خبری از قفل شدن گوشی در ایران نیست

۱۴۰۰/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۳۶
خبری از قفل شدن گوشی در ایران نیست

خبر قفل شدن گوشی از برند شیائومی در کوبا در حالی منتشر شده که انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید تاکنون حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای تحریم‌شده دیگر از جمله کره شمالی، سوریه، سودان و کریمه گزارش نشده است و به نظر می‌رسد خبر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران صحت ندارد. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، این محدودیت‌ها حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشر شده در وب‌سایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر ذکر نشده است و احتمالا گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده است. انجمن واردکنندگان موبایل ضمن اعلام اینکه هیچ خبر رسمی مبنی بر غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در ایران منتشر نشده اعلام کرد که از طریق منابع خود در حال پیگیری این موضوع است.

از روز گذشته، گزارش‌هایی در فضای آنلاین منتشر شده که از افزایش موارد قفل شدن گوشی‌های برند رِدمی (Redmi) و می‌ (Mi) شیائومی در کشورها و سرزمین‌هایی که هدف تحریم‌های امریکا قرار دارند، حکایت داشت. صاحبان گوشی‌های شیائومی و ردمی در گروه‌های سایت ردیت و XDA Developers به سایرین درباره افزایش موارد قفل شدن گوشی‌های این شرکت چینی هشدار دادند. اگرچه سیاست صادرات شیائومی، فروش تلفن‌های هوشمند به کشورها و سرزمین‌های تحت تحریم را ممنوع کرده اما پیش از این خریدن یک گوشی شیائومی در یک منطقه و بردن آن به منطقه دیگری آسان بود. در واقع همین موضوع به تبدیل شدن شیائومی به یکی از محبوب‌ترین شرکتهای سازنده تلفن هوشمند جهان کمک کرد. با این حال این شرکت هنوز به بازار سودآور امریکا رخنه نکرده است. نوت بوک چک در گزارش خود اینطور آورده بود که احتمالا برنامه‌های توسعه شیائومی برای بازار امریکا به جریان افتاده و روشن است که برای موفق شدن در این کشور، شیائومی باید به دقت مقررات امریکایی را دنبال کند. این به معنای آن است که شیائومی بدون اجازه دولت امریکا در کشورها و سرزمین‌های تحت تحریم واشنگتن شامل کریمه، کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه گوشی نخواهد فروخت. فهرست این کشورها در شرایط و مفاد فروش شیائومی آمده و در بند «صادرات » تاکید شده که خریدار نمی‌تواند محصولی که از فروشنده خریداری کرده را به کشور یا سرزمین یا هر بخشی صادر کند که تحت قوانین کنترل صادرات ممنوع است. متاسفانه برای طرفداران گوشی‌های می‌و رِدمی در سوریه و به خصوص کوبا که شیائومی محبوبیت زیادی دارد، گزارش‌های فراوانی درباره قفل شدن گوشی برای کاربران منتشر شده است. در گوشی‌های قفل‌شده پیامی مشاهده می‌شود با این مضمون که دستگاه به دلیل محدودیت‌های تحریم بین‌المللی قفل شده است. گفته شده گوشی‌های شیائومی و رِدمی که برای نخستین‌بار در مقصد ممنوعه استفاده شده‌اند، قفل شده‌اند، بنابراین فعال‌سازی و استفاده در کشوری که هدف ممنوعیت قرار ندارد می‌تواند به جلوگیری از مشکل قفل شدن گوشی کمک کند. استفاده از ROM سفارشی هم می‌تواند راهکاری برای طرفداران گوشی‌های شیائومی باشد.

     گوشی‌های شیائومی در ایران  غیرفعال نشده است

اولین‌بار سه روز پیش یک کاربر از کوبا در سایت ردیت، از قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبر داده بود. او گفت که گوشی شیائومی نوت ۸ دیگری نیز دارد که نزدیک به یک سال از آن استفاده می‌کند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چند روز اتفاق افتاده است. این کاربر کوبایی ادعا کرده بود که از بیش از ۲۰ مورد مشکل مشابه که برای کاربران دیگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضیحات بیشتری نداده است. شیائومی در کشور کوبا به‌صورت رسمی فروش و خدماتی ارایه نمی‌دهد اما بسیاری از گوشی‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند. پس از آن، از شب گذشته، برخی از سایت‌ها مانند XDA به بازنشر این خبر پرداختند و کشورهای دیگری را نیز به کوبا اضافه کردند. این در حالی است که انجمن واردکنندگان موبایل اعلام می‌کند با جست‌وجویی که انجام داده، هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا چنین مشکلی را گزارش نکرده‌اند. دلیل اضافه کردن نام ایران، کره شمالی، سوریه، سودان، کریمه به این لیست، بند ۱۴.۲ شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپاست که در وب‌سایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعال‌سازی اولیه گوشی‌های شیائومی ذکر شده است. بر اساس این بند، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی امریکا است و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع است. آنطور که محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، به ایسنا گفت، این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشی‌ها و محصولاتی‌ است که از مبدا اروپا به این کشورها صادر می‌شوند و درواقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده‌اند و نمی‌توان آنها را بنا به قوانین تحریمی ایالات متحده به این کشورها صادر کرد، مانند هر کالای دیگر. 

