصمیم دارد بیش از ۱۰ میلیارد دلار در کوییپر سرمایه‌گذاری کند. پیش بینی می‌شود سرویس رسانی پروژه مذکور پس از ارسال ۵۷۸ ماهواره به مدار زمین آغاز شود. از سوی دیگر آمازون هفته گذشته از همکاری با «ورایزون» (اپراتور موبایل) خبر داد. با اجرای این پروژه آمازون به رقیبی برای اسپیس ایکس تبدیل می‌شود که سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس را ارایه می‌کند.

فیس‌بوک کلاهبردار بیت‌کوین را به جای ایلان ماسک تایید کرد

یک فن پیج ایلان ماسک با ۱۵۳ هزار دنبال‌کننده به عنوان صفحه رسمی مدیرعامل تسلا از سوی فیس‌بوک تیک آبی گرفته بود. در حال حاضر این صفحه از دسترس خارج شده اما هنوز مشخص نیست صاحبان صفحه دست به چنین کاری زده‌اند یا فیس‌بوک آن را از دسترس خارج کرده است. علاوه بر این، آخرین پست این صفحه قبل از اینکه از دسترس خارج شود، حاوی آدرس کیف پول بیت‌کوین برای دریافت این رمزارز و دو برابر کردن سرمایه کاربران بوده که نوعی کلاهبرداری است. به گزارش «ورج»، این صفحه خودش را به عنوان ماسک معرفی نکرده بود و در بخش About، گفته بود که یک فن پیج است: «ماسک صاحب تسلا رودستر ۰۰۰۱ (اولین نمونه تولیدی) از تسلا موتورز است؛ کمپانی که او یکی از اولین سرمایه‌گذارانش بود. رودستر یک خودروی اسپرت الکتریکی با برد ۳۵۴ کیلومتر است. این یک فن پیج است و توییت‌ها را از ماسک آپلود می‌کند.» نام این صفحه در سال ۲۰۲۱ شش بار تغییر کره که جدیدترین آنها مربوط به ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) می‌شود که دوبار به ایلان ماسک تغییر کرده است. افرادی که این صفحه را مدیریت می‌کردند، در مصر ساکن بودند، در حالی که ماسک ساکن تگزاس امریکا است. ورج همچنین به این نکته اشاره کرده که در پایان URL این صفحه از کلمه Offici استفاده شده که کوتاه شده Official یا رسمی است. این صفحه با استفاده از این کلمه در URL تظاهر به رسمی بودن کرده‌. علاوه بر این، این وب‌سایت می‌گوید این صفحه تحت مدیریت یک کلاهبردار بیت‌کوین بوده است. در زمانی که این صفحه از دسترس خارج شده، ۱۱ پست داشته که اکثر آنها ری‌پست توییت‌های ماسک بوده‌اند اما جدیدترین آنها مربوط به دو برابر کردن سرمایه کاربران به صورت بیت‌کوین بوده و شامل آدرس کیف پول بیت کوین می‌شده است، البته این پست قبل از اینکه صفحه از دسترس خارج شود، حذف شده بود. 

 

ارسال نظر