بیت‌کوین از ۴۸ هزار دلار عبور کرد

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۹۲
بیت‌کوین از ۴۸ هزار دلار عبور کرد

در اولین روز از ماه اکتبر (مهر) قیمت بیت‌کوین از ۴۸ هزار دلار عبور کرد و به اوج خود در دو هفته گذشته رسید. شرایط کنونی شباهت زیادی به وضعیت بازار قبل از آغاز روند صعودی اخیر در اکتبر (مهر) سال گذشته دارد و جهش بیت‌کوین امید سرمایه‌گذاران را برای رشد بیشتر قیمت‌ها در ماه اکتبر (مهر) افزایش داده است.

با اینکه سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی این روزها ریسک کمتری می‌پذیرند و بیشتر بر حفظ ارزش سرمایه خود تمرکز می‌کنند، قیمت بیت‌کوین رشد قابل‌توجهی داشته است. اکنون این سوال برای سرمایه‌گذاران این حوزه وجود دارد که آیا بازار در اکتبر (مهر) امسال هم مانند سال گذشته صعودی می‌شود؟ در ۲۴ ساعت روز گذشته، هر واحد بیت‌کوین رشدی ۸.۷ درصدی داشته است، اتریوم نیز با قیمتی حدود ۳,۲۸۰ دلار معامله می‌شد و در ۲۴ ساعت ۸.۸ درصد رشد داشت.

به نظر می‌رسد که کاهش نگرانی‌ها درباره احتمال محدودشدن بازار ارزهای دیجیتال از سوی قانون‌گذاران امریکایی، بیت‌کوین را از بی‌ثباتی بازارهای مالی سنتی در امان نگه داشته است. روز پنجشنبه، جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا، در کنگره اعلام کرد که فدرال رزرو نمی‌خواهد ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها را ممنوع کند. یک روز پیش از آنکه پاول این موضوع را در کنگره مطرح کند، ‌گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، هم بار دیگر حمایت خود را از صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین اعلام کرد. در حال حاضر احساسات حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال کاملاً صعودی به نظر می‌رسد. بسیاری از تحلیل‌گران در توییتر از ماه اکتبر (مهر) با عنوان آپتوبر یاد می‌کنند؛ اصطلاح عامیانه‌ای که به تازگی رایج شده و به انتظار معامله‌گران برای صعودی‌شدن بازار در این ماه اشاره دارد. همانطور که از سوابق بازار پیداست، اکتبر (مهر) یک دوره صعودی فصلی است و ثبات بیت‌کوین هم‌زمان با سقوط بازار سهام و ممنوعیت گسترده کسب‌‌و‌کارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین، نشان‌دهنده تأثیرناپذیری و انعطاف این ارز دیجیتال در برابر اخبار منفی است که پیشتر مشابه آن را درست قبل از آغاز روند صعودی اخیر از سطح ۱۰ هزار دلار در سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۹۹) دیده بودیم. سال گذشته هم بیت‌کوین در وضعیتی مشابه امسال بین ۱۰ هزار دلار و ۱۱ هزار دلار نوسان می‌کرد. در آن زمان هم اخبار منفی متعددی مانند هک‌شدن صرافی کوکوین و اتهامات کمیسیون معاملات آتی کالای امریکا علیه صرافی بیتمکس، بازار ارز دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار داده بود. در ادامه اما بازار برای شش ماه صعودی بود و قیمت بیت‌کوین به اوج تاریخی خود در ۶۴,۸۰۰ دلار رسید.

