دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۹۱

گرفتاری جدید  فیس‌بوک و  علی بابا در فیلیپین

کمیسیون ملی ارتباطات فیلیپین به پلتفرم‌های فیس‌بوک، علی بابا، لازادا و شاپی در فیلیپین دستور داده فروش تجهیزات ارتباطاتی که برای ارسال پیامک‌های اضطراری به کار می‌رود را متوقف کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دستور مذکور پس از آن صادر شد که از تجهیزات برای تبلیغ یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در فیلیپین استفاده شد. همچنین کمیسیون ملی ارتباطات فیلیپین به این پلتفرم‌ها دستور داده تا ۲۷ اکتبر در این باره توضیحاتی بدهند. کمیسیون مذکور هفته گذشته دستور داده بود تحقیقاتی درباره پیامک‌هایی که از یک سیستم خودکار مربوط به هشدار اضطراری انجام شود. به‌طور معمول از چنین سیستم طی بلایای طبیعی استفاده می‌شود، اما اکنون از سرویس مذکور برای حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری فیلیپین استفاده شده بود. براساس قوانین محلی، تولید و واردات تجهیزات ارسال پیامک‌های رایگان نیازمند تاییدیه کمیته ملی ارتباطات است. این سازمان اعلام کرد پیام‌های هشدار موبایل از کانال‌های غیرقانونی ارسال شده‌اند زیرا سرویس پیام کوتاه اضطراری این کشور فقط توسط آژانس‌های مربوط به بلایای طبیعی استفاده می‌شود.

توییتر: هک حساب نماینده کنگره صحت ندارد

توییتر اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حساب توییتر ماکسین واترز نماینده دموکرات کنگره امریکا هک شده باشد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دیروز پیامی از طریق حساب کاربری این نماینده کنگره از ایالت کالیفرنیا ارسال شد که در آن ادعا شده بود حساب یادشده هک و پاک شده است. در متن این پیام تصریح شده بود: من هک شده‌ام و حساب توییتر من هم پاک شده است. من می‌دانم چه کسی این کار را کرده و به آن رسیدگی می‌کنم.‌ام واترز. محتوای این توییت از سوی برخی کاربران توییتر دستمایه خنده و تفریح شد. زیرا ادعای هک توییتر این نماینده و پاک شدن آن از سوی حساب کاربری تأیید شده آن صورت گرفته بود که هنوز در سایت توییتر فعال بود و این امر از نظر بسیاری از کاربران منطقی نبود. یکی از سخنگویان توییتر از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد، اما افزود ما خطوط ارتباطی آزاد با دفتر این نماینده داریم و با آنها همکاری کرده‌ایم تا ایمنی این حساب کاربری تضمین شود. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر از دست رفتن یا هک شدن این حساب کاربری وجود ندارد. این نماینده که ریاست کمیته خدمات مالی کنگره را برعهده دارد هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

احتمال کاهش تولید  آیفون ۱۳ به علت کمبود تراشه

احتمال می‌رود اپل میزان تولید گوشی‌های جدید آیفون ۱۳ را به ۱۰ میلیون واحد تا پایان سال ۲۰۲۱ کاهش دهد که علت این مساله کمبود جهانی انواع تراشه اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پیش از این قرار بود اپل تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۹۰ میلیون واحد آیفون تولید کند. اما چون نتوانسته تراشه‌های مورد نیاز خود را به اندازه کافی از شرکت‌های برودکام و تگزاس اینسترومنت دریافت کند، این رقم به ۱۰ میلیون واحد کاهش یافته است. انتشار این خبر باعث کاهش ارزش سهام اپل به میزان ۱.۲ درصد در عرض چند ساعت شد. این مساله همچنین باعث شد ارزش سهام شرکت‌های برودکام و تگزاس اینسترومنت نیز هر یک در حدود یک درصد کاهش یابد. هیچ یک از این سه شرکت در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند. اپل قبلاً هم پیش‌بینی کرده بود کمبود جهانی تراشه موجب کمتر شدن درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ شود. پیش بینی می‌شود این مساله روی میزان تولید رایانه‌های مک و آی‌پد نیز تأثیر منفی بگذارد. صنعت خودروسازی نیز به علت این شرایط به‌شدت دچار چالش شده است.

افشاگر فیس‌بوک این‌بار  در اروپا شهادت می‌دهد

فرانسیس هوگن افشاگر فیس‌بوک که چند روز قبل در کنگره امریکا بر علیه این شبکه اجتماعی شهادت داد، به زودی در اروپا نیز شهادت مشابهی خواهد داد. به گزارش مهر به نقل از سی ان بی‌سی، فرانسیس هوگن نتیجه تحقیقات داخلی شرکت فیس‌بوک را افشا کرد که نشان می‌دهد اینستاگرام می‌تواند برای نوجوانان مضر باشد. وی همچنین تصریح کرده بود فیس‌بوک مروج تفرقه اجتماعی و تضعیف‌گر دموکراسی است. هوگن قرار است با حضور در پارلمان انگلیس اسناد و شواهد موید ادعاهای خود را ارایه کند. وی که قبلاً مدیر محصولات فیس‌بوک بوده، هفته قبل تصریح کرده بود فیس‌بوک شرکتی است که به سود بیشتر از منافع مردم اهمیت می‌دهد و از نمایندگان کنگره خواسته بود برای مقابله با این روند مداخله کنند. دولت انگلیس در حال حاضر به دنبال وضع قوانین جدیدی است که بر اساس آن کنترل غول‌های دنیای فناوری تشدید خواهد شد تا نظارت و اقدام علیه محتوای غیرقانونی یا مضر به صورت آنلاین تضمین شود. بی‌توجهی به این امر جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد درآمد جهانی سالانه این شرکت‌ها یا ۱۸ میلیون پوند (۲۴ میلیون دلار) - هر کدام که بیشتر باشد- در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر