چرا قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسید؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۹۳

پس از رکوردشکنی بیتکوین و رسیدن به سقف ۵۷ هزار دلار در دو هفته گذشته، شاهد رسیدن قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۹,۰۰۰ دلار بودیم. این در حالی بود که همزمان با رسیدن شاخص دلار به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۲۰ (آذر)، بازارهای جهانی با سقوط همراه شدند. به گزارش کوین تلگراف، افزایش نرخ سود اوراق قرضه باعث شد که بازار بیت‌کوین و ارزش خالص داریی‌ها با فشار نزولی همراه شوند؛ این مساله در نهایت به کاهش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال منجر شد.

    افزایش سود اوراق قرضه، تهدیدی

برای  بیت‌کوین؟

بیت‌کوین و بازارهای سهام، به‌شدت تحت تأثیر افزایش سود اوراق قرضه ده ساله وزارت خزانه‌داری قرار گرفتند. در نتیجه دورنمای کلان اقتصاد جهانی وخیم‌تر از پیش شده است. بر اساس داده‌های بلومبرگ، بازارهای بورس امریکا، به‌اندازه تمام سودهایی که در سال ۲۰۲۱، کاهش یافته‌اند و اگر بازارهای سهام همچنان به تثبیت ارزش یا اصلاح قیمت ادامه دهند، احتمالا شاهد تأثیرات منفی بر قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت خواهیم بود. اسکات ملکر، معامله‌گر ارزهای دیجیتال می‌گوید احتمال اینکه بیت‌کوین وارد فاز نوسانات عرضی شود بالاست. در حال حاضر هم فشار فروش بالایی در بازار وجود دارد و هم تقاضای زیادی از جانب خریداران مشاهده می‌شود و این مسائل باعث شده است که بیت‌کوین در کانالی کم‌عرض قرار بگیرد. او در ادامه گفت: «به احتمال زیاد وارد یک دوره نوسانات عرضی می‌شویم. فشار فروش زیادی در بالا داریم و فشار خرید زیادی هم در پایین دیده می‌شود. دیدن یک نقطه عطف در عرضه و تقاضا خوشحال‌کننده است.» در آینده قابل‌پیش‌بینی، اگر سود اوراق قرضه کاهش پیدا نکند، تهدید در ارتباط با کاهش قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت پابرجا خواهد بود.

    آیا روند قیمت نزولی است؟

های استیکز کپیتال، یکی از معامله‌گران مشهور FTXمعتقد است بازار صعودی است. او در ادامه عنوان می‌کند که با وجود دورنمای به‌ظاهر نزولی بازار، معامله‌گران در پلتفرم کوین بیس پرو (Coinbase Pro) در حال انباشت هستند. طی هفته گذشته، سرمایه خروجی از کوین بیس پرو افزایش یافت. این مساله را می‌توان نشانه‌ای از انباشت بیت‌کوین توسط معامله‌گران نهادی به حساب آورد.‌های استیکز کپیتال در این باره گفت: «در یک انجمن دیدم که مردم فکر می‌کنند من نزولی هستم. این در حالی است که در توییت گذشته خودم تنها به سناریوهای پیش رو اشاره کردم. یک ریسک کلان وجود دارد و اگر بازارهای سهام اصلاح شوند، بیت‌کوین هم به‌دنبال آنها خواهد رفت. سرمایه‌گذاران کوین بیس پرو همچنان در حال انباشت در این سطح هستند. به‌شدت صعودی هستم.» بیت‌کوین برخلاف بازارهای سهام، تا به اینجای سال ۲۰۲۱ با جهشی ۱۰۰ درصدی همراه بوده. علیرغم ساختار راکد بازار، شاخص‌های مختلف درون زنجیره‌ای نشان از آمادگی بیت‌کوین برای جهش دارند. اگر سرمایه‌گذاران نهادی، مخصوصاً سرمایه‌گذاران امریکایی اقدام به انباشت بیت‌کوین کنند، احتمال سقوط به حمایت‌های پراهمیت مثل 30.000 و 40.000 دلار کم می‌شود. نقطه تمایز میان چرخه صعودی فعلی و چرخه‌های قبلی را می‌توان غیبت اصلاح‌های ۳۰ و ۴۰ درصدی دانست. در کوتاه‌مدت، مقاومت ۵۲۰۰۰ دلاری یکی از مقاومت‌های مهم پیش روی قیمت بیت‌کوین خواهد بود. در صورت شکستن این مقاومت، می‌توان منتظر یک جهش بزرگ دیگر در بازار ارزهای دیجیتال بود.

