تثبیت قیمت بیت‌کوین و رکود آلت‌کوین‌ها

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۸۸
تثبیت  قیمت  بیت‌کوین و رکود آلت‌کوین‌ها

هرچند بیت‌کوین به بیشترین قیمت خود در پنج ماه اخیر رسیده است، افرادی که می‌خواهند آن را برای طولانی‌مدت نگه دارند، از فروش آن سر باز می‌زنند. وضعیت بازار بیت‌کوین و آلت‌کوین‌های مطرح در ۲۴ ساعت گذشته تقریباً نزولی بوده است و از طرف دیگر برخی از آلت‌کوین‌های کمترشناخته‌شده عملکرد خوبی داشته‌اند. کارشناسان معتقدند که صدور قریب‌الوقوع مجوز صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین می‌تواند در ادامه باعث تحریک خریداران شود.

بیت‌کوین اخیراً حرکتی نزولی را از سطح ۵۷,۸۰۰ دلار آغاز کرده است. اصلاح روز گذشته، قیمت را به زیر ۵۵ هزار دلار رساند و حتی در مقطعی با حمایت ۵۴ هزار دلاری هم برخورد کرد. از طرفی دیگر، برخی از آلت‌کوین‌های بازار حرکات صعودی جدیدی را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر اتریوم در محدوده ۳,۵۰۰ دلار نوسان می‌کند و ریپل در سطح ۱.۰۵ دلار با حمایت خریداران مواجه شده است. کاردانو هم سخت تلاش می‌کند خود را به بالای ۲.۱۵ دلار برساند. پس از شکسته‌شدن حمایت ۵۶ هزار دلاری، روند نزولی با سقوط قیمت به زیر سطح ۵۵,۵۰۰ دلار و ۵۵ هزار دلار ادامه پیدا کرد. پس از سقوط بیت‌کوین به ۵۴ هزار دلار، خریداران قیمت را در این سطح حمایت کردند و مجدداً بیت‌کوین را به بالای ۵۵ هزار دلار و البته ۵۶ هزار دلار رساندند. در صورت صعودی‌شدن بازار، اولین مقاومت پیش روی قیمت در سطح ۵۶,۵۰۰ دلار خواهد بود. مقاومت کلیدی بعدی در محدوده ۵۷ هزار دلار است عبور از این سطح می‌تواند راه را برای بازگشت قیمت به ۵۷,۸۰۰ دلار هموار کند. از طرفی دیگر، اگر در ادامه روند بازار نزولی شود، اولین حمایت پیش روی قیمت در سطح ۵۵,۶۵۰ دلار خواهد بود. حمایت کلیدی بعدی در محدوده ۵۵ هزار دلار است و شکسته‌شدن این سطح می‌تواند با سقوط عمیق‌تر قیمت تا سطح ۵۴ هزار دلار همراه باشد.

     احتمال تأیید صندوق‌های قابل‌معامله  در بورس بیت‌کوین

بحث مهمی که در روزها و هفته‌های اخیر بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده، احتمال تأیید صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) است. معامله‌گران بیت‌کوین با رویکردی مثبت به این موضوع نگاه می‌کنند. کمیسیون بورس امریکا قرار است طی هفته‌های آینده تصمیم خود را در این باره اعلام کند و البته این احتمال هم وجود دارد که اعلام این تصمیم به تعویق بیفتد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که صدور قریب‌الوقوع مجوزهای عرضه صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین تاکنون باعث رشد قیمت این ارز دیجیتال شده است و در ادامه هم تأیید درخواست‌ها توسط کمیسیون بورس امریکا می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. کمیسیون بورس تاکنون در برابر تأیید درخواست‌های عرضه صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین مقاومت کرده است، اکنون اما کارشناسان انتظار دارند مجوز عرضه صندوق‌های معاملاتی قراردادهای آتی بیت‌کوین تا هفته آینده صادر شود. با عرضه صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی می‌توانند بدون نیاز به خرید مستقیم بیت‌کوین و با خرید سهام این صندوق‌ها، در بازار این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند؛ موضوعی که می‌تواند با افزایش فشار خرید در بازار بیت‌کوین همراه باشد.

      سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوینژ  ارزهای خود را نمی‌فروشند

در یکی از روزهای هفته گذشته ارزش تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین به اوج تاریخی خود در ۳۱ میلیارد دلار رسید. گلاسنود در ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) گزارش داد موجودی بیت‌کوین در صرافی‌های متمرکز به کمترین میزان خود در سه سال گذشته، یعنی ۲.۴ میلیون واحد رسیده است. این مساله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران زیادی می‌خواهند ارز دیجیتال خود را تا رسیدن به قیمت‌های بالاتر نگه دارند. برخی از فعالان حوزه ارز دیجیتال معتقدند که نهنگ‌ها به پیشواز تصویب صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین رفته‌اند و این موضوع می‌تواند باعث رشد بازار این ارز دیجیتال شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از آدرس‌های بیت‌کوین بیش از پنج ماه است که هیچ فروشی نداشته‌اند. موجودی این کیف پول‌ها ۷۵۴ میلیارد دلار برآورد شده است. شرکت گلاسنود ۱۱ اکتبر (۲۹ مهر) در گزارش خود عنوان کرد افرادی که قصد دارند این ارز دیجیتال را برای طولانی‌مدت نگه دارند، بیشتر از ۱۵۵ روز است که فروشی نداشته‌اند. ارزش کیف پول این افراد حدود ۱۳.۳ میلیون بیت‌کوین است و ۷۰ درصد از عرضه بازار را تشکیل می‌دهد. بر اساس این گزارش، این سرمایه‌گذاران در هفت ماه گذشته سهام خود را بیش از ۲.۳۷ میلیون بیت‌کوین (تقریبا ۱۳۴ میلیارد دلار با قیمت‌های فعلی) افزایش داده‌اند. این در حالی است که در همان زمان ماینرها فقط توانسته بودند ۱۸۶ هزار واحد بیت‌کوین استخراج کنند. گلاسنود نتیجه می‌گیرد موجودی نهنگ‌هایی که می‌خواهند بیت‌کوین‌های خود را برای طولانی‌مدت نگه دارند، ۱۲.۷ برابر بیشتری از واحدهایی است که در این مدت استخراج شده بودند. با توجه به این مساله، گلاسنود می‌گوید از زمانی که قیمت بیت‌کوین در ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) به ۵۷,۸۵۰ دلار رسید، فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای هم بیشتر شده است. با توجه به گسترش فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای، گلاسنود پیش‌بینی می‌کند که شتاب روند صعودی قیمت بیت‌کوین در ادامه افزایش خواهد یافت. گلاسنود گفته است: «تاریخ نشان داده زمانی که بازارهای صعودی در مراحل اولیه خود قرار دارند، افزایش تعداد فعالان بازار با افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هم‌بستگی دارد.»

     معامله‌گران حرفه‌ای  به اتریوم خوشبین هستند

بر خلاف بیت‌کوین که طی روزهای گذشته عملکرد خوبی از خود به جا گذاشته است، اتریوم در ثبت عملکردی به خوبی بیت‌کوین ناکام مانده است. با این حال، بسیاری از معامله‌گران نسبت به عملکرد خوب اتریوم در کوتاه‌مدت و عبور این ارز دیجیتال از 4000 دلار خوشبین هستند. عملکرد بیت‌کوین از ابتدای ماه جاری میلادی، ۱۳ درصد بهتر از اتریوم بوده، البته اتریوم ۲۷۴ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرده است. معامله‌گران حالا این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اتریوم می‌تواند با موفقیت اجماع اثبات سهام را اجرا کند یا نه. با راه‌اندازی کامل اتریوم ۲.۰، تا حد زیادی شاهد کاهش مشکلات شبکه نظیر کارمزدهای بالا و طولانی‌شدن روند تأیید تراکنش‌ها خواهیم بود. از سوی دیگر، تبدیل‌شدن پلتفرم‌هایی مثل سولانا و اولنچ به رقبای جدی اتریوم در بحث قراردادهای هوشمند، نگرانی معامله‌گران را بیشتر کرده است. به‌طور کلی، در حال حاضر معامله‌گران اتریوم نسبت به تداوم روند صعودی و عبور از اوج تاریخی امیدوارند. در این میان، اخذ مجوز صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین می‌تواند به عنوان یک عامل تسریع‌کننده عمل کند.

