بازار رمزارزها همچنان قرمز است

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۱۸
بازار رمزارزها همچنان قرمز است

پس از آنکه قیمت بیت‌کوین توانست از مقاومت ۴۳,۵۰۰ دلاری عبور کند، شاهد سقوط و عبور آن از ۴۰ هزار دلار بودیم. این اتفاق سبب شد تا بسیاری از آلت‌کوین‌ها هم با سقوط همراه شوند. با ادامه روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال قیمت بیت‌کوین به زیر سطح ۴۰ هزار دلار رسید. البته پس از آن، قیمت تا حدودی بازیابی شد. ۴۱ هزار و ۴۰ هزار دلار حمایت‌های کلیدی بیت‌کوین هستند و ۴۲,۵۰۰، ۴۳ هزار و ۴۵ هزار دلار به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند و اگر بیت‌کوین بتواند از مقاومت ۴۲,۵۰۰ دلاری عبور کند، احتمال رشد بیشتر قیمت هم وجود دارد. اتریوم، ارز دیجیتال شماره دو بازار، هم به زیر ۳ هزار دلار رسیده است. در مقطعی شاهد سقوط اتریوم تا ۲,۸۰۰ دلار هم بودیم. ریپل و کاردانو هم از دیگر ارزهایی بودند که حمایت‌های پراهمیت خود را شکستند. 

قیمت بیت‌کوین برای اولین‌بار در شش هفته اخیر، به زیر ۴۰ هزار دلار کاهش یافت. در ساعات آغازین روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، قیمت بیت‌کوین تا ۳۹,۶۵۰ دلار کاهش یافت که نسبت به قیمت آن در آغاز روز قبل، یعنی ۴۷,۳۰۰ دلار، ۱۶ درصد و نسبت به قیمت ۵۰ هزار دلاری آن در روز ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور)، ۲۵ درصد اصلاح و کاهش قیمت را نشان می‌دهد. در حال حاضر قیمت بین‌کوین به سطح ۴۲ هزار دلار برگشته و در این محدوده معامله می‌شود. 

     کاهش قیمت بیت‌کوین  به زیر ۴۰ و بازگشت به ۴۲ هزار

در حالی که داده‌های بازار نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین برای اولین‌بار در شش هفته گذشته به زیر ۴۰ هزار دلار رسیده است. بسیاری از تحلیل‌گران از صحبت‌های‌گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس امریکا به عنوان دلیل اصلی سقوط بازار یاد می‌کنند. این کاهش در ساعات پایانی روز سه‌شنبه آغاز شد و این در حالی بود که قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه تا محدوده ۴۷,۳۰۰ دلار اوج گرفته بود. طی این سقوط شاهد شکل‌گیری کف در ۳۹,۶۵۰ دلار بودیم. بیت‌کوین تنها ارز دیجیتالی نبود که چنین سقوطی را در ساعات گذشته تجربه کرد. طبق داده‌ها، ۲۹ ارز دیجیتال از میان ۳۰ ارز برتر بازار با سقوط همراه بودند. شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که ترس شدید در بازار حاکم است. درست یک ماه پیش، این شاخص از طمع شدید معامله‌گران خبر داده بود. این سقوط پس از آن رخ داد که‌گری گنسلر، رییس فدرال رزرو، طی صحبت‌هایی استیبل‌کوین‌ها را «ابزار قمار» خواند. از سوی دیگر، بسیاری از فعالان این حوزه، این سقوط را اتفاقی مثبت ارزیابی کردند. به‌گفته آنها، سقوط به زیر ۴۰ هزار دلار فرصتی عالی برای خرید بیت‌کوین در کف است. برخی دیگر نظیر مستر ویل، در توییتر از احتمال آغاز روند نزولی خبر دادند. او خطاب به ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده خود در این شبکه اجتماعی نوشت: «بازار نزولی فرا رسیده است.» در حالی که برخی از مدل‌ها خبر از ریزش بیت‌کوین به کانال ۳۰ هزار دلاری می‌دهند، مایک نوگراتس- تحلیلگر مشهور دنیای رمزارزها و مدیرعامل گلکسی دیجیتال معتقد است تا زمانی که قیمت این رمزارز بتواند در بالای ۴۰ هزار دلار حفظ شود، خیلی جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. نوگراتس در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی با بیان اینکه اصلاح‌ها بخشی از طبیعت هر بازار مالی هستند، افزود: این به خوبی نشان می‌دهد که بازار در حال تبدیل به یک بازار معقول است. 

