قوانین سلبی برای اقتصاد سم است

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۲:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۸۳۳۲۶
قوانین سلبی برای اقتصاد سم است

تعادل|

 طرح صیانت از فضای مجازی تعدادی از نمایندگان مجلس باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است. آنها می‌ترسند آزادی عمل‌شان در فضای مجازی با تصویب این طرح محدود شود. فضای مجازی فقط بحث سرگرمی نیست؛ کم نیستند افرادی که خرج زندگی‌شان را از کسب و کار اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی مجازی به دست می‌آورند. فیلتر و مسدود شدن بی‌برنامه و بی‌جایگزین شبکه‌های اجتماعی آنها را حتی در تأمین هزینه زندگی‌شان دچار مشکل می‌کند. کشورهای دیگر هم قوانین مختص خود را در فضای مجازی دارند، اما جایگزین مناسب هم با تکیه بر علم بومی برای مسدودیت شبکه‌های اجتماعی تدبیر کرده‌اند. طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا دقیق‌تر بگوییم طرح محدودسازی و مسدودسازی اینترنت همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد. اما در این باره افراد بسیاری نقطه نظرهای مخصوص به خود را دارند، حتی نمایندگان مجلس هم در مورد این طرح هنوز به توافق نرسیده‌اند. اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند اجرایی شدن چنین طرحی می‌تواند همین اقتصاد از پا درآمده را به زمین بزند و خیلی از کسب و کارهای کوچکی که با استفاده از همین فضای مجازی توانسته‌اند نفس‌های به شماره افتاده خود را حفظ کنند، حرفی است که بسیاری از مردم با آن موافقند. اما از سوی دیگر نمایندگان موافق و کسانی که این طرح را حمایت می‌کنند، معتقدند طرح صیانت هیچ ربطی به کسب و کارها ندارد و هیچ قصدی هم برای از پا انداختن آنها نخواهد داشت. آنها مساله را محدود به رفتارهای ناشایست در فضای مجازی می‌دانند. اما باید منتظر ماند و دید اجرایی شدن طرح صیانت چقدر می‌تواند به نفع جامعه باشد و چقدر به ضرر آن. 

     مسوولان در پی  محدودیت استفاده از اینترنت هستند

نایب‌رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در این باره می‌گوید: دغدغه‌های ما در بهره‌گیری از فضای مجازی ابتدایی است، ما هنوز درگیر قطع و وصل شدن اینترنتیم و نمی‌توانیم در زمان مشخص یک فایل را دانلود کنیم اما در آن سوی مرزها رقیب اقتصادی ما فایل را دانلود و سفارش خود را ثبت می‌کند. بابک عابدین گفت: برکسی پوشیده نیست که اینترنت به نیروی محرکه اقتصاد دنیا تبدیل شده است و کشورها بدون بستر ict قوی نمی‌توانند به توسعه اقتصادی برسند.او در ادامه خاطر می‌کند: تغییرات تکنولوژی در امریکا رشد قابل توجهی کرده است و متعاقب آن شاهد رشد اقتصادی در این کشور هستیم. این روزها سخن گفتن از توسعه اقتصادی بدون رشد صنعت تکنولوژی بی‌معناست.این فعال اقتصادی بابیان اینکه رقابت اقتصادی تاثیرپذیر از دانش اطلاعات است، می‌افزاید: همان‌گونه که اشاره کردم این روزها رشد صنعت وابستگی تنگاتنگی با توسعه دانش ict دارد چراکه این بخش تعیین‌کننده قدرت رقابتی است.

