اخبار

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۳۵

تغییرات حریم خصوصی آیفون چه پیامدی برای مصرف‌کنندگان دارد؟

اپل به روزرسانی جدیدی برای سیستم‌عامل iOS ارایه می‌کند که تنظیمات جدید حریم خصوصی را با هدف محدود کردن ردیابی کاربران آیفون در تبلیغات دیجیتال به همراه خواهد داشت. به گزارش پیوست این تغییر باعث می‌شود تا بیش از یک میلیارد کاربر آیفون در برخی اپلیکیشن‌ها هشدار‌های جدیدی دریافت کنند که از آنها اجازه دسترسی به داده‌هایشان را درخواست می‌کند. اپل معتقد است که می‌توان از این داده‌ها برای ردیابی عادت‌های اینترنت گردی در اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها استفاده کرد. درنتیجه این تغییرات کاربران کنترل بیشتری روی داده‌های خود خواهند داشت. این تغییر برای تجارت‌ها نیز پیامدهایی دارد. اگر کاربران آیفون اجازه دسترسی به اطلاعات را به شرکت‌ها ندهند، بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری تبلیغات موبایلی ضربه خواهد دید که البته متخصصان این صنعت هنوز نمی‌توانند شدت این تاثیر را حدس بزنند. اپل از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌خواهد تا برای دسترسی به شناساگر‌های تبلیغات دیجیتال از کاربران آیفون یک هشدار به این مضمون برای کاربر ارسال کنند «آیا اجازه می‌دهید که شما را در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های متعلق به دیگر شرکت‌ها دنبال کنیم» و در ادامه نیز باید توضیحی ارایه شود که این اجازه به چه دلیلی درخواست شده است. 

برخی تحلیل‌گران تبلیغات موبایلی باور دارند که احتمالا کمتر از یک نفر از هر سه نفر این اجازه را به اپلیکیشن‌ها خواهند داد. دارندگان آیفون در تنظیمات حریم خصوصی گوشی خود یک منو «tracking» (ردیابی) دارند که درآنجا می‌توانند با یک لمس ساده دسترسی اپلیکیشن‌ها را آزاد و لغو کنند. تبلیغ‌کنندگان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشنی که تبلیغات می‌فروشند می‌گویند که درصورت نپذیرفتن کاربران، بازدهی تبلیغات کاهش می‌یابد. صنعت تبلیغات مدت‌ها است که برای تبلیغات بهتر عادت‌های مردم در فضای وب را دنبال می‌کند و به این صورت تشخیص داده می‌شود که مثلا شما کدام ماشین یا لباس را بیشتر می‌پسندید. کاهش داده‌های کاربران ممکن است به کاهش فروش برند‌ها و کاهش درآمد تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها و انتشارات منتهی شود. این اقدام اپل باعث تنش بیشتر با فیس بوک خواهد شد که می‌گوید چنین تغییری به دلیل تضعیف تبلیغات و از بین بردن هدف‌گیری مشتریان محلی به تجارت‌های کوچک ضربه وارد می‌کند.

     چرا اپل چنین تغییری را اعمال کرد؟

به ادعای اپل این شرکت می‌خواهد کنترل داده‌های مشتریان و اشتراک‌گذاری آن را به دست خودشان بسپارد. اگر جمع‌آوری اطلاعات در سیاست حریم خصوصی اپلیکیشن عنوان شده باشد هنوز هم اپلیکیشن‌ها مجاز خواهند بود تا داده‌های کاربران آیفون را جمع‌آوری کنند. این تغییرات تنها برای آن دسته از داده‌هایی هستند که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن از طریق شخص ثالث جمع‌آوری می‌کنند یا داده‌ها را با داده‌های خارجی شخص ثالث برای بهبود تبلیغات هدفمند ترکیب می‌کنند. اپل «nutrition labels» (برچسب‌های تغذیه) را به حریم خصوصی فروشگاه اپلیکیشن خود اضافه کرده تا مشخص کند اپلیکیشن‌ها چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند. کاربران آیفون حتی درصورت رد درخواست اپلیکیشن برای دسترسی به داده‌ها نیز تبلیغات را مشاهده خواهند کرد، البته تا زمانی که تبلیغات از طریق داده‌هایی هدفمند شوند که خود اپلیکیشن به تنهایی آن را جمع‌آوری کرده است. برای مثال یک شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک هنوز‌ هم می‌تواند براساس داده‌های خودش مثل گروه‌های کاربر یا پست‌هایی که لایک می‌کند تبلیغات هدفمندی را در اختیار کاربر قرار دهد. اما اگر فیس‌بوک بخواهد براساس داده‌های دیگر وب‌سایت‌ها تبلیغات هدفمند را ارایه کند باید از کاربر کسب اجازه کند.

ارزش مایکروسافت  به نزدیک ۲۰۰۰ میلیارد دلار رسید

مایکروسافت شرکت نرم‌افزاری که ۴۶ سال پیش توسط بیل‌گیتس هم‌بنیان‌گذاری شد حالا در حال رسیدن به ارزش ۲ هزار میلیارد دلار است. سهام مایکروسافت، ۲۶ آوریل یک افزایش قیمت ۲۰ درصدی را تجربه کرد این درحالی است که ارزش سهام این شرکت طی یک سال گذشته تقریبا ثابت بود و با اوج قیمت‌های جدید سرمایه بازار مایکروسافت به یک هزار و ۹۷۰ میلیارد دلار رسیده است که تنها ۱.۵ درصد با مرز مهم ۲۰۰۰ میلیاردی فاصله دارد. به گزارش پیوست به نقل از فوربز، مایکروسافت که به دلیل فروش قابل توجه نرم‌افزارهای تجارت ابری در دوران پاندمی رشد بالایی داشت به نظر دومین شرکتی خواهد بود که هشت ماه پس از اپل از مرز ۲۰۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار عبور خواهد کرد. اپل در ماه آگوست به ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه بازار رسید و در حال حاضر ۲۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. مایکروسافت سومین شرکتی بود که در آوریل سال ۲۰۱۹ و کمتر از یک سال پس از اپل و آمازون از مرز یک هزار میلیارد دلاری ارزش بازار عبور کرد. البته غول نفتی عربستان یعنی شرکت آرامکو اولین شرکتی بود که در دسامبر سال ۲۰۱۹ به ارزش بازار ۲۰۰۰ میلیارد رسید و در اولین روز معامله خود در عربستان از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت. سهام مایکروسافت در سال گذشته ۵۰درصد افزایش یافت که باعث شد تا ارزش این شرکت از مجموع ارزش تسلا و فیس‌بوک یعنی پنجمین و ششمین شرکت‌های با ارزش ایالات متحده امریکا فراتر برود. تنها دو شرکت آمازون (۱۷۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار) و الفابت (۱۶۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار) از لحاظ ارزش به اپل و مایکروسافت نزدیک هستند.

 

ارسال نظر