اصلاح بهای بیت‌کوین پس از رسیدن به ۶۷ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۳:۲۵:۰۴
کد خبر: ۱۸۳۲۳۸
اصلاح بهای بیت‌کوین پس از رسیدن به ۶۷ هزار دلار

درحالی که بیت‌کوین در روزهای گذشته توانست رکورد قیمتی خود را بزند و به ۶۷ هزار دلار برسد، اکنون با اصلاح قیمت مواجه شده و در محدوده ۶۳ هزار دلاری تثبیت شده است. با وجود این، کارشناسان و فعالان بازار ارزهای دیجیتال، معتقدند ارزهای دیجیتال در دنیای دیجیتالی‌شده جایگاه ویژه‌‌ای دارند و بیت‌کوین در رقابت با طلا در حال پیروز شدن است.

بیت‌کوین روز ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر)، طی یک اصلاح قیمتی به زیر ۶۳ هزار دلار کاهش یافت. داده‌های تریدینگ‌ویو و کوین‌تلگراف مارکتس پرو نشان می‌دهد که بهای بیت‌کوین پس از رسیدن به سطح ۶۷ هزار دلار و اوج تاریخی جدید خود، در صرافی بیت استمپ تا ۶۲,۸۶۰ دلار کاهش یافت و پس از آن در محدوه ۶۳ هزا دلاری تثبیت شد. سایت‌های تحلیلی ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال که بیش از ۱۰,۰۰۰ ارز دیجیتال را شامل می‌شود، به ۲.۷۵۶ تریلیون دلار رسیده و به ۳ تریلیون دلار نزدیک شده است. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال از ارزش بازار ۲.۴۶۷ تریلیون دلاری شرکت اپل نیز پیشی گرفته است. در این میان، ۱۰ صرافی ارز دیجیتال برتر جهان ازنظر دارایی و ذخایر ارزهای دیجیتال، بیش از ۲۰۰ میلیارد یا ۷.۴۷ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند. 

      بیت‌کوین در حال شکست دادن طلا است

پل تودور جونز، میلیاردر معروف امریکایی در مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی در رابطه با نقش بیت‌کوین به عنوان یک دارایی ضدتورمی صحبت کرد. جونز معتقد است که این ارز دیجیتال هم‌اکنون در رقابت با طلا پیروز شده است. وی بیان کرد: «به عقیده من، ما روز به روز به سمت یک دنیای دیجیتالی‌شده حرکت می‌کنیم. واضح است که ارزهای دیجیتال جایگاه ویژه‌‌ای دارند و بیت‌کوین در رقابت با طلا در حال پیروز شدن است.» همچنین پیتر تیل. کارآفرین حوزه فناوری که یکی از اولین سرمایه‌گذاران فیس‌بوک است، در مصاحبه اخیر خود اعتراف کرد که احساس می‌کند که به اندازه کافی روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکرده و باید میزان بیشتری از این ارز دیجیتال می‌خرید. او می‌گوید که در بیت‌کوین عقب مانده و می‌گوید خریدن این دارایی پاسخ به کسانی است که نسبت به سرمایه‌گذاری در آن تردید دارند. تیل همچنین معتقد است که موفقیت بیت‌کوین به احتمال زیاد تحت تاثیر شکست خوردن سیستم‌های مالی سنتی است و بالا رفتن قیمت این ارز دیجیتال به ما می‌گوید که بانک‌های مرکزی در حال ورشکستگی کامل هستند.

     سودکردن با استخراج بیت‌کوین  روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود

سختی استخراج بیت‌کوین برای هفتمین دوره متوالی افزایش یافته است. این افزایش متوالی سختی شبکه از سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه بوده و در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت هم در حال حرکت به سمت اوج‌های جدیدتر است. شبکه بیت‌کوین سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و در این مدت تقریباً هر دو هفته یک‌بار الگوریتم آن سختی شبکه را کمی تغییر داده است تا استخراج بیت‌کوین را آسان‌تر یا دشوارتر کند. سختی شبکه بیت‌کوین روز گذشته یک درصد افزایش یافت. اگرچه این مقدار جهش بزرگی محسوب نمی‌شود، هفتمین افزایش متوالی از اواخر ماه جولای (تیر) است. به گفته شرکت آرکان ریسرچ، آخرین باری که سختی شبکه بیت‌کوین به‌ این شکل افزایش پی‌در‌پی را تجربه کرده بود به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. سختی استخراج بیت‌کوین به گونه‌ای تنظیم می‌شود که نرخ پردازش یک بلاک در هر ۱۰ دقیقه حفظ شود. در بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین که بر اساس سازوکار اثبات کار طراحی شده‌اند، ماینرها برای تأیید اعتبار تراکنش‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و همچنین می‌توانند بیت‌کوین‌های جدیدی را که با ایجاد هر بلاک تولید می‌شوند، استخراج کنند. ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند اولین نفری باشند که این معمای رمزنگاری را حل می‌کند. هرچه یک ماینر قدرت پردازش بیشتری داشته باشد، می‌توانند سریع‌تر این معما را حل کنند. بنابراین می‌توان تصور کرد هر فردی که منابع پردازشی یا قدرت هش بیشتری در اختیار داشته باشد، معما را سریع‌تر حل می‌کند. در غیر این صورت به جای ورود قطره‌قطره بیت‌کوین به بازار ارز دیجیتال، یک سیل به‌ راه می‌افتاد. تنظیم سختی شبکه این مشکل را حل می‌کند. این حقیقت که فرآیند استخراج همچنان چالش‌برانگیزتر می‌شود، نشان‌دهنده آن است که قدرت هش بیشتری از سوی ماینرها ارایه شده است. بر اساس آمارهای بلاک‌چین دات‌کام، هش‌ریت یا همان تعداد محاسبات انجام گرفته در هر ثانیه، تاکنون در ماه اکتبر (مهر) بالاتر از ژوئن (خرداد) قرار گرفته است. هش ریت شبکه بیت‌کوین در آن زمان پس از رسیدن به اوج خود در اواسط بهار روندی نزولی را آغاز کرد.

