ارزش بازار بیت‌کوین ۱۰ درصد ارزش بازار طلا

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۳۹
ارزش بازار بیت‌کوین ۱۰ درصد ارزش بازار طلا

طی روزها و هفته‌های گذشته قیمت بیت‌کوین به شکل سرسام‌آوری روند صعودی داشته. البته پس از رسیدن به مرز 57 هزار دلار برای این رمزارز، اکنون بیت‌کوین آرام گرفته و حتی روند منفی را در پیش گرفته و به 53 هزار دلار رسیده است. هرچند تحلیلگران معتقدند روند افزایشی بیت‌کوین تا 100 هزار دلار هم ادامه خواهد داشت و البته به دنبال آن ریزش هم در پیش خواهد بود.

شاخص‌های بازار و بررسی تحلیلگران نشان می‌دهد که احتمالا ارزش این رمزارز طی ماه‌های آینده و تا پایان ۲۰۲۱ به رقمی حدود ۱۰۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت، اما این صعود می‌تواند ریزشی شدید و خانمان برانداز نیز به دنبال داشته باشد. وب‌سایت تحلیلی «Glassnode» بر اساس شاخص 

«MVRV Z-Score» بیت‌کوین و بررسی نمودارهای تحلیلی اعلام کرده که این رمزارز در شرف ورود به ناحیه قرمز قرار دارد. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت فعلی بیت‌کوین به دو برابر رقم کنونی افزایش پیدا کند، اما در نهایت با ریزش شدیدی روبه‌رو شود. اگر این اتفاق واقعا رخ دهد، نخستین‌باری نخواهد بود که ارزش بیت‌کوین افزایش یافته و در نهایت سقوط می‌کند. این اتفاق پیش‌تر و در سال ۲۰۱۷ نیز برای این رمزارز رخ داده است. معمولا از نشانگر

 MVRV Z-Score برای سنجش و اندازه‌گیری ارزش یک دارایی استفاده می‌شود. وقتی شاخص به منطقه سرخ یا خط قرمز وارد شود، یعنی ارزش آن دارایی در بازار واقعی نیست و احتمالا رقمی بیش از حد ارزش واقعی خود در بازار پیدا کرده . در حال حاضر نشانگر MVRV Z-Score بیت‌کوین در آستانه ورود به ناحیه قرمز قرار دارد. محققان Glassnode توضیح می‌دهند: «از شاخص MVRV-Z برای ارزیابی ارزش منصفانه و واقعی یک دارایی استفاده می‌شود. زمانی که دارایی بیش از حد ارزش‌گذاری شده باشد، نشانگر وارد محدوده قرمز رنگ و اگر ارزش دارایی کمتر از میزان واقعی باشد، این شاخص وارد محدوده سبز رنگ خواهد شد.» در بازار گاوی و با خرید بیت‌کوین‌ها توسط کاربران، قیمت این رمزارز به‌شدت افزایش پیدا کرد و نمودارهای تحلیلی نشان می‌دهند نشانگر مذکور وارد ناحیه قرمز شده است. وقتی دارایی وارد این محدوده می‌شود، ترس از دست دادن دارایی پررنگ‌تر خواهد شد. با نگاهی به چرخه‌های صعود و فرود قیمت بیت‌کوین، ‌انتظار می‌رود ارزش این رمزارز تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰ هزار دلار برسد. اکثر سرمایه‌گذاران برجسته بازار پیش بینی مشابهی از قیمت بیت‌کوین تا پایان سال میلادی ارایه کرده‌اند که همگی تاییدکننده همین موضوع هستند. اما در این بین ورود این رمز ارز به ناحیه قرمز کمی نگران‌کننده است. همانطور که گفته شد، در سال ۲۰۱۷ نیز ارزش بیت‌کوین وارد محدوده قرمز شد. در همان مقطع زمانی ارزش این رمزارز دو برابر رشد کرد. در حالی که سرمایه‌گذاران از بالا رفتن صعودی قیمت بیت‌کوین بسیار خوشحال بودند، امید آنها به یأسی سرد تبدیل شد و قیمت بیت‌کوین ریزش شدیدی را به دنبال داشت.

    ارزش بازار بیت‌کوین 

از ۱ تریلیون دلار عبور کرد

برآوردهای تازه از ارزش بازار طلا نشان می‌دهد که این میزان در محدوده‌ای بین ۱۰ تریلیون تا ۱۱ تریلیون دلار قرار دارد. ارزش بازار فعلی بیت‌کوین حدود ۱۰درصد از ارزش بازار طلا است.

