بیت‌کوین صعودی نماند

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۶۷
بیت‌کوین  صعودی  نماند

به‌دنبال افزایش فشار مقاماتی چینی بر فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، فروشگاه اینترنتی علی‌بابا اعلام کرده است که تا دو هفته دیگر فروش دستگاه استخراج را متوقف خواهد کرد. این فروشگاه اینترنتی افزود استفاده از این پلتفرم برای فروش برخی از ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین و اتریوم غیرمجاز است و کاربران حق فروش جزوه‌های آموزشی، دستورالعمل و استراتژی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را هم ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دسترسی به پلتفرم‌های کوین مارکت کپ و کوین گکو هم برای کاربران اینترنت این کشور مسدود شده است. در حالی که در یک هفته گذشته، بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، روندی نزولی در پیش گرفته بودند، اما روز دوشنبه، بیت‌کوین توانست تا ۴۳ هزار دلار هم افزایش یابد. با سبز شدن بازار و سیر صعودی بیت‌کوین و اتریوم، این انتظار وجود داشت که بیت‌کوین در این محدوده تثبیت شود، اما این ارز دیجیتال روز گذشته بار دیگر تا ۴۱ هزار دلار هم سقوط کرد. با وجود این، عده‌ای معتقدند که ممنوع‌شدن کامل معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال در چین به نفع بیت‌کوین است و فرصتی را برای دیگر کشورهای فعال در این حوزه فراهم می‌کند.

مقامات چینی از اوایل سال جاری میلادی ممنوع‌کردن فعالیت‌های مرتبط با استخراج را به‌طور جدی آغاز کردند که در نهایت منجر به مهاجرت ماینرهای چینی به کشورهای دیگر شد. اخیراً اسپارک پول، یکی از قدیمی‌ترین استخرهای استخراج اتریوم در چین، فعالیت خود را متوقف کرد. یکی از رسانه‌های داخلی چین هم گزارش داده است که کمیسیون توسعه و بهسازی این کشور اخیراً متوجه فعالیت‌های مشکوک یک انبار در پارک فناوری مغولستان داخلی شده است و پس از بررسی‌های لازم ۱۰,۱۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال را در این محل کشف و ضبط کرده است. مقامات چینی گفته‌اند که مصرف برق این مزرعه استخراج ۱,۱۰۴ کیلووات ساعت بوده است. محدودیت‌های چین تاکنون باعث بسته‌شدن ۴۵ پروژه استخراج ارز دیجیتال در منطقه مغولستان داخلی شده است و گفته می‌شود که با این اتفاق سالانه ۶.۵۸ میلیارد کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد. به‌دنبال ممنوع‌شدن معاملات ارزهای دیجیتال در چین، صرافی‌هایی مانند بایننس و هوبی هم در حال محدود‌کردن ارایه خدمات به کاربران این کشور هستند. با تشدید ممنوعیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در چین، ماینرهای استخر استخراج هوبی حدود ۱۰۰ هزار بیت‌کوین را به ارزش تقریبی ۴.۲۱ میلیارد دلار جابه‌جا کرده‌اند. کارشناسان معتقدند انتقال این حجم بزرگ از بیت‌کوین در شرایطی صورت گرفته که مشتریان صرافی هوبی مشغول انتقال بیت‌کوین‌های خود از این صرافی به حساب‌های سرد هستند. این در حالی است که صرافی هوبی پیش‌تر اعلام کرده بود حساب تمامی کاربران چینی خود را تا پایان ۲۰۲۱ مسدود خواهد کرد. عده‌ای معتقدند که ممنوع‌شدن کامل معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال در چین به نفع بیت‌کوین است و فرصتی را برای دیگر کشورهای فعال در این حوزه فراهم می‌کند. پت تومی، سناتور امریکایی، گفته است: «ممنوع‌شدن کامل بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در چین، فرصت بزرگی برای ایالات متحده است و برتری ساختاری امریکا در برابر چین را نشان می‌دهد. مقامات چینی رابطه خصمانه‌ای با آزادی اقتصادی دارند و حتی نمی‌توانند مشارکت مردمشان را در یکی از هیجان‌انگیزترین نوآوری‌های چند دهه اخیر تحمل کنند.» این در حالی است که بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی با انتشار یک گزارش به تمجید از آثار مثبت پول‌های دیجیتال ملی بر حوزه کسب و کار پرداخته است. در گزارش این بانک آمده است استفاده از پول‌های دیجیتال ملی احتمالاً کارمزد پرداخت‌های برون‌مرزی را ۵۰ درصد کاهش دهد. این بانک ادامه داد به‌کارگیری پول‌های دیجیتال ملی می‌تواند مدت زمان انتقال وجه را هم از سه تا پنج روز کاری فقط به چند ثانیه برساند. بر طبق این گزارش، مزایای استفاده از این روش در مناطقی که روابط بانکی ضعیف است، بیشتر به چشم می‌آید.

