بیت‌کوین در انتظار ثبت یک رکورد یا سقوط

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۶۵
بیت‌کوین در انتظار ثبت یک رکورد یا سقوط

بیت‌کوین بار دیگر به سمت اوج قیمت‌های تازه‌ای می‌رود. همزمان با شکل‌گیری حمایت در ناحیه ۵۰,۰۰۰ دلار و عبور قیمت بیت‌کوین از مقاومت ۵۴,۴۰۰ دلار، کارشناسان معتقدند که قیمت بیت‌کوین می‌تواند تا ۷۰,۰۰۰ دلار هم اوج بگیرد. این در حالی است که تصمیم فدرال رزرو، بانک مرکزی امریکا، این هفته باید اعلام شود و درصورت افزایش دوباره نرخ بهره اوراق قرضه شاید بازار رمزارز‌ها بار دیگر متضرر شود، هرچند کارشناسان معتقدند انتظار نمی‌رود که قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۷ هزار دلار سقوط کند. طبق گفته تحلیلگران، اوج‌گیری دوباره بیت‌کوین راه را برای اوج قیمت‌های تازه‌ای باز می‌کند. قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته توانست از سد مقاومت ۵۲,۰۰۰ دلاری بگذرد. در حال حاضر پادشاه ارزهای دیجیتال در حال تثبیت قیمت خود در کانال بین ۵۰,۰۰۰ تا ۵۴,۵۰۰ دلار است. تحلیل‌گران می‌گویند ناحیه ۵۲,۰۰۰ دلار برای تعیین روند صعودی آینده بیت‌کوین اهمیت زیادی دارد. روزهای شنبه و یک‌شنبه گذشته، قیمت بیت‌کوین افزایش قابل‌توجه ۸ درصدی را ثبت کرد. با آغاز هفته جاری میلادی، همچنان محدوده ۵۰,۰۰۰ دلار به عنوان یک حمایت قدرتمند عمل کرد. این در حالی بود که پیش‌تر حمایت ۴۷,۰۰۰ دلاری هم به عنوان یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین حمایت‌های قیمت بیت‌کوین عمل کرده بود. هولگر شاپیتز، معامله‌گر و مفسر بازار ارزهای دیجیتال، خطاب به دنبال‌کنندگان خود در توییتر نوشت: «گلدمن ساکس می‌گوید علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به بیت‌کوین باعث شده است که روند فعلی با روند سال ۲۰۱۷ که ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاران خرد بود، متفاوت باشد. بیشتر تقاضا از جانب سرمایه‌گذاران نهادی حول ترس در ارتباط با کاهش ارزش دارایی‌ها می‌چرخد.» گلدمن ساکس در گزارش خود عنوان کرد که ۴۰ درصد مشتریان آنها به ارزهای دیجیتال دسترسی دارند.

