دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۲۱

مزاحمان سایبری از شکاف امنیتی واتس اپ سوءاستفاده می‌کنند

مزاحمان سایبری با استفاده از ویژگی استاتوس واتس اپ که نشان می‌دهد کاربر چه زمانی آنلاین است، افراد را تعقیب می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گجت ۳۶۰، شرکت امنیت سایبری Traced گزارشی جدید با عنوان «چگونه شکاف امنیتی استاتوس واتس اپ به مزاحمان (تعقیب‌کنندگان) سایبری کمک می‌کند» از شکاف‌هایی در امنیت این پیام رسان خبر داده که به گسترش ردیابی و تعقیب کاربران اپ منجر شده است. در این گزارش آمده است: هنگامی که کاربری در واتس اپ آنلاین می‌شود (یعنی هنگامی که آنها اپلیکیشن را باز می‌کنند) یک نشانگر تغییر می‌کند و استاتوس آنها «آنلاین» می‌شود. این نشانگر یک اطلاعات عمومی است و هرکسی می‌تواند با استفاده از آن سرویسی بسازد که نشانگر استاتوس آنلاین را رصد می‌کند. این درحالی است که این ویژگی برخلاف قابلیت

 Last Seen غیرفعال نمی‌شود. مزاحمان می‌توانند از قابلیت مذکور سوءاستفاده کنند. به عبارت دیگر این شکاف امنیتی به طرف سوم اجازه می‌دهد کاربران واتس اپ را تعقیب کند. در حال حاضر فهرستی از اپ‌های اندورید و آیفون و همچنین چند سرویس وب از این ویژگی برای ردیابی افراد بدون رضایت آنها استفاده می‌کنند. به این ترتیب مزاحمان سایبری می‌توانند از چنین ابزارهای ردیابی برای کنترل کاربران واتس اپ استفاده کنند. این در حالی است که گوگل اجازه نمی‌دهد اپ‌های تعقیب سایبری در پلی استور منتشر شوند. اما ابزارهای ردیابی آنلاین واتس اپ در گوگل پلی به شکل راه‌حل‌هایی ارایه شده که به والدین و همسران اجازه می‌دهد تا آنلاین شدن همسر یا فرزندانشان در اپ را ردیابی کنند.

بزرگ‌ترین تراشه ساز جهان نهاد ابررایانشی چین را تحریم کرد

در پی تحریم‌های امریکا، بزرگ‌ترین تراشه ساز جهان سفارش‌های یکی از نهادهای ابررایانشی چین را تعلیق کرد. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، هفته گذشته امریکا ۷ نهاد ابررایانه‌ای چین را به اتهام همکاری با ارتش این کشور در فهرست سیاه بازرگانی خود قرار داد. پس از آن، تایوان نیز اعلام کرد شرکت‌های تراشه‌سازی آن نیز از قوانین امریکا پیروی و از ارایه سرویس و تجهیزات به نهادهای مذکور خودداری می‌کنند. اکنون تأثیر این تحریم‌ها در حال نمایان شدن است، زیرا TSMC (شرکت تولید‌کننده نیمه رسانا تایوان) اعلام کرد سفارش تراشه‌های جدید مربوط به یکی از نهادهای تحریم شده را تعلیق کرده است.  طبق گزارش نشریه «ساوث چاینا مورنینگ پست» بزرگ‌ترین تراشه‌سازی جهان سفارش‌های شرکت «فایتیوم اینفورمیشن تکنولوژی »  (Phytium Information Company) را قبول نمی‌کند. البته به گفته منبعی آگاه، سفارش‌هایی که این شرکت قبل از تحریم امریکا در TSMC ثبت کرده، تکمیل خواهند شد. این در حالی است که نماینده تراشه ساز تایوانی از اظهارنظر در این باره خودداری اما اشاره کرد: TSMC مانند گذشته از تمام قوانین و مقررات پیروی می‌کند و بر اساس محدودیت‌های صادراتی اعمال شده عمل خواهد کرد. از سوی دیگر نهاد ابررایانشی چینی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است. در حال حاضر چین مشغول سرمایه‌گذاری وسیع برای توسعه فناوری‌های نیمه رسانای داخلی خود است اما هنوز به فناوری و تراشه‌های خارجی نیاز دارد. نهادهای ابررایانشی چین از پردازشگرهای توسعه یافته در شرکت‌های اینتل، AMD و IBM استفاده می‌کند.

گوگل از پرداخت مالیات  در ایرلند فرار کرد

گزارشی جدید نشان می‌دهد زیرمجموعه گوگل در اروپا واقع در ایرلند با استفاده از یک ساختار ۷۵.۴ میلیارد دلاری سود شرکت را بدون پرداخت مالیات جابه‌جا کرده است. به گزارش مهر به نقل از آیریش تایمز، گوگل بیش از ۷۵.۴ میلیون دلار (۶۳ میلیارد یورو) سود خود را با استفاده از یک ساختار مالیاتی به نام «دابل آیریش» در سال ۲۰۱۹ میلادی منتقل کرده است. این شرکت فناوری با استفاده از ساختار مالیاتی مذکور پول را از شرکت «گوگل ایرلند هولدینیگ آنلیمیتد» به شکل سود سهام و اشکال دیگر پرداخت، خارج کرده است. چنین اقدامی به گوگل اجازه داده تا از پرداخت مالیات شرکتی در ایرلند و ایالات متحده امریکا (محل استقرار دفتر مرکزی و شرکت مادر آن) فرار کند. گوگل ایرلند هولدینگ در سال ۲۰۱۹ میلادی از سودآوری ۱۳ میلیارد دلاری پیش از پرداخت مالیات خبر داده بود که طبق حساب‌های موجود این رقم بدون مالیات بوده است. یک سال قبل از آن واحد گوگل در ایرلند ۲۳ میلیارد یورو سود سهام پرداخت کرد و درآمد شرکت نیز ۲۵.۷ میلیارد دلار اعلام شد. گوگل از شکاف قانونی «دابل آیریش» برای انتقال میلیاردها دلار سود خود از ایرلند به برمودا استفاده کرده است. به این ترتیب درآمد مذکور از دسترس مقامات مالیاتی امریکا دور شده بود. ساختار دابل آیریش شامل شرکت‌هایی است که مالکیت معنوی خود را به شکل شرکت صوری در ایرلند ثبت می‌کنند. این شرکت صوری نیز از منطقه‌ای که بهشت مالیاتی است، مانند برمودا کنترل می‌شود. ایرلند در سال ۲۰۱۵ میلادی این ساختار را ممنوع کرد اما تا پایان ۲۰۲۰ به شرکت‌ها مهلت استفاده از آن را داد.

 

ارسال نظر