روزهای جهنمی رمزارزها

۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۰۵
روزهای جهنمی رمزارزها

قیمت رمزارزها در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی داشته و بیت کوین به عنوان باارزش‌ترین آنها در بازار، توانست چندین بار رکوردشکنی کند. اما حالا روند بازار برعکس شده و قیمت بیت‌کوین حالا به کمتر از ۴۰ هزار دلار رسیده است. داده‌های بلاک‌چین نشان می‌دهد اصلاح در بازار بیت‌کوین که قیمت این ارز دیجیتال را بیش از ۴۰ درصد نسبت به اوج آن در ۶۴ هزار دلار کاهش داد، ممکن است به‌دلیل فروش ناشی از هراس سرمایه‌گذارانی باشد که در بازار صعودی اخیر اقدام خرید کرده‌اند. این در حالی است که معامله‌گران حرفه‌ای در این سقوط، در حال خرید بیشتر هستند. اگرچه قیمت بیت‌کوین نسبت به آخرین بازار صعودی هنوز بالاتر است، اما برای یک بازیابی قیمت کامل نیازمند جریان ورودی سرمایه بزرگ‌تری است. از سویی دیگر داده‌های بلاک چین نشان می‌دهد که اصلاح قیمت فعلی می‌تواند در یک چرخه صعودی نشان‌دهنده یک پولبک در بازه زمانی بزرگ‌تر باشد. در ماه‌های پایانی ۲۰۲۰ بازار رمزارزها جان گرفت و قیمت‌ها صعودی شدند. با انتشار اخبار مختلف روند صعودی بازار حفظ شد که یکی از مهم‌ترین آنها، سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا در بازار بود. قیمت رمزارز بیت‌کوین با اعلام چنین خبرهایی چندین بار رکوردشکنی کرد و به بالای ۶۰ هزار دلار رسید. اگرچه برخی کارشناسان قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار را برای این رمزارز پیش‌بینی می‌کردند، تعدادی هم نسبت به وضعیت بازار هشدار می‌دادند و حتی یکی از بزرگ‌ترین حامیان این بازار یعنی ایلان ماسک هم گفت که باید با احتیاط در این بازار سرمایه‌گذاری کرد. این هشدارها بی‌دلیل نبودند چرا که حالا رمزارزها در مسیر سقوط هستند و قیمت آنها در روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته که البته ایلان ماسک با اعلام خبر عدم پذیرش بیت‌کوین توسط تسلا، شوک بزرگی به بازار وارد کرد. اگرچه در چند روز گذشته بیت‌کوین سعی کرد همچنان قیمتش را بالاتر از ۴۰ هزار دلار نگه دارد، اما حالا قیمتش سقوط کرده و ارزش آن تقریبا به ۳۹ هزار دلار رسیده است. بیت‌کوین در این کاهش ارزش شدید تنها نبوده و اتریوم که در هفته‌های اخیر توانست چندین بار رکوردشکنی کند و قیمتش را به بالای ۴۰۰۰ دلار برساند، حالا فاصله تقریبا زیادی با رکوردش دارد و با قیمتی کمتر از ۳۰۰۰ دلار معامله می‌شود. ریپل هم وضعیت مناسبی ندارد. این رمزارز که تلاش می‌کرد قیمتش را به ۲ دلار برساند، حالا ارزشی نزدیک به ۱.۴۲ دلار دارد. دوج‌کوین، رمزارز محبوب ایلان ماسک که روزی توانست به قیمت بالای ۷۰ سنت دست پیدا کند، حالا با قیمتی نزدیک به ۴۰ سنت معامله می‌شود که از سقوط چشمگیرش خبر می‌دهد.

    اصلاح تاریخی بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین در حالی با سقوط به زیر ۴۰ هزار دلار، در محدوده ۳۸ هزار دلاری معامله می‌شود که داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد روز گذشته تنها در عرض یک ساعت، حدود ۳۰ هزار واحد بیت‌کوین به صرافی‌ها وارد شده است و در ۴۸ ساعت گذشته هم ۱.۴ میلیارد دلار بیت‌کوین تنها به صرافی بایننس واریز شده است. شرکت تحلیل داده بلاک‌چین گلاسنود روز دوشنبه در پستی نوشته بود: بازار بیت‌کوین در یک اصلاح مهم تاریخی قرار دارد. سیگنال‌های قدرتمندی وجود دارد که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، با فروش ناشی از ترس آن را هدایت می‌کنند. در ابتدا، کاهش شدید قیمت پس از توییت‌های ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اتفاق افتاد. او در ابتدا به‌طور آشکار انکار نکرد که شرکت خودروهای الکتریکی او تمام یک میلیارد دلار بیت‌کوین خود را فروخته یا بزودی می‌فروشد. ماسک پس از مدتی تصریح کرد که تسلا دارایی‌های بیت‌کوین خود را نفروخته است. ایلان ماسک روز چهارشنبه اعلام کرد که تسلا به‌دلیل نگرانی‌ها در مورد تأثیر بیت‌کوین بر محیط زیست دیگر آن را به عنوان یک روش پرداخت نمی‌پذیرد. داده‌های تریدینگ ویو نشان می‌دهد که آن روز قیمت بیت‌کوین تقریباً ۱۳ درصد یا بیش از ۷,۰۰۰ دلار در صرافی کوین‌بیس کاهش یافت. 

