فردای بازار موبایل مشخص نیست

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۶۹
فردای بازار موبایل مشخص نیست

انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده تا زمانی که مشخص نشود مبنای ارز برای دریافت تعرفه‌های گمرکی در سال جدید چقدر خواهد بود، هیچ افزایش قیمتی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. او ضمن اشاره به اینکه قیمت گوشی موبایل در حال حاضر در کمترین میزان خود طی شش ماه گذشته است، اعلام کرد، با تمام اما و اگر‌هایی که بر سر افزایش قیمت موبایل در سال آینده وجود دارد، افزایش قیمت گوشی موبایل در سال آینده زیر ۱۰ درصد خواهد بود. در عین حال، در شرایط فعلی با توجه به تخصیص دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی (دلار نیمایی به‌روز) به تمامی واردکنندگان گوشی تلفن همراه، بازار رقابتی شکل گرفته و گوشی‌های تلفن همراه با ارز حدود ۲۶ هزارتومانی وارد بازار شدند که منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی و در برخی موارد ۲۰ درصدی گوشی شده و برای کسانی که قصد خرید گوشی دارند و در شرایطی که نمی‌دانیم در آینده نیز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، بهترین زمان برای خرید است.

اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار روی قیمت کالاهای وارداتی، ارز است. اما باید قیمت ارز حواله را در نظر گرفت. گوشی موبایل هم یکی از این کالاهاست. زمانی که تخصیص ارز برای واردات گوشی تلفن همراه در نظر گرفته شد، برخی به این مساله انتقاد کردند که چرا وقتی تخصیص ارز تعلق گرفته قیمت گوشی تلفن همراه پایین نیامده است؟ انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد دلیل این موضوع آن است که تا زمانی که تامین ارز اتفاق نیفتد و کالا با آن ارز تخصیص گرفته، وارد نشود، قیمت‌ها پایین نمی‌آید. تا قبل از تخصیص ارز گوشی‌های تلفن همراه با دلار ۳۲ هزار تومانی وارد شده بود، بنابراین باید صبر می‌کردیم تا ارز ۲۶هزار تومانی که بانک مرکزی تخصیص داده، تامین شود و با ورود کالاهای جدید، قیمت گوشی‌های تلفن همراه پایین بیاید. به همین دلیل است که از حدود ۲۵ روز قبل و با تخصیص ارز و کاهش محسوس قیمت دلار، اکنون شرایطی ایجاد شده تا در بازار تلفن همراه قیمت‌ها کاهش یابد. از سوی دیگر، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد مصوبه افزایش تعرفه واردات گوشی ۶۰۰ دلار به بالا را مطرح کرده که هنوز تصویب شدن یا نشدن آن مشخص نیست. اما رضا قربانی، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد که این مصوبه در صورت تصویب هیچ تاثیری روی قیمت گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار نخواهد گذاشت. قربانی پیش از صحبت درمورد تاثیر این مصوبه در قیمت گوشی موبایل اعلام کرد که این مصوبه به اشتباه برای گوشی‌های ۶۰۰ دلار عنوان شده و در حقیقت صحبت بر سر تغییر تعرفه واردات برای گوشی‌های بالای ۵۰۰ یورو است. او توضیح داد: از آنجایی که یورو حدودا ۱.۲ برابر دلار است، می‌توان گفت گوشی‌های ۶۰۰ دلاری اما در واقعیت مصوبه برای گوشی‌های بالای ۵۰۰ یورو است. او معتقد است مصوبه افزایش تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۵۰۰ یورویی، یقینا در قیمت گوشی‌های ارزان قیمت و زیر ۵۰۰ یورو هیچ تاثیری نخواهد گذاشت؛ حتی یک هزارم درصد. او در خصوص تاثیر این مصوبه روی گوشی‌های بالای ۵۰۰ یورو توضیح داد: افزایش قیمت برای گوشی‌های بالای ۵۰۰ یورو به اندازه همان ۶ درصد افزایش تعرفه خواهد بود و نه بیشتر. قربانی در تکمیل این مورد اعلام کرد: «این که بگوییم تعرفه واردات تلفن همراه از ۶ درصد به ۱۲ درصد می‌رسد، اشتباه است. به این دلیل که اصلا این تعرفه از ابتدا ۶ درصد نبوده است. تعرفه واردات تجاری گوشی تلفن همراه ۴ درصد عوارض گمرکی به‌علاوه ۱ درصد سود بازرگانی است و تعرفه واردات گوشی مسافری، ۴ درصد به ‌علاوه ۲ درصد (۲ برابر سود بازرگانی در مقایسه با واردات تجاری) است. به احتمال زیاد این اعدادی که برای اولین بار در اخبار رد و بدل شده، یک سوءتفاهم خبری بوده و باعث شده تا باقی رسانه‌ها به استناد همان خبر، این اعداد را به عنوان مصوبه اعلام کنند. در نهایت باید صبر کنیم تا مشخص شود چه چیزی دقیقا به تصویب می‌رسد. عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است حتی اگر تعرفه واردات افزایش پیدا کند و همچنین منشأ ارز وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان یا ۱۷۵۰۰ تومان برسد، باز هم افزایش قیمت موبایل زیر ۱۰ درصد خواهد بود و افزایش قیمت محسوس نیست.

