اقتصاد در 100 روز اول دولت بایدن

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۸۸
اقتصاد در 100 روز اول دولت بایدن

مائده  ژوین|

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در ماه‌های نخست حضورش در کاخ سفید، لایحه 1.9 تریلیون دلاری را ارایه داد که به کمک آن برای مقابله با بحران بیماری کرونا و اپیدمی همه‌گیرکووید-19 برای نجات مردم برآید. لایحه‌ای که با نام «برنامه نجات امریکایی‌ها» شهرت یافته است. 

علاوه بر این لایحه که جزو اولین و مهم‌ترین اهداف بایدن در صد روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش به شمار می‌رود، وی برنامه‌هایی را نیز جهت اصلاح مهاجرت به این کشور و همچنین سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زیرساخت‌های مربوط به ایالات متحده را ارایه کرد. کارشناسان امور اقتصادی معتقدند که بلندپروازانه‌ترین هدف در میان تمامی برنامه‌ها و لایحه‌های ارایه شده توسط بایدن که جزو اولویت‌های برنامه صد روزه‌اش به شمار می‌رود، لایحه واکسیناسیون همگانی است. 

در اینجا چند سوال اساسی برای تحلیل عملکرد کلی بایدن وجود دارد: 

اقدامات اساسی بایدن در 100 روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش چه چیزی را در مورد سایر استراتژی‌ها و برنامه‌هایش جهت ادامه دوره ریاستش نشان می‌دهد؟

 آیا نحوه رویکرد بایدن به کنگره و دولت، روزنه امیدوارکننده‌ای به سمت بازگشت واشنگتن به حالت عادی و دوری از بحران‌های فعلی آن است؟  انتظار امریکایی‌ها از برنامه‌های بایدن بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟ در سوم ماه مه ‌2021، وبیناری با حضور افرادی که به تحلیل عملکرد دولتمردان امریکایی می‌پردازند به پشتیبانی Brookings که یک سازمان غیرانتفاعی و اتاق فکر در زمینه تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، برگزار شد. هدف از این نشست منعکس کردن عملکرد جو بایدن در 100 روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش بود. همچنین آنها در ادامه این نشست به بررسی و پیش بینی اینکه واقعا چه سیاستی در انتظار مردم امریکاست، پرداختند. کارشناسان و تحلیلگران حاضر در این نشست در مورد مسائل کلیدی در دوره ریاست بایدن که شامل اپیدمی کرونا، رویکرد وی در مورد نژادپرستی، برنامه‌های جنگ در اقصی نقاط دنیا، مهاجرت و تحصیلات بود، به مذاکره و تحلیل پرداختند. 

از آنجایی که بایدن 100 روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش را به پایان رسانده است، بازار تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی بسیار گرم است. بنابراین به‌طور مختصر به بررسی برخی از موفقیت‌ها و شکست‌های بایدن در برنامه صد روزه اولش می‌پردازیم.  نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تصویب برنامه مربوط به مهاجرت در مرزهای جنوبی، یکی از معضلاتی است که عملکرد منفی و شکست خورده بایدن را در صد روز نخست ریاستش نشان می‌دهد.  لری ساباتو، مدیر بخش سیاسی دانشگاه ویرجینیا طی مصاحبه‌ای که با پایگاه خبری Market Watch داشته، اظهار داشت: مساله مرزهای مکزیک یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که بایدن در مورد آن در حال اشتباه است و نیاز به بررسی بیشتری در مورد آن دارد. 

بایدن تلاش کرده است تا از پس افزایش شمار مهاجرانی که به مرزها می‌آیند، برآید ولی اقدامات وی با سیل عظیمی از انتقادها از سوی جمهوری‌خواهان مواجه شده است. این حجم از انتقادات و اعتراضات تا جایی پیش رفت که هم‌اکنون میزان انتقاداتی که از سوی جمهوری‌خواهان متوجه بایدن است به اندازه انتقادهای دموکرات‌ها و مستقلین است. 