    پایان فصل آلت‌کوین‌ها رسیده است؟

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که رابطه متناقضی میان وضعیت بازار بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها وجود دارد. فصل آلت‌کوین‌ها یا آلت سیزن بخشی از چرخه اصلی بازار ارزهای دیجیتال است که در آن قیمت بسیاری از آلت‌کوین‌ها در مقابل بیت‌‌کوین و دلار رشد سریعی را تجربه می‌کند. پس از رشد گسترده بازار آلت‌کوین‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱، معامله‌گران اکنون پذیرفته‌اند که فصل آلت‌کوین‌ها مدتی است که به پایان رسیده و ثبت اوج‌های قیمتی جدید متوقف شده است و به همین خاطر در حال مهاجرت به بازار بیت‌کوین هستند. بیت‌کوین فاصله چندانی با ثبت اوج تاریخی جدید ندارد و اگر قیمت ۱۵ درصد دیگر افزایش یابد، رکورد تاریخی ۶۴,۸۰۰ دلاری شکسته می‌شود. بیت‌کوین به طرز شگفت‌انگیزی آشفتگی‌های اخیر بازار را پشت سر گذاشته و توانسته است بخش قابل‌توجهی از دستاوردهای قبلی را بازیابی کند. این در حالی است که آلت‌کوین‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند و در بسیاری از موارد زمانی که قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کرد آنها با کاهش قیمت مواجه می‌شدند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران بازار آلت‌کوین‌ها نمی‌خواهند از روند صعودی اخیر بیت‌کوین جا بمانند، مشغول فروش و انتقال دارایی خود به بازار بیت‌کوین هستند. از آنجایی که بسیاری از آلت‌کوین‌ها تا پیش از این عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، ممکن است در ادامه جریان سرمایه میان دیگر ارزهای بازار تقسیم شود و آلت‌کوین‌هایی که اخیراً عملکرد خوبی داشته‌اند با ضعف در بازار خود مواجه شوند. باوجود این، حرکات شاخص نرخ تسلط بیت‌کوین می‌تواند غلط‌انداز باشد، چراکه همواره با رونق‌گرفتن بازار آلت‌کوین‌ها، مسیر حرکت این شاخص نزولی شده است. سایر نمودارها که وضعیت بازار ارزهای مختلف را در تقابل با یکدیگر بررسی می‌کنند، دلایل قانع‌کننده‌تری دارند که نشان می‌دهد فصل آلت‌کوین‌ها تازه شروع شده است. واگرایی میان بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها می‌تواند همان حرکتی باشد که سرمایه را از بازار آلت‌کوین‌ها به بازار بیت‌کوین سرازیر کرده است. دلایل وقوع این چشم‌انداز از نظر روانشناسی، این است که بازار متوجه اشتباه خود درباره بیت‌کوین شده است و سرمایه‌گذاران اکنون دارایی‌هایی خود، از جمله آلت‌کوین‌های که در اختیار داشتند، را می‌فروشند تا به بازار بیت‌کوین بازگردند. پس از ثبت اوج تاریخی جدید در بازار بیت‌کوین و افزایش توجه سرمایه‌گذاران، معامله‌گران تازه‌وارد به‌جای بیت‌کوین به سراغ آلت‌کوین‌ها خواهند رفت. هرچه بیت‌کوین به ۱۰۰ هزار دلار نزدیک‌تر شود و از آن بالاتر برود، کمتر کسی به‌ غیر‌ از سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی، از پس ورود به بازار آن بر می‌آید. آلت‌کوین‌ها گزینه‌های بعدی خواهند بود، به خصوص آنهایی که با فشار فروش مواجه نیستند؛ مانند ارزهایی که تاکنون عملکرد ضعیفی داشته‌اند.


 

ارسال نظر