دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۶۵

کره جنوبی گوگل را  ۱۷۶ میلیون دلار جریمه کرد

تحقیقات رگولاتور آنتی‌تراست کره جنوبی نشان داده گوگل اجازه نمی‌دهد تولیدکنندگان موبایل از نسخه شخصی‌سازی شده اندروید استفاده کنند و این شرکت را ۱۷۶.۶۴ میلیون دلار جریمه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رگولاتور آنتی‌تراست کره جنوبی جریمه‌ای ۱۷۶.۶۴ میلیون دلاری (۲۰۷ میلیون ون) برای گوگل تعیین کرده است. این شرکت آمریکایی متهم شده از موقعیت برتر خود برای محدود کردن رقابت در بازار سیستم عامل موبایل استفاده کرده است. این جریمه پس از تحقیقات «کمیسیون تجارت عادلانه کره جنوبی (KFTC) » درباره اقدامات گوگل برای جلوگیری از شخصی‌سازی اندروید توسط تولیدکنندگان موبایل محلی وضع شده است. «کمیسیون تجارت عادلانه کره جنوبی» اعلام کرد این نهمین جریمه بزرگی به شمار می‌آید که تاکنون وضع کرده است. رگولاتور مذکور ادعا می‌کند هنگامیکه تولیدکنندگان موبایل قراردادهایی کلیدی در خصوص لیسانس فروشگاه اپ با گوگل امضا می‌کنند، این شرکت آمریکایی تولیدکنندگان را وادار می‌کند از یک توافقنامه ضد تکه تکه کردن (AFA) نیز پیروی کنند. در حقیقت گوگل با چنین اقدامی رقابت در بازار را از بین می‌برد. طبق توافقنامه ضد تکه تکه کردن، تولیدکنندگان دستگاه‌ها اجازه ندارند نسخه‌های اصلاح شده اندروید را روی دستگاه‌هایشان نصب کنند. به گفته KFTC این روند به گوگل کمک کرده تا سلطه خود در بازار سیستم عامل موبایل را تثبیت کند. این جریمه جدیدترین اقدام ضد انحصار علیه گوگل در کره جنوبی به حساب می‌آید. در اوایل ماه جاری میلادی پارلمان این کشور لایحه‌ای تصویب کرد که به موجب آن اپراتور فروشگاه‌های بزرگ مانند گوگل و اپل نمی‌توانند توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را وادار کنند از سیستم‌های پرداخت شأن استفاده کنند. از سوی دیگر این قانون اجازه نمی‌دهد این اپراتورها کمیسیون خرید در اپ از توسعه‌دهندگان دریافت کنند.

دادگاه هلند  به نفع رانندگان اوبر رأی داد

دادگاهی در هلند اعلام کرد اوبر باید رانندگان خود را جزء کارمندان به حساب بیاورد و برای آنها حقوق رانندگان بخش تاکسیرانی را در نظر بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دادگاهی در هلند اعلام کرد رانندگان تاکسی اینترنتی اوبر کارمند شرکت به حساب می‌آیند و پیمانکار هستند. بنابراین آنها تحت پوشش قانون کار محلی قرار می‌گیرند و حقوق بیشتری خواهند داشت. این رأی مانعی در گسترش مدل کسب و کاری شرکت اوبر در اروپا است. نتیجه این دادگاه برد دیگری برای اتحادیه‌های کارگری به حساب می‌آید که خواهان پرداخت حقوق و مزایای بیشتری برای کارکنان در اقتصاد آنلاین هستند. از سوی دیگر در سال جاری در انگلیس نیز تصمیم مشابهی درباره رانندگان اوبر گرفته شد. دادگاه منطقه‌ای آمستردام در خصوص شکایت از اوبر به نفع فدراسیون اتحادیه‌های تجاری هلند (FNV) رأی داد. این فدراسیون ادعا می‌کند ۴۰۰۰ راننده اوبر که در این شهر فعالیت می‌کنند، کارمند شرکت تاکسی اینترنتی هستند باید مزایایی مشابه رانندگان تاکسیرانی دریافت کنند. اوبر اعلام کرد خواهان تجدیدنظر در این رأی است و هم اکنون هیچ تصمیمی برای استخدام رانندگان در هلند ندارد. موریتس شونفلد مدیرعامل اوبر در شمال اروپا می‌گوید: ما از این تصمیم متاسفیم زیرا می‌دانیم که تعداد زیادی از رانندگان تمایل دارند، مستقل بمانند. رانندگان نمی‌خواهند آزادی خود برای تعیین زمان و مکان کارکردن را از دست بدهند. طبق رأی دادگاه در هلند، رانندگانی که با اپ اوبر مسافر جابه‌جا می‌کنند تحت پوشش توافقنامه کار دسته جمعی قرار می‌گیرند که برای بخش تاکسیرانی به کار می‌رود. همچنین دادگاه اعلام کرد اوبر به دلیل عدم اجرای شرایط توافقنامه کار برای رانندگان باید مبلغ ۵۰ هزار یورو جریمه بپردازد.

شکایت از آمازون در آمریکا گسترده‌تر شد

شکایت از آمازون در آمریکا ابعاد گسترده‌تری یافته و اکنون شامل توافقنامه‌های این شرکت با عمده فروشان می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، طبق اعلام دفتر دادستانی کل واشنگتن دی سی، شکایت آنتی‌تراست این ناحیه علیه آمازون وسیع‌تر شده و توافقنامه‌های این خرده فروشی آنلاین با عمده فروشان و همچنین فروشندگان طرف سوم را نیز در برگیرد. این ناحیه در ماه مه ‌از آمازون شکایت کرد زیرا این شرکت اجازه نمی‌دهد فروشندگان طرف سوم قیمت کالایی در وب‌سایت‌های دیگر را پایین‌تر از بهای آن کالا در آمازون ارایه کنند. این در حالی است که بهای اعلام‌شده کالا در آمازون شامل هزینه‌ها نیز می‌شود و ۴۰ درصد قیمت کل را در بر می‌گیرد. شکایت جدید شامل اتهاماتی است که طبق آن آمازون با عمده فروشان توافقنامه‌ای برای تضمین دستیابی به حداقل سود امضا می‌کند. در نتیجه اگر آمازون برای رقابت با یک فروشنده آنلاین دیگر، قیمت محصول را پایین بیاورد، عمده فروش باید مابه‌التفاوت قیمت فروش و حداقل قیمت تعیین‌شده را به آمازون بپردازد. این پرداخت‌ها انگیزه عمده‌فروشان برای کاهش قیمت جهت افزایش رقابت را کاهش می‌دهند. آمازون اکنون اقدامی برای رد این شکایت انجام داده است. در بیانیه این شرکت آمده است: فروشندگان قیمت محصولاتی که در فروشگاه عرضه می‌شود را تعیین می‌کنند. آمازون در طیف وسیع کالاها قیمت‌هایی پایین ارایه می‌کند. 

 

ارسال نظر