مبادلات بیت‌‌کوین در تیررس مسوولان

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۹۱
مبادلات بیت‌‌کوین 
در تیررس مسوولان

بازار رمزارزها این روزها و در شرایطی که افراد از بورس روی‌گردان شدند، داغ شده و به نظر می‌رسد بخشی از سرمایه‌ مردم به سمت ارزهای دیجیتالی رفته است. البته موضوع استخراج بیت‌کوین پیش از این و همزمان با آلودگی هوا و تاریکی‌ها هم مطرح بود، اما اکنون خرید و فروش این رمزارز به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری باب شده و این موضوع واکنش مسوولان را هم به دنبال داشته است که معتقدند رمزارزها بازار پرنوسانی دارند و نه تنها تضمینی برای ادامه روند صعودی آنها نیست، بلکه منجر به خروج ارز از کشور می‌شوند.

 مرکز ملی فضای مجازی به‌تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد رمزارزهایی مانند بیت‌کوین از هیچ‌گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و همچنین تاکنون تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت‌کوین در کشور گرفته نشده است و از این‌ رو اکیداً توصیه می‌شود همگان در این زمینه احتیاط‌های لازم را به خرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیفتند.

عملکرد صعودی بیت کوین همزمان با ورود به ماه مارس قوت بیشتری گرفته است. 

همزمان با این اتفاق شاهد جلوزدن قیمت بیت کوین از پیش‌بینی‌ مدل انباشت به جریان (S2F) هستیم؛ طبق پیش‌بینی این مدل، در حال حاضر قیمت بیت‌کوین باید در محدوده ۳۸,۰۰۰ دلار باشد. به گزارش کوین تلگراف، طبق پیش‌بینی پلن‌بی (PlanB)، خالق مدل انباشت به جریان بیت کوین، قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال در نهایت به ۲۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. مدل انباشت به جریان، یک مدل پیش‌بینی بلندمدت قیمت بیت‌کوین است و دو عامل اصلی را لحاظ می‌کند: تعداد بیت‌کوین‌های موجود (انباشت) و تعداد بیت‌کوین‌هایی که تولید و وارد بازار می‌شوند (جریان) . طبق پیش‌بینی مدل انباشت به جریان، در حال حاضر قیمت بیت‌کوین باید در محدوده ۳۶,۸۱۵ دلار معامله باشد، این در حالی است که قیمت بیت‌کوین در مرز ۵۰,۰۰۰ دلار قرار دارد. 

جهش اخیر این ارز دیجیتال باعث شد تا بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴ درصد رشد داشته باشد. طبق مدل انباشت به جریان، بازار بر پایه کمیابی و افزایش تقاضا برای بیت‌کوین در حال کشف قیمت بیت‌کوین است. به‌علاوه، این مدل عنوان می‌کند که گزاره ارزش بیت‌کوین به دو عامل روند روبه‌رو نزول دلار آمریکا و کاهش برنامه‌ریزی‌شده عرضه این ارز دیجیتال (هاوینگ) بستگی دارد. پلن‌بی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که شک ندارد قیمت بیت‌کوین تا دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) به ۱۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. پلن‌بی اواسط سال ۲۰۲۰ گفته بود که قیمت بیت‌‌کوین دسامبر سال ۲۰۲۱ در محدوده‌ای بین ۱۰۰,۰۰۰ تا ۲۸۸,۰۰۰ دلار قرار خواهد داشت. این روند نشان می‌دهد که بیت کوین روزبه‌روز با تثبیت بیشتر، بیشتر به عنوان ابزاری برای انتقال ارزش و همزمان برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در حال حاضر، بسیاری بیت کوین را یک ذخیره ارزش و سرپناهی برای فرار از شر تورم می‌دانند. این در حالی است که استفاده از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت و در لایه تسویه بیشتر می‌شود. افزایش استفاده از بیت کوین در تراکنش‌ها خرد می‌تواند موجی تازه از استفاده و پذیرش از سوی جریان اصلی را به‌دنبال داشته باشد.‌با تحقق این مساله سرعت افزایش قیمت بیت‌کوین بیش از پیش خواهد شد. از سوی دیگر، هاوینگ بعدی بیت‌کوین که سه سال دیگر رخ می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که مدل انباشت به جریان و قیمت بیت‌کوین بر یکدیگر منطبق شوند. نباید فراموش کرد که بیت کوین همچنان ممکن است اصلاح‌های گسترده‌ای را تجربه کرد؛ اصلاح‌هایی که هم در چرخه فعلی و هم در چرخه پیشین شاهدشان بودیم. تا زمانی که انحراف معیار قیمت بیت‌کوین از مقدار پیش‌بینی‌شده در مدل انباشت به جریان بیشتر نشود، می‌توان گفت که این مدل درست عمل می‌کند.

