سقوط بیت‌کوین به زیر ۶۰ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۳:۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۸۳۴۰۱
سقوط بیت‌کوین به زیر ۶۰ هزار دلار

قیمت بیت‌کوین روز گذشته به زیر 60 هزار دلار سقوط کرد. سقوط ناگهانی بهای این ارز دیجیتال به لیکویید شدن بیش از ۵۱۷ میلیون دلار قرارداد آتی منجر شد و معامله‌گران موقعیت‌های لانگ (خرید) حدود ۵۰۴ میلیون دلار خسارت دیدند. این در حالی است که تسلا، بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو‌های الکتریکی در جهان به مدیریت ایلان ماسک اعلام کرده که احتمالا به‌زودی پشتیبانی از پرداخت رمزارزی را از سر گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که تسلا به ایجاد راهی برای خرید با دارایی‌های دیجیتالی است. بیت‌کوین روز گذشته به محدوده 58 هزار دلار هم رسید و در ۲۴ ساعت، سقوطی ۶ درصدی را تجربه کرد. شکسته‌شدن خط گردن الگوی سروشانه به عنوان یک نشانه نزولی در نظر گرفته می‌شود. تشکیل این الگو معمولاً با افزایش فشار فروش و سقوط قیمت همراه است. اکنون کندل قیمت به زیر حمایت خط گردن الگوی سروشانه درون نمودار رسیده است. تأیید این شکست و ادامه روند نزولی ممکن است با سقوط قیمت به حمایت ۵۴هزار دلاری همراه شود. در صورت صعودی‌شدن بازار هم حمایت کلیدی در سطح ۶۳,۷۰۰ دلار است و عبور از این سطح می‌تواند بیت‌کوین را به اوج‌های قیمتی جدید برساند. طبق گزارش‌ها، دو صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین درخواست اخذ مجوز خود را تسلیم مراجع مربوطه کرده‌اند؛ یکی از این ‌ETFها مخصوص موقعیت‌های فروش و دیگری مخصوص معاملات اهرم‌دار است. به گزارش کوین تلگراف، شرکت دایرکشن درخواست خود برای یک ETF موقعیت‌های فروش را ثبت کرد. این صندوق همانند دیگر صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین که در بازارهای امریکایی معامله می‌شود، با بیت‌کوین واقعی پشتوانه‌سازی نمی‌شود. طبق اعلام دایرکشن، این صندوق ممکن است در دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین، صندوق‌های بازارهای پول، حساب‌های سپرده یا ابزارهای کوتاه‌مدت بدهی سرمایه‌گذاری کند. این در حالی است که این شرکت با انتشار اخطاریه‌ای، اعلام کرده است که ممکن است قیمت محصول به صفر برسد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ارزش سرمایه در صندوق ممکن است بدون اخطار [قبلی] با کاهش شدید همراه شود یا به صفر برسد. باید خود را برای از دست دادن تمام سرمایه آماده کنید.» بلومبرگ گزارش کرده است که شرکت والکری درخواستش برای یک ETF اهرم‌دار را هم تسلیم مراجع مربوطه کرده است. این صندوق به سرمایه‌گذاران امکان استفاده از اهرم‌های ۱.۲۵ برابری را می‌دهد. نیت گراچی، مدیر ای‌تی‌اف استور، با اشاره به این محصولات قابل‌معامله در بورس جدید، پیش‌بینی کرده است که در آینده شاهد ثبت درخواست‌های بیشتر و تأییدیه‌های بیشتر خواهیم بود. او در این باره نوشت: «کمیسیون بورس امریکا از جنبه قانون‌گذاری، نگاه خوبی به قراردادهای آتی بیت‌کوین CME داشت. اگر به محصولات اهرم‌دار و معکوس (موقعیت‌های شورت) در دیگر بازارها نگاه خوبی می‌شود، دیگر دلیلی وجود ندارد که در این بازار امریکا خبری از آنها نباشد.» همزمان با انتشار این اخبار، قیمت بیت‌کوین با ثبت کاهشی محسوس، به زیر ۶۰,۰۰۰ دلار رسید.

