بیت‌کوین در مرز اصلاح و صعود

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۴۷
بیت‌کوین  در مرز  اصلاح  و صعود

همزمان با کاهش قیمت بیت‌کوین و افزایش قیمت آلت‌کوین‌ها نسبت به این ارز دیجیتال، سلطه بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال به کمترین میزان در هفت ماه اخیر رسید. سلطه بازار، سهم ارزش بازار یک ارز دیجیتال نسبت به بقیه ارزها را نشان می‌دهد. با وجود این، یکی از تحلیلگران و معامله‌گران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال به نام فیلب‌فیلب، افزایش قیمت بیت‌کوین را در پی عرضه اولیه عمومی صرافی کوین‌ بیس که در تاریخ ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) سال جاری اتفاق خواهد افتاد پیش‌بینی کرده و می‌گوید قیمت بیت‌کوین آماده جهش جدید است. قیمت بیت‌کوین پس از رسیدن سلطه این ارز دیجیتال به کمترین میزان ۷ ماه گذشته، در محدوده ۵۸ هزار و ۳۰۰ دلار قرار گرفت. بیت‌کوین در روزهایی ابتدایی سال ۲۰۲۱ موفق شده بود تا به سلطه ۷۲ درصدی برسد؛ از آن زمان به بعد، شاهد کاهش این میزان بودیم و در حال حاضر سهم بیت‌کوین از بازار ۵۶.۲۷ درصد است؛ این یعنی ارزهای دیجیتال دیگر هم حالا بار دیگر فرصت ارزاندام دارند. سلطه بازار، سهم ارزش بازار یک ارز دیجیتال نسبت به بقیه ارزها را نشان می‌دهد. قیمت اتریوم، ارز دیجیتال شماره ۲ بازار، به محدوده ۲,۰۰۰ دلار رسید و پس از آن اوج تاریخی تازه‌ای را ثبت کرد. قیمت اتریوم ۲۰ فوریه (۲ اسفند) موفق شده بود تا با عبور از ۲,۰۰۰ دلار، اوج ۲,۰۳۶ دلاری را ثبت کند؛ اما این اوج دوام چندانی نداشت و با کاهش همراه شد. دیروز اما، اتریوم تا ۲,۱۵۲ دلار اوج گرفت و در حال حاضر هم با قیمت ۲,۰۴۰ دلار معامله می‌شود. از میان ۲۰ ارز دیجیتال برتر بازار، پولکادات، ریپل، یونی سواپ، چین لینک و بیت تورنت بیشترین جهش‌ها را به نام خود ثبت کردند. قیمت پولکادات با صعودی ۲۰ درصدی تا ۴۶ دلار پیش رفت که بیشتری رشد قیمت در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار بود. این جهش سه روز پس از آن صورت گرفت که جسی پاول، مدیرعامل صرافی کراکن، در اظهارنظری اعلام کرد که پولکادات می‌تواند با کارمزدهای کمتر جای اتریوم را بگیرد. پاول در بخشی از صحبت‌های خود گفت که کارمزدهای شبکه در یک روز و به‌واسطه افزایش تقاضا از ۱۳ دلار به ۲۲ دلار رسید. در مدت مشابه، چین‌لینک با ۶ درصد افزایش توانست تا ۳۲.۴۴ دلار اوج بگیرد. در حال حاضر قیمت چین‌لینک تا ۲۹ دلار پایین آمده است. یونی‌سواپ هم با جهشی ۸ درصدی به ۳۱.۴۲ رسید و در حال حاضر در محدود ۲۹.۹ دلار قرار دارد. قیمت ریپل هم در حال حاضر به ۰.۵ دلار رسیده است. این ارز دیجیتال در روزهای گذشته موفق شد تا به سطوحی که پیش از طرح شکایت کمیسیون بورس امریکا در آن قرار داشت برسد. بیت‌تورنت از جمله دیگر ارزهای دیجیتالی بود که توانست اوج تاریخی خود را بشکند و تا 77800 دلار پیش رود. در حال حاضر هر واحد بیت‌تورنت با صعودی ۹۱ درصدی به نسبت هفته گذشته، در محدود 7600 دلار معامله می‌شود.

