بیت‌کوین از فرش به عرش

۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۴۴
بیت‌کوین از فرش به عرش

ورود شرکت‌های بزرگ به حوزه ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری احتمال سقوط قیمت را کاهش می‌دهد

دقیقا یک سال پیش بود که بیت‌کوین بزرگ‌ترین سقوط تاریخی ۱۰ ساله خود را  تجربه کرد و در عرض چند ساعت از ۸۰۰۰ دلار به ۳۶۰۰ رسید، حال در سالگرد تاریک‌ترین روز بازار ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین سقف قیمتی خود را هم تجربه کرده و به ۶۱ هزار دلار هم رسید. هرچند این قیمت چندان ثبات نداشت و روز گذشته، قیمت بیت‌کوین در عرض پنج ساعت با اصلاح نسبتا سنگینی مواجه شد. با وجود این، تحلیل‌گران معتقدند سقوط بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی در سال گذشته، کاملاً به شیوع ویروس کرونا مرتبط بوده و احتمال رخ دادن دوباره چنین اتفاقی کم است و از سوی دیگر ‌‌‌بیت‌کوین با بازدهی ۹۰۰درصدی، عملکرد بهتری نسبت به سایر دارایی‌ها در ۱۰ سال گذشته داشته است. کوین تلگراف در گزارشی از ۱۲ مارس ۲۰۲۰ (۲۲ اسفند ۹۸) به عنوان یکی از تاریک‌ترین روزهای بازار ارزهای دیجیتال یاد کرده است. در آن روز بیت‌کوین شاهد بزرگترین سقوط تاریخ ۱۰ ساله خود بود و تنها در عرض چند ساعت از ۸,۰۰۰ دلار تا کف ۳,۶۰۰ دلاری سقوط کرد. اصلاح بازارهای سهام در ماه مارس سال گذشته، طی ۳۰ سال پیش از آن بی‌سابقه بود. به عنوان مثال، شاخص صنعتی داوجونز تا ۲,۳۰۰واحد سقوط کرد. نبود تقاضا برای بیت‌کوین در نهایت به کاهش قیمت ‌‌‌بیت‌کوین به ۵,۰۰۰ دلار و سپس به ۳,۶۰۰ دلار منجر شد. در آن هفته پرنوسان، ارزهای دیجیتال دیگر بازار هم همسو با بیت‌کوین اصلاح‌های گسترده‌ای را تجربه کردند. از سوی دیگر، در آن زمان بسیاری به بازار بورس آمریکا به عنوان یک راه جایگزین نگاه می‌کردند؛ سقوط بازارهای پرنوسان و آغاز اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا هم بر آتش این اتفاقات افزوده بود.

