برخی انتظار سقوط شدید قیمت ‌بیت‌کوین را می‌کشند

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۲:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۸۳۲۸۲
برخی انتظار سقوط شدید قیمت ‌بیت‌کوین را می‌کشند

بزرگ‌ترین ریزش قیمت ‌بیت‌کوین مربوط به رسیدن قیمت آن از ۲۰ هزار و ۸۹ دلار به ۱۱۱۱ دلار بود. این رمزارز در هر دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز در مقاطعی ریزش‌های ۶۱ درصدی و ۵۴ درصدی را تجربه کرد و چرخه خرسی ۲۰۲۱ می تواند قیمت آن را به چیزی حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار دلار برساند. این در حالی است که شمار دیگری از تحلیلگران بازار نظر کاملا متفاوتی دارند و معتقدند باید منتظر ‌بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری بود. این گروه تایید ضمنی معاملات ارزهای دیجیتالی در امریکا و کاهش شدید ‌بیت‌کوین‌های قابل استخراج را از دلایل اصلی استدلال خود عنوان می‌کنند.

صندوق پوشش ریسک پنترا کپیتال در یادداشتی به معامله گران هشدار داد منتظر ریزش بسیار شدید قیمت ‌بیت‌کوین پس از پایان چرخه صعودی فعلی باشند تا جایی که مدل سازی‌های صورت گرفته توسط این موسسه نشان می دهد ارزش ‌بیت‌کوین ممکن است در این مرحله تا ۸۰ درصد ریزش کند. ریزش ۸۰ درصدی ‌بیت‌کوین برای این رمز خیلی دور از دسترس نیست و بررسی‌های تاریخی نیز نشان می دهد قیمت ‌بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نیز چنین سقوط‌هایی را تجربه کرده است. بزرگ‌ترین ریزش قیمت ‌بیت‌کوین مربوط به رسیدن قیمت آن از ۲۰ هزار و ۸۹ دلار به ۱۱۱۱ دلار بود. این رمز در هر دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز در مقاطعی ریزش‌های ۶۱ درصدی و ۵۴ درصدی را تجربه کرد و چرخه خرسی ۲۰۲۱ می تواند قیمت آن را به چیزی حدود ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار دلار برساند. دن مورهد- مدیر موسسه پنترا کپیتال- گفت: «چرخه‌های ریزشی همیشه در بازار هستند و در آینده نیز اتفاق خواهند افتاد. قرار نیست یک روند صعودی تا ابد ادامه داشته باشد همانطور که قرار نیست قیمت ها تا همیشه روز به روز بیشتر ریزش کنند.» قیمت ‌بیت‌کوین اوایل سال جاری میلادی نیز به بالای ۶۰ هزار دلار رسید اما پس از آن و با اخبار منفی مداوم از طرف چین قیمت‌ها به‌شدت ریزشی شد تا جایی که ‌بیت‌کوین نصف ارزش خود را از دست داد. شمار دیگری از تحلیلگران بازار نظر کاملا متفاوتی دارند و معتقدند باید منتظر ‌بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری بود. این گروه تایید ضمنی معاملات ارزهای دیجیتالی در امریکا و کاهش شدید ‌بیت‌کوین‌های قابل استخراج را از دلایل اصلی استدلال خود عنوان می‌کنند. روند قیمتی ‌بیت‌کوین از آنجایی اهمیت دارد که این رمزارز با در اختیار داشتن حدود ۴۶ درصد از کل سهم ارزش بازار رمزارزها، به‌ویژه در ماه‌های اخیر به تعیین‌کننده‌ترین عامل مسیر حرکت بازار تبدیل شده است.

