دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۲:۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۲۸۴

فیس‌بوک از سارق داده‌های ۱۷۸ میلیون کاربر شکایت کرد

طبق گزارشی جدید فیس‌بوک از یک شهروند اوکراینی به نام الکساندر سولونچنکو به دلیل استخراج داده‌های بیش از ۱۷۸ میلیون کاربر شکایت کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، سولونچنکو با کمک یک ابزار اتوماتیک از قابلیت import در مسنجر سوءاستفاده کرد. او میلیون‌ها شماره تماس وارد فیس‌بوک کرد و هنگامی‌که سایت اطلاعاتی درباره یک حساب کاربری مرتبط با شماره تلفن را بازگرداند، داده‌های مربوط به شماره تلفن مذکور را جمع‌آوری کرد. این هکر بین ژانویه ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کرد و از دسامبر ۲۰۲۰ میلادی فروش آنها در وب تاریک را آغاز کرد. سولونچنکو از همان نام کاربری و اطلاعات تماسی که وب تاریک به کار برده بود، برای ایمیل استفاده کرد، و در نتیجه فیس‌بوک توانست وی را ردیابی کند. فیس‌بوک در شکایت خود خواستار مقدار نامشخصی غرامت و همچنین ممنوعیت سولونچنکو از دسترسی به فیس‌بوک یا فروش اطلاعات مسروقه شده است.

رفع آسیب‌پذیری امنیتی در وی‌چت

شرکت تنسنت مالک نرم‌افزار گپ وی چت از شناسایی آسیب‌پذیری خبر داده که باعث می‌شد محتوای گپ‌های کاربران در گوگل قابل جست‌وجو باشد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، نقص فنی یادشده نگرانی‌هایی را در مورد نقض حریم شخصی کاربران نرم افزار وی چت به وجود آورده است. زیرا اطلاعات صحبت‌های آنها از طریق نرم‌افزارهای جست‌وجو در دسترس بوده است. البته این مشکل در مورد جست‌وجوگر چینی بایدو وجود نداشته است. هنوز مشخص نیست علت وقوع این مشکل در وی‌چت چه بوده، اما در بیانیه تنسنت ماجرا ناشی از به‌روزرسانی فنی دانسته شده که عملکرد برخی پروتکل‌های تنسنت را مختل کرده و دسترسی جست‌وجوگرها به محتوای وی چت را ممکن کرده است. تنسنت از رفع قطعی مشکل یادشده در عرض چند ساعت خبر داده است.

واتس‌اپ دیگر از مدل‌های قدیمی گوشی پشتیبانی نمی‌کند

کاربران واتس‌اپ که از سیستم‌عامل‌های قدیمی‌ در گوشی‌های‌شان استفاده می‌کنند، برای ادامه استفاده‌ از این پیام‌رسان باید به‌دنبال گوشی‌های جدید باشند و سیستم عامل خود را ارتقاء دهند. به گزارش ایسنا به نقل از یواس‌ای‌تودی، پیام‌رسان واتس‌اپ که متعلق به فیس‌بوک است، در وب‌سایت خود اعلام کرد که از ابتدای ماه نوامبر، پشتیبانی از گوشی‌های هوشمندی که از سیستم‌عامل اندروید 4.1 و قدیمی‌تر استفاده می‌کنند را متوقف می‌کند. وب‌سایت این شرکت پیشنهاد کرد کاربران اندروید که تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرند، لازم است دستگاه خود را به مدل بالاتری ارتقاء دهند که از سیستم‌عامل بالاتری پشتیبانی کند تا این کاربران بتوانند همچنان از پیام‌رسان واتس‌اپ استفاده کرده و تاریخچه پیام‌هایشان هم حفظ شود. طبق اطلاعات وب‌سایت واتس‌اپ، این اپلیکیشن همچنین از گوشی‌های هوشمند اپل که سیستم‌عامل iOS 10 و بالاتر داشته باشند پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر آخرین آپدیت سیستم‌عامل اندروید، اندروید ۱۲، در گوشی‌ها قابل دریافت است و اپل هم ماه گذشته iOS 15 را منتشر کرد.

تحقیقات از رویه‌های تبلیغاتی گوگل در کانادا

نهاد نظارتی ضد انحصار کانادا روز گذشته از صدور حکم دادگاه برای تحقیقات از گوگل در مورد کسب و کار تبلیغات آنلاین این شرکت خبر داده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در جریان تحقیقات مذکور مشخص می‌شود آیا گوگل از تسلط خود بر بازار تبلیغات آنلاین برای آسیب زدن به رقبا سوءاستفاده کرده است یا خیر. بر طبق حکم دادگاه گوگل موظف به ارایه سوابق و اطلاعات مکتوب مرتبط با تحقیقات کانادا است. مقامات کانادایی می‌گویند این تحقیقات فعلاً در جریان است و هنوز هیچ نتیجه‌گیری به عمل نیامده است. 

 

ارسال نظر