دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۸۸

مهلت روسیه به گوگل برای حذف محتوای غیرقانونی

روسیه به گوگل ۲۴ ساعت مهلت داده تا محتوای غیرقانونی را حذف کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، سازمان ناظر بر ارتباطات روسیه به گوگل ۲۴ ساعت مهلت داده تا محتوای غیرقانونی در این کشور را حذف کند. در غیر این صورت سرعت ترافیک این شرکت امریکایی در روسیه کاهش می‌یابد. سازمان راسکامنادزور اعلام کرد تاکنون بیش از ۲۶ هزار درخواست برای حذف اطلاعات غیرقانونی مانند ویدئوهای حاوی خشونت یا مواد مخدر و همچنین محتواهای مربوط به گروه‌های افراطی به گوگل ارسال کرده است. به گفته این سازمان چنانچه گوگل دسترسی به محتوای ممنوع را محدود نکند با جریمه‌ای بین ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون روبل (۱۰۸۰۰ تا ۵۴ هزار دلار) روبرو خواهد شد. در صورت تکرار نقض قوانین جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد کل درآمد سالانه شرکت برای آن وضع می‌شود. گوگل نسبت به درخواست اظهارنظر درباره مهلت راسکامنادزور پاسخی نداده است. علاوه بر آنچه گفته شد سازمان ناظر بر ارتباطات روسیه یوتیوب (زیرمجموعه گوگل) را به سانسور متهم می‌کند زیرا دسترسی رسانه‌های روسی به این شبکه اجتماعی محدود شده است. این در حالی است که روسیه در یک اقدام تنبیهی سرعت ترافیک توییتر را کاست زیرا این شبکه اجتماعی نیز محتوای ممنوع شده را حذف نکرد. در حقیقت فرآیند کاهش سرعت ترافیک بخشی از تلاش دولت روسیه برای مقابله با شرکت‌های فناوری امریکایی و نظارت بهتر بر اینترنت است.

پاسخ واتس‌اپ به نامه دولت هند

واتس‌اپ در واکنش به ابراز نگرانی دولت هند درباره سیاست حریم خصوصی جدید، اعلام کرد حریم خصوصی کاربران بالاترین اولویت این سرویس پیام‌رسان است. به گزارش ایسنا، وزارت فناوری هند ۱۸ مه در نامه‌ای از واتس‌اپ خواسته بود سیاست حریم خصوصی جدیدش را که ۱۵ ماه مه به اجرا درآمد لغو کند و همچنین اعلام کرد دولت هند می‌تواند علیه این شرکت اقدامات حقوقی انجام دهد. واتس‌اپ در بیانیه‌ای اعلام کرد ما به نامه دولت هند پاسخ دادیم و آنها را مطمئن کردیم که حریم خصوصی کاربران بالاترین اولویت ما باقی خواهد ماند. واتس‌اپ همچنین اعلام کرد در به روزرسانی اخیر، حریم خصوصی پیامهای شخصی افراد تغییر پیدا نکرده است. واتس‌اپ که متعلق به فیس بوک است، اوایل امسال اعلام کرده بود کاربرانش باید با شرایط جدید استفاده از سرویس این شرکت تا هشتم فوریه موافقت کنند اما اجرای این سیاست را در پی انتقاد جهانی از تصمیم مذکور به ۱۵ ماه مه موکوکل کرد. در بیانیه واتس‌اپ آمده است ما کارکرد واتس‌اپ را در هفته‌های آینده محدود نمی‌کنیم. در عوض مدام به کاربران درباره این به روزرسانی یادآوری خواهیم کرد. هند با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین بازار واتس‌اپ است و این شرکت طرح‌های توسعه بزرگی برای این کشور دارد. بر اساس گزارش رویترز، سیاست حریم خصوصی جدید واتس‌اپ که به این شرکت اجازه می‌دهد اطلاعات کاربران را با فیس‌بوک و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به اشتراک بگذارد، به یک مورد دعوای حقوقی در هند منجر شده و رگولاتور هند را به تحقیقات در این خصوص واداشت.

جاسوسی وزارت بازرگانی امریکا از کاربران توییتر

یک واحد امنیتی در وزارت بازرگانی امریکا به‌طور غیرقانونی حساب‌های توییتری کاربران ایالات متحده را کنترل کرده و پست‌های انتقادی را شناسایی می‌کند. به گزارش مهر به نقل از ورج، این واحد امنیتی به خصوص در مورد پست‌های انتقادی از اداره آمار امریکا حساسیت دارد و هم از شهروندان امریکایی و هم از اتباع خارجی که از نهاد یادشده انتقاد کنند، جاسوسی کرده و اطلاعاتی را به صورت غیرقانونی از آنها جمع‌آوری می‌کند. بررسی‌هایی که کمیته بازرگانی، علوم و حمل و نقل سنای امریکا در این زمینه انجام داده نشان می‌دهد که واحد یادشده سرویس مدیریت تهدید و تحقیقات نام دارد و پس از آغاز تحقیقات در مورد آن توسط سنا در فوریه گذشته فعالیت غیرقانونی خود را متوقف کرده است. فعالیت واحد یادشده از اواسط دهه گذشته آغاز شده و اقدامات غیرقانونی متعددی مانند سوءاستفاده از قدرت، سوء مدیریت و انتقام‌جویی علیه کارمندان وزارت بازرگانی را انجام داده است. تحقیقات سنا حاکیست این واحد جاسوسی حساب‌های توییتری را که انتقاداتی درباره فرآیندهای مورد استفاده برای سرشماری ایالات متحده مطرح می‌کنند، زیرنظر می‌گیرد و به‌شدت تلاش می‌کند همه منتقدان را اعضای کمپین‌های دروغ‌پراکنی در اینترنت قلمداد کند که اقدامات مخربشان توسط دولت‌های خارجی هماهنگ می‌شود. اما واقعیت این است که بسیاری از منتقدان افراد عادی بوده‌اند. در یکی از موارد یک بازنشسته ۶۸ ساله در امریکا که تنها ۱۰۰ تعقیب‌کننده در توییتر داشته، به علت انتشار مطلبی با عنوان «سرشماری همراه با فساد بوده و به گونه‌ای دستکاری شده که به نفع حزب ترامپ تمام شود» مورد تعقیب و جاسوسی مخفیانه قرار گرفته است. اطلاعات این افراد در اختیار اف بی‌ای قرار گرفته و در برخی موارد این اشخاص به علت انتقادهای ساده خود دستگیر شده یا با اتهامات جنایی مواجه شده‌اند. 

 

ارسال نظر