سقوط آزاد بیت‌کوین

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۸۱
سقوط آزاد  بیت‌کوین

قیمت ‌بیت‌کوین با عبور از حمایت ۵۰ هزار دلاری، به زیر این ناحیه و به کمترین میزان در ۴۸ روز اخیر رسیده است. قیمت ‌بیت‌کوین پس از ثبت رکورد تاریخی ۶۵ هزار دلار، دچار اصلاح شد. کاهش قیمت ‌بیت‌کوین در طول هفته جاری شدت گرفت و در عرض چند ساعت، قیمت این ارز دیجیتال به ۵۱ هزار دلار (یعنی کمترین قیمت در سه هفته گذشته) رسید و پس از آن در روز پنجشنبه، باز هم شاهد افزایش دوباره فشار فروش بودیم که در نهایت به رسیدن قیمت به ۴۸ هزار و ۳۰۰ دلار منجر شد و در ساعاتی به ۴۵ هزار دلار هم رسید. این ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت چیزی در حدود ۸ درصد کاهش را تجربه کرده است. داده‌های بازار نشان می‌دهد که تقریبا تمام ۲۰ ارز دیجیتال برتر با سقوط همراه بوده‌اند. همچنین برخی کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال معتقدند در کوتاه‌مدت نباید امیدی به افزایش قیمت ‌بیت‌کوین داشته باشیم و سقوط قیمت این ارز دیجیتال، پیش درآمد اصلاحات شدیدتری است. در واقع در حالی که در بلندمدت انتظار می‌رود که بیت‌کوین به ۶۰۰ هزار دلار هم صعود کند، اما تا پیش از آن، احتمال کاهش قیمت تا مرز ۲۰ هزار دلار هم وجود دارد. بیت‌کوین، که تا هفته گذشته روزهای طلایی و اوج قیمت خود را سپری می‌کرد‌، اکنون روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند، به‌طوری‌که ظرف ۱۲ ساعت، قیمت ‌بیت‌کوین با سقوط ۱۰ درصدی در ساعاتی به کمتر از ۴۵ هزار دلار نیز رسید. با وجودی که اواخر فروردین‌ماه قیمت ‌بیت‌کوین حتی از مرز ۶۵ هزار دلار نیز در برخی صرافی‌ها عبور کرد، اما این روزها قیمت این ارز دیجیتال جنجالی دستخوش اصلاح شده است. نمودار قیمت این رمزارز محبوب از سقوط قیمت ۲۰ درصدی در عرض یک ساعت خبر می‌دهد. کاهش قیمت ‌بیت‌کوین در طول هفته جاری شدت گرفت و در عرض چند ساعت، قیمت این ارز دیجیتال به ۵۱ هزار و ۵۰۰ دلار (یعنی کمترین قیمت در سه هفته گذشته) رسید. از طرفی به گزارش کوین دسک، قیمت ‌بیت‌کوین شب گذشته و حوالی ساعت ۸ به‌وقت تهران، از ۵۴ هزار و ۹۰۰ دلار سقوط کرد و به ۵۱ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. پس از این کاهش قیمت، شاهد افزایش دوباره فشار فروش بودیم که در نهایت به رسیدن قیمت به ۴۸ هزار و ۳۰۰ دلار منجر شد. پس از آن هم هر واحد ‌بیت‌کوین به محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. این ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت چیزی در حدود ۸ درصد کاهش را تجربه کرده است.

  در بلندمدت، انتظار صعود وجود دارد

کی یانگ جو، مدیرعامل شرکت تحلیلی کریپتوکوانت، در این باره گفته بود: «داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد که همچنان در بازار صعودی بلندمدت قرار داریم.» در صورتی که ‌بیت‌کوین تا پایان هفته میلادی نوساناتی اینچنینی داشته باشد، کندل هفتگی آن با بیشترین سقوط از فوریه (بهمن) بسته می‌شود. در ماه فوریه شاهد سقوط هفتگی ۲۱ درصدی ‌بیت‌کوین از اوج ۶۴ هزار و ۹۰۰ دلاری بودیم. تحلیل‌های تکنیکال پیش‌بینی می‌کند که سقوط به زیر میانگین متحرک ۱۰۰ روزه در ناحیه ۴۹ هزار دلاری ممکن است به سقوط بیشتر تا ۴۶,۰۰۰ دلار بینجامد. دیگر ارزهای دیجیتال هم با کاهشی محسوس مواجه شدند. ریپل و اتریوم به ترتیب ۱۹.۹ و ۱۰.۸ درصد از ارزش خود را در ۲۴ ساعت از دست داده‌اند. قیمت باینس‌کوین هم ۵.۸ درصد کاهش یافته است. داده‌های بازار نشان می‌دهد که تقریبا تمام ۲۰ ارز دیجیتال برتر با سقوط همراه بوده‌اند. پیش از این تحلیلگران بازار نیز هشدار داده بودند که سیر صعودی ‌بیت‌کوین احتمالا ریزش‌های شدیدی را به همراه خواهد داشت. هرچند برخی دیگر از تحلیل‌گران بازار از ‌بیت‌کوین ۷۵ هزار دلاری تا ۱۰۰ هزار دلاری صحبت می‌کردند. نوسانات قیمت ‌بیت‌کوین روز بازار سایر ارزهای دیجیتال نیز تاثیر خود را گذاشته و باعث شده است که قیمت سایر رمزارزها نیز به‌شدت کاهش پیدا کند. در این روزهای سقوط و اصلاح ریزش رمزارزها، برخی تریدرها مشغول خرید سایر توکن‌ها هستند ولی برخی دیگر می‌گویند تا زمان اصلاح قیمت بیت‌کوین، خرید رمزارزهای دیگر نیز کار عاقلانه‌ای نیست. همزمان با سقوط قیمت بیت‌کوین، اتریوم ابتدا صعودی بلندپروازانه و تاریخی را برای خود رقم زد. اما این صعود نیز پایدار نماند و ظرف ۲۴ ساعت قیمت اتریوم نیز تا ۸ درصد افت کرد. در روزهای نخستین اصلاح قیمت بیت‌کوین، شاهد افزایش قیمت صعودی دوج‌کوین بودیم ولی طی ۲۴ ساعت گذشته ارزش این رمزارز نیز سقوط کرد. باید دید قیمت این رمزارز محبوب تا چه حدی اصلاح خواهد شد و چه زمان مجددا شاهد اوح آن خواهیم بود. 

