بلاتکلیفی بیت‌کوین در محدوده ۵۰ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۳۴
بلاتکلیفی بیت‌کوین در محدوده ۵۰ هزار دلار

بلاتکلیفی بیت‌کوین در نزدیکی ۵۰ هزار دلار باعث شده است تا تحلیل‌گران در کوتاه‌مدت نظراتی متفاوت و تا حدی ضدونقیض داشته باشند. ممکن است مدتی قیمت بیت‌کوین بین ۴۶,۲۰۰ تا ۴۹,۵۰۰ دلار گیر بیفتد. اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار برسانند، هدف بعدی مقاومت ۵۰ هزار و ۵۰۰ دلاری خواهد بود. شکسته‌شدن این مقاومت می‌تواند آغازکننده یک روند صعودی دیگر باشد. در سوی دیگر، سقوط به زیر ۴۶,۲۰۰ دلار، ممکن است باعث کاهش تا ۴۴ هزار دلار شود.

از سوی دیگر، تثبیت قیمت بیت‌کوین در نزدیکی ۵۰ هزار دلار می‌تواند خریداران بیشتری به‌سمت بازار دیگر ارزهای دیجیتال بکشاند. چند روز پیش جروم پاول رییس فدرال‌رزرو، اعلام کرد که بانک مرکزی امریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی خرید ماهیانه ۱۲۰ میلیارد دلاری اوراق قرضه خود را کاهش خواهد داد. او در ادامه عنوان کرد که افزایش نرخ بهره تا زمانی که بازار کار و تورم بتوانند با موفقیت آزمایش‌های پیش روی خود را پشت سر بگذارند، ادامه خواهد یافت. پس از صحبت‌های پاول شاخص دلار سقوط کرد و قیمت بیت‌کوین هم طی یک ساعت پس از اظهارات پاول چیزی در حدود ۱,۵۰۰ دلار رشد کرد. این مساله نشان می‌دهد که مشترکان بازارهای مختلف صحبت‌های پاول را تا حدی زیاده‌روی می‌دانند. بلاتکلیفی بیت‌کوین در نزدیکی ۵۰ هزار دلار باعث شده است تا تحلیل‌گران در کوتاه‌مدت نظراتی متفاوت و تا حدی ضدونقیض داشته باشند. رایان کلارک، معامله‌گر بازار، معتقد است که فاز تثبیت قیمت فعلی بیت‌کوین مشابه ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) و زمانی است که قیمت بیت‌کوین در محدوده ۲۴هزار دلار قرار داشت. کلارک از احتمال اصلاح قیمت و رسیدن به بازه‌ای بین ۳۹ هزار تا ۴۲هزار دلار تا ماه سپتامبر صحبت می‌کند.

      تحلیل قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته

قیمت بیت‌کوین روز جمعه از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در محدوده ۴۶,۸۲۳ دلار احیا شد، ولی خریداران نتوانستند قیمت را به بالای ناحیه مقاومتی ۵۰ هزار تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ دلار برسانند. این موضوع نشان می‌دهد که فروشندگان هنوز تسلیم نشده‌اند. در صورتی که قیمت از سطوح فعلی سقوط کند و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، بیانگر آن است که معامله‌گران کوتاه‌مدت به‌دنبال برداشت سود خود از بازار هستند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش قیمت تا ۴۳ هزار دلار شود. پس از این ناحیه ممکن است بیت‌کوین به ۴۲ هزار دلار هم برسد. در صورت احیای قیمت از این ناحیه، ممکن است طی چند روز پس از آن شاهد تثبیت بین ناحیه ۴۲ هزار تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ دلار باشید. به‌علاوه، اگر قیمت بیت‌کوین از سطوح فعلی یا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه احیا شود، خریداران تلاش خواهند کرد قیمت را به ناحیه مقاومتی پیش رو برسانند. اگر آنها در انجام این کار موفق شوند، راه برای رسیدن به ۶۰ هزار دلار باز می‌شود. البته ممکن است مدتی قیمت بیت‌کوین بین ۴۶,۲۰۰ تا ۴۹,۵۰۰ دلار گیر بیفتد. اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار برسانند، هدف بعدی مقاومت ۵۰ هزار و ۵۰۰ دلاری خواهد بود. شکسته‌شدن این مقاومت می‌تواند آغازکننده یک روند صعودی دیگر باشد. در سوی دیگر، سقوط به زیر ۴۶,۲۰۰ دلار، ممکن است باعث کاهش تا ۴۴ هزار دلار شود.