     احتمال احیای بیت‌کوین وجود دارد؟

در حالی که بیت‌کوین نتوانست از مقاومت‌های ۴۳,۵۰۰ و ۴۳,۶۵۰ دلاری عبور کند، در ادامه فروشندگان حرکت نزولی جدیدی را زیر حمایت ۴۲ هزار دلاری آغاز کردند. این حرکت نزولی جدید با سقوط قیمت به زیر حمایت‌های ۴۰,۲۰۰ و ۴۰ هزار دلاری همراه بود. در ادامه پیش از آنکه اصلاح صعودی آغاز شود، خریداران قیمت را در سطح ۳۹,۵۷۹ دلار حمایت کردند و پس از آن، قیمت به بالای ۴۰ هزار و ۴۱ هزار دلار هم رسید. در حال حاضر قیمت پایین‌تر از مقاومت ۴۲,۵۰۰ دلاری تثبیت شده است. خریداران برای آنکه بتوانند قیمت را با قدرت بازیابی کنند، باید ابتدا مقاومت ۴۲,۵۰۰ دلار را پشت سر بگذارند. مقاومت کلیدی بعدی در محدوده ۴۳ هزار دلار است و عبور از این سطح می‌تواند راه را برای رسیدن قیمت به مقاومت ۴۵ هزار دلاری باز کند. اگر بیت‌کوین نتواند مقاومت ۴۳ هزار دلار را پشت سر بگذارد، ممکن حرکت نزولی جدیدی در بازار آغاز شود. در صورت نزولی‌شدن بازار، نزدیک‌ترین حمایت در سطح ۴۱,۶۰۰ دلار است. حمایت کلیدی بعدی در محدوده ۴۱ هزار دلار است و شکسته‌شدن این سطح می‌تواند باعث سقوط قیمت به سطح ۴۰ هزار دلار یا حتی ۳۹,۵۰۰ دلار شود. ادامه روند نزولی می‌تواند قیمت بیت‌کوین را در میان‌مدت به ۳۸,۵۰۰ دلار برساند.

     وضعیت بازار آلت‌کوین‌ها

قیمت اتریوم به زیر حمایت ۳ هزار دلار سقوط کرد. پس از عبور از ۲,۸۰۰ و ۲,۷۰۰ دلار، کف قیمت در نزدیکی ۲,۶۵۰ دلار تشکیل شد و پس از آن شاهد حمایت و احیای قیمت بودیم. در حال حاضر ۲,۹۲۰ دلار به عنوان نزدیک‌ترین مقاومت اتریوم عمل می‌کند. ۳ هزار دلار مقاومت بعدی پیش روی اتریوم است. در صورت عبور از این محدوده، شانس این ارز دیجیتال برای احیای بیشتر و آغاز جریان صعودی افزایش خواهد یافت. در صورت سقوط بیشتر، فروشندگان تلاش خواهند کرد قیمت را به زیر ناحیه حمایتی ۲,۶۵۰ دلار برسانند.کاردانو نیز روز گذشته در محدوده ۲.۰۷ دلاری معامله ‌شد. قیمت کاردانو پس از شکست این ارز دیجیتال در عبور از مقاومت‌های ۲.۱۵ و ۲.۲ دلار، با سقوط همراه شد. این ارز دیجیتال در بازه‌ای به زیر ۲ دلار هم رسید اما خریداران اجازه تثبیت قیمت در این محدوده را ندادند. در حال حاضر ۱.۸۸ دلار اصلی‌ترین حمایت کاردانو و ۲.۲ دلار به عنوان یک مقاومت پراهمیت عمل می‌کند. قیمت ریپل پس از سقوط اخیر، به نزدیکی ۰.۹۲ دلار رسید و در ۲۴ ساعت گذشته هم چیزی در حدود ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. در وضعیت فعلی، ۰.۸۸ دلار حمایت پیش روی ریپل است. در صورتی که فروشندگان بتوانند فشار فروش فعلی را حفظ کنند، احتمال سقوط به ۰.۷ دلار وجود دارد. با وجود این، دوج‌کوین یکی از ارزهایی بود که طی ۲۴ ساعت گذشته رشد داشت. قیمت دوج‌کوین با حدود ۱ درصد افزایش به ۰.۲ دلار رسید. در حالی که پیش از این احیای قیمت، دوج‌کوین به زیر ۰.۲ دلار رسیده بود. اگر خریداران نتوانند قیمت را در سطوح فعلی تثبیت کنند، می‌توان انتظار کاهش تا ۰.۱۸۸ دلار را داشت. لایت‌کوین طی یک هفته گذشته با حواشی زیادی همراه بود، طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در حال حاضر قیمت لایت‌کوین در محدوده ۱۵۲ دلار در نوسان است. روی نمودار لایت‌کوین ۱۶۲ دلار اولین مقاومت پیش روی این ارز دیجیتال است. ارزش بازار ارزهای دیجیتال هم بار دیگر به زیر ۲ تریلیون دلار رسیده است و در حال حاضر در محدوده ۱.۹۳ تریلیون دلار قرار دارد. در این میان، بیت‌کوین با ۴۱.۲۶ درصد سلطه، همچنان بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارد.