    افزایش قیمت موبایل در سال آینده

زیر ۱۰ درصد است

قربانی اعلام کرد که به عنوان مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تلفن‌همراه در برخی از جلسات حضور داشته و تا آنجایی که اطلاع دارد قرار بر این است که تعرفه گمرکی تغییر نکند و سود بازرگانی اضافه شود. او افزود: اگر این عدد ۱۲ درصد را مبنای محاسبات در نظر بگیریم، و تعرفه ۴ درصد را هم بدون تغییر بگذاریم، پس باید سود بازرگانی از یک درصد به ۸ درصد افزایش پیدا کند تا تعرفه ۱۲ درصد شود. در این صورت سود بازرگانی از واردات رویه مسافری به ۱۶ درصد می‌رسد و در کل تعرفه واردات مسافری ۲۰ درصد می‌شود. از طرف دیگر منشأ ارز محاسبات تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی دلار ۴۲۰۰ تومانی است که دولت پیشنهاد افزایش به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی داده و کمیسیون تلفیق پیشنهاد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان داده است. پس فعلا نمی‌شود مشخص کرد که چه میزان و چند درصد افزایش قیمت اتفاق می‌افتد. چیزی که مشخص است برای گوشی‌های زیر ۵۰۰ یورو هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بحث برسر گوشی‌های بالای ۵۰۰ یورویی است که فعلا چیزی مشخص نیست و باید صبر کنیم. رییس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در سال آینده را تایید کرد اما در مورد میزان افزایش معتقد است باید صبر کرد تا بعضی چیز‌ها مشخص شود. قربانی در این خصوص گفت: افزایش قیمت نه تنها موبایل، بلکه همه‌چیز اتفاق می‌افتد. اما اینکه موبایل چند درصد گران می‌شود هنوز مشخص نیست و به اتفاقات چند ماه آینده بستگی دارد. اما به‌صورت کلی حتی اگر تعرفه واردات افزایش پیدا کند و همچنین منشأ ارز وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان یا ۱۷۵۰۰ تومان برسد، باز هم افزایش قیمت موبایل زیر ۱۰ درصد خواهد بود و افزایش قیمت محسوس نیست.

   پیشنهاد کاهش تعرفه گوشی‌های

کمتر از ۶۰۰ دلار

جلال رشیدی‌ کوچی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، به‌تازگی اعلام کرد که بر اساس آمار ۹۵ درصد مردم از گوشی‌‌ها و تبلت‌های زیر ۶۰۰ دلار و ۵ درصد از گوشی‌ها و تبلت‌های بالای ۶۰۰ دلار استفاده می‌کنند. به همین خاطر پیشنهاد این کمیسیون این است تا عوارض ورودی گوشی‌ها و تبلت‌های زیر ۶۰۰ دلار را از ۵ به ۳ درصد کاهش دهند. این درحالی است که رییس کمیسیون تنظیم بازار و عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است کاهش تعرفه گوشی‌های موبایل زیر ۵۰۰ یورو غیرممکن است. قربانی در توضیح این مورد اعلام کرد: به هیچ‌عنوان امکان ندارد که چنین اتفاقی حاصل شود. تعرفه ۴ درصد، کمترین تعرفه تعریف شده در کتاب است. هیچ کالایی در گمرک با تعرفه کمتر از ۴ درصد وارد نمی‌شود. تعرفه یک درصد سود بازرگانی هم به همین صورت، کمترین تعرفه ممکن تعریف شده در کتاب تعرفه است. او افزود: حتی زمانی که برای تولیدکنندگان درخواست تخفیف در تعرفه داشتیم گفته شد از تعرفه ۴ درصد کمتر امکان‌پذیر نیست. قربانی اعلام کرد که کمیسیون تلفیق مجلس برای پیشنهاد این مصوبه، با وزارت ارتباطات و فعالین حوزه موبایل کشور جلساتی را برگزار کرده و آنها در جریان این اتفاقات قرار گرفته‌اند. موضع انجمن واردکنندگان موبایل به عنوان حامی رسمی واردکنندگان این است که با هرنوع افزایش هزینه‌های وارداتی و هر نوع ممنوعیت وارداتی مخالف باشند.

     قیمت گوشی به کمترین میزان

در ۶ ماه گذشته رسیده است

قربانی اعلام کرد کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت در بازار موبایل اتفاق افتاده و قیمت گوشی موبایل به کمترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده است. او در این خصوص توضیح داد: گوشی‌های موبایل با ارز ۲۶ هزار تومانی وارد بازار شده و به دلیل آنکه بانک مرکزی به واردکنندگان تخصیص ارز داد، واردات وارد رقابت جدی شده و واردکنندگان با آنکه می‌توانند تا ۱۵ درصد روی واردات سود دریافت کنند اما به دلیل رقابت به وجود‌آمده، گوشی‌های واردشده را با سود ۲ الی ۳ درصد به فروش می‌رسانند. پس الان بهترین زمان برای خرید گوشی موبایل است. او افزود: اگر هم در هفته‌های آینده افزایش تعرفه واردات قطعی شود، بلافاصله شاهد افزایش قیمت موبایل خواهیم بود؛ پس هرکسی که قصد خرید گوشی تلفن همراه دارد بهتر است الان که قیمت موبایل در ۶ ماه گذشته به کمترین میزان خود رسیده اقدام به خرید کند. قربانی در خصوص کاهش قیمت‌ها به چند مدل موجود در بازار نیز اشاره کرد و گفت: گوشی‌های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان، ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند؛ برای مثال گوشی شیائومی نوت ۸ با ۶۴ گیگابایت حافظه، از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. گوشی‌های میان‌رده هم تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است؛ برای مثال گوشی شیائومی نوت ۹ پرو با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی، از ۹ میلیون تومان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. گوشی‌های پرچمدار نیز مانند آیفون از ۴ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. برای مثال آیفون ۱۲ با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی، واردات شرکتی، ۴ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و آیفون ۱۲ پرو مکس با حافظه ۵۱۲ گیگابایت، بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

 

 

ارسال نظر