      موجودی استیبل‌کوین‌ها در صرافی‌ها  به بیشترین میزان تاریخ رسید

کی یانگ جو، مدیرعامل شرکت تحلیل درون‌زنجیره‌ای کریپتوکوانت در توییتی عنوان کرد که در روزهای گذشته چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار استیبل کوین به صرافی‌ها وارد شده است. حجم استیبل کوین‌های موجود روی صرافی‌های آنی به اوج تاریخی تازه‌ای رسیده است. طبق آمارهای کریپتوکوانت، چیزی در حدود ۱۹.۲۲ میلیارد دلار استیبل کوین در صرافی‌ها نگه‌داری می‌شود. جو معتقد است که با توجه به این حجم از استیبل کوین‌ها، احتمالاً یک روند صعودی بلندمدت برای بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال برتر بازار آغاز خواهد شد. کریپتوکوانت در بخش دیگری از آمارهای خود ادعا می‌کند که اخیراً ۱.۷ میلیارد دلار استیبل کوین به صرافی‌ها وارد شده است. استیبل کوین‌ها یکی از ابزارهای معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری هستند و اگر این حجم از سرمایه به بازارهای ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین، اتریوم و کاردانو وارد شود، احتمال افزایش قیمت آنها وجود دارد. مدیرعامل کریپتوکوانت این فرضیه را هم مطرح می‌کند که ممکن است ورود این حجم از استیبل‌کوین‌ها نشانه سقوط شدید بازار در کوتاه‌مدت باشد؛ چراکه ممکن است معامله‌گران پیش از سقوط بزرگ بازار، به‌دنبال کسب سود باشند. اواخر ماه ژانویه (بهمن ۹۹)، تنها ۴.۱۹ میلیارد دلار استیبل‌کوین در صرافی‌ها وجود داشت. حجم ۱۹.۲۲ میلیارد دلاری فعلی حاکی از جهش حدود پنج برابری در این میزان است. یو‌اس‌دی کوین در حال حاضر بزرگ‌ترین استیبل‌کوین قانون‌گذاری‌شده بازار است. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، حجم بازار این ارز دیجیتال بیش از ۲۷ میلیارد دلار است. این در حالی است که حجم بازار تتر بیش از دو برابر یواس‌دی کوین است. در حال حاضر ارزش بازار تتر در محدوده ۶۵ میلیارد دلار قرار دارد. 

