دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۴۴

پس لرزه‌های کمبود جهانی تراشه به اپل رسید

اپل پیش‌بینی می‌کند درآمدش به دلیل کمبود تراشه ۳ تا ۴ میلیارد دلار کاهش یابد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، به نظر می‌رسد حتی بزرگ‌ترین شرکت امریکایی نیز از تبعات کمبود جهانی تراشه در امان نمانده است. درآمد اپل در نخستین سه ماهه ٢٠٢١ میلادی به دلیل فروش آیفون، ‌آی پد و مک بوک‌های جدید به حدود ٩٠ میلیارد دلار رسید. اما موج تقاضا برای دستگاه‌های این شرکت با اختلالاتی در زنجیره ذخایر جهانی روبرو شده است. دلیل این اختلالات نیز شیوع کووید ١٩ در سراسر جهان بوده است. لوکا مایستری مدیر ارشد مالی اپل در جلسه‌ای با تحلیلگران از پیش بینی کاهش ۳ تا ۴ میلیارد دلاری درآمد این شرکت به دلیل کمبود تراشه خبر داد. این کمبود ذخایر احتمالاً روی تولید‌آی پد و رایانه‌های مک تأثیر می‌گذارد. تیم کوک مدیر ارشد اجرایی اپل نیز گفت: ما در بخش تراشه و همچنین در تأمین تقاضا با چالش‌هایی روبرو هستیم. پیش از این تولیدکنندگان خودرو از نخستین شرکت‌هایی بودند که نسبت به کمبود جهانی تراشه هشدار دادند. این اختلال سبب شده شرکت‌های بزرگی از جمله جنرال موتورز، هیوندای، فورد و فیات کرایسلر موقتاً برخی کارخانه‌هایشان را تعطیل کنند.

تلاش فیس‌بوک برای سرقت مجدد اطلاعات کاربران آیفون

به دنبال تغییرات سیستم عامل‌آی او اس که دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران آیفون را برای فیس‌بوک ناممکن کرده، این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای غلبه بر این چالش است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان بی‌سی، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک بخش زیادی از وقت کاری خود در روز چهارشنبه را صرف رسیدگی به استراتژی تجارت الکترونیک این شرکت کرد. اپل به تازگی سیستم عامل به روزشده‌آی او اس ۱۴.۵ را عرضه کرده که مجهز به قابلیتی برای مسدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌های ثالث به اطلاعات خصوصی کاربران است. فیس‌بوک از طریق اپلیکیشن‌های مختلف خود داده‌های مرتبط با سوابق وبگردی افراد را جمع‌آوری می‌کند و بر این اساس برای آنها پیام‌های بازرگانی مرتبط نمایش می‌دهد. تغییرات آی او اس موجب خواهد شد تا فیس‌بوک دیگر به اطلاعات وبگردی افراد دسترسی نداشته و نتواند تبلیغات خود را برای کاربران شخصی‌سازی کند.

هک ۵ سازمان فدرال امریکا با استفاده از وی‌پی‌ان

تحقیقات درباره هک سازمان‌های فدرال امریکا ادامه دارد و این‌بار شواهد حاکی از نفوذ به حداقل ۵ سازمان دولتی به وسیله شکاف در یک وی‌پی‌ان رصد شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت امریکا برای سومین بار در سال جاری میلادی تحقیقات درباره یک عملیات هک در سازمان‌های فدرال را آغاز کرده است. به گفته مقامات ارشد و برخی مدافعان سایبری بخش خصوصی امریکا، این حمله در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده اما به تازگی کشف شده است. هکرها در حملات سایبری اخیر به سازمان‌های دولتی امریکا، شکاف در نرم افزارهایی را هدف گرفته‌اند که توسط شرکت‌های طرف سوم ساخته شده‌اند. شکاف‌های امنیتی اخیر مربوط به یک VPN به نام Pulse Connect Secure هستند که هکرها با سوءاستفاده از آن به سیستم‌های کاربران دسترسی یافتند. بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ١٢ سازمان فدرال از این VPN استفاده می‌کردند. هفته گذشته در یک دستورالعمل امنیت سایبری اضطراری از تمام سازمان‌های فدرال خواسته شد تا سیستم‌هایشان را برای وجود هرگونه شکاف اسکن کنند و گزارش دهند. بررسی نتایج به دست آمده حاکی از شواهد هک احتمالی در حداقل ۵ سازمان دولتی است. شرکت تولیدکننده این نرم افزار قرار است تا روز دوشنبه شکاف امنیتی را ترمیم کند. البته به گفته یکی از مقامات امریکایی تحقیقات دولت از Pulse Connect Secure در مراحل اولیه است، به همین دلیل گستره و تأثیر حمله سایبری هنوز کاملاً مشخص نیست.

 

ارسال نظر