تحول در تولید هوشمند و بیمه با فناوری بلاک‌چین

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۴۰

به گفته رییس کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین، فناوری بلاک‌چین تنها برای استفاده در سیستم بانکداری نیست، بلکه کل دنیای فناوری و به‌ویژه بخش تولید هوشمند و بیمه را دستخوش تغییر اساسی خواهد کرد. کنفرانس علمی‌بین‌المللی حوزه بلاک‌چین، رمزارزها و اقتصاد جهانی در ایران، ۱۴ و ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ به‌شکل آنلاین برگزار می‌شود. پیمان سرحدی، رییس‌کل باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو و رییس کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین، رمزارزها و اقتصاد جهانی، بیان کرد: فناوری «بلاک‌چین» (Blockchain) خلاف آن‌چه که تصور می‌شود، تنها برای استفاده در سیستم بانکداری نیست، بلکه کل دنیای فناوری و به‌ویژه بخش تولید هوشمند و بیمه را نیز دستخوش تغییر اساسی خواهد کرد. این فناوری می‌تواند امکان انتقال مطمئن و معتبر داده‌ها و همچنین یک شبکه قابل ردیابی ناگسستنی را فراهم کند که این ویژگی‌ها تنها برای امور بانکی نیست. وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت روزافزون ارزهای دیجیتال و استفاده آنها از قابلیت‌های بسیار زیاد تکنولوژی بلاک‌چین به عنوان سیستمی غیرمتمرکز با امنیت بالا، آشنایی بیشتر با این تکنولوژی یکی از اصول و مفاهیم پایه برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و بهره‌وری از آنها است. علاوه بر این افراد با آشنایی بیشتر با بلاک‌چین می‌توانند ارز دیجیتال خود را ایجاد کنند، پس بسیار واضح است که درک درست بلاک‌چین و کاربردهای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به عنوان پدیده‌ای اثرگذار در تولید هوشمند نباید نادیده گرفته شود. رییس کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین با اشاره به تاثیر بلاک‌چین در صنعت بیمه گفت: بلاک‌چین پتانسیل بالایی برای به‌کارگیری در صنعت بیمه دارد. در شرایطی که اثبات و تأیید اعتبار، ضرورت بالایی داشته باشد، بلاک‌چین به‌کار می‌آید. تشخیص و جلوگیری از تقلب و خودکارسازی فرآیند رسیدگی، از مهم‌ترین مزایای بلاک‌چین در صنعت بیمه محسوب می‌شوند. وی درباره کارگاه‌های آموزشی حین برگزاری کنفرانس نیز توضیح داد: ما تلاش کردیم در این حوزه به موضوعات تازه‌ای ورود کنیم؛ چراکه این فناوری در دنیا به‌طور گسترده‌ای توسعه یافته است و صنایع بزرگ دنیا در تلاشند تا بتوانند از ظرفیت این فناوری نوین برای توسعه و پیشبرد خود استفاده کنند.

 بلاک‌چین و استخراج رمزارزها (ماینینگ)، بلاک‌چین در زنجیره تأمین و صنایع غذایی، بلاک‌چین و حقوق مالکیت فکری (Copyright)، بلاک‌چین در صنعت برق و مخابرات، حاکمیت توکن و حاکمیت در بلاک‌چین، بلاک‌چین و غیرمتمرکزسازی اقتصادی (DeFI) و بلاک‌چین در صنعت بیمه از پنل‌های تخصصی این کنفرانس بین‌المللی هستند. رییس‌کل باشگاه نوآوری و فناوری، کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین و رمزارزها را محلی برای گفتمان مشترک دولت، مجلس، متخصصان و نخبگان در بخش خصوصی، برشمرد و گفت: در این کنفرانس با بسترسازی مناسب برای هم‌فکری و همچنین ارایه نظرات درست و کارشناسی می‌توان به یک چارچوب و قاعده مشترک رسید. سرحدی، عمده برخوردهای حاکمیتی و دولتی در حوزه بلاک‌چین و رمزارزها را از روی ناآگاهی دانست و افزود: متأسفانه متخصصان، توسعه‌دهندگان و صاحب‌نظران در این رابطه دخالت داده نشده‌اند. حوزه بیت‌کوین، رمزارزها و بلاک‌چین هرکدام متفاوت هستند و این فناوری نقاط ضعف و قوت دارد؛ ما به عنوان یک کشور در حال توسعه و دارای نیروی متخصص جوان باید از این نقاط قوت استفاده حداکثری کنیم، آن هم در شرایطی که این فناوری روز به‌روز در حال رشد و استقبال عمومی در جهان است.

  ارز دیجیتال؛ ابزاری برای پرداخت

همچنین رسول شاهسونی، دبیر کمیته بین‌الملل کنفرانس بلاک‌چین، گفت: با توجه به گستردگی جامعه مخاطب این فناوری نوظهور، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر شده است، این کنفرانس بین‌المللی، سالانه و با همکاری دانشگاه‌های داخلی و خارجی برگزار شود. در دنیا، السالوادور اولین کشوری است که بیت‌کوین را به پول قانونی و رسمی خود تبدیل کرده و این به این معناست که این رمزارز برای اولین‌بار به یک ارز رسمی در کشوری تبدیل شده است. در کشورهایی چون هند، کانادا، اردن و ویتنام، ارز دیجیتال ممنوع نیست اما قوانین جزئی برای آن در نظر گرفته شده است. برخی دیگر از کشورها نیز ارز دیجیتال را به عنوان ابزاری برای پرداخت، قانونی می‌دانند. دبیر کمیته بین‌الملل کنفرانس بلاک‌چین ادامه داد: در ایران هم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت «بیت‌کوین» مطالبی را عنوان کرد، اما بانک مرکزی بارها در اطلاعیه‌هایی ورود ارزهای دیجیتال به حوزه پرداخت کشور را ممنوع کرده است؛ به‌طور کلی خرید و فروش و نگهداری بیت‌کوین توسط مردم جرم نیست اما در مقیاس وسیع و حوزه پرداخت‌های کلان کشور، تاکنون مجوز خاصی صادر نشده است.

  جهان با شتاب زیادی به سمت

فناوری‌های نوین می‌رود

سجاد برخورداری، دبیر علمی کنفرانس، اظهار کرد: آنچه بیش از پیش در این کنفرانس حائز اهمیت است، همکاری و حضور دانشگاه‌ها در این کنفرانس علمی برای تبیین این فناوری نوظهور است؛ چراکه دنیا در حوزه علم و فناوری با شتاب بسیاری به این سمت می‌رود و تمرکز و فعالیت دانشگاه‌هایی چون دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر درخصوص این موضوع، حکایت از اهمیت آن دارد. 

 

ارسال نظر