  پیش‌بینی آشفتگی قیمت و صعودبیت‌کوین

از سوی دیگر بیت‌کوین در روز‌های اخیر در مقابل دلار امریکا مقاومت نشان داده است. متیو دیب، مدیر ارشد اجرایی و هم‌بنیان‌گذار صندوق سرمایه Stack Funds در مصاحبه با وب‌سایت کوین‌دسک گفت: «درحالی که بسیاری نگران توان دلار امریکا و بازار متلاطم اقتصاد کلان بودند، بیت‌کوین به روند افزایش قیمت خود ادامه داد. ما باور داریم که رابطه‌ بی‌خطر این دو بازار به تدریج نمایان می‌شود و رمزارز می‌تواند به اوج قیمت‌های تازه‌ای برسد.» شاخص دلار که ارزش این پول را در مقابل ارز‌های بزرگ نشان می‌دهد هفته گذشته به دنبال افزایش بهره اوراق خزانه داری امریکا 21.1 درصد بالا رفت و بسیاری برای فرار از ضرر در بازار سهام به آن پناه بردند. با این حال و با اینکه صعود دلار بزرگ‌ترین افزایش ارزش این راز از ماه اکتبر محسوب می‌شود، بیت‌کوین نیز در همین دوره ۱۲ درصد رشد قیمت داشت و سرمایه بازار باردیگر به بیش از یک هزار میلیارد دلار رسیده است. صعود قیمت به بالاتر از سطح مقاومت ۵۲ هزار و ۶۶۶ دلار باعث شده تا اوج قیمت ۵۸ هزار و ۳۳۲ که در ۲۲ فوریه به دست آمد بار دیگر دست یافتنی به نظر برسد. پتریک هیوسر مسوول معاملات در شرکت Crypto Finance AG در سوییس می‌گوید: «نشانه‌های مثبت دیگری نیز در نمودار تکنیکال وجود دارد» به گفته هیوسر، بازار بیت‌کوین در هفته‌های گذشته شاهد تغییرات ساختاری مثبتی بوده است که راه را برای حرکتی پایدار‌تر به سمت اوج قیمت‌های جدید باز می‌کند. مقدار بیت‌کوین نگهداری‌شده در صرافی‌ها یک روند نزولی را در هفته گذشته در پیش گرفته و ۳۵ هزار و ۲۰۰ بیت‌کوین از صرافی‌ها خارج شده است. از آنجایی که تصمیم فدرال رزرو، بانک مرکزی امریکا، این هفته باید اعلام شود، پیش‌بینی یک آشفتگی قیمت وجود دارد و این احتمال نیز هست که قیمت بیت‌کوین به بیش از ۶۰ هزار دلار صعود کند. در جلسه سیاست فدرال رزرو در ۱۶-۱۷ مارس جرومی پاول ریاست این نهاد قرار است جبهه‌گیری خود را مشخص کند. با این حال معامله‌گران در انتظار نظرات او درمورد بازده اوراق قرضه هستند. پاول به تازگی از اظهار نگرانی درمورد افزایش آشفتگی در بازار اوراق قرضه خودداری کرد. اما افزایش نامعتبر بهره ممکن است او را مجبور به اقدام کند. با اینکه هیوسر نگران است که در حال حاضر سفارشات فروش بیت‌کوین افزایش یافته اما مصمم است که این پیشنهادات فروش جذب یک جریان ورودی قدرتمند خواهند شد. هیوسر می‌گوید: «ما قبلا هم این روند را دیده‌ایم و خرید مداوم در بازار امکان افزایش قیمت را فراهم کرده است.» درصورت افزایش دوباره نرخ بهره اوراق قرضه شاید بازار رمزارز‌ها بار دیگر متضرر شود با این حال انتظار نمی‌رود که قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۷ هزار دلار سقوط کند.

    هدف ۷۰,۰۰۰ دلاری هم در پیش است؟

روز دوشنبه و پس از اعلام خبر خرید بیت‌کوین توسط یکی از شرکت‌های متعلق به یکی از ثروتمندترین شهروندان نروژ، دورنمای بیت‌کوین صعودی‌تر شد. شل اینگه روکه، رییس شرکت آکر، در نامه‌ای به سهام‌داران شرکتش نوشت: «بیت‌کوین را می‌توان تأیید کرد، به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کرد، واحدهای کوچک‌ترش را با یکدیگر تلفیق کرد، ذخیره کرد و به‌صورت مجازی و بدون هزینه آن را منتقل کرد. طراحی بیت‌کوین آن را به یک دارایی دیجیتال کمیاب عالی بدل کرده است. تنها کاری که برای اجرای بیت‌کوین باید انجام داد، مهیاکردن ارزان‌ترین برق در جهان است. نیروی برق امنیت شبکه را تأمین می‌کند. لازم نیست به هیچ طرفی اعتماد شود و سلاحی هم برای حفاظت از آن لازم نیست. بیت‌کوین برای من یعنی پیشرفت.» دوشنبه سرمایه‌گذاران بیت‌کوین شاهد یک سیگنال صعودی در بازار بودند. پیش‌تر و در جهش ماه فوریه به اوج تاریخی ۵۸,۳۰۰ دلار هم شاهد ایجاد چنین سیگنالی بودیم. فیل‌بی فیل‌بی، تحلیل‌گر مطرح بازار بیت‌کوین، در کانال تلگرامی خود با اشاره به هدف ۷۰,۰۰۰ دلاری (و بیشتر) قیمت بیت کوین، رسیدن به این محدوده را «ندای سرنوشت» خواند. او در تحلیل خود از سطوح اصلاحی فیبوناچی استفاده کرده بود.

