اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۹۰

عاقبت فالوورهای کیلویی اینستاگرام

کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی با هشدار نسبت به کلاهبردارانی که ادعای افزایش فالوور کاربران را دارد، گفت: این فالوورهای جدید، ربات‌ها یا حساب‌های تازه ساخته‌شده‌ای هستند که بعد از مدتی حساب کاربری شما را آنفالو می‌کنند و در آن صورت هم اطلاعات شخصی و خصوصی‌تان را به خطر انداختید و هم مبلغی را به جیب این افراد سودجو و کلاهبردار روانه کردید. علی‌اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از کاربران دنبال این هستند که تعداد دنبال‌کننده‌ها و بازدیدکننده‌های صفحه‌شان را در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام بیشتر کنند، گفت: در این میان، بعضی از کاربران هم قربانی کلاهبردارانی می‌شوند که مدعی هستند می‌توانند در این زمینه به آنها کمک کنند. وی ادامه داد: این افراد کلاهبردار، کاربران را به نصب برنامه‌ها و اپلیکشن‌های جعلی و نامعتبری که اغلب هم خودشان طراحی می‌کنند، ترغیب می‌کنند. در نتیجه نصب این برنامه‌ها هم اطلاعات خصوصی و شخصی کاربران در معرض سرقت و سوءاستفاده قرار می‌گیرد. این کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: این روش‌ها اساساً با قوانین اینستاگرام مغایرت دارد و از لحاظ فنی هم امن به حساب نمی‌آید و حتی ممکن است باعث بسته و مسدود شدن همیشگی حساب اینستاگرام کاربر شود. همچنین این کار باعث شادوبن حساب کاربر در اینستاگرام می‌شود که در اصطلاح به آن می‌گویند ممنوعیت در سایه، یعنی تعداد بازدیدکننده‌ها و لایک پست‌های کاربران نسبت به سابق کمتر می‌شود و اینستاگرام حساب کاربری شما را به عنوان حسابی که قوانین را نقض کرده، تشخیص می‌دهد و درنتیجه مدتی تعداد بازدیدکننده‌ها و لایک‌های پستی افت می‌کند. زارعی خاطرنشان کرد: کسانی که با این روش به فالوئرها و دنبال‌کننده‌های کاربران اضافه می‌شوند، ربات‌ها یا حساب‌های تازه ساخته‌شده‌ای هستند که بعد از چند روز و چند هفته حساب کاربری شما را آنفالو می‌کنند و دیگر جزو دنبال‌کننده‌های شما به حساب نمی‌آیند. در حقیقت اگر سراغ این روش بروید هم اطلاعات شخصی و خصوصی‌تان را به خطر انداخته‌اید و هم اینکه مبلغی را به جیب این افراد سودجو و کلاهبردار روانه کرده‌اید.

سیم‌کارت‌های به‌نامتان را شناسایی و اضافی‌ها را مسدود کنید

محدودیت ۱۰ سیم‌کارت برای هر شخص حقیقی و سوءاستفاده از سیم‌کارت‌هایی که در اختیار مالک نیست، کاربران را ملزم می‌کند از تعداد سیم‌کارت‌هایی که در هر اپراتور به نامشان ثبت شده، آگاهی داشته باشند و نسبت‌به مسدودسازی سیم‌کارت‌هایی که آنها مطلع نیستند، اقدام کنند. به گزارش ایسنا، سیم‌کارت دایمی یا اعتباری تلفن همراه را می‌توان به‌صورت حضوری از طریق نمایندگی‌های خدمات اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت یا به صورت غیرحضوری از طریق پورتال یا فروشگاه‌های مجازی اپراتورها تهیه کرد. بر اساس مقررات هر شخص حقیقی می‌تواند در مجموع از تمامی اپراتورهای تلفن همراه، حداکثر تعداد ۱۰ سیم‌کارت فعال به نام خود داشته باشد.. تمامی مسوولیت‌های استفاده از سیم‌کارت، حتی اگر کسی به غیر از مالک از آن استفاده کند، به‌عهده مالک آن است. همچنین ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی یا تبلیغات پیامکی با سیم‌کارت شخصی ممنوع است و استفاده از سیم‌کارت شخصی برای تبلیغات، باعث مسدود شدن سرویس ارسال پیامک و قطعی سیم‌کارت می‌شود. بسیاری از جرایم و کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی با استفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه سایر افراد انجام می‌شود، بنابراین کاربران نباید سیم کارت روشن و فعال خود را در اختیار دیگران قرار دهند. با ارسال کد ملی به سامانه ۳۰۰۰۱۵۰ یا مراجعه به سایت رگولاتوری به آدرس www.cra.ir، منوی حقوق کاربران، گزینه استعلام سرویس‌های مشترکین، می‌توانید از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام شما ثبت شده، مطلع شوید و با مراجعه به دفاتر امور مشترکان اپراتورها، نسبت‌به مسدودسازی سیم‌کارت‌هایی که با نام شما فعال شده و از آنها مطلع نیستید، اقدام کنید.

مدل بومی ارزیابی شهرهای هوشمند ایران تدوین شد

به منظور بومی‌سازی شاخص‌های ارزیابی شهرهای هوشمند متناسب با شرایط و نیازمندی‌های کشور پروژه «تدوین مدل بومی ارزیابی شهرهای هوشمند ایران» اجرا شد. به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجید رسولی دیسفانی مجری طرح، گفت: با توجه به عدم وجود داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی که چالش جدی در کشور است، از اهداف این پروژه متناسب‌سازی شاخص‌ها با وضعیت داده‌ای کشور و ارایه مدل مناسب برای جمع‌آوری داده‌ها، است. وی ادامه داد: همچنین برای تبدیل این فعالیت به صورت یک سرویس عملیاتی، مدل ارایه سرویس استخراج خواهد شد تا بتوان بر اساس همکاری مرکز تعالی شهرهای هوشمند کشور، اقدامات لازم برای پیاده‌سازی و اجرای آن بر اساس ذی‌نفع اصلی مشخص شده فراهم شود. رسولی با اشاره به اهمیت موضوع شهرهای هوشمند در چند سال اخیر با توجه به توسعه فناوری‌های جدید و افزایش نیازمندی در بخش بازار و جامعه، گفت: موضوع هوشمندسازی شهرها در برنامه بسیاری از کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کشور قرار دارد. در سطح جهانی نیز موضوع هوشمندسازی شهرها از زمره برنامه‌های دارای اولویت در حوزه شهری بسیاری کشورها است که می‌توان به هند، چین، ترکیه، امارات متحده عربی، اتریش و هلند اشاره کرد.

 

ارسال نظر