دوج‌کوین می‌تازد

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۷۶
دوج‌کوین می‌تازد

داده‌های بازار نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای به‌شدت در حال انباشت بیت‌کوین در کف قیمت هستند. این در حالی است که معامله‌گران خرد به‌دنبال معامله  آلت کوین‌ها هستند. در مقابل، قیمت دوج کوین با جهشی قابل‌توجه موفق شد که اوج تاریخی جدیدی را ثبت کند. این جهش پس از آن اتفاق افتاد که صرافی جمینای اعلام کرد که دوج‌کوین را به فهرست ارزهای پشتیبانی‌شده خود اضافه می‌کند. با احتساب جهش اخیر، قیمت دوج‌کوین طی یک سال گذشته، 27.000 درصد رشد کرده است. به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت‌کوین حدودا دو هفته است که تلاش می‌کند حمایت ۵۵ هزار دلاری خود را حفظ کند. به‌عبارت دقیق‌تر از (۲۸ فروردین) و همزمان با لیکویید شدن ۵ میلیارد دلار قرار آتی خرید، بیت‌کوین به‌دنبال حفظ این حمایت است. به نظر می‌رسد اصلاح قیمت بعد از رسیدن به اوج ۶۴ هزار و ۹۰۰ دلاری، تأثیرات مخرب بسیاری روی احساسات حاکم بر بازار داشت. این در حالی است که علی‌رغم عملکرد نه چندان قدرتمند اخیر بیت‌کوین و سقوط ۶.۵ درصدی‌اش در دو روز گذشته، معامله‌گران حرفه‌ای به‌دنبال خرید در کف هستند. همزمان با افزایش حجم خرید این معامله‌گران، معامله‌گران خرد بی‌سروصدا عمل می‌کنند. این داده‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران خرد علی‌رغم سقوط دو روزه و ۹ درصدی قیمت بیت‌کوین، همچنان رغبت چندانی به موقعیت‌های خرید ندارند. فعالیت خرید معامله‌گران، دیروز و پس از سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۵ هزار دلار آغاز شد. این آمارها نشان می‌دهد که اطمینان معامله‌گران، در حال حاضر بیشتر از زمانی است که قیمت بیت‌کوین تا اوج ۶۴ هزار و ۹۰۰ دلاری پیش رفت. بنابراین با وجود کاهش قیمت بیت‌کوین، معامله‌گران حرفه‌ای رویکردی کاملاً صعودی به بازار دارند. این در حالی است که معامله‌گران خرد، تمایل بیشتری به فعالیت در بازار آلت‌کوین‌ها دارند. در حال حاضر، ۱۸ آلت‌کوین از ۵۰ آلت‌کوین برتر بازار، چیزی در حدود ۴۵ درصد سود در یک ماه گذشته ثبت کرده‌اند.

  دوج‌کوین به رتبه چهارم صعود کرد

به گزارش کریپتواسلیت، در حال حاضر هر واحد دوج‌کوین با جهشی ۵۶ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، در محدوده 0.69 دلار معامله می‌شود. قیمت دوج‌کوین طی یک هفته گذشته هم ۱۰۰ درصد رشد داشته است. جهش اخیر دوج‌کوین باعث شد تا این ارز دیجیتال پرحاشیه بعد از بیت‌کوین، اتریوم و بایننس کوین، در رده چهار بازار قرار گیرد. حساب توییتری اینتودبلاک در توییتی با اشاره به عبور قیمت این ارز دیجیتال از سد مقاومت 0.5 دلاری، نوشت: «1.000 دلار سرمایه‌گذاری در دوج‌کوین در ابتدای سال جاری میلادی، امروز مساوی 100.000 دلار سرمایه بود.» رشد قیمت دوج‌کوین با اضافه‌شدن این ارز دیجیتال به فهرست معاملاتی صرافی جمینای همزمان شد. این صرافی اعلام کرد که دوج‌کوین را به پلتفرم معاملاتی و خدمات امانی خود اضافه می‌کند. جمینای در توییت خود نوشت: «سپرده‌گذاری دوج‌کوین از همین حالا آغاز شده است.» پلتفرم معاملاتی رابینهود هم یک ساعت بعد از آغاز معاملات دوج‌کوین در جمینای و رشد شدید قیمت دوج کوین، اعلام کرد که روند معاملات این پلتفرم با مشکلاتی همراه شده است. از سوی دیگر، بسیاری از نام‌های آشنا در صنایع مختلف هم به تمجید از دوج‌کوین پرداختند. شرکت بادوایزر و اسلیم جیم، از جمله شرکت‌هایی بودند که توییت‌هایی در تمجید از دوج‌کوین منتشر کردند. نکته جالب در این میان، سکوت ایلان ماسک بود. او که به توییت‌های جنجالی در مورد دوج‌کوین مشهور است، در جهش اخیر دوج کوین، اظهارنظری نکرد. میک میل، رپر معروف امریکایی، در توییتر خود اعلام کرده که دیگر از اینکه از روندهای صعودی دوج‌کوین جا بماند خسته شده و بالاخره دوج‌کوین خریده است. البته این اولین‌باری نیست که او فعالیتی در حوزه ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد. میک میل در ماه ژانویه (دی) نیز درباره بیت‌کوین توییت کرد و حتی نماد این ارز دیجیتال را به بیوی توییتر خود افزود. جای تعجب نیست که این ستاره موسیقی هیپ‌هاپ حسرت می‌خورد که چرا پیش از این در دوج‌کوین سرمایه‌گذاری نکرده است، چراکه طی دو روز گذشته این ارز دیجیتال در یک جهش قیمتی به رده چهارم برترین ارزهای دیجیتال رسید و ریپل را پشت سر گذاشت. البته دوج‌کوین مخالفانی هم دارد. اسپنسر بوگارت، از مدیران شرکت بلاکچین کپیتال، در اظهارنظر اخیر خود به سرمایه‌گذاران دوج‌کوین هشدار داد که این ارز دیجیتال توسعه‌دهنده و کاربر واقعی ندارد. او در مصاحبه خود با بلومبرگ با اشاره به ماهیت طنز دوج کوین، حمایت ماسک از این ارز دیجیتال را ناشی از «شوخ‌طبیعی» او دانست. به‌عقیده وی، از آنجایی که ماسک آدم شوخی است! دوج‌کوین را دوست دارد.

