دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۵۷

تماس صوتی و ویدیویی به نسخه رومیزی واتس‌آپ اضافه می‌شود

اپلیکیشن ‌‌پیام‌رسان واتس‌آپ نسخه بتا از اپلیکیشن دسکتاپ خود را عرضه کرد که برای نخستین بار دارای قابلیت تماس صوتی و ویدیویی است. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سخنگوی واتس‌آپ به رویترز گفت: واتس‌آپ قابلیت تماس صوتی و ویدیویی را سال میلادی آینده به نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن ‌‌پیام‌رسان اضافه‌ می‌کند. واتس‌آپ اعلام کرد این قابلیت را به صورت آزمایشی برای برخی از کاربران نسخه دسکتاپ اپلیکیشن برای ایام تعطیلات سال نو عرضه کرده است. اقدام برای تسهیل تماس‌ها در صفحات بزرگ، واتس‌آپ را همسو با برنامه‌های کنفرانس ویدیویی «زوم» و «گوگل میت» قرار‌ می‌دهد که در دوران شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش استفاده بوده‌اند اما معلوم نیست واتس‌آپ به دنبال رقابت با این دو اپلیکیشن است یا خیر. واتس‌آپ که متعلق به شرکت فیس بوک است، بیش از دو میلیارد کاربر در جهان دارد و برخلاف «زوم» و «گوگل میت» عمدتا برای تماس‌های شخصی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

سیسکو جدیدترین قربانی حمله سایبری شناخته شد

شرکت سیسکو سیستمز در حمله سایبری به آژانس‌های دولت امریکا و شرکت‌های بخش خصوصی که هکرهای روسیه مظنون به انجام آن با استفاده از آپدیت‌های نرم‌افزار مدیریت شبکه شرکت سولار ویندز هستند، به عنوان جدیدترین قربانی رخنه هکرها شناسایی شد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، این شرکت سازنده تجهیزات شبکه اعلام کرد برخی از دستگاه‌های داخلی مورد استفاده محققان سیسکو هدف قرار گرفته و آلوده شده‌اند. تیم امنیتی سیسکو به سرعت دست به‌کار شده تا به این موضوع رسیدگی کند و نرم‌افزار آلوده پاکسازی شده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد هنوز هیچ تبعات شناخته شده‌ای از این حمله هک برای خدمات یا محصولات سیستکو وجود ندارد و ما به بررسی همه جوانب وضعیت جاری ادامه‌ می‌دهیم. سیسکو در داخل شرکت از نرم افزار مدیریت شبکه «اوریون» شرکت سولار ویندز استفاده کرده که تاکنون در مرکز حملات سایبری قرار داشته است. هکرها کد مخرب را در نرم‌افزار «اوریون» سولار ویندز وارد کرده‌اند و از آن برای انجام حملات بعدی استفاده کرده‌اند. مشتریان سولار ویندز که در فاصله مارس تا ژوئن به آپدیت نرم افزار این شرکت دسترسی داشته‌اند و شمار آنها حداکثر به ۱۸ هزار مورد‌ می‌رسد، آلوده شده‌اند. شمار کاربران نرم‌افزار «اوریون» که هدف حمله هکرها قرار گرفته‌اند معلوم نیست اما احتمالا بسیار کمتر از این رقم خواهد بود. سیسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت از نرم‌افزار سولار ویندز برای مدیریت شبکه تشکیلاتش یا مونیتور آن استفاده نمی‌کند اما نرم افزار آلوده را در شماری از فضاهای لابراتواری و رایانه‌های کارمندانش شناسایی و خنثی کرده است. مدیریت و مونیتورینگ شبکه، بخش‌های کلیدی تجهیزات و نرم افزار سیسکو هستند که به بررسی مستقیم ترافیک دیتا در یک شبکه‌ می‌پردازند. دسترسی به این جریان دیتا به عوامل خرابکار راه‌های متعددی برای آسیب رسانی فراهم‌ می‌کند. به گفته یک منبع آگاه، حدود بیست رایانه در لابراتوار سیسکو هدف رخنه هکرها قرار گرفته‌اند. سیسکو بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات شبکه جهان است و سخت‌افزار و نرم‌افزاری فراهم‌ می‌کند که ستون فقرات اینترنت را تشکیل‌ می‌دهند و برای شبکه‌های رایانه شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان مرکزی هستند. شمار قربانیان حمله سایبری پیشرفت‌های که نخستین بار در هشتم دسامبر توسط شرکت امنیت سایبری فایر آیر شناسایی و اعلام شد، همچنان رو به رشد است و رخنه به سیسکو یک روز پس از این اعلام شد که مایکروسافت آلوده شدن سیستم‌هایش به کد مخرب مورد استفاده در این حمله سایبری را تایید کرد.

هدیه کریسمس زوم به کاربران غیرپولی خدمات تماس ویدیویی

زوم محدودیت ۴۰ دقیقه‌ای تماس‌های ویدیویی برای مشترکان غیرپولی را امسال که دوستان و خانواده‌ها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در تعطیلات کریسمس نمی‌توانند کنار هم باشند، حذف خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شرکت ارتباط ویدیویی زوم که سال ۲۰۲۰ در دنیای کرونا زده جای ثابتی در خانه مردم پیدا کرد، اعلام کرد در فصل تعطیلات سال نو محدودیت زمانی برای دیدارهای مجازی اکانت‌های رایگان را در سطح جهانی حذف‌ می‌کند. این تصمیم مشمول جشن شب میلاد حضرت مسیح و روز کریسمس، عید حنوکای یهودیان و جشن تعطیلات کوانزای امریکایی‌های آفریقایی تبار و همچنین شب سال نو و روز سال نو می‌شود که همه آنها اواخر دسامبر یا اویل ژانویه برگزار‌ می‌شوند. موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان افزایش چشمگیر موارد ابتلا را به دنبال داشته و بسیاری را وادار کرده است در خانه بمانند و به جای همنشینی با دوستان و خانواده‌ها از طریق اینترنت در ارتباط باشند. سخنگوی زوم اعلام کرد تماس ویدیویی با خانواده و دوستان در آخرین روز حنوکا، جشن کریسمس، سال نو یا آخرین روزهای کوانزا محدود نخواهد بود. سرویس «گوگل میت» هم اعلام کرده که مکالمات کاربران رایگان را تا مارس به ۶۰ دقیقه محدود نمی‌کند. مایکروسافت تیمز و وبکس سیسکو که شاهد افزایش استفاده در دوران همه‌گیری بوده‌اند، هنوز در خصوص محدودیت تماس‌های ویدیویی تسهیلاتی را در نظر نگرفته‌اند.

 

ارسال نظر