 به گزارش «The Block»، بخش تحقیقات این وب‌سایت با تکیه بر داده‌های گلد داتکام (Gold.com) و گلدهاب (GoldHub) و مقایسه این داده‌ها با ارزش بازار بیت‌کوین، اعلام کرده است که ارزش بازار پادشاه ارزهای دیجیتال بیش از ۱۰ درصد ارزش بازار طلا است. این بررسی پس از آن صورت گرفت که ارزش بازار بیت‌کوین برای اولین‌بار در تاریخ از ۱ تریلیون دلار عبور کرد. در حال حاضر هر واحد بیت‌کوین در محدوده ۵۵,۸۰۰ دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن ۱ تریلیون دلار است. دو سرمایه‌گذار دانه‌درشت، بیش از ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین از صرافی کوین بیس خارج کردند. این مبلغ طی چندین تراکنش به مقاصدی نامعلوم منتقل شده است. هویت این سرمایه‌گذاران هم مشخص نیست. به گزارش دکریپت، دیروز ۱۳,۲۰۴ بیت‌کوین از صرافی کوین بیس به کیف پول‌هایی ناشناس منتقل شد. با درنظر گرفتن قیمت فعلی، ارزش این مقدار بیت‌کوین کمی بیشتر از سه چهارم ۱ میلیارد دلار است. بر اساس گزارش‌های ویل آلرت (Whale Alert)، پلتفرمی که جابه‌جایی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال را رصد می‌کند، بین ساعات ۴ تا ۵ بعد از ظهر به‌وقت تهران ۳۶ معامله جداگانه انجام شده است که ارزش هرکدام از آنها بین ۳۵۱ تا ۳۹۱ بیت‌کوین بوده است. وایل آلرت پیش‌تر در توییتر خود اعلام کرد که ۴,۵۰۱ بیت‌کوین از کوین بیس به کیف پولی ناشناس منتقل شده است. با این حساب در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین از صرافی کوین بیس خارج شده است، هرچند مشخص نیست که این انتقال‌ها با یکدیگر مرتبط بودند یا خیر. این انتقال می‌تواند یک معامله فرابورس باشد. ممکن است این تراکنش مربوط به میلیاردری بوده که دارایی خود را به کیف پول سرد منتقل کرده. پول‌شویی دیگر احتمالی است که به این تراکنش‌ها نسبت داده می‌شود. شایان ذکر است که تشخیص قصد و مقصد این تراکنش‌ها کار آسانی نیست. این در حالی است که انتقال‌دهنده یا انتقال‌دهندگان به خوبی نکات حفاظت از حریم خصوصی را رعایت کرده‌اند و برای هر انتقال آدرس جدیدی ایجاد کرده‌اند.

 طی یک ماه گذشته، این اولین‌بار نیست که مبالغ بزرگی از کوین بیس خارج می‌شود. در ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن)، ۱۵,۲۰۰ بیت‌کوین که در آن زمان حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش داشت، از کوین بیس پرو (Coinbase Pro) خارج شد. در آن زمان کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل کریپتو کوانت (CryptoQuant)، این انتقال را به معاملات فرابروس سرمایه‌گذاران نهادی نسبت داد و گفت: «من معتقد‌ام این قوی‌ترین سیگنال صعودی است.» 

    یک ماه پرحاشیه برای بیت‌کوین

افرادی که اخبار ارز دیجیتال را طی دو هفته اخیر دنبال کرده‌اند، می‌دانند که بیت‌کوین ماه پر حاشیه‌ای را پشت سر گذاشته است. ابتدا تسلا (Tesla) اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریده است. با فرض اینکه تسلا تاکنون بیت‌کوین‌های خود را نفروخته باشد، سودی که این شرکت از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین کسب کرده است، بیشتر از کل درآمد حاصل از فروش خوردوهای این شرکت در سال گذشته است. شرکت مدیریت سرمایه بلک راک (BlackRock)، حرکت بزرگ دیگری را رقم زد. ریک ریدر (Rick Rieder)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بلک راک، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد با بخشی از دارایی مشتریان خود، به ارزش ۸.۶۷ تریلیون دلار، در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند. بلک راک اولین شرکت مدیریت سرمایه نیست که چنین کاری انجام می‌دهد؛ گوگنهایم (Guggenheim) هم قبلا این کار را انجام داده است. در این ماه، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری این شرکت پیش‌بینی خود را برای قیمت بیت‌کوین به ۶۰۰,۰۰۰ دلار افزایش داد. 

همچنین بانک «BNY Mellon»، یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های امریکا، هفته گذشته اعلام کرد که خدمات امانت‌داری از ارزهای دیجیتال را به مشتریان خود ارایه خواهد کرد. در آخر هم مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد ۱.۰۵ میلیارد دلار از اوراق بدهی خود را بفروشد و با درآمد حاصل از آن بیت‌کوین بخرد. 


 

ارسال نظر