طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پارادوکس دارد

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۷۵

کارشناسان مخالف و موافق طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی نسبت به ضرورت نگارش قوانین و مقررات برای حوزه فضای مجازی تاکید کردند. برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نقد و بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» با حضور محمدصادق افراسیابی دکترای سیاستگذاری فرهنگی به عنوان کارشناس مجری برنامه، سعید مشهدی دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، خسرو سلجوقی کارآفرین و کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزاده داننده، رییس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و نایب‌رییس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد.

     اقدامی حساس در حوزه مقررات‌گذاری

محمدصادق افراسیابی با بیان اینکه طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» یک اقدام حساس در حوزه مقررات‌گذاری است گفت: طرحی که توسط مجلس شورای اسلامی آماده شده، دارای معایب و البته مزایایی است که باید منصفانه به نقد و بررسی آن پرداخت و لازم است به مجلس شورای اسلامی کمک کنیم تا این طرح را به سطح قابل قبولی برساند که باعث آسیب کسب و کارهای فضای مجازی نشود. وی با بیان اینکه رادیو گفت‌وگو طی سه برنامه قصد دارد به نقد و بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران بپردازد، گفت: بعد از اینکه برنامه‌ها به سرانجام رسید، خروجی سه برنامه پیاده‌سازی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از مباحثی که در این سه برنامه مطرح شده گزارشی سیاستی آماده کرده و در صورت صلاحدید برای مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی ارسال شود.

سعید مشهدی، دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی با تصریح بر اینکه همه گردآورندگان طرح حمایت بر این موضوع که نگارش قوانین برای حوزه فضای مجازی ضرورت دارد، دارای اشتراک نظر هستند گفت: دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود داشت، انباشته شد و به نقطه‌ای رسید که مولفان این طرح اگر به حوزه تقنین ورود نکنند، شاید با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه شویم. وی افزود: در گذشته قوانینی در شورای عالی فضای مجازی مصوب شده بودند ولی چون مصوبه مجلس را نداشتند و جزییات را مورد توجه قرار نداده بودند، اجرای آنها کامل نشد و این مساله به ویژه در ادارات دولتی کاملاً مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

     طرح، اعتباری برای  شورای عالی فضای مجازی قائل نیست

در ادامه خسرو سلجوقی گفت: متأسفانه این طرح در راستای ایجاد یک دولت، درون دولت است و به این شکل اعتباری برای شورای عالی فضای مجازی قائل نیست. این کارشناس با اشاره به تشکیل یک کمیسیون در زیر مجموعه شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: به این کمیسیون وظایف اجرایی سپرده شده و عملاً دولت را کنار زده است. سلجوقی به ادعای برخی از موافقان طرح مبنی بر اینکه طرح موجود پیش‌نویس است و هنوز قانون نشده است، اشاره و اظهار کرد: هر زمان که ایرادات این طرح را بیان می‌کنیم موافقان طرح می‌گویند هنوز تبدیل به قانون نشده است. این کار دقیقاً فرار رو به جلو تعریف می‌شود زیرا نمی‌خواهند مسوولیت مفاد داخل طرح را بپذیرند.

 آزاده داننده نیز با بیان اینکه هیچکدام از فعالان این صنف مخالف موضوع قانون‌گذاری نیستند، گفت: قبل از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، به دلیل وجود خلأهای قانونی و ادعاهای تصدی‌گری که در سازمان‌های مختلف وجود داشت، مشکلات متعددی برای فعالان فضای مجازی و صنف رایانه‌ای وجود داشت. اما با تشکیل شورای عالی فضای مجازی آرامش نسبی در این حوزه ایجاد شد. تا قبل از تشکیل این شورا، همه دستگاه‌ها خود را در صدور مجوز برای فعالین عرصه فضای مجازی و رایانه‌ای دخیل و مدعی می‌دانستند که این موضوع سبب بروز مشکلات گسترده‌ای شده بود.

     طرح حمایت از حکمرانی به تصدی‌گری  رسیده است

داننده با بیان اینکه حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی دارای پارادوکس است، تصریح کرد: این طرح شعار تسهیل کسب‌و‌کار را می‌دهد اما همه کسانی که دارای مجوز هستند، با تصویب این طرح باید دوباره از یک کمیسیون ذیل شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیرند و این به معنای نقطه سر خط است و سال‌ها زندگی برای کسب‌و‌کارها در این عرصه قرار است از ابتدا شروع شود. وی افزود: موافقان این طرح ادعا می‌کنند قرار است با این طرح حکمرانی کنند اما عملاً با اجرای طرح حمایت، از حکمرانی به مدیریت و تصدی‌گری رسیده‌اند. زیرا در کمیسیون تعریف شده در ذیل شورای عالی فضای مجازی، فضای مدیریتی متعددی در نظر گرفته شده که عملاً در کار دولت اختلال ایجاد می‌کند. 

 

ارسال نظر