      مقایسه قیمت بیت‌کوین

 در چهار ماه پایانی سال ۲۰۲۰

باید منتظر ماند و دید که آیا تاریخ تکرار می‌شود یا خیر. افزایش نشانه‌های تورمی در سراسر جهان و کاهش سود تحقق‌یافته یا تعدیل‌شده اوراق خزانه‌داری از شکل‌گیری یک روند صعودی جدید در بازار حمایت می‌کند، با این حال کاهش تسهیلات کمی از جانب بانک مرکزی امریکا، می‌تواند روند صعودی را کندتر کند. تسهیل کمی یک سیاست پولی است که در آن بانک مرکزی با هدف ایجاد تحرک در بازارهای مالی اقدام به خرید اوراق بهادار می‌کند. بانک مرکزی امریکا ماه گذشته اعلام کرد که کاهش تسهیلات مالی در سه ماه پایانی سال جاری آغاز می‌شود و ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۲ هم ادامه داشته باشد، البته با فرض اینکه هیچ شوک اقتصادی جدیدی ایجاد نشود. ترس از کاهش سریع‌تر تسهیلات مالی از سوی فدرال رزرو، ممکن است بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد. به‌طور کلی اگر داده‌های مربوط به شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) خلاف انتظارها باشد، ممکن است قیمت‌ها با فشار نزولی مواجه شوند. شاخص هزینه مصرف شخصی تنها تغییرات ارزش کالا و خدمات را محاسبه می‌کند و نوسانات قیمت مواد غذایی و سوخت را در بر نمی‌گیرد.

      مایکل سیلور: ممنوعیت ارزهای دیجیتال 

در چین تأثیری روی بیت‌کوین ندارد

مایکل سیلور، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، گفته است ممنوعیت فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین در بلندمدت تأثیری روی قیمت بیت‌کوین ندارد. او در مصاحبه‌ای به بیل بارهیدت، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه آبرا که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، گفته که او قبلاً سهام‌دار گوگل، فیس‌بوک و توییتر بوده است. او می‌گوید که در گذشته اجازه نداده است قانون‌گذاری‌های مقامات چینی اذیتش کنند و اکنون هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد. سیلور گفته است: «اگر در سال ۲۰۱۰ زمانی که چین می‌خواست گوگل، فیس‌بوک و توییتر را مسدود کند، سهام آن را می‌فروختید، پول زیادی را از دست می‌دادید. هزاران میلیارد دلار پول در صنایعی ایجاد می‌شود که چین آنها را ممنوع کرده‌ است. فکر می‌کنم کارهای چین در این حوزه بی‌اهمیت است. به نوعی این موضوع دارد خنده‌دار می‌شود، چراکه در پنج، شش و هفت سال گذشته چین هر سه ماه یک‌بار یک چیز را ممنوع کرده‌ است.» هفته گذشته چین اعلام کرده بود که می‌خواهد تقریباً تمام فعالیت‌های مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کند. اسنادی که چند سازمان دولتی آن را امضاء کرده‌اند، نشان می‌دهد که دولت چین کلاهبرداری و فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با ارزهای دیجیتال را به عنوان دلیل اصلی خود برای ممنوع کردن فعالیت‌های مرتبط با این حوزه اعلام کرده است. مایکل سیلور می‌گوید که نگران تأثیر طولانی‌مدت این اقدامات بر قیمت بیت‌کوین نیست. او با این حال می‌گوید سرمایه‌گذارانی که نمی‌خواهند بیت‌کوین خود را برای ۱۰ سال آینده نگه دارند، بهتر است آن را ۱۰ دقیقه دیگر هم نگه ندارند. از طرفی دیگر او معتقد است که امریکا رویکرد بسیار مثبتی در برابر بیت‌کوین دارد. سیلور گفته است: «تصور می‌کنم که اگر به بیانیه‌های بانک‌ مرکزی یا قانون‌گذاران نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آنها به این موضع اشراف دارند که بیت‌کوین یک دارایی است. آنها می‌گویند بیت‌کوین یک کالاست. تاکنون ندیده‌ام که هیچ قانون‌گذاری بگوید بیت‌کوین ابزار دیجیتالی برای ذخیره ارزش است.» مدیرعامل مایکرواستراتژی افزود: «تصور می‌کنم که مقررات ارزهای دیجیتال به سمت اوراق بهادار حرکت ‌می‌کند. این مقررات مربوط به انطباق با قوانین اوراق بهادار و قوانین مالیاتی است. اینگونه انطباق‌ها همچنان ادامه خواهد یافت، اما کسی بیت‌کوین را به عنوان یک دارایی دیجیتال انکار نمی‌کند. اگر به جلسات هفته گذشته سنا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اتفاق‌نظر گسترده‌ای میان آنها وجود دارد. حرف‌ها و زبان بدن تمام سناتورها نشان می‌داد که به‌طور کلی از بیت‌کوین و صنعت ارزهای دیجیتال حمایت می‌کنند. همه می‌خواهند که قوانین مناسبی برای ارزهای دیجیتال وضع شود، به نظر من قانون‌گذاران در این زمینه به توافق رسیده‌اند.»

