دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۵۱

تشدید جاسوسی واتس اپ در برزیل به تعویق افتاد

با فشار مقامات برزیلی، واتس‌اپ مجبور شد اجرای تصمیم خود به منظور تشدید جاسوسی از کاربران این اپلیکیشن پیام‌رسان را به تعویق بیندازد. به گزارش مهر به نقل از زد دی‌نت، واتس‌اپ قصد دارد در آینده نزدیک اطلاعات خصوصی کاربران این اپلیکیشن را در اختیار فیس‌بوک بگذارد. این شرکت قصد ندارد سیاست خود در این زمینه را تغییر دهد، اما با فشارهای مقامات برزیلی اجرای این تصمیم در برزیل ۹۰ روز به تأخیر می‌افتاد و طی این مدت مسوولان مربوطه در مورد تبعات اجرای این تصمیم بررسی کرده و سپس در مورد نحوه اجرای آن با واتس‌اپ تعامل خواهند کرد. اجرای این تصمیم حاصل جلسات و بحث‌های مکرر مدیران فیس‌بوک مالک واتس‌اپ با سازمان ملی حفاظت از داده‌های برزیل موسوم به ANPD و سازمان Senacon است که در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان فعال است. بر اساس تصمیم یادشده تا سه ماه یادشده تغییری در سیاست‌های حریم شخصی فیس‌بوک بر علیه کاربران ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این حساب‌های کاربرانی که حاضر به به اشتراک‌گذاری داده‌های خود با فیس‌بوک نباشند نیز بسته نمی‌شود. پیش از این واتس‌اپ تهدید کرده بود افرادی که حاضر به این کار نباشند امکان استفاده از واتس‌اپ را از دست می‌دهند. در مقابل مقامات برزیلی خواستار جریمه فیس‌بوک مالک واتس‌اپ شده بودند. در عین حال هنوز مشخص نیست بعد از گذشت سه ماه چه تصمیمی در مورد تداوم فعالیت واتس‌اپ در برزیل گرفته خواهد شد.

توئیتر از قوانین روسیه پیروی کرد

روسیه اقدام تنبیهی کاهش سرعت توئیتر را متوقف کرده زیرا این شبکه اجتماعی بخش زیادی از محتوای غیرقانونی را در این کشور حذف کرده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، پس از آنکه توئیتر انبوهی از محتوای غیرقانونی در روسیه را حذف کرد، مقامات این کشور به‌طور موقت اقدام کاهش پهنای باند شبکه اجتماعی را متوقف کردند. البته روسیه به بقیه پلتفرم‌های امریکایی نیز هشدار داد برای اجتناب از جریمه‌های مشابه، باید از قوانین کشور پیروی کنند. راسکامنادزور (سازمان ناظر بر ارتباطات روسیه) از ماه مارس تاکنون سرعت توئیتر را کاهش داده زیرا این شبکه اجتماعی با سرعت کافی محتوای ممنوع را پاک نکرد و به شبکه اجتماعی هشدار داد در صورت عدم همخوانی با قوانین آن را به‌طور کامل مسدود می‌کند. اما به‌تازگی این سازمان ناظر اعلام کرد هیچ تصمیمی برای مسدود کردن این سرویس ندارد و کاهش سرعت آن فقط محدود به دستگاه‌های موبایل خواهد بود. سخنگوی توئیتر در این باره می‌گوید: ما همچنان به ارایه سرویسی ایمن برای کاربران در سراسر جهان و همچنین روسیه متعهد هستیم. از سوی دیگر راسکامنادزور اعلام کرد پلتفرم‌های اینترنتی دیگری از جمله فیس بوک و یوتیوب نیز محتوای غیرقانونی منتشر می‌کنند. در بیانیه سازمان آمده است: اگر این پلتفرم‌ها اقدامات مناسب را اتخاذ نکنند، احتمالاً با تحریم‌های مشابهی روبرو می‌شوند.

استقبال فرانسه از  نگهداری اطلاعات با استفاده از  فناوری گوگل و مایکروسافت

دولت فرانسه اعلام کرد بخشی از اطلاعات حساس دولتی و شرکتی این کشور می‌توانند با استفاده از فناوری رایانشی ابری گوگل و مایکروسافت به شکل ایمن نگهداری شوند. به گزارش ایسنا، این اظهارات بخشی از طرح استراتژیکی بود که توسط برونو لومر، وزیر دارایی و دو وزیر دیگر فرانسه تشریح شد و به برتری تکنولوژیک امریکا در این بخش اذعان شد و برخلاف درخواستهای پیشین سیاستمداران اروپایی برای گزینه‌های کاملا بومی بود. گوگل و مایکروسافت به همراه آمازون حوزه نگهداری اطلاعات در سراسر جهان را تحت نفوذ دارند و نگرانیهایی را در اروپا بر سر ریسک جاسوسی توسط امریکا در پی تصویب شدن قانون ۲۰۱۸ کلود امریکا به وجود آورده‌اند. لومر گرفت: با این حال یک گزینه رایانش ابری مطمئن می‌تواند در اروپا طراحی شود با این ضمانت که محل سرورها در خاک فرانسه باشد و مالکیت شرکتهایی که اطلاعات را نگهداری و پردازش می‌کنند اروپایی باشد. وی در ادامه افزود: ما تصمیم گرفتیم که بهترین شرکتها - و من به مایکروسافت و گوگل فکر کردم - می‌توانند مجوز استفاده از تمام یا بخشی از فناوری خود را به شرکتهای فرانسوی بدهند. اما لومر از آمازون نامی نبرد. گوگل اعلام کرد از روشنگری دولت فرانسه استقبال کرده و از ضرورت نیاز به بالاترین سطح امنیت حمایت می‌کند. مایکروسافت اعلام کرد این خبر خوبی برای تحول دیجیتالی فرانسه با استقلال کامل است. جورلین گروئس، مدیرکل رایانش ابری آمازون در فرانسه به رویترز گفت: آمازون هم از طریق شراکت با شرکتهای فرانسوی بزرگ متعدد شامل شرکت مخابراتی اورانج، در این کشور همکاری داشته است. این کاری است که سال‌ها انجام می‌دهیم. لومر مجوزهای ذکر شده برای فناوری رایانش ابری را با مجوزهای دهه ۱۹۶۰ در حوزه انرژی هسته‌ای غیرنظامی میان فرانسه و امریکا مقایسه کرد. بر اساس گزارش رویترز، برچسب «ابری قابل اطمینان» به شرکت‌هایی تعلق خواهد گرفت که خدمات رایانش ابری عرضه کنند که اصول مورد اشاره لومر و سایر شرایط تعیین شده توسط آژانس امنیت سایبری ANSSI  فرانسه را رعایت کنند.

 

ارسال نظر