     مایکرواستراتژی ۱۰ میلیون دلار

دیگر  بیت‌کوین خرید

شرکت مایکرواستراتژی اعلام کرد که روز جمعه برای خرید ۲۰۵ واحد بیت‌کوین دیگر، ۱۰ میلیون دلار پرداخت کرده است. به گزارش مارکت‌واچ، مایکرواستراتژی که در حوزه نرم‌افزارهای تجاری و اطلاعاتی فعالیت می‌کند، این ۲۰۵ واحد بیت‌کوین را با قیمت میانگین ۴۸,۸۸۸ دلار (با احتساب کارمزد) خریده است. این شرکت اعلام کرد که مجموع بیت‌کوین‌هایش ۹۱,۰۶۴ واحد است. طبق اعلام این شرکت، میانگین قیمت خرید بیت‌کوین‌ها ۲۴,۱۱۹ دلار و مجموع خرج‌کرد برای خرید بیت‌کوین ۲.۲ میلیارد دلار بوده است. سهام مایکرواستراتژی طی سه ماه گذشته چیزی در حدود ۹۶.۹ درصد افزایش داشته است. در همین مدت قیمت بیت‌کوین ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

     سقوط ۵۰ درصدی سهام مایکرواستراتژی

داده‌های تازه بازار نشان می‌دهد که ارزش سهام مایکرواستراتژی طی ۱۷ روز گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش کوین تلگراف، این فقط کاربران و سرمایه‌گذاران خرد بیت‌کوین نیستند که از اصلاح‌های شدید قیمت بیت‌کوین ضرر می‌کنند. همزمان که مایکرواستراتژی تأیید کرد ۲۱۰ واحد بیت‌کوین (معادل ۱۰ میلیون دلار) را به خزانه خود اضافه می‌کند، سهام این شرکت هم به کف ۶۲۸ دلاری خود رسید. این در حالی است که سهام مایکرواستراتژی در ماه فوریه اوج ۱,۳۰۰ دلاری خود را ثبت کرده بود. به‌عقیده بسیاری، نوسانات قیمت سهام مایکرواستراتژی به افزایش نوسانات قیمت بیت‌کوین مربوط می‌شود که در طول چرخه صعودی اخیر بارها شاهد افزایش آن بودیم. این در حالی است که نباید از نقش بیت‌کوین در افزایش ارزش سهام مایکرواستراتژی غافل شد. پیش از ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۲۰ که مایکرواستراتژی بیت‌کوین را به ترازنامه‌های خود اضافه کند، هر سهم از این شرکت در محدوده ۱۰۰ دلار معامله می‌شد. شاید بتوان گفت که این اعتقاد راسخ مایکرواستراتژی، همزمان با آغاز چرخه صعودی بیت‌کوین و به چالش کشیدن بازارهای سنتی، سود بسیار زیادی در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت برایش به همراه داشته است. آرتور هیس، ‌مدیرعامل سابق صرافی بیتمکس، پیش‌تر گفته بود که سیاست‌های بانک‌های مرکزی در افراطی‌ترین حالت‌شان، ممکن است باعث خروج یک‌باره تمام سرمایه‌ها از بازار ارزهای دیجیتال شود. هیس در پست وبلاگی خود که چند روز پیش منتشر کرد، نوشت که این احتمال وجود دارد که بانک‌های مرکزی نرخ سودها را به‌شدت افزایش دهند. به‌عقیده هیس، این اتفاق می‌تواند باعث ضرر سرمایه‌گذاران و از سوی دیگر افزایش نوسانات شود. او در این باره نوشت: «مدلی برای تخمین نرخ بین این دو ندارم، ولی در سطح بالا، اگر نقدینگی فیات بتواند از طریق اوراق قرضه دولتی بار دیگر سودی قابل‌توجه بدهد، از بیت‌کوین/ارزهای دیجیتال پیشی می‌گیرد.» هدف اصلی از این کار، حفظ/رشد قدرت خرید در مقابل انرژی است. اگر این کار برای دارایی‌هایی با بالاترین نقدینگی، مثل اوراق قرضه دولتی، انجام گیرد، در این صورت نقدینگی هم ساده‌ترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. در صورت وقوع چنین رویدادی در آینده، بیت‌کوین بشتر به جنبه فناورانه خودش تکیه خواهد داشت، چیزی که به نظر هیس بدون شک بدون سرمایه کلان کاری طاقت‌فرسا خواهد بود. هیس در این باره گفت: «تخمین مقدار باقی‌مانده ارزش بیت‌کوین از جنبه فناوری فراتر از مهارت‌های من است. با این حال این رقم بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی بیت‌کوین برحسب ارزهای فیات است.»

