بیت‌کوین بار دیگر در آستانه 60 هزار دلاری شدن

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۰۶۹
بیت‌کوین بار دیگر در آستانه 60 هزار دلاری شدن

پیش‌تر بیت‌کوین به عنوان یک دارایی پرریسک برای این سرمایه‌گذاران مطرح می‌شد. با بیشترشدن گزارش‌ها پیرامون خرید بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران دانه‌درشت، به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاران توجه چندانی به نوسانات قیمت این ارز دیجیتال ندارند و این در حالی است که داده‌های تازه نشان می‌دهد که از زمان تولد بیت‌کوین تا به حال، میانگین سود سالیانه این ارز دیجیتال ۲۰۰ درصد بوده است. همزمان با نزدیک‌شدن قیمت بیت‌کوین به ۶۰,۰۰۰ دلار، دو شاخص تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین می‌تواند به سطوح بالاتری برسد. پس از یک آخر هفته آرام که قیمت بیت‌کوین کم‌وبیش بدون تغییر باقی ماند، نوسانات اخیر بیت‌کوین اهداف صعودی جدیدی را مشخص کرد. به‌گفته تحلیلگران کریپتوکوانت (CryptoQuant) ممکن است دلایلی برای این روند صعودی وجود داشته باشد. چندی پیش کریپتوپوتیتو گزارش داد که قیمت بیت‌کوین علی‌رغم نوسانات آخر هفته در حوالی 55 هزار دلار ثابت مانده است. با این حال، از هفته گذشته و در روز دوشنبه شاهد تحولات مثبتی در رابطه با قیمت بودیم، چراکه بیت‌کوین در عرض چند ساعت حدود ۳,۵۰۰ دلار افزایش یافت و به بیش از ۵۸ هزار دلار رسید. این اتفاق بیانگر دو موضوع است: اول اینکه نشان داد تقاضای قابل‌توجهی در زیر محدوده 55 هزار دلار وجود دارد، زیرا خریداران اجازه ندادند که قیمت بیت‌کوین برای مدت‌زمان طولانی زیر این سطح باقی بماند و این افت قیمتی با احیایی نسبتاً سریع جبران شد. از سوی دیگر نشان داد که بیت‌کوین در حال حاضر با مقاومت سنگینی در محدوده 58 هزار تا ۵۸ هزار و 350 دلار مواجه است. این محدوده قیمتی اوج تاریخی قبلی در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ (۳ اسفند) را نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین به ۵۸ هزار و 350 رسید. اتفاقات روزهای گذشته همچنین می‌تواند ادامه روند صعودی را تسریع کند. ویزا، بزرگ‌ترین پردازشگر پرداخت جهان، اعلام کرده است که تراکنش USDC را روی اتریوم تسویه می‌کند. هر چند به نظر می‌رسد این خبر به رشد سریع اتریوم منجر شود و این خبر، کل صنعت ارزهای دیجیتال را به جلو سوق می‌دهد. بیت‌کوین ارز شماره یک این صنعت است. این موضوع جهت بازار را برای بزرگ‌ترین بخش آن مشخص کرده و در آینده نزدیک هیچ نشانه‌ای مبنی بر کند شدن این روند وجود ندارد. در هر صورت، کریپتوکوانت، شرکت ارایه‌دهنده تجزیه و تحلیل در حوزه ارزهای دیجیتال، اظهار داشته است که میزان استیبل کوین‌های موجود در صرافی‌ها اخیراً به اوج تاریخی خود رسیده است. این موضوع به این معنی است که در حال حاضر سرمایه‌های زیادی در صرافی‌ها وجود دارد که هنوز در موقعیت‌ها استفاده نشده‌اند. علاوه بر این، تحلیلگران معیار دیگری را با نام نسبت استیبل کوین‌ها (Stablecoins Ratio) ارایه کرده‌اند. این معیار تعداد بیت‌کوین‌ها را در مقایسه با میزان استیبل کوین‌هایی که در صرافی‌ها وجود دارد، اندازه‌گیری می‌کند. این معیار از ماه نوامبر (آذر) تاکنون در پایین‌ترین سطح قرار دارد. این نشانه قوی دیگری است و نشان می‌دهد فشار فروش قابل‌توجهی در این بازه قیمتی وجود ندارد.