     ما هنوز درگیر  قطع و وصل شدن اینترنت هستیم

به گفته عابدین، اگر نتوانیم سرعت در انتقال داده‌ها و دانش اطلاعات و ارتباطات را توسعه بدهیم بدون تردید نخواهیم توانست به یک قدرت و قطب اقتصادی در خاورمیانه تبدیل شویم. ایران نقطه اتصال غرب آسیا به شرق آسیا است حال که از نظر جغرافیایی فرصت توسعه اقتصادی را داریم چرا با ایجاد مانع در بهره‌گیری از دنیای الکترونیک برای خود محدودیت ایجاد می‌کنیم. در دولت گذشته محدودیت‌هایی برای استفاده از اینترنت وضع شد. این قوانین در حالی وضع و اجرا شد که دنیا به سمت سرعت انتقال داده 5جی رفته بود. متاسفانه مسوولان در ایران هر روز در پی وضع قوانینی برای منع و محدودیت بهره‌گیری از اینترنت هستند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه در ایران دغدغه‌های ما در بهره‌گیری از فضای مجازی ابتدایی است، می‌گوید: ما هنوز درگیر قطع و وصل شدن اینترنتیم و نمی‌توانیم در زمان مشخص یک فایل را دانلود کنیم اما در آن سوی مرزها رقیب اقتصادی ما فایل را دانلود و سفارش خود را ثبت می‌کند.او با بیان اینکه محدودیت در دانش الکترونیک مساوی با کاهش رقابت‌پذیری اقتصادی است

، می‌افزاید: تجارت الکترونیک از پرداخت‌ها و فرآیندهای بانکی گرفته تا ثبت سفارش در دنیای مجازی امکان‌پذیر است. عابدین در پایان تصریح می‌کند: اگرخواهان توسعه صادرات غیرنفتی هستیم نباید در این بخش محدودی ایجاد کنیم. تجربه کشورهای دنیا ثابت کرده است که توسعه اینترنت بیشترین رشد را در بهره‌وری آنها داشته است و ایجاد مانع مساوی عقب انداختن اقتصاد کشور.

     مسوولان اینترنت را محدود کنند  بعدا پشیمان می‌شوند

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز اظهار داشت: اگر مسوولان کشور تصمیم بگیرند که محدودیت‌های برای بهره‌گیری از اینترنت برای شهروندان ایجاد کنند تردید نکنید که در سال‌های آتی پشیمان خواهند شد و شرایط را برای بهره‌گیری از اینترنت باکیفیت و با سرعت بالا فراهم می‌کنند. عبدالرضا نوروزی، درباره محدود شدن سرعت اینترنت و تاثیر آن بر کسب ‌وکارهای آنلاین، گفت: مزایای استفاده از اینترنت بر کسی پوشیده نیست و ما نمی‌توانیم با استدلال‌های ساده بهره‌گیری از این ابزار را برای شهروندان محدود کنیم.او با بیان اینکه محدود کردن اینترنت مانعی برای رشد اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر اینترنت به یک ابزار مهم برای پیشبرد کارهای شخصی و اداری تبدیل شده است و نمی‌توان از آن پرهیز کرد. اگر مسوولان کشور تصمیم بگیرند که محدودیت‌هایی برای بهره‌گیری از این فضا برای شهروندان ایجاد کنند تردید نکنید که در سال‌های آتی پشیمان خواهند شد و شرایط را برای بهره‌گیری از اینترنت باکیفیت و با سرعت بالا فراهم می‌کنند.

