بیت‌کوین بار دیگر به ۴۰ هزار دلار رسید

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۷۲
بیت‌کوین بار دیگر به ۴۰ هزار دلار رسید

قیمت بیت‌کوین موفق به ثبت رشد ۱۲ درصدی شده است. برخی تحلیلگران با تکیه بر چندین شاخص مختلف، به بازگشت روند صعودی امیدوارند. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران در این مورد شک دارند.

قیمت بیت‌کوین ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) با افزایش به۴۰ هزار دلار، جهشی صعودی را تجربه کرد، اما همچنان بسیاری از تحلیلگران در مورد تأیید روند صعودی تردید دارند. پس از گذشت دو ماه از ریزش بیت‌‌کوین از بالاترین قیمت خود در حدود ۶۵ هزار دلار، اکنون بازار ارزهای دیجیتال در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌‌برد. به‌گفته دلفی دیجیتال، در صورتی که قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کند، ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد کاهش قیمت بیشتر باشیم. ریزش قیمت بیت‌کوین در طول دو ماه گذشته و کاهش ۵۰ درصدی قیمت آن، ممکن است برای آن دسته از سرمایه‌گذاری که با نوسانات این بازار آشنا نیستند، افراطی و بیش از اندازه به نظر برسد؛ اما برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی که در یک دهه گذشته سقوط‌هایی بزرگ‌تر از این ریزش را دیده‌اند، کاملاً طبیعی باشد. افت ۷۰ درصدی یا حتی بیشتر برای بیت‌کوین چیز غیرمعمولی نیست. به‌علاوه بیت‌کوین در ماه‌های اخیر با جهش قابل‌توجهی همراه بود. با توجه به جنگی که بین خریداران و فروشندگان در کانال قیمتی ۳۰ هزار دلار به وجود آمده است، همچنان احتمال نوسانات زیاد و ریزش وجود دارد. نزول پرسرعت قیمت ارزهای دیجیتال، هولدرهای قدیمی و جدید بیت‌کوین را به حاشیه کشانده و باعث شده بسیاری از تریدرها با ضرر از بازار خارج شوند. داده‌های شاخص SOPR در روزهای گذشته نشان می‌دهد که بیشتر کیف پول‌ها در وضعیت سوددهی اقدام به فروش ارزهای خود می‌کنند. شاخص ترس و طمع نیز از زمان ریزش بازار در مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا، به پایین‌‌ترین سطح خود رسیده است. در حال حاضر بیشترین میزان ترس به دلیل ریزش بیشتر احتمالی بازار در بین تریدرها وجود دارد. با این وجود، برخی سرمایه‌­گذاران این موقعیت را فرصت تلقی کرده و بر این باور هستند زمانی که شاخص ترس به بیشترین میزان خود رسید باید طمع کرد. وارن بافت، سرمایه‌گذار افسانه‌ای، یک صحبت مشهور دارد و خطاب به سرمایه‌گذاران می‌گوید: «زمانی که همه می‌ترسند، طمع کن.»

     بازگشت احساسات مثبت به بازار

اگرچه بیت‌کوین طی دو ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار دلار سقوط کرده است، اما باید توجه داشت که میزان این ریزش و همچنین قیمت فعلی آن، تقریباً دو برابر اوج قیمت قبلی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ است. البته این موضوع هم باید در نظر گرفت که صعود قیمتی زیادی را هم طی شش ماه گذشته تجربه کرده است. تجزیه و تحلیل درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد بیت‌‌کوین ممکن است به زودی آماده چرخش قیمتی و حرکت به سمت بالا باشد. شاخص احساسات آدرس‌های فعال بیت‌کوین نشان‌دهنده بازار صعودی است. این شاخص نوسانات قیمتی در بازه‌های ۲۸ روزه را مقایسه می‌کند. بر اساس گفته‌های رکت کپیتال، تحلیلگر مشهور در توییتر، بیت‌کوین همچنان در مسیر ثبت یک اوج تاریخی جدید است. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که بیت‌کوین چه روندی را در پیش خواهد گرفت. چشم­‌انداز بلندمدت همچنان قوی است؛ زیرا کشورهایی مانند السالوادور بیت‌کوین را به عنوان یک ارز قانونی پذیرفته‌اند. انتشار این خبر باعث شد تا افراد بیشتری به این بازار علاقه‌مند شوند.

     کامبک بیت‌کوین با توییت ایلان ماسک

ایلان ماسک با انتشار توییتی می‌گوید زمانی که تایید شود ۵۰ درصد انرژی موردنیاز برای استخراج بیت‌کوین از نوع انرژی‌های پاک است، تسلا مجددا در معاملات خود از بیت‌کوین پشتیبانی خواهد کرد.

