دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۶۷

امریکا و اروپا علیه شرکت‌های فناوری متحد می‌شوند

امریکا و اتحادیه اروپا روشی یکسان برای کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری در پیش می‌گیرند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، طبق سندی که به تازگی فاش شده، اتحادیه اروپا و امریکا تصمیم دارند روش هماهنگی را برای کنترل قدرت در حال رشد شرکت‌های بزرگ فناوری در بازار در پیش بگیرند. احتمالاً در اجلاس شورای تجارت و فناوری امریکا- اتحادیه اروپا که در ۲۹ سپتامبر برگزار می‌شود این اقدام همراه با طرح‌هایی درباره آب وهوا، تجات و زنجیره ذخایر اعلام می‌شود. امریکا و اروپا سعی دارند قدرت در حال رشد شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، فیس بوک، اپل و آمازون را کنترل کنند. همکاری میان این دو منطقه اهمیت زیادی برای قانونگذاران هر دو سوی اقیانوس آتلانتیک دارد و درنتیجه فرایند مقابله شرکت‌های بزرگ امریکایی با قوانین جدید سخت‌تر خواهد شد. این شورا دارای ۱۰ گروه فعال در زمینه‌های مختلف مانند قدرت بخشیدن به تجارت، اقتصاد و روابط و همچنین ارزش‌های دموکراتیک یکسان است. در سند مذکور آمده است: گروه متمرکز برای قانونگذاری شرکت‌های فناوری درباره روش‌های نظارت بر پلتفرم فناوری تبادل اطلاعات می‌کند و علاوه برآن به دنبال همگرایی میان روش‌های مذکور است. ما با چند چالش یکسان درباره قدرت دروازه بازی پلتفرم‌های بزرگ و مسوولیت واسطه‌گری آنلاین روبرو هستیم. همچنین در این متن اشاره شده می‌توان اقدامات بیشتری برای مقابله با اخبار جعلی انجام داد.

دادگاه امریکایی فیس‌بوک را مجبور به انتشار اسناد یک نسل‌کشی کرد

یک قاضی فدرال در امریکا به فیس‌بوک دستور داد تا اسناد مربوط به برخی حساب‌های کاربری را منتشر کند. این حساب‌ها محتوایی در حمایت از خشونت علیه اقلیت روهینگیا در میانمار داشتند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اقلیت مسلمان در میانمار برای مدت طولانی با خشونت و کشتار و آزار ارتش و دولت میانمار مواجه بودند و بسیاری از آنها آواره شده یا به کشورهای دیگر پناهنده شدند. این قاضی در واشنگتن از فیس‌بوک به علت عدم انتقال این اطلاعات به بازرسانی که در حال تحقیق در مورد این جنایت بین‌المللی علیه اقلیت روهینگیا هستند به‌شدت انتقاد کرد. انتظار می‌رود با تکمیل این تحقیقات میانمار به علت ابعاد این نسل کشی تحت تعقیب قرار بگیرد. فیس‌بوک تا به حال از افشای اطلاعات درخواستی خودداری کرده و مدعی شده این کار در تناقض با قوانین ایالات متحده است که ارایه‌دهندگان خدمات ارتباطی الکترونیک را از افشای ارتباطات کاربران بازمی دارد. قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده معتقد است پست‌ها و مطالب یادشده که حالا از فیس‌بوک پاک شده‌اند، تحت پوشش این قانون نیستند. گامبیا در حال پیگیری این پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه است و میانمار را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد در مورد نسل کشی متهم کرده است. مقامات میانمار هم مدعی هستند با یک شورش مقابله کرده‌اند و انجام یک جنایت نظام مند را رد کرده‌اند. بیش از ۷۳۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی در آگوست سال ۲۰۱۷ به دنبال هجوم ارتش از این کشور گریختند و به گفته پناهندگان بسیاری از افراد این اقلیت قتل عام شده و به آنها تجاوز شد.

نشست مجازی کاخ سفید برای رسیدگی به مشکل کمبود تراشه

پت گلسینگر مدیر اجرایی اینتل به همراه نمایندگانی از اپل، مایکروسافت، سامسونگ، جنرال موتورز، فورد و استلانتیس در یک نشست مجازی در کاخ سفید در مورد کمبود جهانی تراشه شرکت می‌کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این نشست به میزبانی وزیر بازرگانی امریکا جینا ریموندو و مدیر شورای ملی اقتصادی برایان دیز برگزار می‌شود. از جمله موضوعات این نشست می‌توان به بررسی تأثیر گونه دلتای ویروس کرونا بر عرضه تراشه و نحوه هماهنگی بهتر بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تراشه اشاره کرد. قرار است نمایندگانی از تی اس‌ام سی، بی‌ام و و میکرون تکنولوژی نیز در نشست مذکور حضور داشته باشند. کاخ سفید به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و گروه‌های صنعتی در نشست مذکور رایزنی خواهند کرد. کمبود جهانی تراشه به علت تعطیلی‌های مکرر ناشی از دورکاری، شرکت‌های مشهور خودروسازی را مجبور به کاهش تولیدات خود در سراسر جهان کرده و این امر بعد از افزایش مجدد تقاضا برای خرید خودرو مشکل آفرین شده است. در ابتدای شیوع ویروس کرونا تقاضای خرید خودرو کاهش یافت و در مقابل افراد زیادی خواستار خرید انواع لپ تاپ و تبلت و غیره به منظور دورکاری شدند. همین مساله موجب شد تا تعادل بازارهای مذکور به هم بریزد و بخش اعظم تراشه‌ها و نیمه هادی‌های تولیدی در جهان به سمت بازار محصولات الکترونیک سرازیر شود. پیش از این جو بایدن رییس‌جمهور امریکا شخصاً در ماه آوریل با مدیران برخی شرکت‌های بزرگ فناوری دیدار کرده و از حمایت خود از قانونگذاری به منظور تأمین بودجه اضافی برای فعالان صنعت نیمه هادی خبر داده بود.

 

ارسال نظر