     مقام بانک مرکزی چین:  بیت‌کوین هیچ ارزشی ندارد

از سوی دیگر، مناقشه درباره بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در چین ادامه دارد. یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی چین گفته است بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارز قانونی نیستند و هیچ ارزشی ندارند. به‌گفته این مقام ارشد، بانک مرکزی چین به‌دنبال اتخاذ تدابیری است تا فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را به‌طور کامل در این کشور متوقف کند. دولت چین به تلاش‌های هدفمند خود برای متوقف‌کردن استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور ادامه می‌دهد و بار دیگر خطرات مرتبط با ارزهای دیجیتال را به شهروندان خود گوشزد کرده است. به گزارش یکی از رسانه‌های داخلی چین، ین یوپینگ، معاون دفتر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خدمات مالی در بانک مرکزی چین، روز ۲۷ اوت (۵ شهریور) در جریان یک نشست خبری گفته است «ارزهای دیجیتال چیزی جز سرمایه‌گذاری‌های پرخطر نیستند.» او از سرمایه‌گذاران چینی خواسته تا با اجتناب از معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال و افزایش آگاهی خود نسبت به خطرات سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی، از دارایی خود محافظت کنند. این مقام بانک مرکزی چین گفته است: «یک‌ بار دیگر به مردم یادآوری می‌کنیم که ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین ارز قانونی نیستند و هیچ ارزش واقعی ندارند.» یوپینگ در ادامه افزود که بانک مرکزی چین به‌دنبال اتخاذ تدابیر شدیدتری است تا فعالیت‌های مرتبط با معاملات ارزهای دیجیتال را با همکاری سایر نهادهای نظارتی این کشور به‌طور کامل متوقف کند. این اقدامات شامل شناسایی صرافی‌های خارجی و معامله‌گران داخلی و همچنین توقف فعالیت تمامی وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال است. بانک مرکزی چین در حال برنامه‌ریزی برای گسترش تبلیغات مربوط به این سیاست‌ها از طریق نهاد‌های دولتی و دیگر کانال‌های فعال در این کشور است تا در نهایت شاهد توقف کامل معاملات ارزهای دیجیتال در چین باشد. یوپینگ گفت بانک مرکزی چین قصد دارد سیستمی را ارایه کند که کار مقابله با فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال را از طریق تشویق مردم به گزارش آنی موارد تخلف آسان‌تر کند. دولت چین در ماه‌های گذشته ممنوعیت‌های مربوط به صنعت ارز دیجیتال را همواره شدید‌تر کرده است تا از رشد سریع بازار ارز دیجیتال این کشور جلوگیری کند. بانک مرکزی چین چند ماه پیش به تمامی بانک‌ها و موسسات مالی این کشور دستور داد تا ارایه خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال را که به مشتریان حقیقی و حقوقی ارایه می‌دهند متوقف کنند و هشدار داد که در غیر این صورت ممکن است مجوز فعالیت آنها باطل شود. ممنوعیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت چین تأثیرات منفی زیادی بر صنعت ارز دیجیتال داشته است که از جمله این موارد می‌توان به سقوط ۵۰ درصدی قیمت بیت‌کوین پس از پشت سر گذاشتن اوج تاریخی ماه آوریل (فروردین) اشاره کرد. اما فشارهای مقامات چینی به ممنوع‌کردن معاملات ارز دیجیتال ختم نمی‌شود. ممنوع‌شدن فعالیت ماینرهای بیت‌کوین در پرجمعیت‌ترین کشور جهان هم ضربه شدیدی به بدنه صنعت ارز دیجیتال وارد کرد. به‌دنبال ممنوعیت گسترده استخراج ارزهای دیجیتال در چین، شبکه بیت‌کوین برای اولین‌بار در ۱۰ سال گذشته، با ۴ کاهش سختی متوالی مواجه شد. چین که زمانی بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین را به خود اختصاص داده بود، در نهایت ماینرها را مجبور کرد تا فعالیت خود را به کشورهایی منتقل کنند که رابطه بهتری با ارزهای دیجیتال دارند.

    آی‌ام‌اف: بیت‌کوین گزینه مناسبی برای پول قانونی نیست

همچنین صندوق بین‌المللی پول با انتشار پیامی در توییتر مدعی شد دارایی‌های دیجیتال همانند بیت‌کوین به صورت خصوصی عرضه می‌شوند و ریسک‌های قابل‌توجهی را به همراه دارند. این نهاد مالی خاطرنشان کرد استفاده از آنها به عنوان معادل پول ملی توصیه نمی‌شود. کاربران جامعه ارزهای دیجیتال در واکنش به این توییت، اعلام کردند آی‌ام‌اف در حال تبدیل شدن به یک سازمان ناکارآمد است که احتمالاً تا ۱۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت.

 

ارسال نظر