رشد۵۰ درصدی فروش اینترنت اپراتورها

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۳۳

طی سال99 درآمد هر دو اپراتور بزرگ تلفن‌همراه کشور یعنی ایرانسل و همراه اول که بیش از 97درصد بازار شبکه تلفن را در دست دارند، بین 30 تا 35درصد افزایش‌یافته و در این ‌بین، درآمد آنها از اینترنت و خدمات داده رشد 47 تا 50درصدی داشته است. به گزارش فرهیختگان، اولین روزهای اسفند98 که ویروس کرونا وارد کشور شد، اولین نهادی که اعلام دورکاری کرد، آموزش‌وپرورش و همچنین نهادهای زیرمجموعه آموزش عالی بودند. دورکاری بیش از 14میلیون دانش‌آموز و 3میلیون و 700هزار دانشجو به‌همراه 1.5میلیون معلم و استاد دانشگاه زیرساخت‌های جدیدی را برای ادامه آموزش‌ها می‌طلبید. یکی از این زیرساخت‌ها، دسترسی عادلانه همه دانش‌آموزان و دانشجویان کشور به آموزش‌های آنلاین بود که این دسترسی با وجود گذشت چندین‌ماه هنوز هم با اما و اگرها ازسوی مسوولان روبرو بوده است. برآوردها نشان می‌دهد بیش از 60درصد دانش‌آموزان عملا به‌جهت عدم دسترسی به اینترنت از دسترسی به شبکه شاد محروم مانده‌اند. آمارها نشان می‌دهد حداقل 18هزار روستا هیچ دسترسی به شبکه تلفن‌همراه نداشته و علاوه‌بر این، در تعداد قابل‌توجهی از روستاهای کشور نیز که به شبکه تلفن‌همراه دسترسی دارند، دسترسی به اینترنت عملا غیرممکن است. 

   درآمد 17 هزار میلیاردی همراه اول

براساس گزارش ماهانه شرکت ارتباطات سیار ایران، درآمد شناسایی‌شده این شرکت از اول سال مالی (فروردین 99) تا پایان 9 ماهه سال جاری به 17 هزار و 194 میلیارد تومان رسیده که فقط 118 میلیارد تومان با کل درآمد شرکت در 12 ماهه پارسال فاصله داشته و از درآمد 12 هزار و 818 میلیارد تومانی 9ماهه سال 98 نیز 4 هزار و 376 میلیارد تومان یا 34 درصد بیشتر است. از مجموع درآمد 17 هزار و 194 میلیارد تومانی همراه اول، 6 هزار و 550 میلیارد تومان آن مربوط به درآمد کارکرد مشترکین خطوط دایمی، هزار و 180 میلیارد تومان آن مربوط به درآمد استفاده از امکانات شبکه، توسط سایر شرکت‌های تلفن همراه (اتصال متقابل)، حدود 57 میلیارد تومان از فروش خطوط جدید تلفن همراه، حدود 95 میلیارد تومان آن مربوط به سایر درآمدها، 92میلیارد تومان مربوط به خدمات ارزش افزوده و درنهایت 9 هزار و 220 میلیارد تومان نیز مربوط به درآمد کارکرد مشترکین خطوط اعتباری است. بیشترین رشد درآمد این شرکت در 9ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال گذشته مربوط به سایر درآمدها با رشد 63 درصدی است. پس از آن درآمد کارکرد مشترکین خطوط اعتباری با رشد 42 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. درآمد از کارکرد مشترکین خطوط دایمی نیز با رشد 33 درصدی در رتبه سوم قرار دارد.

