دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۷۳

 فلج  شدن کسب‌و‌کارهای سوئدی با حمله باج‌افزاری به امریکا

بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌‌ای مواد غذایی،  راه آهن دولتی و یک داروخانه زنجیره‌‌‌‌ای سوئد قربانی حمله باج‌‌‌افزاری شده‌‌‌‌‌اند که از طریق نرم‌‌‌افزار یک شرکت امریکایی گسترده شده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، یکی از بزرگ‌ترین حملات باج‌‌‌افزاری تاریخ در سراسر جهان گسترده شد و فروشگاه خوار و بار زنجیره‌ای کوپ (Coop) را وادار کرد تا ۸۰۰ شعبه خود را تعطیل کند. در شعبات تعطیل شده این شرکت سوئدی صندوق‌ها از کار افتاده بودند. این در حالی است که روز جمعه اخباری از حمله باج‌‌‌افزاری به نرم‌‌‌افزار شرکت امریکایی کاسیا منتشر شد. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند گروه هکری روسی REvil با نفوذ به نرم‌‌‌افزار مدیریت شبکه کاسیا بدافزاری را در سیستم هزاران کسب‌و‌کار وارد کرده است. درهمین راستا شرکت سوئدی کوپ نیز از یک ابزار مدیریت برای به‌روزرسانی از راه دور صندوق فروشگاه‌هایش استفاده کرده بود و به همین دلیل گرفتار حمله باج‌‌‌افزاری شد. کاسیا اعلام کرد در زمینه هک با اف‌بی‌‌‌‌ای همکاری می‌کند و فقط ۴۰ مشتری آن به‌طور مستقیم با حمله باج‌‌‌افزاری روبرو شده‌اند. البته طبق اطلاعات منتشرشده از طریق این شرکت‌ها به ۲۰۰ کسب وکار در امریکا نیز حمله سایبری شد. از سوی دیگر به نوشته آژانس خبری سوئد شرکت Visma Esscom که مدیریت سرورها و دستگاه‌های چند کسب و کار سوئدی را برعهده دارد از نرم‌‌‌افزار کاسیا استفاده می‌کند.

کروم کاربران را از وب‌سایت‌های ناامن دور می‌کند

گوگل سرگرم کار روی قابلیت جدیدی برای مرورگر کروم است که به‌طور اتوماتیک کاربران را از وب‌سایت‌های ناامنی که همچنان از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، دور می‌کند. به گزارش ایسنا، این غول جست‌وجوی اینترنتی مدت‌هاست حامی استفاده از پروتکل HTTPS بوده و در سال ۲۰۱۸ همه سایت‌هایی که از پروتکل HTTP استفاده می‌کردند را به عنوان ناامن نشان داد. گوگل با انتشار نسخه ۸۶ کروم در سال گذشته، هشدار به کاربران درباره اشکال ناامن سایت‌های HTTPS را آغاز کرد تا مانع شود کاربران اطلاعات مهمی مانند اطلاعات بانکی خود را در این سایت‌ها وارد کنند. طبق پست جدید سایت کرومیوم گریت، اکنون گوگل سرگرم کار برای افزودن گزینه «تنها در وضعیت HTTPS» در نسخه آینده کروم است. هنگامی که این قابلیت به کروم اضافه شود، گزینه جدید «همواره از ارتباطات ایمن استفاده کنید» به بخش «امنیت» تنظیمات مرورگر در زیرمجموعه قسمت «پیشرفته» (Advanced) افزوده می‌شود. اگر گزینه مذکور فعال باشد، گوگل همه وب‌گردی را به HTTPS ارتقا می‌دهد و پیش از بارگزاری سایت‌هایی که از این پروتکل پشتیبانی نمی‌کنند، به کاربر هشدار می‌دهد.

شکایت ۲ سازمان هلندی علیه فیس‌بوک

هلند اجازه داده شکایت دو سازمان غیردولتی از فیس‌بوک در این کشور ثبت شود. این شکایات مربوط به اطلاع‌رسانی ناکافی شبکه اجتماعی دربار شیوه استفاده از داده‌های کاربران است. به گزارش مهر به نقل از تک‌کرانچ، فیس‌بوک خواهان رد شکایت دو سازمان غیردولتی علیه خود شده بود. بنیاد حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات و سازمانConsumentenbond (یک گروه حمایت از حقوق مصرف‌کننده) در هلند به نمایندگی از کاربران علیه فیس‌بوک شکایت کرده و ادعا می‌کنند این شبکه اجتماعی قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا را نقض کرده است.


 

ارسال نظر