    بالاترین قیمت بیت‌کوین

عبور از مرز ۶۱ هزار دلار

اما این روزها بیت‌کوین شاید بهترین دوران خود را سپری می‌کند. بزرگترین رمزارز جهان صبح شنبه تنها ظرف چند دقیقه به قیمت ۶۰ هزار دلار رسید و چندی بعد قیمت از ۶۱ هزار دلار هم عبور کرد. پس از یک دوره بالا و پایین بازار در اواسط فوریه، بیت‌کوین دوباره قدرت گرفت و بار دیگر رکورد زد. براساس اطلاعات و‌ب‌سایت کوین‌دسک در یک حرکت ناگهانی درست پس از ساعت ۱۰: ۰۰ جهانی (UTC) روز شنبه، این رمزارز به قیمت ۶۰ هزار و ۶۵ دلار رسید و تنها چند ساعت بعد طبق اطلاعات وبسایت کوین‌دسک این رمزارز رکورد ۶۱ هزار و ۵۵۶ دلار را نیز ثبت کرد. چن شو هم‌بنانگذار و همکار مدیریت شرکت Kenetic که یک شرکت معاملاتی در هنگ‌کنگ است اعلام کرد: «بیت‌کوین در حال آزمایش سطح مقاومت محکم ۶۰ هزار دلار است و سرمایه‌گذاری سازمانی همچنان قدرت می‌گیرد و شرکت اینترنت Meitu چین نیز تازه‌ترین شرکتی است که بیتکوین را به خزانه خود اضافه کرده است.» او گفت: «به‌علاوه رکورد ۶۹ میلیون دلاری NFT برای اثر هنری بیپل نیز نشان‌دهنده قدرت واقعی رمزارز‌ها است و باعث افزایش کنجکاوی شده و بازار خرده‌فروشی را تقویت می‌کند. با اینکه نوسان در این بازار وجود خواهد داشت اما تا سه ماهه سوم قیمت ۱۰۰هزار دلار قابل دستیابی است.» این افزایش قیمت، رکورد قبلی بیت‌کوین یعنی ۵۸ هزار و ۳۳۰ دلار در ۲۱ فوریه را شکست. بیت‌کوین پس از رکورد قبلی خود تا ۴۳ هزار دلار نیز پایین آمد که دلیل آن هم شک موجود در بازار‌های سنتی درمورد بسته حمایتی بود که تاثیرات مثبتی روی بهره اوراق قرضه آمریکا داشت. بیت‌کوین و بازار سهام آمریکا هردو در این دوران متضرر شدند و معاملات در چند هفته گذشته بدون افزایش قیمت بود تا اینکه از ۱۰ روز پیش بازار دوباره صعودی شد. این افزایش قیمت دو روز پس از آن صورت گرفت که بایدن بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری را تصویب کرد و براساس آن چک‌های ۱۴۰۰ دلاری برای شهروندان آمریکایی ارسال خواهد شد. بهره اوراق قرضه خزانه‌داری با تایید بسته حمایتی به اوج خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده است. این بار اما بیت‌کوین هم مقاومت نشان داده و دیگر همانند آخرین هفته ماه فوریه که با افزایش بهره شاهد رکود ۲۰ درصدی بودیم این بازار روند نزولی نداشت. افزایش قیمت تا ۶۰ هزار دلار باعث شد که بار دیگر سرمایه بازار بیت‌کوین به ۱.۱۲ تریلیون دلار برسد و فاصله‌اش را با ارزش برآورد شده شرکت آلفابت (گوگل) کم کند.

