کسب محبوبیت با ابزار فیلترینگ

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۱۵

نحوه واکنش وزیر ارتباطات به اعلام جرم اخیری که علیه وی صورت گرفت به نوعی بود که اصل ماجرای ساماندهی فضای مجازی را به حاشیه برد و فیلترینگ را به عنوان موضوع تاریخ گذشته، پررنگ نشان داد.

اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر اعلام جرم دادستان کل کشور علیه وزیر ارتباطات منتشر شد و مطابق با این فراخوان، محمدجواد آذری جهرمی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مورد بازپرسی قرار گرفت و با قرار التزام آزاد شد. در این خبر این طور وانمود شد که وزیر ارتباطات برای سرپیچی از مسدود کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد بازجویی قرار گرفته است. علاوه بر استنکاف وزیر ارتباطات از اجرای حکم قوه قضاییه برای فیلتر کردن اینستاگرام، شکایت صداوسیما، عدم اجرای حکم انسداد فیلترشکن‌ها و عدم اجرای دستور رییس مرکز ملی فضای مجازی برای کاهش پهنای باند پیام‌رسان‌های خارجی از اتهامات وی عنوان شد. پس از حضور وزیر ارتباطات در دادسرا و پاسخ به سوالات بازپرس پرونده نیز، تصاویری از سوی روابط عمومی این وزارتخانه در توئیتر مبنی بر متن شکایت و جوابیه آذری جهرمی منتشر شد که در آن وی به دستور قضایی فیلتر اینستاگرام به لحاظ انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه که نخستین‌بار در تاریخ سیزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ توسط دادیار شعبه دوازدهم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان فارس صادرشده پاسخ داده است. پس از انتشار خبر احضار وزیر ارتباطات و برخی خبرسازی‌ها در این مورد، دادستانی تهران برای تنویر افکار عمومی جزییات کامل قضیه را تشریح و تاکید کرد: پرونده قضایی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده که در متن تقطیع‌شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف شده است. به گزارش دادستانی تهران برخی دیگر از عناوین اتهامی متعدد آذری جهرمی در پرونده قضایی تشکیل شده برای وی، نتیجه گزارش‌های نهادهای مردم نهاد، ضابطین و ارگان‌های مختلف بوده است که بر اساس نص صریح قانون به دلیل مقدماتی بودن تحقیقات و پرونده این دادسرا از اعلام جزییات آن معذور است. دادستانی تهران، با ردِ برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات منتشرشده در فضای مجازی اعلام کرده، طی دو سال گذشته و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ای صادر نشده است.

    شورای عالی فضای مجازی 

تصمیمی برای فیلترینگ اینستاگرام ندارد

در این باره عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در توئیتی با بیان اینکه این شورا هیچ تصمیمی برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام نگرفته است، از ایجاد تلگرام طلایی که جلوی رشد پیام‌رسان‌های داخلی را گرفت، انتقاد کرد و گفت: تا پیام‌رسان‌های داخلی داشتند به جایی می‌رسیدند، تلگرام طلایی را راه‌اندازی کردند. نتیجه این اقدام این شد که بلافاصله تلگرام طلایی ۲۵ میلیون عضو پیدا کرد و با وجودی که تلگرام طلایی ایرانی نبود اما مسوولان دولتی مدعی شدند که این نرم‌افزار داخلی است. تلگرام بعد از یک سال که متوجه شد پیام‌رسان‌های داخلی شکست خوردند، بلافاصله تلگرام طلایی را از روی گوشی‌های مردم حذف کرد. وی همچنین با انتقاد از برخی حواشی در خصوص فیلتر اینستاگرام، گفت: فیلترینگ نباید دو قطبی شود. باید سرویس داخلی قوی و ارزان راه‌اندازی کنیم و رقابت انجام شود؛ اگر مردم سرویس قوی داخلی ببینند به هیچ‌وجه به سمت اینستاگرام نمی‌روند.

   توییت‌بازی به جای ساماندهی پیام‌رسان‌ها

رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدام آذری جهرمی در رسانه‌ای کردن موضوع شکایت قضایی‌اش، گفت: اینکه وزارت ارتباطات به جای اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی دست به توئیت‌بازی می‌زند به‌شدت جای تأسف دارد. 

 

ارسال نظر