  اصلاح شدید پیش از رسیدن

 به ۶۰۰ هزار دلار

اسکایت مینرد، مدیرارشد شرکت گوگنهایم، می‌گوید قیمت ‌بیت‌کوین می‌تواند تا ۶۰۰ هزار دلار هم پیش برود؛ اما قبل از آن ممکن است تا ۲۰ هزار دلار سقوط کند. به گزارش کریپتو پوتیتو، اسکات مینِرد، مدیر ارشد اطلاعات شرکت گوگنهایم پارتنرز، معتقد است که قیمت ‌بیت‌کوین در طولانی‌مدت صعودی خواهد بود؛ اما پیش از آن ممکن است حتی تا ۲۰ هزار دلار هم سقوط کند. به‌عقیده مینرد، اصلاح قیمتی که در روز یکشنبه شاهد آن بودیم ممکن است شروعی برای اصلاحات شدیدتر باشد و حتی ممکن است قیمت این ارز دیجیتال را تا ۲۰ هزار دلار هم کاهش دهد؛ اما قیمت ‌بیت‌کوین در نهایت و در بلندمدت صعودی خواهد بود. مینرد معتقد است که قیمت ‌بیت‌کوین در سال‌های پیش‌رو، می‌تواند تا ۶۰۰ هزار دلار نیز بالا رود. این نخستین‌بار نیست که مینرد از ‌بیت‌کوین ۲۰ هزار دلاری صحبت می‌کند و پیش از این نیز همین موضوع را مطرح کرده بود. با این حال که قیمت ‌بیت‌کوین از آن زمان کمی بیشتر شده، اما هنوز نتوانسته به ۶۰,۰۰۰ دلار برسد. اسکات مینرد در مصاحبه‌ اخیر خود با CNBC به اصلاح قیمت ‌بیت‌کوین اشاره کرد و گفت: «قیمت ‌بیت‌کوین در مدت‌زمانی کوتاه، افزایش چشمگیری را تجربه کرد و به‌نوعی دچار حباب شد. حال باید منتظر اصلاح شدید در قیمت این ارز دیجیتال باشیم.» مینرد از این هم فراتر رفت و گفت که قیمت ‌بیت‌کوین با بیش از ۵۰ درصد اصلاح، به رکورد خود در سال ۲۰۱۷، یعنی ۲۰ هزار دلار خواهد رسید. وی افزود که با این حال که چنین اصلاح قیمتی می‌تواند در کوتاه‌مدت به ضرر ‌بیت‌کوین تمام شود، اما این «بخشی از فرایند پیشرفت ‌بیت‌کوین و رسیدن آن به بازار صعودی نهایی» است. مینرد پیش‌تر هم پیش‌بینی‌هایی را مبنی بر کاهش قیمت ‌بیت‌کوین ارایه کرده بود. به عنوان مثال در ماه ژوییه و پس از اینکه ‌بیت‌کوین رکورد ۴۲,۰۰۰ دلار را ثبت کرد، مینرد باز هم به قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار اشاره کرد و گفت که قیمت ‌بیت‌کوین به ۲۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید. او حتی معتقد بود که قیمت ‌بیت‌کوین تا پایان سال از ۴۰,۰۰۰ دلار فراتر نمی‌رود؛ اما کمتر از یک ماه بعد، خلاف آن ثابت شد. جدا از پیش‌بینی‌هایی که مینرد در خصوص عملکرد ‌بیت‌کوین در کوتاه‌مدت دارد، او و تیم گوگنهایم پارتنرز بازار طولانی‌مدت ‌بیت‌کوین را صعودی تلقی می‌کنند. مینرد در اظهارنظرهایی تعجب‌انگیز، قیمت هدف ‌بیت‌کوین را ۴۰۰ هزار دلار یا حتی ۶۰۰ هزار دلار پیش‌بینی کرده است. اگر قیمت هر واحد ‌بیت‌کوین به ۶۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند، ارزش کل بازار این ارز دیجیتال به ۱۱ تریلیون دلار می‌رسد؛ یعنی چیزی بیش از ۵ برابر شرکت اپل که در حال حاضر پرارزش‌ترین شرکت جهان است. جالب است بدانید که ارزش کل بازار طلا نیز چیزی حدود ۱۱ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. بنابراین این اتفاق می‌تواند ارزش بازار ‌بیت‌کوین را با ارزش بازار طلا برابر کند.


 

ارسال نظر