    تسلا شاید دوباره  پذیرش ارزهای دیجیتال را آغاز کند

این در حالی است که شرکت تسلا باور دارد که ارزهای دیجیتال در بلندمدت می‌توانند «جایگزین ساده‌ای برای پول‌های نقد» باشند. همین مساله باعث شده است تا گمانه‌زنی‌ها در مورد پذیرش دوباره ارزهای دیجیتال توسط تسلا قوت بگیرد. اظهارات شرکت تسلا، تولیدکننده بزرگ خودروهای الکتریکی، این احتمال را که این شرکت بزودی پرداخت‌های ارزهای دیجیتالی را از سر بگیرد، تقویت کرده است. اسناد بایگانی‌شده فصلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) در ماه سپتامبر (شهریور)، نشان می‌دهد که شرکت تسلا اعلام کرده «ممکن است در آینده دوباره پذیرش ارزهای دیجیتال را آغاز کند». این نشان می‌دهد تسلا می‌خواهد دوباره از دارایی‌های دیجیتالی برای انجام خریدهای خود پشتیبانی کند. علاوه‌براین، تسلا اعلام کرده است که باور دارد در بلندمدت دارایی‌های دیجیتال وسیله‌ای برای حفظ ارزش و ابزار پرداخت هستند. این شرکت اظهار کرد: «ما باور داریم که در بلندمدت ارزهای دیجیتال هم پتانسیل سرمایه‌گذاری را دارند و هم می‌توان از آنها به عنوان جایگزین ساده‌ای برای پول‌های نقد استفاده کرد.» پیش از این تسلا از ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ (دی تا اسفند ۱۳۹۹) از بیت‌کوین به عنوان روش پرداختی خریدهای مربوط به ماشین‌های برقی خود استفاده کرده بود. این تنها بخشی از استقبال گسترده بیت‌کوین از طرف تسلا بود؛ چراکه این شرکت در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ (دی ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰) حدود ۱.۵ میلیارد دلار از موجودی خزانه خود را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد. با وجود این، بلافاصله بعد از اینکه تسلا با انتقاداتی مبنی بر اینکه روش استخراج اثبات کار بر محیط زیست تأثیر منفی دارد، مواجه شد، حمایت از بیت‌کوین را متوقف کرد. در ژوئن ۲۰۲۱، ایلان ماسک اعلام کرد که تسلا زمانی دوباره از بیت‌کوین حمایت می‌کند که حداقل نیمی از نرخ هش شبکه این ارز دیجیتال با انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود. این گزارش همزمان با خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد تسلا با شرکت کرایه خودرو هرتز (Hertz) قرارداد مهمی امضا کرده است. همین موارد باعث شد ارزش بازار تسلا تا ۱ تریلیون دلار و قیمت سهام آن هم برای اولین‌بار تا ۱ هزار دلار افزایش یابد. با وجود بهت و ناراحتی دارندگان شیبا اینو کوین، ایلان ماسک در این هفته در توییتی اعلام کرد که او فقط بیت‌کوین، اتریوم و دوج کوین دارد. دوشنبه، یکی از کاربران توییتر به اسم شیبا اینو هولدر، از ایلان ماسک پرسید که چقدر شیبا اینو دارد؟ ایلان ماسک هم پاسخ داد: «هیچی.»

    رشد شدید سهام تسلا پس از  همکاری با هرتز

همکاری تسلا با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه اجاره خودرو باعث شد تا ارزش بازار سهام این شرکت برای اولین‌بار در تاریخ از ۱ تریلیون دلار عبور کند. این شرکت که ایلان ماسک آن را رهبری می‌کند، مالک ۴۲هزار واحد بیت‌کوین است که به‌طور متوسط با قیمتی حدود ۳۱,۷۰۰ دلار خریداری شده‌اند. پس از آنکه شرکت اجاره خودرو هرتز سفارش خرید ۱۰۰هزار خودرو را به تسلا داد، ارزش بازار این شرکت فعال در حوزه تولید خودروهای برقی برای اولین‌بار در تاریخ از ۱ تریلیون دلار عبور کرد. ارزش سهام تسلا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته است، زیرا سرمایه‌گذاران اطمینان دارند فروش خودروهای برقی تا پیش از آنکه دولت خودروهای دیزلی و بنزینی را به‌خاطر کاهش آلودگی هوا ممنوع کند شتاب زیادی خواهد گرفت. بعد از اینکه شرکت هرتز روز دوشنبه سفارش خود را اعلام کرد، ارزش سهام تسلا تا ۹ درصد افزایش یافت و پیش از اصلاح بازار به اوج تاریخی خود در ۱,۰۴۵ دلار رسید. بر اساس تعداد سهام اعلام‌شده در آخرین اسناد این شرکت، سهام تسلا باید بالای ۹۹۵.۷۵ دلار معامله شود تا ارزش بازار تسلا بیشتر از ۱ تریلیون دلار باشد. درنتیجه تسلا توانست مانند شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری از جمله اپل، آمازون، آلفابت، فیس‌بوک و مایکروسافت، ارزش بازار خود را به بالای ۱ تریلیون دلار برساند. اپل اولین شرکتی بود که توانست در سال ۲۰۱۸ به این رقم دست یابد. با افزایش قیمت سهام تسلا، ثروت مدیرعامل آن یعنی ایلان ماسک هم افزایش یافت. دارایی خالص او قبل از روز دوشنبه بیش از ۲۵۲ میلیارد دلار بود. ثروت او تقریبا ۶۰ میلیارد دلار بیشتر از جف بزوس است. بزوس بنیان‌گذار وب‌سایت آمازون، ثروتمندترین مرد جهان پس از ایلان ماسک و بنیان‌گذار شرکت فضایی بلو اوریجین است که رقیب شرکت فضایی ایلان ماسک، یعنی اسپیس‌‌اکس محسوب می‌شود.


 

ارسال نظر