    احتمال افزایش شدید قیمت بیت‌کوین

یکی از تحلیلگران و معامله‌گران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال به نام فیلب‌فیلب، افزایش قیمت بیت‌کوین را در پی عرضه اولیه عمومی صرافی کوین‌ بیس که در تاریخ ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) سال جاری اتفاق خواهد افتاد پیش‌بینی کرده و می‌گوید قیمت بیت‌کوین آماده جهش جدید است. این تحلیلگر معتقد است رفتار بیت‌کوین در مرز ۶۰ هزار دلار، مشابه با رفتار آن در زمان ۲۰ هزار دلار خواهد بود. طبق پیش‌بینی‌های فیلب‌فیلب، قیمت بیت‌کوین پس از عرضه اولیه عمومی کوین‌‌بیس ابتدا با نوساناتی مواجه خواهد شد که شرایط را برای گاوها دشوار می‌کند؛ اما قیمت این ارز دیجیتال در نهایت افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد. اگرچه قیمت بیت‌کوین در ماه آوریل نوساناتی مقطعی را تجربه خواهد کرد، اما تریدرها و هودلرهای این ارز دیجیتال می‌توانند به افزایش قیمت آن امیدوار باشند. فیلب‌فیلب که هم‌بنیانگذار وب‌سایت آموزشی DecenTrader نیز هست، در تازه‌ترین پیش‌بینی خود که در روز جمعه منتشر شد، از روند صعودی بازار و افزایش قیمت بیت‌کوین خبر داده است.

  دلایل زیادی برای ادامه

 روند صعودی بیت‌کوین وجود دارد

بیت‌کوین به‌تازگی از یک سقوط قیمت ناگهانی که در اوایل هفته جاری اتفاق افتاد جان سالم به در برده است و جمعه، ۲ آوریل هم موفق شد قیمت ۶۰ هزار دلار را تجربه کند، هرچند بار بیت‌کوین روز گذشته بار دیگر شاهد سقوط بود، اما دلایل زیادی برای ادامه روند صعودی بیت‌کوین در کوتاه‌مدت وجود دارد. فیلب‌فیلب وضعیت فعلی بیت‌کوین را اینگونه توصیف می‌کند: «با وجود هفته خوبی که پشت سر گذاشتیم، خیلی سخت است که به افزایش قیمت بیت‌کوین امیدوار نباشیم. البته نظر من این نیست که این روند صعودی با همین شدت ادامه خواهد داشت؛ اما معتقدم که در آستانه یک افزایش قیمت چشمگیر هستیم.» تطبیق الگوی رفتاری قیمت بیت‌کوین در زمان فعلی با زمانی که قیمت این ارز دیجیتال در محدوده مقاومت ۲۰ هزار دلار قرار داشت، حاکی از آن است که بیت‌کوین در این زمان هم ابتدا با یک جهش قیمت روبرو شد و پس از آن، نوسانات و اصلاحات مقطعی و کوتاه‌مدتی را تجربه کرد. بسیار محتمل است که همین اتفاق برای مقاومت ۶۰ هزار دلاری بیت‌کوین نیز رخ دهد. فیلب‌فیلب در این باره می‌گوید: «چند هفته قبل تحلیلی را منتشر کردم که نشان می‌داد نوعی شباهت بین وضعیت فعلی، با زمانی که بیت‌کوین در محدوده قیمت ۲۰ هزار دلار بود وجود دارد. در آن زمان، قیمت بیت‌کوین پس از یک اصلاح موقتی، افزایش کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. از آن زمان تاکنون، بیت‌کوین تقریباً به همین الگو ادامه داده و اکنون نیز اتفاق مشابهی در انتظار آن است.»

    دو رویداد مهم در انتظار بازار بیت‌کوین

فراموش نکنید که اتفاق پیش‌رو، چالش‌های خاص خود را نیز خواهد داشت. صرافی کوین ‌بیس که حال برای عرضه اولیه عمومی خود در تاریخ ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) کاملاً آماده است، ممکن است با این اقدام به‌طور ناخواسته موجب کاهش موقتی قیمت بیت‌کوین شود. عرضه اولیه عمومی غالباً در ابتدا باعث افزایش فشار فروش خواهد شد؛ اتفاقی که مشابه آن را در مورد شرکت پخش محصولات غذایی دلیورو در لندن مشاهده کردیم. فیلب‌فیلب می‌گوید: «عرضه اولیه عمومی کوین ‌بیس، ممکن است باعث افزایش مقطعی نوسانات در بازار بیت‌کوین شود بنابراین باید تغییرات قیمت را به‌ویژه از این تاریخ تا زمان انقضای قراردادهای اختیار معامله (که در انتهای ماه رخ می‌دهد) به‌دقت زیرنظر داشته باشیم.» انقضای ماهانه قراردادهای اختیار معامله در صرافی‌ها نیز خود عامل تأثیرگذاری بر تغییرات قیمت است. همانطور که در انتهای ماه گذشته (مارس) مشاهده کردیم، بسته‌شدن قراردادها سرمایه‌ای حدود ۶ میلیارد دلار را در بازار جابه‌جا کرد؛ هرچند که این اتفاق در انتها تأثیری بر عملکرد کلی بیت‌کوین نداشت. در همین راستا، ویلی وو، تحلیل‌گر آماری شناخته‌شده نیز افزایش قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کرده است. وو برای اثبات ادعای خود به داده‌های گلس‌نود، که یک شرکت تحلیل درون‌زنجیره‌ای است استناد می‌کند. طبق اطلاعات آماری این شرکت هم، پیش از اینکه هودلرهای قدیمی به‌جهت کسب سود بیشتر شروع به فروش دارایی‌های خود کنند، قیمت بیت‌کوین، دوره افزایش خود را پشت‌سر خواهد گذاشت. صرف‌نظر از عرضه اولیه عمومی صرافی کوین‌ بیس و تأثیر آن بر قیمت بیت‌کوین، وو معتقد است که قیمت این ارز دیجیتال به‌هیچ‌وجه به کمتر از ۴۶ هزار و ۴۰۰ دلار نخواهد رسید. وو می‌گوید: «به‌عقیده من ۴۶ هزار و ۴۰۰ دلار قیمتی است که امکان ندارد در بازار صعودی فعلی، دوباره آن را مشاهده کنیم.»