اگرچه کارشناسان این مدت بین صعود و سقوط مردد بودند، نمی‌توان نقش ایلان ماسک در صعود بیت‌کوین به ۴۰ هزار دلار را نادیده گرفت. ‌به دنبال توییت ایلان ماسک بود که قیمت بیت‌کوین با رشد ۱۲ درصدی طی یک روز، از مرز ۳۹ هزار دلار گذشت. بهمن‌ماه سال گذشته، تسلا با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری روی بیت کوین، به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار باعث شد قیمت این رمزارز در عرض ۲۴ ساعت افزایش چشمگیری داشته باشد و حتی باعث شد بیت‌کوین قله‌ جدید قیمتی را فتح کند. قضیه به همین جا ختم نشد و اوایل فروردین‌ماه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا توجه ویژه‌ای به بیت‌کوین نشان داد تا جایی که مشخص شد امکان خرید خودروهای تسلا با این رمزارز محبوب وجود دارد. تصمیم وی بر قیمت بیت‌کوین و به تبع آن سایر رمزارزها تاثیر گذاشت. اما به فاصله ۴۹ روز نظر ایلان ماسک برگشت و وی اواخر اردیبهشت‌ ماه در توییت دیگری از توقف امکان خرید خودروهای تسلا با بیت‌کوین خبر داد و بار دیگر باعث ایجاد نوسان در بازار شد. وی این تصمیم را به دلیل نگرانی در مورد آسیب‌های زیست محیطی گرفته بود. بلافاصله پس از انتشار توییت ایلان ماسک، قیمت بیت‌کوین با افت حدود ۱۰ درصد روبرو شد. اما به نظر می‌رسد ورق برگشته و اکنون ایلان ماسک برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کند. بسیاری از فعالان بازار رمزارز بر این باورند که نبض بازار رمزارزها با توییت‌های ایلان ماسک مدیرعامل تسلا دچار نوسان می‌شود. بعد از انتشار توییت ایلان ماسک مبنی بر حمایت مجدد از بیت‌کوین، ارزش این رمز ارز رشد ۵.۱ درصدی را تجربه کرد. ایلان ماسک می‌گوید رمزارزها آینده امیدوارکننده‌ای دارند ولی نباید برای محیط زیست هزینه‌ساز شوند.

     پاسخ ایلان ماسک به انتقادها

ایلان ماسک، در پاسخ به انتقاد از او به خاطر دست‌کاری قیمت بیت‌کوین گفت که شرکتش تنها زمانی اقدام به ازسرگیری پذیرش پرداخت از طریق بیت‌کوین خواهد کرد که حدود ۵۰ درصد از مصرف انرژی استخراج آن از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. ایلان ماسک گفته که شرکت سازنده خودروهای الکتریکی زمانی شروع به پذیرش پرداخت‌های بیت کوینی می‌کند که تأیید شود استخراج‌کنندگان این ارز دیجیتال از انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند. این اظهارات ماسک کورسویی از امید برای بازار ارزهای دیجیتال بود مبنی بر اینکه ترس، بلاتکلیفی و تردیدی که پیرامون دارایی‌های دیجیتال ایجاد شده بود، احتمالاً بزودی فروکش خواهد کرد. اخیراً ماگدا ویرزیکا، مدیرعامل شرکت سیگنیا، اتهام‌هایی را علیه ماسک منتشر کرده بود. ویرزیکا از کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) خواسته است که درباره دستکاری قیمت بیت‌کوین توسط ماسک تحقیق کند. ویرزیکا ماسک را متهم کرده است که آگاهانه قیمت بیت‌کوین را بالا برده تا فقط «بخش بزرگی از دارایی خود را در اوج» بفروشد. ماسک روز یکشنبه در پاسخ نوشت: «این صحت ندارد. تسلا فقط حدود ۱۰ درصد از دارایی بیت‌کوین خود را فروخت تا تأیید کند که بیت‌کوین به‌راحتی و بدون جابه‌جا کردن بازار نقد می‌شود.» پیش‌تر نیز گزارش شده بود که ماسک در ماه آوریل اذعان کرد که تسلا برای اثبات نقدشوندگی بیت‌کوین به عنوان جایگزینی برای پول نقد، بخشی از دارایی‌های بیت‌کوین خود را فروخته است. ماسک یک ماه پیش از آن تأیید کرده بود که شرکت تسلا ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین به ترازنامه خود افزوده و این ارز دیجیتال را به عنوان پرداخت برای خودروهای خود خواهد پذیرفت. اما با ابراز نگرانی ماسک از مصرف انرژی بیت کوین، پذیرش این ارز دیجیتال به عنوان یک راهکار پرداخت در تسلا عمری کوتاه داشت. مدیرعامل تسلا روز یکشنبه زمینه را برای مشخص کردن زمان ازسرگیری پذیرش بیت‌کوین توسط این شرکت آماده کرد. او در ادامه توییت خود نوشت: «وقتی تأیید شود که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین مقدار معقولی انرژی پاک (حدود ۵۰ درصد) استفاده می‌کنند و روند آینده آن مثبت است، تسلا پذیرش تراکنش‌های بیت‌کوینی را از سر خواهد گرفت.» ماسک اخیراً توسط مایکل سایلور مدیرعامل مایکرواستراتژی (MicroStrategy) به نشست استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دعوت شد. این نشست به تشکیل شورای استخراج بیت‌کوین به عنوان یک نهاد داوطلبانه خودتنظیم‌گری در صنعت ارزهای دیجیتال منجر شد که هدفش استفاده از گزینه‌های بیشتر انرژی تجدیدپذیر و افزایش شفافیت استخراج ارزهای دیجیتال است. با وجود تمام انتقادهایی که در مورد استخراج بیت‌کوین مطرح است، تخمین زده می‌شود که اکثر استخراج‌کنندگان در حال حاضر نیز از منابع انرژی جایگزین استفاده می‌کنند.


 

ارسال نظر