     اعمال اولین تحریم دولت امریکا  علیه صرافی رمزارز

از سوی دیگر، دولت بایدن برای اولین‌بار در تاریخ امریکا یک صرافی ‌رمزارز را به علت همکاری با  باج افزار نویسان و تسهیل تبادلات مالی آنها تحریم کرد. این صرافی پرداخت‌های غیرقانونی ناشی از حملات باج افزاری را برای باج افزار نویسان ممکن می‌کرد. وزارت خزانه داری امریکا نام این صرافی را سوئکس اعلام کرده و افزوده که صرافی مذکور نقل و انتقالات مالی غیرقانونی مربوط به طراحان هشت نوع باج افزار را تسهیل کرده است. تا به حال تحریم صرافی‌های ‌رمزارز توسط مقامات امریکایی به علت همکاری با باج افزار نویسان سابقه نداشته است. به گفته ولی آدیمو معاون وزیر خزانه داری امریکا، وجود صرافی‌های ‌رمزارز مانند سوئکس برای مهاجمان سایبری حیاتی است، زیرا آنها باعث کسب سود توسط باج افزار نویسان می‌شوند. ما با این اقدام نشان دادیم که قصد داریم زیرساخت‌های غیرقانونی مورد استفاده برای انجام این حملات را مختل کنیم. در سال‌های اخیر حملات باج افزاری  زیادی به زیرساخت‌های کلیدی امریکا، مانند خطوط انتقال انرژی، شرکت‌های خدمات کشاورزی، نیروگاه‌های تأمین برق و آب و غیره صورت گرفته است. در سال ۲۰۲۰ مقدار باج پرداختی به باج‌افزارنویسان در امریکا به ۴۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۹ چهار برابر شده است.

     در بدترین حالت بیت‌کوین  به کجا می‌رسد؟ 

دیودِویو، تحلیل‌گر مطرح توییتری که چند ماه پیش به‌درستی اوج ۶۵ هزار دلاری بیت‌کوین را پیش‌بینی کرده بود، در تازه‌ترین اظهارنظرش بدترین اتفاق ممکن برای این ارز دیجیتال را تشریح کرده است. دیودویو خطاب به بیش از ۷۷ هزار دنبال‌کننده خود در توییتر نوشت که وضعیت فعلی مشابه سال ۲۰۱۴ است. در آن زمان قیمت بیت‌کوین از ۹۸۸ دلار به نزدیکی ۱۶۰ دلار سقوط کرد. او در این باره نوشت: «در عین حال که برخی وضعیت فعلی را با نوسانات ۲۰۱۳ مقایسه می‌کنند، باید بگویم که مقایسه با سال ۲۰۱۴ هم خالی از لطف نیست. اگر فکر می‌کنید نمودار چندان با عقل جور در نمی‌آید، پس یادتان نرود این پیش‌بینی فقط تحلیلی تکنیکال است و می‌توانید آن را نوعی مدیریت ریسک یا آزمون اضطراب در نظر بگیرید.» او در ادامه عنوان کرد که صحبت‌هایش بدترین سناریوی ممکن برای بیت‌کوین است؛ این یعنی لزوماً نمی‌توان بر آن تکیه کرد. در حال حاضر هر واحد بیت‌کوین در مرز ۴۲,۰۰۰ دلار معامله می‌شود و نسبت به دو هفته پیش بیش از ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است. طبق پیش‌بینی دیودویو، در کوتاه‌مدت ممکن است شاهد رسیدن قیمت به ۳۷۵۰۰ دلار باشیم. به‌عقیده او، قیمت بیت‌کوین لزوماً شاهد سقوط گسترده‌ای نخواهد بود و این احتمال بسیار کم است که شاهد سقوط به زیر ۲۰,۰۰۰ دلار باشیم. وی در این باره نوشت: «درست همانطور که اوج قیمت خیلی بالایی را ندیدید، احتمالاً شاهد سقوط خیلی سنگینی هم نخواهید بود. درست مانند بقیه اصلاح‌های بازار، بدون شک مردم منتظر قیمت پایینی هستند که هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد.» 


 

ارسال نظر