   رشد 47 درصدی درآمد همراه اول از اینترنت

آن‌طور که سیدیاسر رایگانی، مدیرکل ارتباطات همراه اول گفته، مصرف اینترنت در شبکه همراه اول در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به دوبرابر افزایش یافته و مصرف روزانه نیز به 12.5 پتابایت رسیده است. همچنین نگاهی به آمارهای 6 ماهه صورت مالی همراه اول نیز نشان می‌دهد از کل درآمد 11 هزار و 370 میلیارد تومانی این شرکت در نیمه‌اول سال‌جاری، حدود 6207 میلیارد تومان یا به‌عبارتی حدود 55 درصد درآمد شرکت از خدمات داده یا فروش اینترنت بوده است. همچنین مقایسه میزان درآمد همراه اول از خدمات داده در 6 ماهه امسال با مدت مشابه سال 1398 نیز نشان می‌دهد درآمد این شرکت در نیمه‌اول امسال نسبت به درآمد 4211 میلیارد تومانی شرکت در 6 ماهه 98 رشد 47 درصدی داشته است. در یک جمع‌بندی اگر مانند نیمه‌اول سال‌جاری که درآمد شرکت از خدمات داده معادل 55 درصد کل درآمد شرکت بوده، این وضعیت در 9 ماهه نیز ادامه داشته باشد، در آن صورت درآمد شرکت از خدمات داده در 9 ماهه امسال چیزی در حدود 9457 میلیارد تومان خواهد بود.

   58 درصد درآمد ایرانسل از اینترنت است

طی سال‌های اخیر شرکت ایرانسل به‌جز آمار و ارقامی که چندان ربطی هم به جزئیات عملکرد مالی این شرکت ندارد، چیزی از درآمدهای خود منتشر نکرده و استدلال روابط عمومی شرکت این است که ایرانسل هنوز به بورس ورود نکرده، در حالی که مهلت عرضه سهام ایرانسل در بورس بر اساس مفاد الحاقیه پروانه اپراتور دوم تلفن همراه ایران از سال 1388 به اتمام رسیده است. از کل بازار تلفن همراه کشور حدودا نزدیک به 43 درصد بازار در اختیار شرکت ایرانسل، 53 درصد در اخیر همراه اول و مابقی در اختیار رایتل است. با این وصف، به‌نظر می‌آید درآمد ایرانسل در 9ماهه امسال باید چیزی در حدود 13 هزار میلیارد تومان باشد. اما براساس صورت مالی نیمه‌اول سال 2020 ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی که 49 درصد از مالکیت ایرانسل را در اختیار دارد، در نیمه‌اول سال‌جاری میانگین درآمد این شرکت از هر مشترک ایرانسل حدود 26 هزار و 357 تومان بوده است. همچنین کل درآمد سهم 49 درصدی این شرکت از ایرانسل در نیمه‌اول امسال حدود 4 میلیارد و 344 میلیون راند (واحد پول آفریقای جنوبی) بوده است. این رقم را اگر به دلار تبدیل کنیم، به عدد 284 میلیون دلار می‌رسیم. از رقم 4 میلیارد و 344 میلیون راند، بیش از 58 درصد آن (2 میلیارد و 536 میلیون راند) مربوط به درآمد از فروش اینترنت و خدمات داده است، نزدیک به 30 درصد آن مربوط به تماس‌ها و مابقی نیز مربوط به پیامک‌ها، فروش دستگاه‌ها، خدمات سیم‌کارت و غیره است. در 6ماهه اول سال 2019 نیز درآمد شرکت آفریقایی از ایرانسل حدود 262 میلیون دلار بوده است. البته با توجه به اینکه ارقام ریالی درآمدهای این شرکت ارایه نشده و در تبدیل ریال به راند (پول آفریقای جنوبی) به‌واسطه کاهش ارزش پول کشورمان، افزایش درآمدها چندان قابل مشاهده و ملموس نیست. با این حال مقایسه ارقام دلاری (تبدیل ارزها) دو سال نشان می‌دهد درآمدهای ریالی ایرانسل در نیمه‌اول سال‌جاری رشد 32 درصدی داشته است. همچنین این میزان برای درآمدهای ناشی از ارایه خدمات داده رشد 45 درصدی است.

 

ارسال نظر