    توسعه بلاک‌چین خصوصی

برای  راه‌اندازی ارزهای دیجیتال ملی

شرکت ریپل اعلام کرد که به‌دنبال راه‌اندازی یک دفتر کل خصوصی برای ارزهای دیجیتال ملی است. توان عملیاتی و تعامل‌پذیری بالا جزو مشخصه‌های اصلی این دفتر کل ویژه خواهد بود. به گزارش دیکریپت، شرکت ریپل که روی پرداخت‌های بلاک چینی تمرکز دارد، اعلام کرد که در حال آزمایش یک دفتر کل خصوصی است که ویژه ارزهای دیجیتال ملی طراحی شده است. مطالعه‌ای که به‌تازگی بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (BIS) انجام داده است، نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی امکان عرضه ارز دیجیتال ملی هستند. شرکت ریپل هم به‌نوبه خود قصد دارد با ارایه «یک راهکار امن، کنترل‌شده و منعطف» برای صدور و مدیریت ارز دیجیتال ملی، وارد این بخش شود. این شرکت یادآور شد که اگرچه بانک‌های مرکزی می‌توانند از برخی از بلاک چین‌های موجود برای پروژه‌های ارز دیجیتال ملی خود استفاده کنند، اما بسیاری از بلاک چین‌ها قادر نیستند توان عملیاتی لازم را برای حجمی از تراکنش‌ها که موردنیاز یک ارز دیجیتال ملی موفق است، ارایه کنند. افزون بر این، اغلب بلاک چین‌ها دفتر کل توزیع‌شده‌ای هستند که همه کاربران امکان دسترسی به آن را دارند و طیف گسترده‌ای از تأییدکنندگان آنها را به‌روزسانی می‌کنند؛ این در حالی است که به‌گفته ریپل، این ویژگی برای ارزهای دیجیتال ملی ایده‌آل نیست. ریپل در توضیح گفت: «حریم خصوصی تراکنش‌ها و کنترل ارزی مورد نیاز بانک مرکزی بیشتر از چیزی است که دفترکل‌های عمومی قادر به ارایه آن هستند. از همین رو، به‌احتمال زیاد انتخاب آنها ایجاد ارز دیجیتال ملی روی یک دفترکل خصوصی خواهد بود که توان عملیاتی در مقیاس موردنیاز را نیز داشته باشد.» به‌همین دلیل، ریپل قصد دارد نسخه دفتر کل خصوصی خود را با محوریت ارزهای دیجیتال ملی و برای بانک‌های دولتی عرضه کند. این دفتر کل نه‌تنها سرعت و مقیاس‌پذیری بالایی فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند تعامل‌پذیری با ساختار مالی جهانی موجود و دیگر دارایی‌های دیجیتال را نیز داشته باشد. دفتر کل خصوصی ارزهای دیجیتال ملی ریپل مبتنی بر همان فناوری بلاک چین خواهد بود که دفترکل XRP روی آن است و اساساً برای پرداخت‌ها طراحی شده است. ریپل افزود: «انتقال پول در دفتر کل خصوصی ارزهای دیجیتال ملی به‌صرفه، مطمئن و تقریباً آنی است؛ همچنین، انجام تراکنش‌ها در حجم موردنیاز بانک‌های مرکزی ممکن خواهد بود. دفتر کل خصوصی ارزهای دیجیتال ملی در ابتدا قادر به مدیریت ده‌ها هزار تراکنش در هر ثانیه خواهد بود و به‌تدریج ظرفیت افزایش مقیاس به صدها هزار تراکنش در ثانیه ایجاد می‌شود.» همانطور که پیشتر گزارش شده بود، بانک مرکزی ایالت نیویورک به‌تازگی تحقیقی انجام داده که حاکی است ارزهای دیجیتال ملی نسبت به همتایان خود در بخش خصوصی، ظرفیت بالاتری برای حریم خصوصی دارند. در همین حال، چندین طرح آزمایشی ارز دیجیتال ملی در کشورهایی مثل کانادا، کره جنوبی، برزیل، ژاپن، تایلند و بسیاری دیگر با ظرفیت کامل در حال اجرا است.


 

ارسال نظر