ساباتو در ادامه گفت: این مساله دقیقا یکی از حوزه‌های اصلی سیاست‌گذاری بایدن است که امریکایی‌ها از ابتدای امر با آن موافق نبودند و در نهایت هم منجر به گسیل سیل انتقادهای عظیمی به بایدن در 100 روز نخست ریاستش شد. این در حالی است که کاخ سفید بسیار تلاش کرد تا از درگیری پیش آمده در مرزها، هیچ گونه مطلبی به عنوان بحران منتشر نشود. متیو کانتینتی، یکی از اعضای سازمان امریکن انترپرایز (American Enterprise Institute) که یک موسسه محافظه‌کار مستقر در واشنگتن است، مدعی شد: منظور از درگیری، مفهومی فراتر از معنی لغوی این کلمه است. درگیری‌های کنونی در مرزها و آشوب و اغتشاشاتی که در این مناطق حاکم است، بر اساس شواهد و مدارک موجود در واقع مدیریت بایدن را لگدمال شده و شکست خورده نشان می‌دهد.  بر اساس نظر سارتیا مک‌کوی گرگوری، رییس گروه علوم سیاسی و تاریخی دانشگاه همپتون در ایالت ویرجینیا، یکی دیگر از مسائلی که بایدن در حال رسیدگی به آن است، مساله سرپوش گذاشتن روی پناهندگی است؛ مساله‌ای که از زمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده نیز وجود داشته و بر اساس آن، میزان پناهندگی به ایالات متحده به طرز چشمگیری کاهش یافته بود. در نهایت بایدن پس از فشارهایی که از سمت هوادارانش داشت، اعلام کرد که سقف پناهندگی تا تاریخ 15 مه ‌به روال قبلی که در زمان ترامپ بود، بازگردد.  سارتیا گرگوری در ادامه گفت: تلاش‌های بایدن برای حفظ کردن سقف پناهندگی که در دولت قبلی وجود داشت، نشان می‌دهد که دولت بایدن در حال دست و پا زدن در طرح تصویبی خودش است. همچنین گرگوری در ادامه اذعان داشت: دولت بایدن هنوز نیازمند کارکردن روی موضوع مربوط به مسائل مالی و اقتصادی دانشگاهی مانند اعطای وام‌های دانشجویی است.  در جبهه سیاست خارجی، سازمان اینترپرایز تلاش‌های بایدن را برای از سرگرفتن مجدد مذاکرات با ایران در مورد برنامه هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داد و به بایدن هشدار داد که این اقدام وی، امری عجولانه است و تبعاتی را برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت. 

حال به بررسی موفقیت‌ها و دستاوردهای بایدن در برنامه 100 روزه‌اش خواهیم پرداخت.  لری ساباتو، در مورد نتایج موفقیت‌آمیز 100 روز نخست ریاست‌جمهوری بایدن اظهار داشت: شیوع ویروس کووید-19 و مشکلات اقتصادی ایالات متحده دو موضوع بسیار مهم و حیاتی برای مردم این سرزمین به شمار می‌رود و اقداماتی که بایدن در ماه‌های نخست ریاستش انجام داد، رضایت بسیاری از مردم را در پی داشت.  یکی از محققان دانشگاه ویرجینیا اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون همگانی که توسط بایدن در روزهای نخست ریاستش روی میز کار قرار گرفت، اقدامی بسیار زیرکانه و هوشمندانه از سوی دولت بایدن به حساب می‌آید. این اقدام به بایدن کمک کرد تا به یکی از مهم‌ترین اهداف خود در کوتاه‌مدت برسد؛ هر چند این اقدام وی چشم‌انداز بلندمدتی را به همراه نخواهد داشت. با این وجود واکسیناسیون همگانی که در حال انجام شدن است، روزنه امیدی را برای تمامی ساکنان ایالات متحده در پی داشته است. وی همچنین در ادامه افزود: در مورد وضعیت اقتصادی نیز، همچنان نگرانی‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما به‌طور کلی عملکرد بایدن در این دو مورد از نگاه عموم مطلوب و موفقیت‌آمیز است.  هنریتا تریز، مدیر سیاست‌های اقتصادی مرکز سرمایه‌گذاری ودا پارتنر (Veda Partner) اظهار داشت: دولت بایدن در گرفتن مصوبه 1.9 تریلیون دلاری بسته‌های امدادی و همچنین قرار دادن 2.3 تریلیون دلار برای برنامه زیرساخت‌ها در مسیری که امسال به واقعیت می‌پیوندد، چشمگیر بوده است؛ در حالی که دموکرات‌ها سنا را به سختی سنا را کنترل کنند.  وی در ادامه گفت: مدیران ارشد دولت بایدن با رویکرد منظم و اطلاع‌رسانی‌های پی در پی‌شان کاری کردند که این دو مصوبه مالی در میان جمعیت امریکا به تایید بیش از 70 درصد مردم امریکا برسد. من تاکنون هیچ زمانی را در دهه گذشته یا حتی قبل از آن به یاد نمی‌آورم که دو لایحه قانونی دو تریلیون دلاری پشت سر هم و با فاصله زمانی کوتاهی به تصویب سراسری در کل کشور برسد.  همچنین بایدن توانست سهم خزانه کشور از تولید ناخالص ملی را حدود 15 درصد افزایش دهد. هر چند در ابتدا با مخالفت‌های بسیاری مواجه شد اما در نهایت با افزایش شدید مالیات برای کمپانی‌ها و افراد ثروتمند در پی دریافت میلیاردها دلار هزینه برای خزانه کشور، موفقیت خود را در تاریخ ثبت کرد.  متیو کانتینتی ادعا کرد: بایدن در رسیدگی به اپیدمی کرونا بسیار عالی عمل کرده و توانست به خوبی واکسن را در ایالت توزیع کند. کانتینتی در ادامه گفت: بایدن در واقع با عملکرد موفقیت‌آمیزش در واکسیناسیون قدرت خودش را به نمایش گذاشت. 