   استخراج رمزارزها در حال ساماندهی است

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بحث مفصلی دارد، اظهار کرد: اینکه ارز دیجیتال تولید کنیم یک موضوع است، ارز دیجیتال به عنوان ابزار مبادله یک موضوع است و اینکه به عنوان ثروت‌اندوزی و سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنیم، یک موضوع دیگر است. فعلا در کشور ما، تولید و استخراج رمزارزهای جهان‌روا به عنوان یک فرآیند مثبت در حال ساماندهی است، در حوزه مبادله هم مقداری که به دور زدن تحریم‌ها کمک ‌کند، باید مورد حمایت قرار بگیرد. وی ادامه داد: اما اینکه رمزارزها به عنوان راهی برای ثروت‌اندوزی باشند یا از اینکه از این وسیله بخواهند برای خروج سرمایه از کشور استفاده کنند را به هیچ وجه به صلاح کشور نمی‌دانیم. بانک مرکزی باید در این رابطه ورود کرده و به نحوی این فضا را ساماندهی کند. مرکز ملی فضای مجازی هم کمک می‌کند که ما تسعیر معاملاتی و ساماندهی در بخش تولید داشته باشیم، اما به هیچ وجه سرمایه‌های ما از بازار بورس و بخش‌های دیگر خارج نشود و به صورت ثروت‌اندوزی به آن نگاه شود. رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه بازار رمزارزها بسیار ناپایدار است، گفت: رمزارزها مدتی در شیب صعود بوده و ممکن است مدتی هم در شیب سقوط قرار بگیرد و مردم به پولشان احتیاج داشته باشند و آن زمان به‌شدت متضرر می‌شوند. به هیچ وجه نمی‌توان تضمین کرد که همیشه شیب قیمت رمزارزها صعودی است، همیشه نوسان داشته، نوسان‌های زیادی هم داشته، وقتی هم که قیمت‌ها سقوط می‌کند، بعضا به مدت هفت ماه تا یک سال به حالت سقوط باقی می‌ماند، بنابراین اصلا توصیه نمی‌کنیم افراد وارد این حوزه شوند.

   دستور شاپرک به پرداخت‌یارها: خدمات مربوط خریدوفروش ارزهای دیجیتال را قطع کنید

شرکت خدمات پرداخت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داده است که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارایه می‌کنند، اقدام کنند. این شرکت از وب‌سایت‌های ارایه‌دهنده خدمات خریدوفروش ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از همین کسب‌وکارها یاد کرده است. شاپرک در این نامه با اشاره به قوانین اجرایی برای پرداخت‌یارها می‌نویسد: پرداخت‌یار موظف به فعالیت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت الزامات و دستورالعمل‌های وضع‌شده توسط بانک مرکزی است. در این نامه با اشاره به بند ۱۲-۷ ماده ۷ با موضوع الزامات پرداخت‌یاری آمده است: پرداخت‌یار موظف به اتخاذ تدابیر و تأمین ملزومات فنی لازم جهت نظارت مستمر و هوشمند بر عملکرد پذیرندگان خود می‌باشد و در صورت مواجه با فعالیت مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و یا نقض ضوابط شبکه پرداخت توسط پذیرنده، مکلف به قطع خدمت و ارایه گزارش به شرکت شاپرک و دادستانی می‌باشد. شاپرک در این نامه، از خدمات خرید و فروش رمز ارز، VPN و سایت‌های قمار به عنوان مصداق‌هایی از خدمات مغایر با قوانین جمهوری اسلامی و الزامات بانک مرکزی یاد می‌کند و هشدار داده است که با متخلفین برخورد خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که منظور از قطع خدمات پرداخت‌یاری برای صرافی‌ها به‌معنای قطع کامل خدمات درگاهی و بانکی است، یا فقط خدمات جانبی مانند تسویه را شامل می‌شود.

 

ارسال نظر