    اصلاح بازار به دلیل وحشت سرمایه‌گذاران

گلاسنود در پست روز دوشنبه خود با استناد به چندین معیار داده بلاک‌چین کلیدی گفت که اصلاح بازار به‌دلیل سرمایه‌گذارانی است که از روی وحشت در حال فروش هستند. به گفته گلاسنود شاخص SOPR کوتاه‌مدت که با ارزهای نگهداری‌شده در کمتر از ۱۵۵ روز مشخص می‌شوند، به کمتر از مقدار ۱ کاهش یافته‌اند. این یعنی تازه‌واردهای بازار از روی وحشت اقدام به فروش کرده‌اند و ضرر قابل توجهی را متحمل شده‌اند. شاخص SOPR موقعیت سود/زیان خالص بیت‌کوین‌های در جریان را اندازه‌گیری می‌کند. مقدار کمتر از یک نشان می‌دهد هر بیت‌کوینی که در آن روز انتقال یافته به‌طور متوسط با ضرر به فروش رسیده است. در حال حاضر اگرچه SOPR نگه‌دارندگان بلندمدت نیز روندی نزولی دارد، اما مقدار آن هنوز بالای ۴ است.

    دارندگان بلندمدت پس از کاهش قیمت 

در حال خرید  هستند

در همین حال با توجه به پست گلاسنود تعداد آدرس‌های انباشت بیت‌کوین در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که تعداد آدرس‌های با موجودی غیر صفر حدود ۲.۸ درصد کاهش یافته است. این امر نشان‌دهنده آن است که دارندگان بلندمدت پس از کاهش قیمت اخیر در حال خرید هستند. براساس گزارش گلاس نود، اگرچه قیمت بیت‌کوین نسبت به آخرین بازار صعودی هنوز بالاتر است، اما برای یک بازیابی قیمت کامل نیازمند جریان ورودی سرمایه بزرگ‌تری است. از سویی دیگر داده‌های بلاک‌چین نشان می‌دهد که اصلاح قیمت فعلی می‌تواند در یک چرخه صعودی نشان‌دهنده یک پولبک در بازه زمانی بزرگ‌تر باشد. گلاس نود می‌گوید: سرمایه‌گذاران کم‌طاقت تسلیم می‌شوند و سرمایه‌گذاران قدرتمند دوباره جمع‌آوری کوین‌های ارزان‌تر را شروع می‌کنند.

    وضعیت احساسات در بازار بیت‌کوین؛ 

ترس شدید

گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که شاخص ترس و طمع بازار بیت‌کوین در وضعیت ترس شدید قرار دارد. این اولین‌بار از آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹) است که این شاخص به این محدوده رسیده است. شاخص ترس و طمع احساسات حاکم بر وضعیت فعلی بازار بیت‌کوین را نشان می‌دهد. به گزارش کوین‌دسک، وضعیت فعلی احساسات حاکم بر بازار ناشی از سقوط قیمت بیت‌کوین از اوج ۶۵ هزار دلاری تا ۴۳ هزار دلاری است. شاخص ترس و طمع در حال حاضر در محدوده ۲۱ قرار دارد که نشان‌دهنده ترس شدید است. شرکت نروژی آرکین ریسرچ، که حوزه تحلیل بازار فعالیت دارد، گزارش کرده است که هفته گذشته شاخص ترس و طمع در محدوده ۷۳، که نشان‌دهنده «طمع» در بازار است، قرار داشت. این شرکت در گزارش خود نوشت: هفته گذشته پر از ترس، ابهام و بلاتکلیفی در بازار بود و قیمت بیت‌کوین سقوط کرد. در گذشته، بازاری که ترس زیادی در آن وجود داشت، در چرخه‌های صعودی موقعیت بسیار خوبی برای خرید در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌داد. آرکین ریسرچ در بخش دیگری از گزارش خود در ارتباط با دلایل این وضعیت بازار، عواملی را مطرح می‌کند. نرخ تأمین سرمایه بازار مشتقات بیت‌کوین و منفی‌شدن این میزان از جمله دیگر عواملی است که آرکین ریسرچ از آن یاد می‌کند. در طول هفته گذشته، دو بار شاهد رسیدن نرخ تأمین سرمایه به زیر صفر درصد بودیم؛ بار اول هفته گذشته و همزمان با افزایش شدید فشار فروش در بازار بود و بار دوم به اظهارنظر ایلان ماسک در مورد بیت‌کوین باز می‌گردد. آرکین ریسرچ با بیان این موضوع که روز سه‌شنبه نرخ تأمین سرمایه به محدوده خنثی وارد شد، نوشت: «با این سقوط در بازار، ۱ میلیارد دلار قرارداد آتی خرید لیکویید شد.» این شرکت همچنین عنوان می‌کند که نوسانات بازار به بیشترین میزان از ماه فوریه (بهمن) رسیده است. نوسانات ماهیانه بیت‌کوین در محدوده ۴.۵ درصد رسیده است که نشان می‌دهد بیت‌کوین به‌طور میانگین در هر روز ۴.۵ درصد نوسان داشته است.


 

ارسال نظر