اما و اگرهای تاثیر عرضه ETF های بیت‌کوین بر قیمت این ارز

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۰۲:۵۲:۲۰
کد خبر: ۱۸۳۱۲۷
اما و اگرهای تاثیر عرضه ETF های بیت‌کوین بر قیمت این ارز

بسیاری معتقدند پیش‌بینی‌ها و انتظارات مبنی بر آغاز معاملات ‌ETFهای بیت‌کوین در بازارهای بورس قانون‌گذاری‌شده، احیای قیمت را تسریع می‌کنند و این در حالی است که ضرب‌الاجل کمیسیون بورس امریکا برای تصمیم‌گیری در مورد مجوز این صندوق‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود. در حالی که همزمان با اوج‌گیری قیمت بیت‌کوین، کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که چراغ سبز قانون‌گذاران امریکایی برای عرضه صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین و آغاز معاملات آنها ممکن است باعث سقوط قیمت شود. قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته رکورد جدیدی ثبت کرد و کندل هفتگی خود را بالای عدد 62 هزار دلار بست. این قیمت در کندل هفتگی از نظر تاریخی بی‌سابقه است. رکورد قبلی مربوط به اوایل آوریل است، زمانی که بیت‌کوین تنها چند روز پیش از ثبت بالاترین قیمت 804/۶۴ دلاری خود، بالاترین کندل هفتگی را ثبت کرد. در عین حال، شرکت‌گری اسکیل، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، قصد دارد تا چند روز دیگر درخواست خود را برای عرضه صندوق قابل‌معامله در بورس ETF بیت‌کوین به کمیسیون بورس امریکا ارایه کند. ظاهراً این شرکت می‌خواهد صندوق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خود را به یک ETF آنی تبدیل کند. در‌ETFهای آنی سهام صندوق به‌طور مستقیم با بیت‌کوین‌های واقعی پشتیبانی می‌شود و اگر‌گری اسکیل بتواند تأییدیه کمیسیون بورس را بگیرد، اولین عرضه‌کننده این شکل از صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین خواهد بود. به گزارش نیوز بی‌تی‌سی، شرکت سرمایه‌گذاری‌گری اسکیل که بیشتر به واسطه صندوق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین‌اش شناخته می‌شود، قصد دارد در چند روز آینده درخواست خود را برای عرضه یک ETF بیت‌کوین به کمیسیون بورس امریکا ارسال کند. ظاهراً قرار است این شرکت صندوق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خود را که جی‌بی‌تی‌سی (GBTC) نام دارد، به یک ETF آتی بیت‌کوین تبدیل کند.‌گری اسکیل که یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است، با توجه به رقابتی‌تر شدن فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، قصد دارد رویکرد صندوق‌های خود را تغییر دهد. کمیسیون بورس امریکا هفته گذشته مجوز عرضه اولین ETF آتی بیت‌کوین را تأیید کرد و قرار است سهام این صندوق معاملاتی در بازار بورس نیویورک عرضه شود. به عقیده بسیاری این تصمیم کمیسیون بورس بسیار ویژه است، چراکه بیت‌کوین در نهایت به عنوان یک کلاس دارایی قانونی شناخته شده و در دسترس وال‌استریت و سرمایه‌گذاران عمده قرار گرفته است. کارمزد مدیریت سرمایه ETF آتی شرکت پروشیرز که اخیراً تأییدیه کمیسیون بورس را دریافت کرده است، ۰.۹۵ درصد و تقریباً نصف کارمزد ۲ درصدی‌گری اسکیل است. یکی دیگر از مزایای ‌ETFهای آتی نبود دوره‌های بازخرید است؛ مساله‌ای که سرمایه‌گذاران صندوق بیت‌کوین‌گری اسکیل از همان ابتدا با آن درگیر بودند.