همچنین کانتینتی طی مصاحبه‌ای بیان کرد: سیاست‌های دولت بایدن در مقایسه با سیاست‌های دولت ترامپ در طرح کنترل اپیدمی کرونا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما روش عملیاتی بایدن متفاوت است و من فکر می‌کنم مردم از بایدن بسیار قدردانی می‌کنند.  علاوه بر کانتینتی، گریگوری و ساباتو نیز از عملکرد موفقیت‌آمیز بایدن در این زمینه قدردانی کردند.  گرگوری اظهار داشت: دولت بایدن حس مراقبت و همدلی خود را نسبت به هر آنچه قلب امریکایی‌ها را ناراحت می‌کند، دارد. وی همچنین در ادامه گفت: دیدن وایس کامالا هریس به عنوان معاون رییس‌جمهور که به عنوان سخنران در بسیاری از مسائل مهم بایدن را همراهی می‌کند، حس بهتری را به مردم امریکا القا می‌کند.  ساباتو اذعان داشت: ثبات دولت بایدن و همچنین عملکرد واضح آن در بیشتر مسائل سیاسی، به پیشرفت بازار و اقتصاد امریکا کمک خواهد کرد.  از دیگر دستاوردها و موفقیت‌های بایدن می‌توان به بازپس گرفتن برنامه مقابله با گرم شدن کره زمین اشاره کرد. وی به همراه هم‌حزبی‌های خود موج قدرتمندی را علیه مخالفان سامان داد و موفق شد برنامه مقابله با گرم شدن کره زمین را مجددا در دستور کار کشور قرار داده و لحظه‌ای هم از رقیب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته غافل نماند و هرگز در باد پیروزی‌اش بر ترامپ نخوابید.  به‌طور کلی اگر بخواهیم بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته قضاوت کنیم، باید گفت که امریکایی در حال حاضر آرامشی را احساس می‌کنند که آن را مدیون بایدن هستند. 

این تغییر جو روانی در میان ساکنان دو رگه آفریقایی - امریکایی و همچنین سایر اقلیت‌ها بارزتر است. این تغییرات حتی برای درک چاووین، افسر پلیسی که به قتل جورج فلوید 11 ماه پیش محکوم شد و بدون صدور حکم مجرم به حساب آمد، کاملا محسوس و چشمگیر است. کارول اندرسون، نویسنده کتاب White Rage و استاد برجسته مطالعات امریکایی – آفریقایی در دانشگاه اموری (Emory) اظهار داشت: در زیر سایه بایدن، احساس می‌کنیم که می‌توانیم دوباره نفس بکشیم. حال و هوای کاخ سفید و خبرهایی که از آن به گوش خواهد رسید، آنقدر امیدوار‌کننده است که گویی بعد از تاریکی شب، خورشید طلوع کرده است .

 

ارسال نظر