   بانک مرکزی و سازمان بورس 

به حوزه رمزارزها وارد شوند

از سوی دیگر، جنجال درباره ورود مردم به بازار رمزارزها در ایران، ادامه دارد. فعالان این حوزه برخلاف مسوولان بورسی و نمایندگان مجلس معتقدند قانون‌گذاری‌های انحصاری منجر به غیرقانونی شدن فرآیند‌های خرید و فروش این حوزه می‌شود و حتی معتقدند میزان سرمایه‌ای که به حوزه رمزارزها وارد شده، کمتر از نقدینگی خارج‌شده از بورس است. با وجود این، تلاش برای ساماندهی این حوزه از سوی قانون‌گذار همچنان پا بر جاست. مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در مصاحبه اخیرش ضمن با تأکید بر تمایل مردم برای ورود به بازار رمزارزها به عنوان راهی برای جبران «ناکامی‌ها» در بازار بورس، از بانک مرکزی و سازمان بورس خواست تا هر چه سریع‌تر در ارتباط با ارزهای دیجیتال اقدامی انجام دهند. مجتبی توانگر با اشاره به افزایش تمایل برخی اقشار مردم به معامله رمزارزها گفت: «قوانین داخلی در این زمینه باید تدوین شود و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی متناسب هم به دنبال آن تصویب شود. قطعاً نمی‌توان بدون مشخص بودن محدوده و قواعد فعالیت در این زمینه، انتظار رفتار مسوولانه از فعالان این حوزه و مردم داشت، چرا که برخی از آنها که علاقه‌مند به فعالیت قانون‌مند هستند، هم‌اکنون مطالبه دارند که چارچوب‌های فعالیت را اعلام کنید. در همه حوزه‌های اقتصادی هم همین‌گونه است و ابهام در مقررات و بی‌عملی سیاست‌گذار و رگولاتور، باعث از دست رفتن فرصت فعالیت بخش خصوصی در کنار ایجاد پرونده‌های متعدد قضایی می‌کند که با هیچ معیاری برای کشور مطلوب نیست.» 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «خلأ قانونی هم می‌تواند باعث گسترش فعالیت‌های اغواگرایانه برخی افراد ناسالم ناشی از این خلأ قانونی شود و برخی مردم فریب این موضوع را بخورند. در این شرایط هم نمی‌توان فعالان مسوولیت‌پذیر و درست‌کار و توانمند را از کلاه‌برداران تشخیص داد و هم مدعیان متعدد از بین مردم ایجاد خواهد شد که خواهند گفت اگر منعی یا مقرراتی وجود داشت ما در این حوزه متضرر نمی‌شدیم. خلأ مقرراتی می‌تواند با افزایش قابل ملاحظه ریسک فعالیت، شدت برنده یا بازنده بودن را بالا ببرد و فضای کسب و کار را شبیه به یک فضای مبهم و غبارآلود کند که قطعا به نفع افراد ناسالم خواهد بود. در این فضا امنیت اقتصاد به خطر می‌افتد و بلاتکلیفی مردم هم باعث تشدید فضای رفتارهای هیجانی در اقتصاد می‌شود که مانند سمی برای اقتصاد است.» این عضو شورای اقتصاد درباره تاثیر نوسانات بورس در اقبال مردم به رمزارزها گفت: «فضای نیمه نخست امسال در بورس، این انتظار غلط را در ذهن مردم ایجاد کرد که باید یک‌شبه پولدار شوند و راه درست پولدار شدن از تلاش نمی‌گذرد. ضرر وارد شده به مردم هم باعث ایجاد حس عقب‌افتادگی از برخی از دوستان و نزدیکان خود شد که اینگونه پول‌دار شده بودند. برای جبران این موضوع دنبال یک ابزار می‌گشتند که رمزارزها وارد شد و خود را به عنوان گزینه راحت پول‌دار شدن معرفی کرد. خب طبیعی است که در این فضا این موضوع طرفدار پیدا می‌کند.» توانگر یادآور شد: «جالب است بدانید برخی افراد با شامه قوی هستند که هم در بورس در قیمت‌های بالا سهام فروختند و هم در این بازار به موقع وارد شده و در حال فروختن رمزاررهای خود به این سیل مردم متقاضی هستند و به قول معروف همه جا از مردم «نوسان می‌گیرند». 

 

ارسال نظر