     صندوق‌ گری اسکیل می‌تواند از ‌ETFهای آتی بهتر باشد

عرضه ETFهای آتی بیت‌کوین در بازار بورس امریکا، گامی در جهت افزایش سطح دسترسی سرمایه‌گذاران عادی به این ارز دیجیتال است. با این حال بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال معتقدند که بهره‌وری ETFهای مبتنی بر قراردادهای آتی، مانند بازار قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو، در مقایسه با ETFهای آتی که با بیت‌کوین واقعی پشتیبانی می‌شوند، بسیار کمتر است. با توجه به پدیده کانتانگو یا همان بالاتربودن قیمت بازار آتی در مقایسه با بازار آتی، اگر قراردادهای آتی بیت‌کوین با قیمتی بالاتر از قیمت آتی منقضی شوند، سرمایه‌گذاران سود‌های احتمالی خود را از دست خواهند داد. جو اورسینی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ایگل بروک ادوایزرز، خیراً با انتشار رشته‌توییتی به معایب ETFهای آتی بیت‌کوین اشاره کرده و گفته است که ETFهای مبتنی بر قراردادهای آتی بیشتر برای معاملات روزانه هستند، نه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت. اگرETF ‌گری اسکیل بتواند مجوز کمیسیون بورس را بگیرد، با بیت‌کوین‌های واقعی خریداری‌شده توسط این شرکت پشتیبانی می‌شود و مانند ETFهای آتی درگیر معاملات ابزارهای مشتقه وابسته به قیمت نمی‌شود. گفتنی است که‌گری اسکیل در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از حجم در گردش بیت‌کوین را هم در اختیار دارد. بری سیلبرتس، بنیان‌گذاری دیجیتال کارنسی گروپ و شرکت‌گری اسکیل، در توییتر خود به تغییرات پیش روی صندوق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین‌گری اسکیل اشاره کرده و به شوخی گفته است «اگر کسی را دوست داشته باشید به او اجازه نمی‌دهید سهام ETF آتی خرید و نگهداری کند» و شاید حقیقتی پشت این شوخی بنیان‌گذار ‌گری اسکیل نهفته باشد.

    احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین پس از عرضه ETF

بسیاری معتقدند پیش‌بینی‌ها و انتظارات مبنی بر آغاز معاملات ‌ETFهای بیت‌کوین در بازارهای بورس قانون‌گذاری‌شده، احیای قیمت را تسریع می‌کنند و این در حالی است که ضرب‌الاجل کمیسیون بورس امریکا برای تصمیم‌گیری در مورد مجوز این صندوق‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود. افرادی نظیر جوسیکا چو، مدیر معاملات اختیار فرا بورسی صرافی کراکن، می‌گوید در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد از طریق پلتفرم‌هایی مثل پی‌پل و اسکوئر بیت‌کوین می‌خرند و خیلی از سرمایه‌گذاران دانه‌درشت هم کارشان را با خرید بیت‌کوین از طریق صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری (نظیر‌گری اسکیل) راه می‌اندازند. او در این باره افزود: «برای سرمایه‌گذاران خرد، این اتفاق به عنوان نوعی مشوق عمل می‌کند. برای سرمایه‌گذاران نهادی، عرضه چنین قراردادهایی، کار را تا حد زیادی تسریع و تسهیل می‌کند؛ یعنی دسترسی آنها به ارزهای دیجیتال نسبت به سال ۲۰۱۷ بسیار راحت‌تر خواهد بود.» قطعاً عرضه یک ETF خبری مثبت است. این اتفاق گستره خریداران بیت‌کوین و مشارکت آنها را در اکوسیستم بیشتر می‌کند؛ اما قرار نیست تأثیرش به اندازه تأثیر تأیید آنها در سال‌های گذشته باشد؛ چراکه در حال حاضر هم تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران نهادی وجود دارد. انتشار اخبار تأیید ETF بیت‌کوین در روز جمعه، باعث شد بیت‌کوین با عبور از مقاومت‌های ۵۸,۰۰۰ و ۶۰,۰۰۰ دلار تا اوج ۶۲,۹۳۳ دلاری پیش برود.

     با شایعه بخر و با خبر بفروش

با این حال بسیاری معتقدند که افزایش قیمت به‌سبب رویکرد «با شایعه بخر و با خبر بفروش» بوده است. استفان اولته، مدیرعامل پلتفرم ‌FRNT، در این باره می‌گوید: «مطمئن نیستم که در نهایت این اتفاق تغییرات گسترده‌ای در میزان دسترسی سرمایه‌گذارانی که برای ورود به این حوزه تلاش می‌کنند، ایجاد کند.» نباید فراموش کرد ‌ETFهایی که گفته می‌شود مجوز معاملات اخذ کرده‌اند، بر پایه قراردادهای آتی هستند. اریک بالچوناس معتقد است همین مساله می‌تواند تأثیر مثبت آنها را کاهش دهد. او در این باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاران عموماً‌ از ابزارهای مشتقه خوششان نمی‌آید و بسیاری از مدیران سرمایه همچنین دیدگاهی دارند. اگرچه ETF با پشتوانه فیزیکی می‌تواند کاتالیزگر (عامل تسریع‌کننده) بزرگی باشد، اما به‌نظر من این ETF فعلی کاتالیزگری بسیار جزئی است.» در وضعیت فعلی، برخی تحلیل‌گران و کارشناسان می‌گویند کاربران با شنیدن اخبار تأیید ‌ETFهای بیت‌کوین، با پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت اقدام به خرید کرده‌اند و با آغاز معاملات، به‌دنبال خارج‌شدن از بازار و برداشت سودهای خود می‌روند و همین مساله می‌تواند باعث سقوط قیمت شود. 


 

ارسال نظر