    افت ۱۰ درصدی قیمت بیت‌کوین

 در ۵ ساعت

البته روز گذشته، قیمت بیت‌کوین در عرض ۵ ساعت با اصلاح نسبتا سنگینی مواجه شد. قیمت بزرگترین ارز دیجیتال در صرافی بایننس از ۶۰,۶۰۰ دلار در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۵ مارس، به ۵۴,۶۰۰ دلار در ساعت ۳ بعدازظهر رسید. تحلیل‌گران این افت قیمت را به اخبار غیررسمی‌ از هند مربوط می‌دانند. صبح امروز یک مقام ناشناس دولتی هند گفت که لایحه‌ای در حال تنظیم است که طی آن علاوه بر ترید و استخراج، نگهداری از ارزهای دیجیتال هم ممنوع شده و جرم محسوب خواهد شد. با وجود این، ساختار بازار ارزهای دیجیتال از ماه مارس ۲۰۲۰ تا به حال، تا حد زیادی تکامل پیدا کرده است، هرچند همچنان احتمال سقوط وجود دارد. در عین حال که برخی از معامله‌گران بیت‌کوین از سقوط شدید قیمت واهمه دارند، احساسات کلی حاکم بر بازار امسال به نسبت سال گذشته آرام‌تر است. چاد استین گلس مدیر پلتفرم معاملاتی کراس‌تاور معتقد است با وجود وحشت از سالگرد «کف» قیمت ماه مارس، هیچ جای نگرانی نیست که این اتفاق بار دیگر تکرار شود. او در این باره افزود: «با وجود اینکه مارس ۲۰۲۰، دوران تاریخی برای ارزهای دیجیتال و تمام بازارهای جهانی و همه دارایی‌ها بود، پس از آن اوضاع بر وفق مراد بازار شد و دارایی‌های دیجیتال روی کار آمدند. مداخله گسترده و سریع فدرال رزرو به‌منظور حمایت از نقدینگی موجود در بازارهای مالی، همان چیزی بود که ناکاموتو آن را دیده بود و در مورد خطرش بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ هشدار داده بود. بحرانی که باعث شد تا ناکاموتو بیت‌کوین را خلق کند.»استین گلس در ادامه گفت که واکنش فدرال‌رزرو به بحران کووید- ۱۹ تأییدی بر ایده‌ای بود که بیت‌کوین بر اساس آن ایجاد شده است. او معتقد است که این واکنش چرخه‌ای صعودی را ایجاد کرد که از حداقل ۱۱ ماه گذشته پابرجا بوده است. او می‌گوید فدرال رزرو تا به اینجا نشانه‌ای از تغییر سیاست‌های پولی خود ارایه نداده است و حتی کنگره آمریکا هم نسبت به تزریق بسته‌های حمایتی به اقتصاد کوتاه نمی‌آید. او معتقد است که سیاست‌های مالی نهادهای آمریکایی تا زمانی که بحران کرونا از بین برود ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، روند آهسته و پیوسته پذیرش بیت‌کوین از سوی سرمایه‌گذاران نهادی باعث شده است تا تنها در صورتی شاهد اصلاح گسترده باشیم که یک قانون‌گذاری سلبی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) یا وزارت خزانه‌داری صورت گیرد. نباید فراموش کرد که در حال حاضر هر هفته شاهد ورود یک شرکت بزرگ به حوزه ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آنها هستیم و این مساله احتمال سقوط قیمت را کاهش می‌دهد. استین گلس می‌گوید برداشت سود سرمایه‌گذاران آمریکایی که در کف قیمت، بیت‌کوین خریده‌اند و حالا منتظرند با آغاز فصل پرداخت مالیات، بیت‌کوین‌های خود را بفروشند، ممکن است تنها دلیل تضعیف رویکرد صعودی حاکم بر بازار باشد. دنیل برناردی، بنیان‌گذار پی‌اچ‌آی توکن و دیامان گروپ معتقد است سقوط بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی در سال گذشته، کاملاً به شیوع ویروس کرونا مرتبط بوده است. او با بیان اینکه احتمال رخ دادن دوباره چنین اتفاقی کم است، گفت: «هر دارایی، حتی طلا و کالا، به‌واسطه ابهامات شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن با سقوطی بزرگ همراه شدند؛ از همین رو، به نظر من، نوسانات قیمت بیت‌کوین بیشتر به‌دلیل فروش هیجان و غیرمنطقی سرمایه‌گذارانی بود که همه چیز را می‌فروختند. این سقوط بیشتر به‌واسطه چیزی است که «ریسک سیستماتیک» نام دارد و ارتباط چندانی با خودِ ‌‌‌بیت‌کوین نداشت.»

    بازده ۹۰۰ درصدی طی ۱۰ سال

چارلی بیللو، مدیرعامل و بنیان‌گذار کامپاند کپیتال ادوایزر، عملکرد کلاس‌های مختلف دارایی را طی یک دهه گذشته بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که بیت‌کوین با بازدهی ۹۰۰ درصدی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر دارایی‌ها داشته است. همچنین بیت‌کوین به‌طور متوسط بازدهی سالانه ۲۳۰ درصدی داشته و این در حالی است که طلا بازدهی ناچیز 5/1 درصدی سالانه را در مدت مشابه به ثبت رسانده است. با وجود این، این بازار به همه کسانی که در آن شرکت دارند، یک مساله را به‌خوبی آموخته است. آن هم این است که در این بازار هر چیزی ممکن است؛ به همین دلیل، پیش‌بینی روند بازار تنها یک حدس روی حساب‌وکتاب است و هر تغییری در سطح جهانی می‌تواند داستانی دیگر برای این ارز دیجیتال رقم بزند.


 

ارسال نظر