     قیمت بیت‌کوین به ۱۳۰ هزار دلار می‌رسد

از سوی دیگر، افزایش قیمت ۵۰۰ درصدی بیت‌کوین دریک سال اخیر موجب شده تا این رمزارز طرفداران زیادی را در وال‌استریت جذب خود کند. ماه گذشته قیمت بیت‌کوین به اوج قیمت ۶۰ هزار دلار رسید و پس از آن کمی سقوط کرد. در حال حاضر حجم بازار رمزارز‌ها به نزدیک ۲ هزار میلیارد دلار رسیده است که به نظر می‌رسد عامل اصلی آن توکن‌های امور مالی نامتمرکز (DeFi) است. حالا تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان غول بانکداری وال استریت و منتقد سابق بیت‌کوین گفته‌اند که بیت‌کوین در طولانی مدت می‌تواند به ۱۳۰ هزار دلار برسد البته درصورتی که نوسان آن شبیه طلا شود. نوسان زیاد بیت‌کوین یکی از اصلی‌ترین انتقادهایی است که به این رمزارز وارد می‌شود. تحلیلگران جی‌پی مورگان به رهبری نیکولائوس پانیگیراتزوگلو، در متنی خطاب به مشتریان گفتند «با توجه به مقیاس بزرگ سرمایه‌گذاری مالی روی طلا، هرگونه خروج از طلا به دنبال ارز جایگزین در طولانی مدت بردی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود. این بانک دریافته است که در یک دوره زمانی ۶ ماهه نوسانی معادل ۷۳ درصد به ثبت رسیده و پیش‌بینی کرده است که در شرایط فعلی نوسان بیت‌کوین به ثبات تبدیل شده است و همین موضوع می‌تواند بار دیگر موجب توجه سرمایه‌گذاران سازمانی شود. به گفته جی‌پی‌ مورگان، نوسان بالا «مانعی است برای ورود سازمان‌ها». با خرید بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران بزرگ سازمانی از جمله صندوق سرمایه رافر در لندن و غول بیمه MassMutual قیمت آن افزایش یافته است. قیمت بیت‌کوین طی این دوره از حدود ۱۰ هزار دلار به اوج قیمت ۶۰ هزار دلار رسید اما جی‌پی مورگان معتقد است هنوز هم راهی برای افزایش قیمت وجود دارد. تحلیل‌گران جی‌پی مورگان می‌گویند: «اصولا برای مطابقت بیت‌کوین با مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی طلا، قیمت بیت‌کوین باید به ۱۳۰ هزار دلار برسد.» اما جامعه بیت‌کوین پس از روند صعودی این رمزارز در سال ۲۰۲۱ همچنان هیجان بالایی دارد. پائولو آردوینو مدیر ارشد فنی بیت‌فینکس صرافی رمزارز و بیت‌کوین با اشاره به خبر این هفته پی‌پال که به کاربران امکان خرج کردن بیت‌کوین و چند رمزارز دیگر را در ۲۹ میلیون فروشگاه خود می‌دهد گفت: «پس از یک عملکرد فوق‌العاده در سه ماهه اول که این رمزارز به اوج قیمت ۶۱ هزار و ۷۰۰ دلار رسید، بیت‌کوین در ماه آوریل یک بازار رمزارز سرحال را رهبری می‌کند.» طبق گفته او «خبر جدید پی‌پال نشان می‌دهد که نوسان ذاتی توکن‌های دیجیتال مانعی برای افزایش استفاده از آنها نیست. این روند احتمالا به اولین کاربرد معنادار بیت‌کوین در سیستم مالی سنتی و صنعت کارت اعتباری محسوب می‌شود.»


 

ارسال نظر