     رویکرد چین  همچنان سخت‌گیرانه‌تر می‌شود

علی‌بابا، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان، روز دوشنبه اعلام کرد که از ۸ اکتبر (۱۶ مهر) فروش دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را در پلتفرم خود متوقف خواهد کرد. علی‌بابا در اطلاعیه جدید خود به مقررات جدیدی اشاره کرده است که از سوی بانک مرکزی چین و دیگر نهادهای نظارتی این کشور صادر شده و به‌موجب آن فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال بار دیگر ممنوع اعلام شده است. علی‌بابا در اطلاعیه خود نوشته است: «علی‌بابا دات‌کام پس از بررسی و با در نظر گرفتن بی‌ثباتی قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال و محصولات مرتبط در بازارهای جهانی، علاوه بر توقف فروش دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، فروش ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین، بیائوکوین، کوارک‌کوین و اتریوم را هم متوقف خواهد کرد.» علی‌بابا گفته است محدودیت‌های جدید شامل و نه محدود به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای استخراج ارزهای دیجیتال و همچنین محتوا‌ی آموزشی، استراتژی‌ها و نرم‌افزارهایی مانند دوره‌های آموزش ماینینگ است که از آنها برای به دست آوردن ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. علی‌بابا تأکید کرد فروشندگانی که از تاریخ ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) به بعد آگهی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال ثبت کنند، جریمه خواهند شد.

      مسدودشدن کوین مارکت کپ  و کوین گکو در چین

کوین مارکت کپ و کوین گکو که دو مورد از پرطرفدارترین پلتفرم‌های فعال در زمینه ارایه اطلاعات مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند، اخیراً توسط فایروال دولتی چین مسدود شده‌اند. هنوز مشخص نیست که کوین گکو و کوین مارکت کپ دقیقاً چه زمانی از دسترس خارج شده‌اند، با این حال ظاهراً کاربران چینی از صبح روز سه‌شنبه (به وقت محلی) به این موضوع پی برده‌اند. به نظر می‌رسد که آی‌پی کاربران چینی از سوی این دو پلتفرم مسدود نشده و این اقدام مربوط به آژانس سانسور اینترنت چین بوده است. تی‌ام لی، بنیان‌گذار کوین گکو، گفته است: «تا جایی که می‌دانیم ما آی‌پی کاربران چینی را بلاک نکرده‌ایم.» فیلترشدن وب‌سایت‌های فعال در زمینه اطلاع‌رسانی ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد که مقامات چین علاوه بر اعمال فشار بر شرکت‌های فعال و ریشه‌دار این کشور، قصد دارند دسترسی کاربران چینی به اطلاعات ارزهای دیجیتال را هم محدود کنند. البته کاربران چینی همچنان می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی، مانند VPN، فایروال دولتی را دور زده و به این دو وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. به‌دنبال انتشار اطلاعیه روز جمعه بانک مرکزی چین و تشدید محدودیت‌های مرتبط با معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور، استفاده از VPN میان جامعه ارز دیجیتال چین در حال افزایش است. مدیران بسیاری از گروه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در پیام‌رسان چینی وی‌چت، از ترس برخورد مقامات دولتی نام گروه‌های خود تغییر داده یا به تلگرام مهاجرت کرده‌اند. بسیاری از آنها آموزش‌هایی را برای نحوه راه‌اندازی VPN و عضویت در گروه‌های تلگرامی منتشر کرده‌اند تا اعضای کاربران چینی بتوانند با خیال راحت درباره ارزهای دیجیتال بحث کنند.