      نشانه‌های صعودی برای بازار اتریوم

داد‌های تازه نشانی می‌دهد که تنها ۱۶ درصد از عرضه کل اتریوم در صرافی‌های ارز دیجیتال قرار دارد. کاهش موجودی صرافی‌ها می‌تواند یک نشانه صعودی برای بازار اتریوم باشد. تقاضا برای اتریوم همچنان در حال افزایش است و داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد که موجودی اتریوم صرافی‌ها نسبت به سال گذشته تقریباً یک‌سوم کاهش یافته‌ است. به این ترتیب در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد عرضه کل اتریوم در پلتفرم‌های معاملاتی قرار دارد. به راحتی می‌توان گفت که در فضای ارزهای دیجیتال بلاک چین اتریوم پراستفاده‌ترین شبکه موجود است. یکی از دلایل این امر می‌تواند پروژه‌های متعددی باشد که در دو مورد از داغ‌ترین جریان‌های سال گذشته، یعنی توکن‌های غیرمثلی (NFT) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در شبکه اتریوم راه‌اندازی شده‌اند. سرمایه‌گذاران مختلف با درک قابلیت‌های این پروتکل، از مدت‌ها پیش شروع به تعریف و تمجید از اتریوم کرده‌اند و سرمایه قابل‌توجهی را هم به آن اختصاص داده‌اند. افراد مشهوری مانند مارک کوبان و رابرت کیوساکی که خارج از صنعت ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، اعتراف کرده‌اند که مقداری اتریوم در اختیار دارند. داده‌های درون‌زنجیره‌ای شرکت تحلیلی سانتیمنت نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران اتریوم دیدگاهی صعودی دارند و موجودی اتریوم صرافی‌ها در مقایسه با سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است. در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰ (۵ مهر ۹۹)، ۲۴.۱ درصد از کل عرضه اتریوم در پلتفرم‌های معاملاتی قرار گرفته بود. یک سال بعد اما این میزان یک‌سوم کاهش یافت و به ۱۶.۱ درصد رسید. سانتیمنت می‌گوید این مساله نشانه خوبی برای سرمایه‌گذاران صبوری است که اتریوم‌های خود را نگه‌ داشته‌اند. کاهش عرضه اتریوم در صرافی‌ها به این معنی است که سرمایه‌گذاران عجله‌ای برای فروش دارایی‌های خود ندارند. این مساله می‌تواند یک نشانه صعودی برای این ارز دیجیتال باشد. توجه به تغییرات قیمت در بازه‌های زمانی که عرضه در صرافی‌ها کاهش یافته‌ است، به‌خودی‌خود می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در ۲۶ سپتامبر (۵ مهر ۹۹) سال گذشته اتریوم با قیمت ۳۵۰ دلار معامله می‌شد. در ماه‌های بعد روند بازار صعودی شد و تا انتهای سال ۲۰۲۰ قیمت این ارز دیجیتال دو برابر شد. در ابتدای سال ۲۰۲۱ اتریوم به روند صعودی خود ادامه داد و با عبور از اوج تاریخی ۲۰۱۸ رکورد جدیدی را ثبت کرد. اوج افزایش قیمت اتریوم در ماه مه (اردیبهشت) رخ داد و این ارز دیجیتال توانست با رسیدن به ۴,۴۰۰ دلار رکورد جدیدی را ثبت کند. با اینکه اتریوم در ادامه با اصلاح و نوسانات زیادی مواجه شد، توانست موقعیت خود را بالای ۳,۱۰۰ دلار حفظ کند. این یعنی درست در همان زمانی که سرمایه‌گذاران اتریوم‌های خود را از صرافی‌ها خارج می‌کردند، قیمت سر به فلک کشیده و رشدی ۸۰۰ درصدی داشته است.

 

ارسال نظر