      در صورت تحریم ایران توسط شیائومی  دولت باید وارد میدان شود

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیگیری رسمی در این مورد انجام شده، اظهار کرد: این موارد به بدنه دولتی مربوط است و امیدواریم که دولت بتوانند پیگیر این موضوع باشد. هیچ برندی از گوشی‌های بین‌المللی در حال حاضر به‌طور رسمی وارد ایران نمی‌شود و این موضوع به دلیل تحریم‌های بانکی است. با این حساب اگر قرار باشد برندی از تولیدکنندگان موبایل ایران را تحریم کند، فقط مربوط به شیائومی نیست و همگی این کار را باید بکنند اما این اتفاق رخ نداده و بر اساس پیگیری‌‌های ما، قرار هم نیست رخ بدهد. به گفته عالیان، این قوانین مربوط به فروشنده یعنی شیائومی فرانسه (که نمایندگی کل شیائومی اروپا را برعهده دارد) و مشتریست و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود. حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشرشده در وب‌سایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیت‌ها ذکر نشده است و احتمالا این گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده‌اند. از آنجایی‌که حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای ذکرشده جز کوبا نبوده‌ایم، بنابراین به احتمال بسیار زیاد این خبر واقعیت ندارد. عالیان خاطرنشان کرد: البته این خبر از منابع رسمی شیائومی منتشر نشده و به همین دلیل انجمن آن را تایید نمی‌کند، اما ما در حال پیگیری موضوع هستیم. با وجود این آنچه مسلم است، اینکه هنوز در ایران هیچ نمونه‌ای از غیر فعال شدن گوشی‌های شیائومی گزارش نشده، از طرفی طی روزهای گذشته برای چند مدل‌ از گوشی‌های شیائومی که در لیست ممنوعه رگولاتوری بودند، آپدیت رفع مشکل شماره‌گیری تماس‌های اضطراری آمده است. با کنار هم قراردادن این موارد می‌توان نتیجه گرفت که این اتفاق حداقل برای موبایل‌های شیائومی در ایران نمی‌افتد، اما باز باید منتظر اعلام نظر منابع رسمی شیائومی باشیم.

         مشکلی موبایل کاربران ایرانی را تهدید نمی‌کند

از سوی دیگر، شرکت رایانه همراه کیان که خود را نماینده رسمی محصولات شیائومی در ایران و همچنین واردکننده رسمی این برند معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با دیجیاتو ایجاد هرگونه مشکل برای گوشی‌های شیائومی در ایران به خاطر تحریم‌ها را رد کرد. نوید پاشاپور، مدیرعامل این شرکت ضمن رد ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه شرکت شیائومی به خاطر تحریم‌ها قصد دارد تا گوشی‌های فروخته‌شده در بازار ایران را غیرفعال کند، تاکید کرد که این موضوع توسط آنها و همکارانشان در کشور مبدا این کمپانی بزرگ یعنی چین بررسی شده و قرار نیست چنین اتفاقی برای گوشی‌های ایرانی رخ بدهد. پاشاپور با تاکید بر اینکه طی روزهای اخیر آپدیت‌هایی برای انواع گوش‌های شیائومی عرضه شده که مشکل تماس اضطراری را برای کاربران رفع کرده، گفت: تلاش یک ماهه و شبانه روزی همکارانمان با دیگر مسوولان شیائومی در چین منجر به این شد که بتوانیم کاری کنیم تا چنین آپدیتی برای تمامی مدل‌های پرفروش شیائومی در بازار ایران عرضه شود. با دریافت این آپدیت مشکل عدم تماس اضطراری برای کاربران و دارندگان این گوشی‌ها حل خواهد شد و درست زمانی که چنین اتفاقی افتاده، چنین خبری منتشر می‌شود که صحت هم ندارد. وی اظهار کرد: قرار نیست هیچ مشکلی برای گوشی‌های شیائومی رخ بدهد و خبری از اعمال چنین تحریم‌هایی برای کاربران داخل کشور از سوی این کمپانی وجود ندارد. به گفته پاشاپور مردم نباید نگرانی در این مورد داشته باشند.


 

ارسال نظر