دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۶۲

رییس  جدیدکمیسیون  فدرال تجارت امریکا  انتخاب شد

لینا خان یکی از محققان حوزه آنتی تراست و مخالفان قدرت بی‌اندازه شرکت‌های فناوری در بازار به عنوان رییس کمیته فدرال تجارت امریکا انتخاب شد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، «لینا خان» یکی از محققان آنتی تراست که روی قدرت بی‌سابقه شرکت‌های فناوری بزرگ تمرکز دارد، روز گذشته به عنوان رییس کمیسیون فدرال تجارت امریکا انتخاب شد. خان اخیراً در دانشگاه اقتصاد کلمبیا تدریس می‌کرد و پیش از آن نیز یکی از کارمندان پنل آنتی تراست کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا بود. او در تهیه گزارشی درباره سوءاستفاده شرکت‌های آمازون، اپل، 

فیس بوک و آلفابت از قدرتشان در بازار نیز شرکت کرده بود. برخی از گروه‌های حامی فشار بر شرکت‌های فناوری از انتخاب وی پشتیبانی کرده‌اند. الیزابت وارن یکی از نمایندگان سنای امریکا در بیانیه‌ای در این باره نوشت: کمیسیون فدرال تجارت امریکا با رهبری خان فرصتی بزرگ در اختیار دارد تا با ایجاد تغییراتی بنیادین اجرای قوانین آنتی تراست را احیا کند با مونوپلی قدرت که تهدیدی برای اقتصاد، جامعه و دموکراسی ما به حساب می‌آید، بجنگد. خان در حالی به ریاست کمیسیون مذکور انتخاب شده که سازمان‌های فدرال و گروه‌هایی از ایالت‌های امریکا تحقیقات و شکایات مختلفی در خصوص شرکت‌های بزرگ فناوری را پیگیری می‌کنند.

امریکا فناوری‌های نوظهور را از دسترس چین دور می‌کند

تعدادی از نمایندگان مجلس امریکا از وزارت بازرگانی این کشور خواسته‌اند تا هرچه سریعتر فهرستی از فناوری‌های نوظهور را تهیه کند که چین نباید به آنها دسترسی یابد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه مجلس امریکا از جینا ریموندو، وزیر بازرگانی این کشور خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر فناوری‌های جدید امریکایی را شناسایی کند که در صورت صادرات به چین، این کشور از آنها سوءاستفاده می‌کند. تیم کاتن سناتور امریکایی این نامه را نوشته و مارکو روبیو، جان کورنین، بن ساس، ریک اسکات، تاد یانگ و بقیه آن را امضا کرده‌اند. آنها در نامه خود با استناد به قانونی که در سال ۲۰۱۸ میلادی تصویب شده از وزارت بازرگانی خواسته‌اند، هرچه سریع‌تر فناوری‌های نوظهور و بنیادین را شناسایی کند. در بخشی از این نامه آمده است: نگرانیم که کسب و کارهای امریکایی فناوری‌های حساس را به شرکت‌های چینی صادر کنند یا سرمایه‌گذاری آنها را قبول کنند. به این ترتیب شرکت‌های چینی می‌توانند فناوری مورد نظر را به ارتش یا سرویس‌های اطلاعاتی خود ارایه دهند. همچنین سناتورها در نامه اشاره کردند وزارت بازرگانی فقط تعداد محدودی از فناوری‌های نوظهور کنترل شده را معرفی کرده است. به گفته آنها تا زمانی که فهرست فناوری‌های مذکور ناتمام باقی بماند، سیستم کنترل بر صادرات و فرایندهای بررسی سرمایه‌گذاری خارجی در دولت فدرال قدرت عملکرد نخواهند داشت.

انگلیس درباره محصولات اپل و گوگل تحقیق می‌کند

رگولاتور رقابت در انگلیس تحقیقاتی از سیستم عامل، مرورگر وب و اپ استور گوگل و اپل آغاز کرده تا پیامدهای تسلط آنان بر بازار را بررسی کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رگولاتورهای رقابت انگلیس مشغول بررسی سیستم‌های عامل، اپ استور و مرورگرهای اپل و گوگل هستند. دلیل این تحقیقات نگرانی درباره خطر ضربه سلطه اکوسیستم‌های موبایل این دو شرکت به مشتریان اعلام شده است. سازمان رقابت و بازارهای انگلیس روز گذشته تحقیقی بازاری از iOS، اپ استور و مرورگر سافاری اپل و همچنین سیستم عامل اندروید، پلی استور و مرورگر کروم گوگل آغاز کرد. این سازمان رگولاتور اعلام کرد انحصار دوگانه اپل و گوگل بر دروازه‌های مختلف دسترسی کاربران به محتوای آنلاین مانند موسیقی، پخش برنامه‌های تلویزیونی و ویدئویی، سرویس‌هایی مانند ردیابی سلامت، خرید و بانکداری و محصولاتی مانند بلندگوها و ساعت‌های هوشمند را به‌طور دقیق‌تر بررسی می‌کند. درهمین راستا گوگل اعلام کرد سیستم عامل اندروید از لحاظ اپ‌های قابل استفاده در مقایسه با پلتفرم‌های موبایل دیگر گزینه‌های انتخابی بیشتری برای کاربرانش فراهم می‌کند. در بیانیه این شرکت آمده است: ما از تلاش‌های سازمان رقابت و بازارها برای درک جزییات و تفاوت‌ها میان پلتفرم‌ها قبل از هرگونه قانونگذاری استقبال می‌کنیم. اپل هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است. رگولاتور رقابت انگلیس مشغول تحقیقاتی است تا مشخص شود آیا اپل و گوگل در کاهش رقابت اکوسیستم‌های موبایل نقشی دارند یاخیر. علاوه بر آن نقش دو شرکت در کاهش نوآوری و افزایش قیمت (چه در بخش دستگاه‌ها و چه در بخش کالاها و سرویس‌ها) را بررسی می‌کند. آن دریا کوشلی مدیر ارشد این سازمان می‌گوید: اپل و گوگل بر دروازه‌های اصلی دانلود اپ یا مرورگر وب در موبایل تسلط دارند. ما در تحقیقات خود به امکان چالش برانگیز بودن سلطه شرکت‌های مذکور برای مشتریان و کسب و کارهایی را بررسی می‌کنیم که مردم از طریق موبایل به آنها دسترسی می‌یابند. این درحالی است که هر دو شرکت فناوری امریکایی علاوه بر انگلیس در نقاط دیگر اروپا نیز با تحقیقات و سختگیری‌های تازه‌ای روبرو شده‌اند. علاوه بر آنها رگولاتورهای انگلیس در ماه جاری تحقیقاتی درباره شیوه استفاده فیس بوک از اطلاعات کاربران در تبلیغات دسته‌بندی شده آغاز کرده‌اند.

 

ارسال نظر