بیت‌کوین ۶۰ هزار دلار را لمس کرد

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۱۵
بیت‌کوین ۶۰ هزار دلار را لمس کرد

در حالی که بیت‌کوین روز گذشته برای اولین‌بار از ۱۸ آوریل به سطح ۶۰ هزار دلار رسید، آمارهای تازه نشان می‌دهد که به‌دنبال اعمال محدودیت‌های جدید بر فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین، بیش از ۲۰ شرکت فعال در این حوزه مجبور شده‌اند فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کنند. صرافی‌های ارز دیجیتال هوکوین، بایننس، بیکی، بی‌اچ‌اکس و چند صرافی دیگر، از جمله شرکت‌هایی هستند که مجبور به ترک فعالیت‌های خود در چین شده‌اند. با این اتفاق، ضربه شدیدی به بازار داخلی ارزهای دیجیتال چین وارد شده است و احتمالاً هیچ شانسی برای احیای آن وجود ندارد. بیت‌کوین روز گذشته در صرافی بیت استمپ برای اولین‌بار از ۱۸ آوریل (۱۸ فروردین) به سطح ۶۰,۰۰۰ دلار رسید. پادشاه ارزهای دیجیتال اکنون تنها ۷ درصد از سقف تاریخی ۶۴,۸۰۴ دلاری خود که در ۱۴ آوریل (۱۴ فروردین) به آن رسیده بود فاصله دارد. ارزش بازار بیت‌کوین اکنون به ۱.۱ تریلیون دلار رسیده است. این رشد درپی گزارش بلومبرگ مبنی‌بر مخالف‌نبودن کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا با ETF بازار آتی بیت‌کوین و احتمال راه‌اندازی این نوع ETF بیت‌کوین در هفته آینده اتفاق افتاده است. خبرگزاری بلومبرگ با نقل قول از افراد آگاه از ماجرا گزارش داده است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا احتمالا هفته آینده اولین صندوق قابل معامله بازار آتی بیت‌کوین را در این کشور تایید کند. از آنجا که ETF بازار آتی بیت‌کوین بیشتر مورد تایید این کمیسیون قرار دارد، احتمالا پیش از سایر ETF‌های بیت‌کوین تایید شود. اریک بالکوناس، تحلیل‌گر ارشد بلومبرگ خاطرنشان کرد که صندوق قابل‌معامله بورسی بیت‌کوین استراتژی پروشیرز می‌تواند اولین صندوق ETF بیت‌کوین باشد که راه‌اندازی می‌شود.

    ۲۰ شرکت فعال ارز دیجیتال از چین  خارج شدند

ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین، تأثیر زیادی بر اقتصاد دارایی‌های دیجیتال این کشور داشته است. آمارهای تازه نشان می‌دهند حداقل ۲۰ شرکت فعال در زمینه ارزهای دیجیتال مجبور شده‌اند تا ارایه خدمات به کاربران چینی را متوقف کرده یا اینکه کسب‌وکار خود را به‌کلی تعطیل کنند. بیش از ۲۰ شرکت فعال در حوزه ارز دیجیتال اعلام کرده‌اند که ارایه خدمات به کاربران چینی خود را متوقف خواهند کرد و به‌طور کلی از بازار چین خارج خواهند شد. شرکت‌های فعال در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال مانند شینگهو ماین پول، بزرگ‌ترین استخر استخراج اتریوم، ان‌بی ماینر، تولید‌کننده نرم‌افزارهای مدیریت کارت گرافیک ماینر و بسیاری از شرکت‌های دیگر، در بیانیه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که دیگر به کاربران چینی خدماتی ارایه نمی‌دهند. پلتفرم‌های ارایه‌دهنده اطلاعات مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال هم شامل این محدودیت‌ها شده‌اند. بسیاری از برنامه‌های نه چندان‌ کوچک فعال در این حوزه هم اعلام کرده‌اند برای اینکه فعالیت‌های خود را با قوانین این کشور مطابقت دهند، مجبورند از ارایه خدمات به چینی‌ها صرف‌نظر کنند. در حال حاضر برخی از وب‌سایت‌های محبوب ارز دیجیتال مانند کوین گکو و کوین مارکت کپ را هم مقامات چینی مسدود کرده‌اند و شهروندان این کشور به آنها دسترسی ندارند. دینگ فیپنگ از مدیران شرکت ارزهای دیجیتال، در رابطه با بسته‌شدن این شرکت‌ها گفته است: «فرقی نمی‌کند که موضوع فعالیت‌های قانونی کسب‌وکارهای ارز دیجیتال در چین باشد یا خارج از کشور، چه کارکنان در چین باشند چه خارج از این کشور، در هر صورت تا زمانی که به کاربران چینی خدمات‌رسانی کنند، آن پلتفرم و کارکنانش با مجازات‌ کیفری یکسان مواجه خواهند شد.»