    بیت‌کوین می‌تواند تا سال ۲۰۲۱ 

به ۴۰۰ هزار دلار برسد

همچنین به گزارش کوین تلگراف، بلومبرگ در پیش‌بینی تازه خود با اشاره به میل سرمایه‌گذاران نهادی برای محافظت از سرمایه‌های خود، اعلام کرده است که احتمال ۸ برابر شدن قیمت بیت‌کوین و رسیدن آن به ۴۰۰,۰۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۱ وجود دارد. بلومبرگ اینتلجنس (Bloomberg Intelligence)، از میل سرمایه‌گذاران نهادی برای محافظت از سرمایه‌های خود در مقابل کاهش ارزش دلار، به عنوان عامل جهش ۸ برابری قیمت بیت‌کوین تا پایان سال 2021 یاد کرد. یکی از تحلیلگران بلومبرگ معتقد است که بیت‌کوین در حال تبدیل‌شدن به یک دارایی «بدون ریسک» برای محافظت از نوسانات دلار است. مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ، در توییتی، از سال ۲۰۲۱ به عنوان «نقطه عطف» بیت‌کوین یاد کرد. او با انتشار نموداری از میانگین قیمت بیت‌کوین و شاخص نقدینگی بیت‌کوین پیش‌بینی کرد که پادشاه ارزهای دیجیتال در حال تبدیل‌شدن به یک دارایی برای در امان ماندن از کاهش ارزش دلار است. او در ادامه نوشت: «بیت‌کوین در جاده‌ای است که به تبدیل‌شدن به ارز ذخیره‌ای جهانی ختم می‌شود. به نظر ما، خیز بلوغ بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ می‌تواند آن را به یک دارایی بدون ریسک تبدیل کند.» در این نمودار با اشاره به رفتارهای بیت‌کوین در سال‌های گذشته، پیش‌بینی شده است که قیمت این ارز دیجیتال به ۴۰۰ هزار دلار می‌رسد. قیمتی که مک‌گلون پیش‌بینی کرده است، بسیار بیشتر از قیمتی است که سایرین از جمله مدل انباشت به جریان پیش‌بینی کرده‌اند. مدل انباشت به جریان پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به ۲۸۸,۰۰۰ دلار می‌رسد. این در حالی است که مک‌گلون جزئیاتی از عواملی که در پیش‌بینی بلومبرگ دخیل هستند، ارایه نکرد. از سوی دیگر، مدتی است که صحبت‌ها پیرامون نوسانات بیت‌کوین و افزایش امنیت نگهداری آن برای سرمایه‌گذاران نهادی قوت گرفته است. پیش‌تر بیت‌کوین به عنوان یک دارایی پرریسک برای این سرمایه‌گذاران مطرح می‌شد. با بیشترشدن گزارش‌ها پیرامون خرید بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران دانه‌درشت، به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاران توجه چندانی به نوسانات قیمت این ارز دیجیتال ندارند.

  بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای طلا  باشد

مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر بیت‌کوین را در بین شرکت‌های بزرگ دنیا در اختیار دارد، در مصاحبه‌ای با تایم گفت: «ماموریت فعلی من، تصحیح ترازنامه‌های دنیا است.» سیلور تابستان گذشته روند تازه‌ای را میان شرکت‌های بزرگ دنیا آغاز کرد. بیت‌کوین ترژریز‌ (BitcoinTreasuries)، شرکتی که ذخایر بیت‌کوین شرکت‌های مختلف را رصد می‌کند، ارزش بیت‌کوین‌های این شرکت‌ها را ۷۳ میلیارد دلار اعلام کرده است. پیش از ورود مورگان استنلی، به عنوان اولین شرکت بانکی، به حوزه بیت‌کوین، بسیاری از مخالفان ارزهای دیجیتال بحث همیشگی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را مطرح می‌کردند. پیتر شیف، یکی از همین مخالفان بود. او که یکی از طرفداران پروپاقرص طلا به حساب می‌آید، در اظهارنظری گفت: «مورگان استنلی برای حساب‌های افراد ثروتمند خود که حداکثر ۶ ماه از آخرین فعالیت‌شان می‌گذرد و ارزش دارایی‌های آنها حداقل ۲ میلیون دلار است، محدودیت ۲.۵ درصدی برای دسترسی به ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. این مساله نشان می‌دهد که مورگان استنلی به این نتیجه رسیده که بیت‌کوین پرریسک است و می‌خواهد تعهدات قانونی از سوی سرمایه‌گذارانی که پولشان را از دست می‌دهند محدود کند.» جروم پاول، رییس فدرال رزرو هم بیت‌کوین را «جایگزینی» برای طلا خواند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که بیت‌کوین تهدیدی برای دلار یا ثبات مالی نیست. داده‌های تازه نشان می‌دهد که از زمان تولد بیت‌کوین تا به حال، میانگین سود سالیانه این ارز دیجیتال ۲۰۰ درصد بوده است.

  تا سال 2023 می‌توان با یک بیت‌کوین

 بوگاتی خرید

جس پاول، مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتالی کراکن، پیش بینی کرده است که روند افزایشی قیمت بیت‌کوین امسال نیز ادامه داشته باشد؛ تاجایی که تا پایان امسال بتوان یک خودرو لامبورگینی را با یک بیت‌کوین خریداری کرد. پاول با بیان اینکه فکر می‌کند با گذشت زمان بیان ارزش بیت‌کوین بر حسب دلار سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، گفت: «اکنون می‌توان یک خودرو تسلا را با یک بیت‌کوین خریداری کرد. تا پایان سال خواهید توانست با آن یک لامبورگینی بخرید و با ادامه این روند در سال ۲۰۲۳ احتمالا بهای هر بیت‌کوین معادل یک دستگاه خودرو بوگاتی می‌شود.» شرکت پی‌پال اعلام کرده که بزودی امکان خرید کالاهای مورد نیاز شهروندان امریکایی از خرده فروشی‌های آنلاین با استفاده از ارزهای دیجیتالی را فراهم خواهد کرد. طبق اعلام پی‌پال، دارندگان ارزهای دیجیتالی اتریوم، بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و لایت‌کوین خواهند توانست در درگاه‌های پرداخت پی پال ارزهای دیجیتالی خود را مستقیم به دلار تبدیل کنند. همچنین غول پرداختی ویزاکارد که یکی از دو شرکت اصلی پرداخت بین‌المللی محسوب می‌شود از انجام شدن نخستین تراکنش بر حسب ارزهای دیجیتالی در این شبکه خبر داد. بر اساس طرح در دست اجرا توسط مسترکارد امکان انجام تراکنش‌ها بر بستر ارزهای دیجیتالی بدون نیاز به تبدیل آنها به ارزهای فعلی وجود خواهد داشت. قرار است در آینده نزدیک امکان انجام این معاملات در ویزا مهیا شود. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است.


 

ارسال نظر