    اثرگذاری افراد مشهور در بازار رمزارزها 

مدیرعامل صرافی باینانس در یک پیام توییتری نوشته است که نوسانات بسیار شدیدی برای بازار رمزارزها در راه خواهد بود. موسسه پنترا کپیتال در یک مدل سنجی خبر از احتمال سقوط قیمت ‌بیت‌کوین تا ۸۰ درصد را داده و ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا و یکی از دو فرد ثروتمند جهان به حمایت از شیبا ادامه داده است. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، با انتشار یک پیام در توییتر مدعی شد نخستین تریلیونر دوج کوین خواهد بود. این توییت با واکنش سریع بازار همراه شد و قیمت دوج کوین در مدت زمان کمتر از یک ساعت حدود ۵ درصد بیشتر شد. بهای این میم‌کوین هم اینک بالای ۲۵ سنت قرار دارد. این کوین در مقایسه با هفته قبل ۷ درصد و نسبت به ماه گذشته ۲۵ درصد جهش قیمت داشته است. همچنین داده‌های وب‌سایت کوین کگو نشان می‌دهد شیبا اینو به اوج قیمتی جدیدی دست یافته است. نقطه اوج جدید در حالی ثبت شد که این میم‌کوین طی ۲ روز گذشته ۴۲ درصد افزایش قیمت داشته است. در عین حال، داده‌های کوین مارکت کپ بیانگر آن است که بیشترین معاملات صرافی کوین بیس مربوط به شیبا اینو بوده است. حجم معاملات روزانه این ارز دیجیتال در کوین بیس ۱.۰۷۸ میلیون دلار بود. این رقم از مجموع معاملات ‌بیت‌کوین، اتریوم و سولانا هم بیشتر بود. حساب معروف شیبا اینو نیوز در توییتر، رشته توییتی منتشر کرده که در آن گفته شده اپلیکیشن رابین‌هود احتمالا در حال بررسی افزودن میم‌کوین شیبا اینو به دارایی‌های قابل تجارت لیست شده در برنامه خود است. این کاربر توییتر اسکرین شاتی از یک نظرسنجی که از سوی رابین هود ایمیل شده بود را به اشتراک گذاشت. شیبا اینو نیوز می‌گوید رابین‌هود به وضوح در حال انجام تحقیق بازار درباره ترجیحات مشتریانش در زمینه ارز دیجیتال است. در این نظرسنجی از کاربران پرسیده شده که طی ۳ ماه گذشته چه ارز دیجیتالی را خریداری کرده‌اند و گزینه‌های آن شامل توکن ریپل، کاردانو، دوج‌کوین و شیبااینو است.

    انتقال ۱.۶۷ میلیارد دلار ‌بیت‌کوین  بین کیف‌پول‌های ناشناس

داده‌های سرویس ویل آلرت نشان می‌دهند که حدود ۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال از طریق ۲ تراکنش بین نهنگ‌های ناشناس جابه‌جا شده است. این تراکنش‌ها حاوی ۱۵,۱۰۰ و ۱۲,۰۰۶ ‌بیت‌کوین بوده‌اند که ارزش آن‌ها به‌ترتیب معادل ۹۲۹,۰۰۷,۰۰۰ و ۷۴۲,۴۵۹,۲۴۹ دلار است. این اتفاق درحالی رخ داده است که ‌بیت‌کوین در چند روز اخیر به اوج تاریخی ۶۶,۹۳۰ دلار رسید و سپس تا سطح ۶۰,۰۰۰ دلار افت کرد. این در حالی است که بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان بی‌سروصدا در حال پذیرش ‌بیت‌کوین است. طبق گزارش برخی کاربران، در حدود ۲۰۰ دستگاه خودپرداز مستقر در برخی از شعبات این فروشگاه در امریکا، مشتریان امکان خرید بر حسب ‌بیت‌کوین را پیدا کرده‌اند. اگرچه این خودپردازها متعلق به شرکت کوین‌استار هستند اما این اقدام می تواند زمینه ساز تدریجی پذیرش کامل ارزهای دیجیتالی توسط والمارت باشد که در صورت وقوع به‌طور حتم تاثیر مثبت زیادی روی بازار خواهد داشت. کارگروه ویژه اقدام مالی، راهنمای بازبینی شده خود در مورد ارزهای دیجیتالی را منتشر خواهد کرد. به گفته مارکوس پلیر- رییس این کارگروه، این راهنما مبتنی بر سنجش ریسک دارایی‌های مجازی و سرمایه گذاری در آن ها خواهد بود. پیش از این شماری از کشورهای عضو گروه هفت از جمله ژاپن خواستار ایجاد یک چارچوب قانونی بین‌المللی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های مجرمانه و تروریستی از طریق ارزهای دیجیتالی شده بودند.

    توصیه‌های دولت‌‌های هند و تایلند برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