     بایننس یوان چین را  از لیست ارزهای خود خارج کرد

همچنین هبایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان، یوان چین را از بخش معاملات خارج از صرافی یا Over-the-counter )OTC) حذف کرد. این شرکت که از سال ۲۰۱۷ از بازار چین خارج شده اعلام کرد تنها حساب کسانی که در خاک چین هستند درصورت شناسایی و احراز هویت به حالت «تنها برداشت» تغییر پیدا می‌کند. پلتفرم معاملات OTCیا C2C به معامله‌کنندگان اجازه می‌دهد که با نرخ و روش‌های پرداخت انتخابی خودشان به خرید و فروش رمزارز بپردازند و آن را تقریبا با هر ارز رایجی در دنیا معاوضه کنند. بایننس روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ به پیش‌نیاز‌های قانونی دولت محلی، بخش C2C بایننس ارز یوان چین را از معاملات خود حذف می‌کند. بایننس در بیانیه خود گفت این صرافی قرار است مشتریان خود را بررسی و اطمینان حاصل کند که هیچکدام از آنها در سرزمین مرکزی چین نباشند. طبق اعلام بایننس، اگر این پلتفرم متوجه شود که کاربری در سرزمین مرکزی چین زندگی می‌کند، حساب آنها را به حالت «تنها برداشت» تغییر می‌دهد و کاربران تنها امکان برداشت، آزاد کردن و بستن معاملات خود را دارند. این صرافی افزود بایننس در سال ۲۰۱۷ از بازار سرزمین مرکزی چین خارج شده است و فعالیتی صرافی در چین ندارد. بانک مرکزی چین در ماه سپتامبر با اشاره به «غیرقانونی بودن و فعالیت‌های مجرمانه‌ای مثل شرط‌بندی، کسب سرمایه غیرقانونی، کلاهبرداری، الگوهای هرمی و پولشویی» بار دیگر معامله رمزارزها را به‌طور کامل ممنوع اعلام کرد. کمی پس از انتشار این خبر صرافی رمزارز Huobi اعلام کرد که معامله در سرزمین مرکزی چین را محدود کرده اجازه ساخت حساب جدید را نخواهد داد. طبق اعلام این صرافی کاربران فعلی می‌توانند تا ۳۱ دسامبر به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند. صرافی دیگری به نام KuCoin هم در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرد که آخرین حساب‌های متعلق به شهروندان سرزمین مرکزی چین را مسدود کرده است.

      جنگ برسر کاربران چینی

درمقابل OKEx بیانیه‌ای متفاوت را منتشر کرده است. این صرافی بدون اشاره به محدودیتی برای کاربران چینی در پلتفرم خود اعلام کرده است که به دنبال تشویق یا خدمت‌رسانی در بازار سرزمین مرکزی چین نیست و امکان دسترسی به وب‌سایت این شرکت در چین وجود ندارد. طبق اعلام ‌OKEx، این صرافی به توسعه مداوم در بازار جهانی ادامه می‌دهد و سیاست خروج از بازار چین مرکزی را حفظ می‌کند، یعنی این صرافی دفتر یا تیمی در چین مرکزی نخواهد داشت. پس از هشدار بایننس، OKEx در بیانیه‌ای بدون اشاره به کاربران چینی اعلام کرد که تغییری در این پلتفرم ایجاد نشده است و OKEx قصد دارد کاربران Huobi و بایننس را جذب خود کند. کالین وو، خبرنگار رمزارزی، با اشاره به بیانیه این صرافی می‌گوید که قیمت توکن بومی این صرافی OKB درست پس از این بیانیه اوج گرفت که دلیل آن را می‌توان مهاجرت کاربران چینی به این پلتفرم دانست. البته وو معتقد است که این صرافی نه تنها می‌خواهد کاربران اخراجی از بایننس و Huobi را جذب کند، بلکه می‌خواهد کاربران فعلی را هم جذب خود کند و تغییر قیمت OKB کاملا گویای شرایط است.

 

ارسال نظر