   ۲۰۲۱ سال خوبی  برای ماینرهای بیت‌کوین بود

هش ریت شبکه بیت‌کوین در شش ماه گذشته با قیمت بیت‌کوین به‌خوبی همبستگی داشته است. حدود یک ماه پس از آنکه قیمت به اوج ۶۴,۸۰۴.۷۲ دلاری رسید، هش ریت شبکه بیت‌کوین هم به اوج خود رسید. هنگامی که قیمت بیت‌کوین کاهش یافت، هش ریت هم رفتار مشابهی از خود نشان داد. آرکان ریسرچ ضمن اشاره به این موضوع که ماینرها دوره‌های پرداختی مشخصی را دنبال می‌کنند، گفت: «سودآوری بالای استخراج همواره هش ریت بیشتری را می‌طلبد.» با تعطیل‌شدن فعالیت ماینرهای چینی در طول تابستان، استخراج در این فصل تا حدودی سودآور بوده است. ماینرهای مستقر در امریکا و دیگر نقاط جهان از این کاهش سطح رقابت بهره‌مند شدند. اکنون هش ریت بالا در شبکه بیت‌کوین در حال بازگشت است و قیمت هم همراه با آن افزایش می‌یابد. قیمت بالای بیت‌کوین چیزی است که ماینرها را خوشحال می‌کند. آرکان ریسرچ گفته است متوسط درآمد روزانه ماینرها در هفته گذشته، در مقایسه با میانگین سالانه ۲۵ درصد بیشتر بوده است. آرکان ریسرچ گفته است: «۲۰۲۱ سال بسیار خوبی برای ماینرهای بیت‌کوین بوده است. این سودهای فوق‌العاده به‌تازگی افزایش یافته‌اند و به‌ نظر نمی‌رسد که بزودی به پایان برسد.» با وجود این، روسیه به دنبال استفاده از گازهای همراه نفت برای استخراج بیت‌کوین است. دولت روسیه در حال بررسی پروژه جدیدی برای استخراج بیت‌کوین با کمک گازهای همراه نفت است. طبق گزارش کومرسانت، واسیلی شپاک، معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه پیشنهادی را برای استفاده از تجهیزات میادین نفتی برای استخراج ارزهای دیجیتال به بانک مرکزی این کشور و وزارت توسعه دیجیتال ارایه کرده است. این پیشنهاد در ابتدا از سوی شرکت‌های نفت و گاز به دولت داده شده و آنها به‌طور مشخص پیشنهاد کرده‌اند که از گازهای همراه نفت برای تامین انرژی مراکز استخراج بیت‌کوین استفاده کنند. این نوع گاز، در زمان حفاری نفت به دست می‌آید و اغلب به دلیل هزینه‌های بالا در میادین سوزانده می‌شوند.

     والمارت می‌خواهد  ۸ هزار خودپرداز بیت‌کوین نصب کند

فروشگاه زنجیره‌ای والمارت همکاری جدیدی را با شرکت کوین‌استار و صرافی کوین‌می شروع کرده است تا ۲۰۰ خودپرداز بیت‌کوین را در شعب خود در امریکا نصب کند. بنا بر اعلام بلومبرگ، والمارت قصد دارد ۸,۰۰۰ خودپرداز در فروشگاه‌های خود نصب کند اما زمان‌بندی دقیقی برای این طرح ارایه نکرده است. گفتنی است هم اینک بیش از 25 هزار خودپرداز بیت‌کوین در سراسر امریکا وجود دارد. با وجود این، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۵ درصد بریتانیایی‌ها طرفدار ممنوعیت بیت‌کوین هستند. براساس نتایج نظرسنجی جدیدی که توسط شرکت تحلیل داده YouGov انجام شده، ۴۵ درصد از مردم بریتانیا به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی با ممنوع کردن بیت‌کوین موافق هستند. در این نظرسنجی ۶۳ درصد افراد بالای ۶۵ سال از این ممنوعیت حمایت کردند، در حالی که ۲۱ درصد بریتانیایی‌های ۱۸ تا ۳۴ ساله با آن موافقند. ۵۵ درصد طرفداران این ممنوعیت حمایان حزب محافظه‌کار بوده‌اند و ۴۵ درصد آنها نیز طرفدار حزب کارگر هستند. البته گفتنی است که تنها ۲۶ درصد از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی اعتقاد داشته‌اند که چنین ممنوعیتی در مبارزه با تغییرات اقلیمی موثر است.


 

ارسال نظر