      ایده‌آل‌ترین سناریو برای بیت‌کوین

بنجامین کاون، تحلیل‌گر کریپتو کوانت و از معامله‌گران مشهور بازار ارز دیجیتال، گفته است یک سناریو ایده‌آل برای بیت‌کوین وجود دارد که می‌تواند این ارز دیجیتال را در آینده در مسیری صعودی قرار دهد. کاون در جریان ویدئو تحلیلی جدید خود در یوتیوب، گفته است که سناریوی ایده‌آل برای بیت‌کوین این است که قیمت به سطح میانگین متحرک ساده (SMA) ۲۰ هفته‌ای سقوط کرده و به جای شکستن آن در اولین برخورد حمایت شود. کاون از میانگین متحرک ساده ۲۰ هفته‌ای و میانگین متحرک نمایی (EMA) ۲۱ هفته‌ای به عنوان «حمایت‌های روند صعودی بازار» بیت‌کوین یاد کرده است. این شاخص‌های تکنیکال در محدوده ۴۲,۵۰۰ دلار قرار گرفته‌اند. بیت‌کوین در اوایل ماه اوت (مرداد) پس از جهش از سطح ۴۰ هزار دلار حمایت روند صعودی را بازیابی کرد. کاون گفته است ماندن بالای حمایت‌های روند صعودی برای بیت‌کوین حیاتی است و همانطور که از گذشته پیداست قیمت تمایل دارد پس از اولین برخورد مجدد با این سطح، آن را به سمت پایین بشکند. کاون گفته است: «حمایت قیمت در میانگین متحرک ۲۰ هفته‌ای پس از اولین برخورد، می‌تواند سناریوی ایده‌آل باشد. در گذشته هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. هر بار که مانند اکنون بالای حمایت‌های روند صعودی قرار گرفته بودیم، اولین برخورد تمایلی به حفظ این سطح نداشته است.» گفته‌های کاون نشان می‌دهد که حفظ این حمایت‌ها کلید جهش صعودی بعدی بیت‌کوین است، با این حال او گفته است اگر قیمت به زیر این سطح سقوط کند، باز هم ۶۴ هزار دلار را اوج چرخه صعودی اخیر بازار نمی‌داند. این تحلیل‌گر مشهور گفته است تنها یک چیز می‌تواند او را مجاب کند که بازار صعودی بیت‌کوین دیگر به پایان رسیده است. کاون می‌گوید: «چه چیزی باعث می‌شود به ۶۴ هزار دلار به عنوان اوج چرخه صعودی اخیر بازار نگاه کنم؟ اگر به ۱۵ هزار دلار یا همانطور که برخی از فروشندگان می‌گویند به سطح ۱۰ هزار دلار بازگردیم، در آنجا بمانیم و بازار وارد یک فاز تثبیت طولانی‌مدت شود، آن وقت می‌توان گفت که ۶۴ هزار دلار قطعاً اوج این چرخه بوده است.» تحلیل‌گر کریپتو کوانت افزود: «از طرفی حتی ممکن است بار دیگری با بازاری آرام مواجه شویم، اما تا زمانی که کل مسیر را بازنگشته و به سطوح پایین‌تر در محدوده ۱۵ هزار دلار نرسیده باشیم، تمامی این اتفاقات بخشی از همان چرخه صعودی بازار است. همچنان چند سال دیگر با هاوینگ بعدی فاصله داریم. زمان زیادی داریم و به عقیده‌ من چیزی جز زمان نداریم.»

 

ارسال نظر