در مقابل، همچنان مخالفت‌ها در برابر ارزهای دیجیتال وجود دارد. پرایوس چانوچا، نخست‌وزیر تایلند، ضمن اعلام نگرانی درباره سرمایه‌گذاری مردم به‌ویژه قشر جوان در ارزهای دیجیتال، آنها را به در نظر گرفتن ریسک‌های این اقدام فراخوانده است. چانوچا از افراد بزرگسال درخواست کرد هنگام افتتاح حساب برای فرزندان خود هوشیار باشند و بر سرمایه‌گذاری‌های کودکانشان نظارت کنند. این مقام دولتی همچنین از مردم درخواست کرد پیش از سرمایه‌گذاری به دقت تحقیق کنند تا با ریسک‌های آن آشنا شوند و بتوانند با ضررهای احتمالی کنار بیایند. او در شرایطی این اظهارات را مطرح کرد که عده زیادی از تایلندی‌ها به خاطر سود دهی بالای ارزهای دیجیتال در کوتاه‌مدت به این حوزه هجوم آورده‌اند. هیئت بورس و اوراق بهادار هند نیز هشدار داده که مشاوران سرمایه‌گذاری مجاز و ثبت شده، مجاز به انجام فعالیت‌های ثبت و تایید نشده نیستند. این هشدار شامل مشاوره درباره فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است، زیرا صنعت ارزهای دیجیتال در هند کماکان تحت نظارت و تنظیم قرار نگرفته است. این نهاد می‌گوید تمام فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، فعالیت‌های مقررات‌گذاری نشده محسوب می‌شوند. همچنین رئیس بانک مرکزی روسیه می‌گوید کشور از آمادگی لازم برای صدور مجوز صندوق قابل معامله ‌بیت‌کوین برخوردار نیست. اظهارات الویرا نابیولینا بیانگر موضع سخت‌گیرانه این نهاد مالی در قبال ارزهای دیجیتال است. وی در حالی این مطلب را اعلام کرد که نخستین صندوق قابل معامله ‌بیت‌کوین در امریکا تشکیل شده است. صندوق معامالات آتی ‌بیت‌کوین پروشرز ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) در بورس نیویورک شروع به کار کرد و حجم معاملات آن در روز نخست به حدود یک میلیارد دلار رسید.

    وزارت خزانه‌داری امریکا  دستورالعمل‌ جدیدی برای رمزارزها منتشر کرد

دولت بایدن برای مقابله با استفاده نامطلوب از رمزارزها، دستورالعمل‌های جدیدی منتشر کرده که شامل حال اکثر فعالان این حوزه از جمله صرافی‌ها، ماینرها و موسسات مالی بزرگ می‌شود. به‌علاوه، FATF هم قرار است تا چند روز دیگر دستورالعمل‌های خودش را برای این حوزه منتشر کند. وزارت خزانه‌داری امریکا می‌گوید اقدام جدید آن‌ها اولین گام برای مقابله با باج‌افزارها خواهد بود. این قوانین از مدت‌ها پیش در بسیاری از کسب و کارها حکم‌فرمایی می‌کرد اما حالا به‌طور اختصاصی برای بازار رمزارزها اصلاح شده است. موارد زیر از جمله مهم‌ترین دستورالعمل‌های اعلامی است: «استفاده از ابزارهای تشخیص موقعیت برای شناسایی و مسدودسازی دسترسی کاربرانی که از کشورهای تحت تحریم مشغول فعالیت هستند.» نظارت بر تراکنش‌ها برای شناسایی تراکنش‌هایی که یک سمت آن‌ها طرف‌های تحت تحریم‌ هستند. بازنگری دوره‌ای در تراکنش‌ها چنان‌چه وزارت خزانه‌داری آدرس‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کند. وزارت خزانه‌داری توضیح داده که تراکنش‌های غیرمجاز چگونه باید مسدود شوند. اگر یک شهروند یا مقیم امریکا رمزارزی در اختیار داشته باشد که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) آن را غیرقانونی بداند، فرد باید دسترسی تمام افراد به این رمزارز را مسدود کند و گزارش آن را ظرف ۱۰ روز کاری به دولت ایالات متحده بفرستد. افزون بر این، شبکه مقابله با جرایم مالی وزارت خزانه‌داری (FinCEN) هم در گزارشی مدعی شده که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰۰ میلیون دلار باج به باج‌افزارها پرداخته شده است. این گزارش می‌گوید حملات باج‌افزاری الگوهای نسبتا مشخصی دارند. مهاجمان معمولا پول مدنظر خود را در قالب رمزارز درخواست و بعد آن را چند بار به رمزارزهای دیگر تبدیل می‌کنند. با این حال، مهاجمان هنوز از صرافی‌های متمرکز به عنوان بهترین روش برای نقد کردن دارایی‌های خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، کارگروه اقدام مالی (FATF) هم به‌زودی دستورالعمل‌هایی را درباره حوزه رمزارزها منتشر خواهد کرد. «مارکوس پلیر»، مدیر این گروه وعده داده که دستورالعمل آن‌ها که با رویکرد ریسک-مبنا طراحی شده، چند روز دیگر در دسترس قرار می‌گیرد. این دستورالعمل همه حوزه‌های دنیای رمزارزها از جمله DeFi و NFTها را در بر خواهد گرفت. این نهاد جهانی مقابله با پولشویی چند وقت قبل پیش‌نویس فعالیت سرویس‌دهنده دارایی‌های مجازی را منتشر کرد، اما در نسخه جدید این دستورالعمل تعریف دقیق‌تری از این سرویس‌دهندگان ارائه شده است. پلیر همچنین می‌گوید دستورالعمل‌های FATF توضیح می‌دهد که استانداردهای این گروه چگونه بر حوزه استیبل‌کوین‌ها اعمال خواهد شد.

 

ارسال نظر