روش‌های شارژ صحیح باتری گوشی برای بازدهی بیشتر

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۸۰
روش‌های شارژ صحیح باتری گوشی برای بازدهی بیشتر

گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار عموما به سخت‌افزار مناسبی مجهز هستند که می‌تواند عملکرد بدون مشکل دستگاه را تا ۴ سال آینده تضمین کند. اما بر اساس اعلام برخی سازنده‌ها، عمر باتری ۲ تا ۳ سال است که در صورت نگهداری نامناسب شاهد کاهش آن خواهیم بود. این موضوع به‌ معنای نیاز به مراقبت از باتری‌ است تا طی سال‌های آتی بدون نیاز به تعویض باتری، به چالش جدی در استفاده از گوشی هوشمند برخورد نکنید. 

باتری گوشی‌ هوشمند یکی از مهم‌ترین اجزای آن است. این موضوع به‌حدی مهم است که شرکت‌های سازنده بخش زیادی از کنفرانس خود را به تشریح فناوری باتری و شارژدهی آن اختصاص می‌دهند. کاربران نیز عموما شارژدهی گوشی را جزو ۳ عامل اصلی برای انتخاب محصول ایده‌آل مطابق با نیاز‌های خود می‌دانند. اما باتری برخلاف سایر اجزای گوشی‌ هوشمند، قطعه‌ای مصرفی است و با استهلاک در درازمدت، کاهش قابل ‌توجه عملکرد را تجربه می‌کند. چگونگی شارژ باتری گوشی از مهم‌ترین مسائلی است که باید اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. روش‌های مختلفی برای شارژ باتری گوشی موبایل توسط افراد مختلف توصیه می‌شود، اما وب‌سایت زومیت تعدادی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های مفید شارژ باتری گوشی‌ هوشمند آورده شده است که با بهره‌گیری از آنها، می‌توانید عمر باتری گوشی هوشمند را به شکل چشمگیری افزایش دهید و از خرابی آن در کوتاه‌مدت جلوگیری کنید. درباره روش‌های نگهداری از باتری گوشی موبایل، حرف‌های مختلفی توسط کارشناسان مختلف مطرح می‌شود که البته به دلیل پیچیدگی و پیشرفت فناوری‌های جدید، این موضوع عادی به نظر می‌رسد. در صورتی که بتوانید روش‌های شارژ صحیح گوشی موبایل و سایر موارد ذکرشده را مد نظر قرار دهید، قطعا بهترین عملکرد را از باتری دستگاه مشاهده خواهید کرد.

  گوشی خود را از شب تا صبح به شارژر وصل نکنید

کارشناسان مختلف، نظریه‌های متفاوتی در مورد این موضوع مطرح کرده‌اند که اشاره به آنها خالی از لطف نیست. شین بروسکی، مدیرعامل شرکت کانادایی فاربی تکنیک (سازنده لوازم جانبی موبایل)، در این خصوص می‌گوید: اتصال به شارژر در طول شب تأثیر بسیار مخربی بر گوشی شما نخواهد داشت و انجام آن بلامانع است. گوشی هوشمند شما همانطور که از نامش پیدا است، هوشمند است و پس از شارژ کامل، جریان برق را مسدود می‌کند تا به گوشی شما آسیب نرسد.» تا به اینجا مشکلی وجود ندارد؛ اما در مواقعی اتصال طولانی‌مدت گوشی باعث کاهش عمر باتری در گذر زمان می‌شود. به گفته بروسکی «باتری‌های لیتیوم-یون در صورت بالا رفتن دمای گوشی، اثر ناخوشایندی از این دمای زیاد دریافت می‌کنند. در صورتی که گوشی شما دارای قاب محافظ باشد، بدون شک باعث جلوگیری از برون‌رفت گرمای آن خواهد شد و افزایش دما به ‌دنبال خواهد داشت که در نهایت به اکسایش سلول‌های باتری می‌انجامد. فرآیند اکسایش منجر به کاهش عمر و شارژدهی باتری می‌شود.»

  شارژ باتری تا ۸۰  درصد بهتر از ۱۰۰ درصد است

کارشناسان زیادی بر این باور هستند که شارژ باتری گوشی تا ۸۰ درصد، می‌تواند سلامت آن را در درازمدت تضمین کند. حالت ایده‌آل باتری‌های لیتیوم‌-یون این است که شارژ آنها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بماند و باعث می‌شود از احتمال آسیب‌ باتری کاسته شود. شارژ باتری در بازه‌های زمانی کوتاه به یون‌های آن، انرژی لازم جهت حرکت می‌دهد و بقای عمر باتری را در طول روز تضمین می‌کند. کارشناسان زیادی نیز معتقد هستند که بهینه‌ترین بازه شارژ، ۲۰ تا ۸۰ درصد است. اجازه ندهید شارژ گوشی از ۲۰ درصد کمتر شود و در نظر داشته باشید در سیکل‌های شارژ، باتری از ۸۰ درصد بیشتر شارژ نشود. در صورتی که این محدوده را برای شارژ کردن گوشی مد نظر قرار بدهید، می‌توانید سلامت باتری را تا مدت‌ها تضمین کنید. البته شارژ باتری در بازه‌های کوتاه از شارژ یک‌باره ۰ تا ۱۰۰ درصد، بسیار ایمن‌تر است. اما شاید به دلیل مشغله، کار ساده‌ای نباشد؛ اما حالت ایده‌آل شارژ باتری‌های لیتیوم-یون به همین شکل است و در صورتی که می‌خواهید بیشترین طول عمر باتری را تجربه کنید، بدین شکل عمل کنید.