  دوج‌کوین، یک شوخی که جدی شد

ارز دیجیتال دوج‌کوین (Dogecoin) و الگوی رفتاری طرفداران آن در شبکه‌های اجتماعی به پدیده‌ای عجیب شده و توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است. مایکل جی کیسی، مدیر ارشد محتوای وب‌سایت کوین دسک، در مقاله‌ای که اخیراً منتشر کرده است، نگاهی به نقش دوج‌کوین در تحول مفهوم پول داشته است. او معتقد است برای بازاندیشی درباره پول، هیچ روایتی مهم‌تر از داستانی نیست که دوج‌کوین خلق کرده است. او می‌گوید: «جالب است در هفته‌ای که برای بازارها بد بود، خبری که بیشتر موردتوجه رسانه‌های جریان اصلی قرار گرفت، نه افت چشمگیر ۲۴ درصدی بیت‌کوین، بلکه صعود تماشایی دوج‌کوین در اواسط هفته گذشته بود. این پدیده در حالی که به معنای واقعی کلمه بر یک مفهوم شوخی بنا شده، چیزی نیست که بخواهیم به آن بخندیم. نفوذ شگفت‌آور ارتش دوج‌کوین درباره بازآرایی قدرت در عصر دیجیتال حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.» او همچنین خاطرنشان می‌کند: «جنون دوج‌کوین فقط ظاهری احمقانه ندارد، بلکه واقعاً احمقانه است؛ شاهد آن نیز تلاش ناکام جامعه دوج‌کوین در هفته گذشته برای افزایش قیمت آن تا ۰.۶۹ دلار در روز سه شنبه بود. جامعه دوج‌کوین تصمیم گرفتند به‌افتخار یک جوک قدیمی به تاریخ ۲۰ آوریل ۱۹۶۹، قصد داشتند قیمت دوج‌کوین را فقط با خرید مصنوعی به ۶۹ سنت برسانند. با تمام این حرکات احمقانه، پای پول واقعی و جدی در میان است. دوج بخشی از رقابتی شدید برای معنا در دنیای پول است. این ارز دیجیتال شاهدی بر جابه‌جایی قدرت در قرن بیست‌و‌یکم است که با دو بحران مالی مجزا و ظهور شبکه‌های اجتماعی شدت یافته است. رسانه‌های اجتماعی ساختار متمرکزی را که جامعه پیش از اینترنت را سازماندهی می‌کرد، به چالش کشیده‌اند. اگرچه اینترنت در مجموع نتوانسته است نابرابری در توزیع ثروت را حل کند، اما دادن قدرت انتشار نظرات با نام مستعار به همه افراد تأثیر دموکراتیکی داشته است و به جوامع این امکان را داده است که روایت‌های جدیدی تولید کنند تا گرد آن سازمان یابند.»

  تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر بازار رمزارزها

مایکل جی کیسی می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی امکان جمع‌سپاری روایت‌های پیرامون میم‌ها را فراهم می‌کنند و این امکان هم به‌نوبه خود اشکال جدیدی از باور، احساس هدف و رفاقت را ایجاد می‌کند و به‌این‌ترتیب، این جوامع می‌توانند دست‌کم یک بار در برابر نظم مستقر ایستادگی کنند. این همان چیزی است که در پدیده گیم‌استاپ شاهد بودیم. یک جامعه هفت میلیونی در ردیت، قیمت سهام شرکت خرده‌فروش بازی موردعلاقه خود را افزایش داد. صندوق‌های پوشش ریسک با این دیدگاه که قیمت سهام این شرکت از ارزش واقعی آن کمتر است، تلاش داشتند روی آن سرمایه‌گذاری شورت انجام دهند، اما با این اقدام کاربران ردیت خسارت هنگفتی دیدند. پدیده دوج‌کوین هم مشابه این است فقط یک تفاوت اساسی دارد: هیچ نقطه مرکزی وجود ندارد که یک نهاد تنظیم مقررات یا یک مدیر دارایی قدرتمند در وال استریت علیه آن اعمال فشار کند. این یک تفاوت بزرگ با مورد گیم‌استاپ دارد. 

 

ارسال نظر