     اقتصاد فضای مجازی رضایت‌بخش است

این فعال حوزه فناوری و اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره همه‌گیری بیماری کرونا شاهد رونق کسب‌وکارهای مجازی بودیم، گفت: پیش از این بیماری فرهنگ استفاده از اینترنت، در سنین بالا کشور چندان جا نیفتاده بود؛ اما بعد ازهم‌گیری کرونا و لزوم خانه‌نشینی شرایط تا حدودی بهبود پیدا کرد و اقتصاد فضای مجازی رضایت‌بخش شد.او در ادامه با بیان اینکه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم، افزود: من خودمان را با گذشته خودمان مقایسه کردم چرا که ما در ایران در استفاده از اینترنت حتی به نسبت کشورهای همسایه خیلی عقب هستیم. به گفته نوروزی، کسب‌وکارهای آنلاین، در بخش خدمات مشکل ویژه‌ای دارند چراکه هنوز در زمینه اطمینان‌سازی و اعتماد‌سازی اقدام اصولی انجام نگرفته است.عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به ضعف نظارتی در فروش آنلاین، خاطرنشان کرد: گزارش‌های متعددی به دست ما می‌رسد که در خرید آنلاین یا کالا اشتباه به دست خریدار رسید یا کیفیت مد نظر را نداشت. دلیل به وجود آمدن این مشکل این است که هنوز زیر ساخت‌ها اعمال نشده است و دولت نیز در زمان شیوع کرونا آنقدر درگیر این بیماری بود که زمان لازم را برای نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای آنلاین را نداشت.او با بیان اینکه هم‌اکنون زمان برای تدوین قوانین قضایی فراهم شده است، گفت: مشکلات و معضلات شناسایی شده‌اند و هم‌اکنون دولت می‌تواند با مشورت از بخش‌خصوصی شرایط را برای اعمال نظارت بهتر برعملکرد کسب و کارهای آنلاین فراهم کند.نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان اطمینان‌های در کیفیت و قیمت برای خریداران مجازی ایجاد کرد، گفت: این نبود اطمینان در همه جای دنیا وجود دارد اما باید بگویم که در کشورهای اروپایی و امریکایی این مشکلات تا 90 درصد حل شده‌ است. ما نیز باید بسترهای درست در فروش و تعهد در خدمات را فراهم کنیم و این مهم زمانی میسر خواهد شد که قوانین بازدارنده و محکم در این زمینه تدوین و اجرایی شود.این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: ضعف در قانون در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین مشهود است به‌همین دلیل شرکت‌های رسمی و غیر رسمی این اجازه را به خود می‌دهد که اقدام به کارهای خلاف عرف کنند.

     قوانین سلبی برای اقتصاد سم است

رییس کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران نیز اظهار داشت: مسوولان این طرح تلاش دارند که به بقبولانند که چنین اقداماتی در کشورهای دیگر نیز مرسوم است اما باید بگویم که چنین نیست اگر محدودیت وجود دارد برای رده‌های سنی است آن هم محدودیت با انتخاب والدین نه به انتخاب دولت.افشین کلاهی، در پاسخ به این پرسش که طرح صیانت از فضای مجازی تا چه میزان در توسعه اقتصادی می‌تواند نقش داشته باشد، گفت: تجربه به ما ثابت کرده است که هیچگاه قانون سلبی نمی‌تواند موفق آمیز باشد و همواره مقرارت سلبی مانع توسعه اقتصادی بوده‌اند و رتبه اقتصادی را پایین می‌آورند.او در ادامه خاطرنشان کرد: کسب و کارهای جدید فناوری جدید به حساب می‌آیند از این رو مانع گذاشتن جلوی آنها سم است. متاسفانه با بی‌منطقی سعی داریم جلوی توسعه فناوری اطلاعات را بگیریم. این روش‌های از سلبی آزمون و خطا خود را پس داده‌اند اما مسوولان در کشور هر سال می‌خواهند آن را تجربه کنند. رییس کسب و کارهای دانش بنیان با اشاره به اینکه می‌خواهند این طرح را عادی جلوه بدهند، افزود: مسوولان این طرح تلاش دارند که به بقبولانند که چنین اقداماتی در کشورهای دیگر نیز مرسوم است اما باید بگویم که چنین نیست اگر محدودیت وجود دارد برای رده‌های سنی است آن هم محدودیت با انتخاب والدین نه به انتخاب دولت.او در پایان با بیان اینکه اطلاعات غلط درباره طرح بدتر از خود طرح است، گفت: از ابتدا اطلاعات دقیقی درباره طرح صیانت به مردم داده نشد و به سعی کردند جلوه‌ای دیگر از طرح را به مردم نشان بدهند. هنوز نیز در این باره شفافیت نکردند و ما نمی‌دانیم تغییراتی که قرار بود اعمال شود به کجا ختم شد.

 

ارسال نظر