    دمای گوشی را مد نظر قرار دهید

گرما را باید قاتل باتری معرفی کرد. در صورتی که در فصل‌های گرم سال، کاورهای چرمی را برای محافظت از گوشی خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است درباره استفاده از آنها تجدید نظر کنید. کاور موجب گرم شدن دستگاه می‌شود و این مساله زمانی‌که گوشی به برق متصل باشد، شدیدتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حداقل هنگام اتصال گوشی به شارژر، آن را از کاور خارج کنید. یکی دیگر از مواردی که در شارژ شدن صحیح دستگاه تأثیر مستقیم دارد، می‌توان خاموش کردن گوشی هنگام شارژ عنوان کرد. زمانی‌که گوشی موبایل خود را به شارژر متصل کرده‌اید، بهترین حالت عدم استفاده از آن و خاموش کردن گوشی است. در صورتی که امکان خاموش کردن گوشی فراهم نیست، بهتر است هنگام شارژ حداقل از آن برای کاربری‌های سنگین مانند تماشای فیلم، انجام بازی و مکالمه استفاده نکنید. کابل و شارژرهای مختلف و باکیفیتی در بازار یافت می‌شوند؛ اما پیشنهاد می‌شود از کابل و شارژر اصلی گوشی که به هنگام خرید دستگاه دریافت کرده‌اید، استفاده کنید. استفاده از کابل و شارژر اصلی، می‌تواند به‌خوبی و بر اساس تنظیمات پیش‌فرض کارخانه، دستگاه را شارژ کند و و عمر باتری را افزایش دهد.

  تغییر نکردن فناوری باتری گوشی در آینده نزدیک

تمامی گوشی‌های همراه و بیشتر وسایل الکترونیکی شخصی و حتی خودروهای الکتریکی از باتری‌های شارژی لیتیوم-‌یون (li-ion) استفاده می‌کنند. توسعه باتری‌هایی با دوام بیشتر در آینده نزدیک، دور از انتظار است؛ زیرا فناوری باتری در دهه‌های اخیر پیشرفت کمی کرده‌ است؛ از‌این‌رو، بیشتر پیشرفت‌ در عمر باتری‌ به استفاده بهینه‌تر دستگاه‌ها از انرژی و نرم‌افزارهای مدیریت شارژ و دشارژ مربوط می‌شود. برخلاف باورهای رایج، در‌صورتی‌که مشکلی در باتری یا قطعات الکترونیکی شارژر وجود نداشته باشد، شارژر سریع به باتری آسیب طولانی‌مدت نمی‌زند؛ زیرا شارژ سریع در دو مرحله کار می‌کند. در مرحله اول، ولتاژ زیادی به باتری خالی یا تقریبا خالی اعمال می‌شود. دلیل شارژ ۵۰ تا ۷۰ درصدی گوشی‌ها با شارژ سریع در ۱۰ تا ۳۰ دقیقه ابتدایی همین موضوع است. در مرحله ابتدایی، باتری‌ها می‌توانند به سرعت و بدون اثر منفی زیاد در عمر بلندمدت خود، انرژی را جذب کنند. برای مثال، سامسونگ ادعا می‌کند با شارژر ۴۵ واتی باتری گوشی را در نیم ساعت تا ۷۰ درصد شارژ می‌کند؛ یا اپل ادعا می‌کند با شارژر سریع آیفون ۱۱ پرو، باتری این گوشی در نیم ساعت ۵۰ درصد شارژ می‌شود. شاید شنیده باشید که گوشی همراه نباید بیش از اندازه به شارژر وصل باشد؛ زیرا امکان آسیب رسیدن به باتری آن وجود دارد. بسیاری از افراد در دفاع از این موضوع می‌گویند اتصال بیش‌ازحد گوشی به شارژر، به شارژ بیش از ظرفیت باتری منجر می‌شود که باتری را ناپایدار می‌کند و به ‌مرور زمان به آن آسیب‌ می‌زند. به‌اعتقاد آنان، شارژ بیش‌از‌حد ممکن است موجب تولید حرارت فراوان داخلی و انفجار باتری یا آتش ‌گرفتن آن شود. از طرفی باید بدانید سیستم مدیریت باتری به‌گونه‌ای طراحی شده است که جریان الکتریسیته را پس از رسیدن به ۱۰۰ درصد ظرفیت قطع می‌کند؛ ازاین‌رو، امکان شارژ بیش از ظرفیت باتری وجود ندارد. البته به ‌خاطر داشته باشید که شارژ کامل باتری گوشی نیز باتری را زیر فشار قرار می‌دهد؛ در حالت کلی می‌توان گفت افراط و تفریط در شارژ گوشی، می‌تواند آسیب‌های جدی به باتری دستگاه وارد کند.

 

ارسال نظر